Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Vem det var "som började" brukar det råda delade meningar om i konflikter.
Att det pågår ett informationskrig separat till dom rent militära aktiviteterna tvivlar jag inte på, jag citerade en artikel i går som berörde just detta --->
(FB) Iran har anfallit Israel (2018-05-10)
Denna attack som Iran utförde mot Israel skedde naturligtvis inte i ett vakuum, det var ett led i en större politisk spänning som sträcker sig långt tillbaks.
Du kan mycket möjligt ha rätt i att det är Israel som är "the bad guys" i hela denna soppan. Vilken sida man väljer att ställa sig på uppfattar jag mest brukar bero på vilken ideologisk läggning man själv har.
Att Iran anföll Israel i torsdags torde det väl dock ej råda delade meningar om, eller hur? Att man sen uppfattar det narrativet som en skymf mot sanningen...ja, det är väl där debatten tar sin början som så att säga.
"Början" brukar finnas långt tillbaka i tiden innan raketerna började flyga. Rubriceringen hade kunnat ge mer kött på benen. Exvis "Iran besvarade Israels attack" eller liknande om det nu var Iran. För om jag uppfattar det rätt så var det syrianska armén som besvarade. Israel spinner "narrativet" nu som att det alltid är iranska mål de bombar då de bombar Syrien. Det förmedlar våra medier utan en uns av kritik. Men det är svårt att hänga med om man inte skippar sitt day job.
Här lite bakgrund till "Iran attackerade Israel" som verkar vara fake news.
Från hästen Netanyahus mun, om man nu kan lita på översättningen. Den är i alla fall vidarebefordrad av en pro-israel-twittrare. Så Netanyahu säger att det inte var Iran utan Syrien som bombade, men icke desto mindre var det Iran. Så här kommer det att låta och då vill jag att våra medier som brukar vara så "kritiska" kollar källorna i fortsättningen.
https://twitter.com/HananyaNaftali/status/994678926797615105