Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 00:23
  #1
Medlem
Hej,
jag kommer att lämna Sverige för Dubai i september och behöver hjälp med lite skattefrågor. Vad jag förstått så blir jag inte längre skattskyldig i Sverige i samband med att jag skriver ut mig. I år har jag och kommer fram till det att jag flyttar både ha inkomst från arbete och inkomst av kapital från aktier och fonder (ej ISK).

Fråga 1. Kommer jag att behöva skatta 30% av vinsten från kapitalinkomsterna jag gjort före min utflytt?

Fråga 2. Kommer jag överhuvudtaget att behöva deklarera mina inkomster i år (2018) i nästa års deklaration?

Fråga 3. Kommer jag att få tillbaka den skatt som min arbetsgivare betalat in för min inkomst i år?

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Fluxlist 2018-05-12 kl. 00:32.
Citera
2018-05-12, 02:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Hej,
jag kommer att lämna Sverige för Dubai i september och behöver hjälp med lite skattefrågor. Vad jag förstått så blir jag inte längre skattskyldig i Sverige i samband med att jag skriver ut mig. I år har jag och kommer fram till det att jag flyttar både ha inkomst från arbete och inkomst av kapital från aktier och fonder (ej ISK).

Fråga 1. Kommer jag att behöva skatta 30% av vinsten från kapitalinkomsterna jag gjort före min utflytt?

Fråga 2. Kommer jag överhuvudtaget att behöva deklarera mina inkomster i år (2018) i nästa års deklaration?

Fråga 3. Kommer jag att få tillbaka den skatt som min arbetsgivare betalat in för min inkomst i år?

Tack på förhand!

Ja
Ja
Nej

Ganska enkelt, ta alltid det värsta alternativt när det kommer till skattefrågor. Det är det som gäller.
Citera
2018-05-12, 07:32
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Hej,
jag kommer att lämna Sverige för Dubai i september och behöver hjälp med lite skattefrågor. Vad jag förstått så blir jag inte längre skattskyldig i Sverige i samband med att jag skriver ut mig. I år har jag och kommer fram till det att jag flyttar både ha inkomst från arbete och inkomst av kapital från aktier och fonder (ej ISK).

Fråga 1. Kommer jag att behöva skatta 30% av vinsten från kapitalinkomsterna jag gjort före min utflytt?

Fråga 2. Kommer jag överhuvudtaget att behöva deklarera mina inkomster i år (2018) i nästa års deklaration?

Fråga 3. Kommer jag att få tillbaka den skatt som min arbetsgivare betalat in för min inkomst i år?

Tack på förhand!

Ja
Ja
Det beror på resultatet av (2) ingen skillnad mot normalt.
Citera
2018-05-13, 07:36
  #4
Medlem
Tidigare kapitaltillgångar du ägde innan flytt gäller 10 års regeln, alltså dom kommer beskattas 10 år framåt i Sverige.

Så blir skatt om du säljer av, även alla inkomster du haft innan flytt kommer beskattas som vanligt i Sverige.
Citera
2018-05-14, 20:36
  #5
Medlem
Tack Macatho, EckiEcki och syserror för svaren.

Så nästa år ska jag alltså deklarera. Hur blir det 2020 när all min inkomst under 2019 varit i Dubai. Måste jag fortfarande deklarera i Sverige?
Citera
2018-05-14, 20:39
  #6
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Tack Macatho, EckiEcki och syserror för svaren.

Så nästa år ska jag alltså deklarera. Hur blir det 2020 när all min inkomst under 2019 varit i Dubai. Måste jag fortfarande deklarera i Sverige?

Att försöka bli begränsat skatteskyldig är ett helvete i Sverige. Det är inte så enkelt att "Jag jobbar och bor inte i Sverige, därför skall jag inte betala skatt". Det är en ren djungel av snårspår som gjorde för att du skall betala in skatt. Har du någon av de större svenska bankerna kan de oftast hjälpa dig mot en mindre avgift, det gjorde de för mig.
Citera
2018-05-15, 06:28
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Tack Macatho, EckiEcki och syserror för svaren.

Så nästa år ska jag alltså deklarera. Hur blir det 2020 när all min inkomst under 2019 varit i Dubai. Måste jag fortfarande deklarera i Sverige?

Du kommer att behövs deklarera några år till framöver. Det har jag och min fru i allafall behövt att göra även efter total utflytt.

Du kommer troligtvis att få tillbaka en del på skatten som din arbetsgivare betaltin i Sverige då de troligtvis har dragit för mycket. De drar efter en skattetabell som är baserat på att du arbetar hela året i Sverige.
Citera
2018-05-16, 20:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Hej,
jag kommer att lämna Sverige för Dubai i september och behöver hjälp med lite skattefrågor. Vad jag förstått så blir jag inte längre skattskyldig i Sverige i samband med att jag skriver ut mig. I år har jag och kommer fram till det att jag flyttar både ha inkomst från arbete och inkomst av kapital från aktier och fonder (ej ISK).

Fråga 1. Kommer jag att behöva skatta 30% av vinsten från kapitalinkomsterna jag gjort före min utflytt?

Fråga 2. Kommer jag överhuvudtaget att behöva deklarera mina inkomster i år (2018) i nästa års deklaration?

Fråga 3. Kommer jag att få tillbaka den skatt som min arbetsgivare betalat in för min inkomst i år?

Tack på förhand!

Det beror på om du anses ha någon anknytning till Sverige. Tex fast bostad, barn, svenskt bolag även skog. mm mm.

Själv fick jag betala full skatt i Sverige för att jag ärvt 8 ha skog värde 80 000, det räknades som anknytnin, skatten var flera ggr högre än vad skogen var värd. Trots att man betalar full skatt i Sverige har man inte rätt till någon välfärd exv sjukvård.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2638.html
Citera
2018-05-19, 04:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterboras
Du kommer att behövs deklarera några år till framöver. Det har jag och min fru i allafall behövt att göra även efter total utflytt.

Du kommer troligtvis att få tillbaka en del på skatten som din arbetsgivare betaltin i Sverige då de troligtvis har dragit för mycket. De drar efter en skattetabell som är baserat på att du arbetar hela året i Sverige.

Hur får jag reda på om jag måste deklarera eller inte? Får man ett svar från skatteverket om att de registrerat en som begränsat skattskyldig eller hur går det till? Skickar de ut en deklaration till min postadress i Dubai? Vad händer om jag flyttar inom Dubai, måste jag meddela det till skatteverket?

Såg nu att det blev lite många frågor men lika bra att fråga på nu när man har chansen.
Citera
2018-05-21, 06:15
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxlist
Hur får jag reda på om jag måste deklarera eller inte? Får man ett svar från skatteverket om att de registrerat en som begränsat skattskyldig eller hur går det till? Skickar de ut en deklaration till min postadress i Dubai? Vad händer om jag flyttar inom Dubai, måste jag meddela det till skatteverket?

Såg nu att det blev lite många frågor men lika bra att fråga på nu när man har chansen.

Jag loggar in på SKV och gör min deklaration där. Numera är det endast att godkänna den.
Citera
2018-10-03, 22:32
  #11
Medlem
Sqeptisks avatar
Utflytt är relativt smärtfritt förutsatt att man följer gängse skattemässiga regler. Har man inte full koll själv kan det vara en bra ide att lägga några tusen på proffesionell hjälp.

Men se upp med tillbakaflytten! Den kräver lite mer planering och där kan man spara massor av skattekronor på att anlita skattejuridisk konsultation.

Lycka till i sandlådan önskar en tillbringat några år där
__________________
Senast redigerad av Sqeptisk 2018-10-03 kl. 22:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback