• 1
  • 2
2018-05-10, 21:01
Medlem
Dille24s avatar
Har fått erbjudande om att köpa en 20 år gammal renault som bara gått 2500 mil, de senaste åren bara 20-30 mil per år.

Priset är bra, den har stått inne och är riktigt fin, men kamremmen är aldrig (!) bytt och det är något år sedan den servades.

Vågar man slå till? Kamremmen måste väl bytas men kan det vara en bra deal annars?
Citera
2018-05-10, 21:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Har fått erbjudande om att köpa en 20 år gammal renault som bara gått 2500 mil, de senaste åren bara 20-30 mil per år.

Priset är bra, den har stått inne och är riktigt fin, men kamremmen är aldrig (!) bytt och det är något år sedan den servades.

Vågar man slå till? Kamremmen måste väl bytas men kan det vara en bra deal annars?

Vad är "ett bra pris"?
Men byter du kamrem, alla filter och vätskor, har du förmodligen en helt okej bil.
(Byt däck också, 20 år gamla däck är inte bra i trafiken)
Citera
2018-05-10, 21:05
Medlem
Hobbybondes avatar
Eftersom du inte skriver pris är det ju omöjligt att svara på om det är ett bra köp. Modell är ju också intressant.
Annars blir ju typ din fråga som "hur långt är ett snöre? "
Citera
2018-05-10, 21:07
Medlem
Dille24s avatar
Ok, frågan handlar egentligen inte om pengar utan om jag kan räkna med ett problemfritt bilägade om jag bara gör det eller det.

Vad händer egentligen med en bil som bara står? Slangar, däck och remmar torkar. Men slits motorn och liknande också på något sätt?
Citera
2018-05-10, 21:10
Bannlyst
Gummi är som bekant en färskvara och om bilen stått länge kan det vara en god idé att se över samtliga remmar, bussningar, däck och så vidare.

Men som någon tidigare sa, byt alla vätskor så har du dig säkert en fin bil som går länge till.

Nyfiken på pris och modell..
Citera
2018-05-10, 21:12
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ok, frågan handlar egentligen inte om pengar utan om jag kan räkna med ett problemfritt bilägade om jag bara gör det eller det.

Vad händer egentligen med en bil som bara står? Slangar, däck och remmar torkar. Men slits motorn och liknande också på något sätt?

Allt som kan torka torkar men motorn slits inte av att stå still, bromsarna lär behöva lite jobb, samtliga remmar bör bytas och bränslesystemet behöver säkert lite vård också, obra att inte köras.
Citera
2018-05-10, 21:14
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Beror på vad det är för bil. Finns många typ Ford Ka som stått oanvända och säljs för en spottstyvel då dom gått några få tusentals mil. Skräp enligt mig. Är det en mera ordentlig bil kan det självfallet vara ett fynd. Vad är det för bil egentligen?

Jag personligen skulle gärna vilja ha en 20 år gammal bil som gått 2500 mil. Men ingen Ford Ka bara.
Senast redigerad av Hegamon 2018-05-10 kl. 21:18.
Citera
2018-05-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vad är "ett bra pris"?
Men byter du kamrem, alla filter och vätskor, har du förmodligen en helt okej bil.
(Byt däck också, 20 år gamla däck är inte bra i trafiken)

Äh, våran volvo 240 rullar än idag på gammla däck från 90 talet. Är inga problem seru, om man bara kör några mil på sommaren.
Citera
2018-05-10, 21:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Du sa att den gått typ 20-30 mil per år, det räcker för att "motionera" motorn. Skulle den däremot inte startats eller körts alls på flera år, så vore det inte bra för motorn.

Överväg också att byta batteri på den, om batteriet är lika gammal som bilen i övrigt.
I runda slängar 5000:- på service, och några tusenlappar till för två nya uppsättningar däck.
Citera
2018-05-10, 21:20
Medlem
Bensin mår väl inte bra att stå hur länge som helst men att den stått inne är ett stort plus, då slipper man åtminstone kondens i tanken. Oljan mår heller inte bra av att stå länge och bara startas upp någon gång ibland, olja torkar in i trånga kanaler osv.

Gummibussningar som tidigare nämnts.

Men den kan lika gärna inte behöva någon vård alls. Minns något reportage jag såg om en kille som ärvde en gammal jaguar v12 som stått massor med år, dom bara rekondade den och bytte olja och bensin och körde iväg.
Citera
2018-05-10, 21:21
Medlem
Dille24s avatar
Det är en renault clio 2 -00. Är en gammal gubbe i kvarteret jag brukar snacka med ibland. Får den för 10 000. Däcken är faktiskt inte så gamla och mycket mönster kvar.

Har haft lite otur med mina begbilar på sista tiden så jag vet inte riktigt vad man ska satsa på...
Citera
2018-05-10, 21:23
Medlem
Och hur vet du att mätaren inte är "skruvad"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in