Citat:
Ta inte i så du kräks nu, tack. Det är inte heller min linje, men whatever.
Min huvudpoäng är mer att dynamiken är oändligt mycket mer komplex än bara Bändwägön™. Den är mer som vädret. Det finns vind och nederbörd och undertryck och övertryck, än slinker det hit, än dit, en miljard småfaktorer som påverkar åt olika håll samtidigt och inte ens en meteorolog som pluggat fysik i tre år och därefter gått ett mastersprogram i ytterligare två år kan berätta med säkerhet hur vädret blir imorgon, de kan bara ge en prognos. Och som du vet bommar SMHI ibland hela tavlan.
Bändwägön™ är ett orimligt endimensionellt sätt att beskriva dynamiken, ungefär som att hävda att det enda väder som existerar är sydlig vind 10 m/s. Väder är ett jävla gytter av parametrar, och av detta följer logiskt att ju mer man vet om det, desto mer rädd skulle man vara för de oförutsägbara konsekvenserna av att försöka påverka det, med risk för att det går ungefär som i filmen Det regnar köttbullar.
För att illustrera komplexiteten: Varför skulle just en nedtryckning av SD vara det bästa för att påverka dem negativt? Vi kan använda ett aktuellt exempel: F.d. UM-chefen Carl Melin ägnar sig i dagarna åt ett politiskt påverkansprojekt som man kan följa på hans Twitter. Han är en varm anhängare av generös asylpolitik, en Bjereld-sosse, och därför försöker han nu med hänvisning till sin forskning varna S (och även M) för att anpassning till partier som SD enbart leder till att de ökar ännu mer. Han kör denna drive igen (det är inte första gången) för att senaste tidens OU har visat en uppgång för SD. Det budskap han vill hamra in är alltså titta så det går när ni närmar er SD! De ökar! Alltså måste ni springa åt andra hållet, bort! Öppna era hjärtan! Riv alla murar! Då blir ni jättestora igen och SD smälter bort![/i]
Nu vet vi visserligen att Melin inte utnyttjade UM för att påverka i det avseendet – de underrapporterade inte om SD 2010, och 2014 låg de i alla fall bland de högsta (över 11) och gjorde dessutom den mest pricksäkra OU för alla 8 partierna. Fanns inget lurt åt något håll, inte med SD, och ingen extra hjälp till egna sossepartiet, bara en förstklassig mätning. MEN: Om vi ponerar att han hade haft kvar UM och plötsligt fått för sig att dumpa sin yrkesetik och gå full Machiavelli... hur i allsin dar skulle hans projekt som jag beskrev i stycket ovan vara hjälpt av att SD pressas ner? “Akta er för att ta efter SD, de ökar då!” “Men Carl, enligt ditt eget institut ökar de ju inte alls, tvärtom, de har rasat till 14 nu så det går skitbra att vinna tillbaka väljarna.”
Det bästa för att stötta Carls tes skulle tvärtom vara en sjuhelvetes Bändwägön™ för SD kort efter sossarnas lansering av 14-punktsprogrammet, så att valgeneralen och partistyrelsen blir skräckslagna och drar tillbaka alltihop. Hur går detta tänkbara syfte ihop med er tes om att “SD så lågt som möjligt” är det enda hypotetiska verktyget i lådan?
Min huvudpoäng är mer att dynamiken är oändligt mycket mer komplex än bara Bändwägön™. Den är mer som vädret. Det finns vind och nederbörd och undertryck och övertryck, än slinker det hit, än dit, en miljard småfaktorer som påverkar åt olika håll samtidigt och inte ens en meteorolog som pluggat fysik i tre år och därefter gått ett mastersprogram i ytterligare två år kan berätta med säkerhet hur vädret blir imorgon, de kan bara ge en prognos. Och som du vet bommar SMHI ibland hela tavlan.
Bändwägön™ är ett orimligt endimensionellt sätt att beskriva dynamiken, ungefär som att hävda att det enda väder som existerar är sydlig vind 10 m/s. Väder är ett jävla gytter av parametrar, och av detta följer logiskt att ju mer man vet om det, desto mer rädd skulle man vara för de oförutsägbara konsekvenserna av att försöka påverka det, med risk för att det går ungefär som i filmen Det regnar köttbullar.
För att illustrera komplexiteten: Varför skulle just en nedtryckning av SD vara det bästa för att påverka dem negativt? Vi kan använda ett aktuellt exempel: F.d. UM-chefen Carl Melin ägnar sig i dagarna åt ett politiskt påverkansprojekt som man kan följa på hans Twitter. Han är en varm anhängare av generös asylpolitik, en Bjereld-sosse, och därför försöker han nu med hänvisning till sin forskning varna S (och även M) för att anpassning till partier som SD enbart leder till att de ökar ännu mer. Han kör denna drive igen (det är inte första gången) för att senaste tidens OU har visat en uppgång för SD. Det budskap han vill hamra in är alltså titta så det går när ni närmar er SD! De ökar! Alltså måste ni springa åt andra hållet, bort! Öppna era hjärtan! Riv alla murar! Då blir ni jättestora igen och SD smälter bort![/i]
Nu vet vi visserligen att Melin inte utnyttjade UM för att påverka i det avseendet – de underrapporterade inte om SD 2010, och 2014 låg de i alla fall bland de högsta (över 11) och gjorde dessutom den mest pricksäkra OU för alla 8 partierna. Fanns inget lurt åt något håll, inte med SD, och ingen extra hjälp till egna sossepartiet, bara en förstklassig mätning. MEN: Om vi ponerar att han hade haft kvar UM och plötsligt fått för sig att dumpa sin yrkesetik och gå full Machiavelli... hur i allsin dar skulle hans projekt som jag beskrev i stycket ovan vara hjälpt av att SD pressas ner? “Akta er för att ta efter SD, de ökar då!” “Men Carl, enligt ditt eget institut ökar de ju inte alls, tvärtom, de har rasat till 14 nu så det går skitbra att vinna tillbaka väljarna.”
Det bästa för att stötta Carls tes skulle tvärtom vara en sjuhelvetes Bändwägön™ för SD kort efter sossarnas lansering av 14-punktsprogrammet, så att valgeneralen och partistyrelsen blir skräckslagna och drar tillbaka alltihop. Hur går detta tänkbara syfte ihop med er tes om att “SD så lågt som möjligt” är det enda hypotetiska verktyget i lådan?
Hjärnstamsreaktionen kommer alltid att vara "ett litet SD, är ett bra SD" (för våra egna karriärer när vi vill vidare [här riskeras inget], för våra affärer, och för det etablissemang som vi representerar*)*Om du inte tror mig, kan du läsa igenom alla de huvudlösa "analyser" från OI-företrädare som ackompanjerade undersökningsresultaten. De har fått mig att (hån)skratta högt många gånger. Min hund skulle ha kunnat göra bättre "analyser" än dessa nickedockor som skickades fram.
__________________
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-12 kl. 00:08.
Senast redigerad av Fnysington 2018-05-12 kl. 00:08.
“Godkände”... “en enda anledning...” “öppen konspiration...” ... från en som enligt egen utsago gillar när man “håller sig till fakta”.