2018-05-11, 17:37
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
USA och Israel är allierade, Ryssland har bättre förbindelser med Iran än Israel.

Ryssland har bättre förbindelser med Israel än med Iran, inget snack om saken. Iran är en geopolitisk pjäs som kommer att övertas, Frågan är bara av vem..
Senast redigerad av Lilabanan 2018-05-11 kl. 17:40.
Citera
2018-05-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Där tror jag att du har fel.

Mycket möjligt, men jag tror inte det själv
https://thediplomat.com/2018/02/how-strong-is-the-iran-russia-alliance/
Citera
Medlem
Citat:
Kanske för att det är den första gången Iran attackerat Israel? Kvittar vem som började. Men mest troligt är att Iran var de som attackerade först. Attackerna skedde på Syrisk mark, men det är inte Syrien som attackerades.

Att Trump/USA gick ur avtalet lär ha varit droppen som fick bägaren att svämma över.
Det som har hänt nu bevisar att Trump hade rätt, Iran försökte bluffa men det gick inte. Fn har försökt att med alla diplomatiska medel att få Iran att avstå från att utveckla kärnvapen men det gick inte. Mina tankar går först och främst till civilbefolkningen som kommer drabbas hårt nu när kärnvapenanläggningarna måste bombas sönder
Citera
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Är Israel och Ryssland allierade eller fiender? Det finns inga mellanting när det kommer till stormakter.
Helt fel. Realpolitik.
Citat:
USA och Israel är allierade, Ryssland har bättre förbindelser med Iran än Israel.
https://pbs.twimg.com/media/DcxBkDiW0AU8WR5.jpg
Citera
2018-05-11, 17:42
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Helt fel. Realpolitik.

https://pbs.twimg.com/media/DcxBkDiW0AU8WR5.jpg

Ja, de ser väldigt allierade ut. Särskilt med den lilla grejen de har vid bröstet. Men jag kanske ser fel?
Citera
2018-05-11, 17:44
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Är Israel och Ryssland allierade eller fiender? Det finns inga mellanting när det kommer till stormakter.

Fiende är dem. Fast inget krig. Israel vill ha makt över Mellanöstern, men Syrien, Iran och Irak vill ha makten också.

Snarare så är araberna på ryssens sida. Detta gillar inte juden.
Citera
2018-05-11, 17:50
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Fiende är dem. Fast inget krig. Israel vill ha makt över Mellanöstern, men Syrien, Iran och Irak vill ha makten också.

Snarare så är araberna på ryssens sida. Detta gillar inte juden.

Fast "juden" (de judiska fundamentalisterna, rabbierna, sionisterna m.fl.) Har nog araberna i schack genom oljan. De har sitt samarbete. Så det motsäger väl lite det jag sa tidigare. Men samma sak gäller ju USA, och de flest Sandra länder i väst som köper mycket olja från Saudierna.
Citera
2018-05-11, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaphneRosen
Det som har hänt nu bevisar att Trump hade rätt, Iran försökte bluffa men det gick inte. Fn har försökt att med alla diplomatiska medel att få Iran att avstå från att utveckla kärnvapen men det gick inte. Mina tankar går först och främst till civilbefolkningen som kommer drabbas hårt nu när kärnvapenanläggningarna måste bombas sönder

Tar vi Israels kärnvapenanläggningar samtidigt? Eller ska den fina agitatorn få ha kvar sina kärnvapen?
Citera
2018-05-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vem det var "som började" brukar det råda delade meningar om i konflikter.

Att det pågår ett informationskrig separat till dom rent militära aktiviteterna tvivlar jag inte på, jag citerade en artikel i går som berörde just detta ---> (FB) Iran har anfallit Israel (2018-05-10)

Denna attack som Iran utförde mot Israel skedde naturligtvis inte i ett vakuum, det var ett led i en större politisk spänning som sträcker sig långt tillbaks.

Du kan mycket möjligt ha rätt i att det är Israel som är "the bad guys" i hela denna soppan. Vilken sida man väljer att ställa sig på uppfattar jag mest brukar bero på vilken ideologisk läggning man själv har.

Att Iran anföll Israel i torsdags torde det väl dock ej råda delade meningar om, eller hur? Att man sen uppfattar det narrativet som en skymf mot sanningen...ja, det är väl där debatten tar sin början som så att säga.

"Början" brukar finnas långt tillbaka i tiden innan raketerna började flyga. Rubriceringen hade kunnat ge mer kött på benen. Exvis "Iran besvarade Israels attack" eller liknande om det nu var Iran. För om jag uppfattar det rätt så var det syrianska armén som besvarade. Israel spinner "narrativet" nu som att det alltid är iranska mål de bombar då de bombar Syrien. Det förmedlar våra medier utan en uns av kritik. Men det är svårt att hänga med om man inte skippar sitt day job.

Här lite bakgrund till "Iran attackerade Israel" som verkar vara fake news.

Från hästen Netanyahus mun, om man nu kan lita på översättningen. Den är i alla fall vidarebefordrad av en pro-israel-twittrare. Så Netanyahu säger att det inte var Iran utan Syrien som bombade, men icke desto mindre var det Iran. Så här kommer det att låta och då vill jag att våra medier som brukar vara så "kritiska" kollar källorna i fortsättningen.

https://twitter.com/HananyaNaftali/status/994678926797615105
Citera
2018-05-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
"Början" brukar finnas långt tillbaka i tiden innan raketerna började flyga. Rubriceringen hade kunnat ge mer kött på benen. Exvis "Iran besvarade Israels attack" eller liknande om det nu var Iran. För om jag uppfattar det rätt så var det syrianska armén som besvarade. Israel spinner "narrativet" nu som att det alltid är iranska mål de bombar då de bombar Syrien. Det förmedlar våra medier utan en uns av kritik. Men det är svårt att hänga med om man inte skippar sitt day job.

Här lite bakgrund till "Iran attackerade Israel" som verkar vara fake news.

Från hästen Netanyahus mun, om man nu kan lita på översättningen. Den är i alla fall vidarebefordrad av en pro-israel-twittrare. Så Netanyahu säger att det inte var Iran utan Syrien som bombade, men icke desto mindre var det Iran. Så här kommer det att låta och då vill jag att våra medier som brukar vara så "kritiska" kollar källorna i fortsättningen.

https://twitter.com/HananyaNaftali/status/994678926797615105

Synd man inte kan hebreiska, känns som felöversättning. Typ ett mänskligt misstag, man har skrivit Syrien pga att det var i Syrien attackerna skedde men menade att Iran attackerade? Jag vet inte, hoppas det finns någon som kan språket här som kan säga vad som sägs.
Citera
2018-05-11, 18:16
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Hörde en intressant intervju med Israels ambassadör i Stockholm; som intervjuades på Studio Ett. Han framhöll bland annat det faktum att var helst vi ser instabilitet i Mellanöstern, så har Iran ett finger med i spelet. Irans strategi är att etablera sig som en regional supermakt, helst med kärnvapen.

Iran har ju också som uttalat mål att utplåna Israel från jordens yta (tuff att vara granne med en sådan..)

Israel däremot vill ju bara få finnas till, och gör inte en fluga förnär. Den gode ambassadören trodde dock att Iran lärt sig en läxa då Israel ju direkt svarade resolut på Irans provokationer. Israel är väl också den starkare av de två.

Studio Ett tillade att man hade sökt den Iranske ambassadören i Stockholm, men han vägrade låta sig intervjuas tydligen.
Citera
2018-05-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Hörde en intressant intervju med Israels ambassadör i Stockholm; som intervjuades på Studio Ett. Han framhöll bland annat det faktum att var helst vi ser instabilitet i Mellanöstern, så har Iran ett finger med i spelet. Irans strategi är att etablera sig som en regional supermakt, helst med kärnvapen.

Iran har ju också som uttalat mål att utplåna Israel från jordens yta (tuff att vara granne med en sådan..)

Israel däremot vill ju bara få finnas till, och gör inte en fluga förnär. Den gode ambassadören trodde dock att Iran lärt sig en läxa då Israel ju direkt svarade resolut på Irans provokationer. Israel är väl också den starkare av de två.

Studio Ett tillade att man hade sökt den Iranske ambassadören i Stockholm, men han vägrade låta sig intervjuas tydligen.

Utan USA's inblandning i Mellanöstern så tvivlar jag starkt på att Israel har något att sätta emot Iran.
Men nu ser det ut som det gör och Iran kommer utplånas om det skulle bli ett direkt krig mellan länderna. Förhoppningsvis kan vi komma att se lyckobilder likt de från innan revolutionen inom 15 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in