2018-05-11, 16:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
10 000 är inte mycket för en bil (generellt). Bilar i den prisklassen brukar innebära ett moment av risk. Risken känns inte direkt överhängande. Samtidigt kan du naturligtvis alltid ha otur.
Citera
2018-05-11, 16:46
Medlem
Fördelen med en Renault är att den hålls i ordning med regelbunden mek och omvårdnad

Citera
2018-05-11, 17:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Du kanske ska sluta köpa franska skräpbilar?

http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...minst-och-mest
Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot

Minst skadedrabbade märkena:
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

Bilprovningen har statistik för modellrelaterade fel https://www.bilprovningen.se/bilprov...stik/2010.html

Här har dom besiktat 4737 renault clio av årsmodell 1998-2005 och den hamnar på 138e plats med 20,8% modellrelaterade fel(vägmätarställning snitt ca 10000 mil). Då är plats 1 bäst och 262 värst. Opel astra kombi hamnar på plats 145 och skoda fabia före på plats 134

1a ligger porsche 911, 2a porsche boxster och näst sist ligger kia Clarus och sista platsen audi a6 sedan diesel

Så om du tycker att bilen ser bra ut så köp den. Den ligger där i mellanskicket gällande fel
Senast redigerad av tdlefnierregus 2018-05-11 kl. 17:03.
Citera
2018-05-11, 17:49
Medlem
franska bilar har helt andra lager än tyska bilar- vanliga kullager som inte behöver shimsas.
Det tog ex saab en livstid o med hjälp av GM att motverka växellådsras, tack vare en fjädrande hylsa
Citera
2018-05-11, 18:04
Medlem
Är bilen 20 år gammal är den redan försedd med datastyrning, vevaxelgivare, motorstyrenheter, kamremsgivare etc. etc. Dataprylarna i en bil åldras även om de inte använts mycket. Spruckna bromsledningar pga. ålder kan bytas ut men en enda dataenhet kan kosta 15000 och finns garanterat inte på skroten.
En 35 år gammal bil med förgasare, fönstervevar och stötstångsmotor skulle jag mycket hellre köpa.
Citera
2018-05-11, 18:08
Medlem
Bilen är ju inte ens 20 år gammal och ej heller oanvänd om den gått 20-30 mil per år de senaste åren. Förmodligen har den även besiktats de senaste åren eftersom den använts. Om det inte är något fel på bilen ser jag inga varningsklockor med att köpa den så pass billigt.
Citera
2018-05-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...minst-och-mest
Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot

Minst skadedrabbade märkena:
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

Bilprovningen har statistik för modellrelaterade fel https://www.bilprovningen.se/bilprov...stik/2010.html

Här har dom besiktat 4737 renault clio av årsmodell 1998-2005 och den hamnar på 138e plats med 20,8% modellrelaterade fel(vägmätarställning snitt ca 10000 mil). Då är plats 1 bäst och 262 värst. Opel astra kombi hamnar på plats 145 och skoda fabia före på plats 134

1a ligger porsche 911, 2a porsche boxster och näst sist ligger kia Clarus och sista platsen audi a6 sedan diesel

Så om du tycker att bilen ser bra ut så köp den. Den ligger där i mellanskicket gällande fel

Man kan ju inte lita på den där statistiken eftersom det bara bygger på Länsförsäkringar i första exemplet "Länsförsäkringar har släppt sin årliga maskinskaderapport för 2017. Den baseras på 4.000 anmälda maskinskador"

Orkade inte kolla den andra länken, då jag antar att den är precis lika oseriös och inte kollar köpa bilar/fel osv...
Citera
2018-05-11, 19:16
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Den har körts varje år så ser inget problem, kanske ett kamrems byte brukar vara rätt billigt hos lokala verkstan.

Köp bara !
Citera
2018-05-11, 19:20
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Är bilen 20 år gammal är den redan försedd med datastyrning, vevaxelgivare, motorstyrenheter, kamremsgivare etc. etc. Dataprylarna i en bil åldras även om de inte använts mycket. Spruckna bromsledningar pga. ålder kan bytas ut men en enda dataenhet kan kosta 15000 och finns garanterat inte på skroten.
En 35 år gammal bil med förgasare, fönstervevar och stötstångsmotor skulle jag mycket hellre köpa.
Fast det har skrotats mänder med Clio genom åren. Så att få tag på en begagnad styrbox på skroten är nog inte särskilt svårt.
Dessutom verkar dessa prylar faktiskt hålla ganska bra. Min tidigare bil från 88 med elektronisk insprutning hade aldrig några problem med detta. Den hamnade på skroten ett år i förtid pga totalt upprostade balkar runt bakre stötdämparfästena. Mao samma typ av fel som dödat 95% av alla skrotade bilar i Sverige.
Citera
2018-05-11, 19:27
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det är en renault clio 2 -00. Är en gammal gubbe i kvarteret jag brukar snacka med ibland. Får den för 10 000. Däcken är faktiskt inte så gamla och mycket mönster kvar.

Har haft lite otur med mina begbilar på sista tiden så jag vet inte riktigt vad man ska satsa på...

Clio som stått väldigt länge för 10000:- Varför inte köpa en fin Clio som körs för 10000? Clio är ju billiga bilar så varför lura dig själv med ett dumsnålt spektakulärt köp?
Citera
2018-05-11, 19:29
Medlem
Sunimods avatar
Rubriken är fel. Det är INTE en oanvänd bil.

"Har fått erbjudande om att köpa en 20 år gammal renault som bara gått 2500 mil, de senaste åren bara 20-30 mil per år."

Årsmodell 2000 blir 18 år gammal, inte 20.
Sedan skriver du att den gått 2500 mil.

30 mil per år ger 540 mil

2500 mil på mätaren men vad är verkligheten?

Nej den har inte gått så mycket men är ändå inget fynd.
En 18 år gammal Renault med tveksamt serviceprotokoll och skötsel.
Antag att den stått still på vintrarna med fastrostade kolvringar så tar motorn betydligt mer stryk än om den fått rulla. Ja jag vet hur man vinterkonserverar motorer.

Dessutom som flera skriver om, säkerheten. Man har bara ett liv och en gammal liten skitbil med dålig säkerhet i kan bli katsatrof.

Köp en bra säker bil så lever du lite längre.
Citera
2018-05-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Clio som stått väldigt länge för 10000:- Varför inte köpa en fin Clio som körs för 10000? Clio är ju billiga bilar så varför lura dig själv med ett dumsnålt spektakulärt köp?

Många underliga idéer om att bilar blir skrot av att köras 150 mil per år. Då länge den har blitt körd några gånger per halvår så är den ett fynd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in