2018-05-10, 12:27
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ett exempel är att när man använder sig av himlakroppar för något viktigt som navigering tex så används inget avstånd till dem. Vid användandet av trianglar i vilket sammanhang som helst används alltid de sidor som är kända. De uppdiktade avstånd som globjorden håller sig med används enbart i sammanhang där de saknar betydelse för exempelvis navigation. Däremot används globjordens fantasiavstånd flitigt för att bedra exempelvis dig.

Och åter kära Boldogg har INGEN sagt att vi använder avstånd till stjärnorna när vi navigerar efter dom.
Det är DU, och enbart DU som gång på gång tar upp detta. Exakt VAD är det som gör att du tar upp det?

Men som sagt, du svarade INTE på min fråga.

Vad har du för bevis på att det är en stor lins ovanför oss? Bygger du det på någon slags fakta eller är det enbart i din fantasi för att försvara FE?
Senast redigerad av Jazzil 2018-05-10 kl. 12:42.
Citera
2018-05-10, 13:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nja kulans tyngd ökade på vågen, men det är väl vad du menar. Jag ser inte hur experimentet visar på gravitation, då enligt gravitationens princip borde den största kulan som är jorden under de två kulorna ha övervunnit de bådas krafter och istället fått kulorna att inte röra sig.

Som sagt, det blir väldigt löjligt när du försöker falsifieras något som du inte ens förstår.

Eftersom kraften från jorden och kraften från kulan har samma riktning kommer de att samverka, den totala kraften är summan av delkrafterna.
Citera
2018-05-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag vill veta hur plattjordingarna förklarar Eötvös-effekten och Coriolis-effekten.

Eötvös: Varför går båtar djupare/grundare i vatten vid öst/västlig färd samtidigt som det inte blir skillnad vid nord/sydlig färd?

Coriolis: Varför roterar vädersystem åt olika håll på norra/södra halvklotet?
Eötvös har jag inte hört förut. Men att fartyg går djupare vid grundare kallas sqautting och ökar med fart, att det inte skulle ske på nord och sydlig kurs kan jag intyga att så inte är fallet. Jag vet inte om det är vad avser här.

Coriolis har jag inte sökt någon förklaring till på den platta jorden.
Citera
2018-05-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Hur menar du att det inte stämmer med Mie-spridning, varför är det inte applicerbart här? Det enda du säger är att det är "personligt". Det förklarar ingenting.
Glöm ordet personligt och ersätt med platsspecifik, platsen observatören befinner sig på. Molnen runt månen på en specifik plats lyses upp medan andra moln 50 mil bort runt månen lyses upp.

Platsspecifik upplevelse.

Varför uppstår detta fenomen som vi alla kan se? Vet ej. Behöver jag veta allt innan jag skriver inlägg på flashback? Nej.
Citera
2018-05-10, 14:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Glöm ordet personligt och ersätt med platsspecifik, platsen observatören befinner sig på. Molnen runt månen på en specifik plats lyses upp medan andra moln 50 mil bort runt månen lyses upp.

Platsspecifik upplevelse.

Varför uppstår detta fenomen som vi alla kan se? Vet ej. Behöver jag veta allt innan jag skriver inlägg på flashback? Nej.
Månen belyser naturligtvis alla moln där det inte finns något mellan månen och molnen som hindrar strålarna så jag har svårt att förstå vad du menar med personligt/platsspecifikt? Jag har också svårt att se sambandet mellan detta och jordens form? Varför skulle detta vara annorlunda på en platt jord än på en rund?
Senast redigerad av Jonas1968 2018-05-10 kl. 14:29.
Citera
2018-05-10, 14:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eötvös har jag inte hört förut. Men att fartyg går djupare vid grundare kallas sqautting och ökar med fart, att det inte skulle ske på nord och sydlig kurs kan jag intyga att så inte är fallet. Jag vet inte om det är vad avser här.

Coriolis har jag inte sökt någon förklaring till på den platta jorden.
Eötvös effekten har ingenting med Squat-effekten att göra.
Det är effekten att båtar som åker med samma fart och samma last, går högre/lägre i vattnet då de åker i öst/västlig riktning. När båtar åker med jordens rotation går de högre, när de åker emot jordens riktning går de lägre i vattnet. Inte mycket men det är mätbar skillnad.
Roterar den platta jorden i din modell? Om inte, vad orsakar i så fall Eötvös-effkten?

Det kanske är dags att söka en förklaring till coriolis-effekten?
Citera
2018-05-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jo om en sida är flera miljarder gånger längre än en annan sida. Då blir skillnaden mellan hypotenusan och den långa katetern försumbar.

Det är inte ad-hoc, det är matematik.

Vänligen visa vad astronomerna gör fel.

Korrekt, förklara hur Polstjärnans vinkel kan vara konstant med breddgrad, om jorden är platt.

Bevisa det.

Korrekt, eftersom avståndet är så långt att det är irrelevant. Hur långt bort är Polstjärnan enligt dig?

Det finns inget att vars överens om, det är ett faktum, oavsett vad du tror. Den platta modellen kan inte förklara polstjärnans höjd över horisonten utan ad-hoc-påhitt.

Om man känner till höjden (hur hög den är) på en fyr kan man med en vinkel bestämma avståndet till den, lägg därtill en bäring och du har en position. Detta förfarande kan inte tillämpas på någon himlakropp som tex Polstjärnan trots att man enligt globmodellen känner till avståndet från jorden till Polstjärnan. Däremot kan man bestämma latituden genom vinkel, men var på latituden man befinner är fortfarande oklart.

Med andra ord, om man kände till avståndet från jorden till Polstjärnan så skulle man kunna bestämma sin position med hjälp av vinkel och avståndet mellan jorden och Polstjärnan. Men det går inte, varför? Jo, därför att man inte kan avgöra avståndet. En triangels kända sidor är aldrig irrelevanta, de är alltid användbara.

Polstjärnan falsifierar inte plattjorden, ni globjordare får hitta nåt annat argument. Polstjärnan är död, länge leve Polstjärnan!
Citera
2018-05-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Och åter kära Boldogg har INGEN sagt att vi använder avstånd till stjärnorna när vi navigerar efter dom.
Det är DU, och enbart DU som gång på gång tar upp detta. Exakt VAD är det som gör att du tar upp det?

Men som sagt, du svarade INTE på min fråga.

Vad har du för bevis på att det är en stor lins ovanför oss? Bygger du det på någon slags fakta eller är det enbart i din fantasi för att försvara FE?
Jag svarar på din fråga här.
https://www.flashback.org/sp64012078
Citera
2018-05-10, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Månen belyser naturligtvis alla moln där det inte finns något mellan månen och molnen som hindrar strålarna så jag har svårt att förstå vad du menar med personligt/platsspecifikt? Jag har också svårt att se sambandet mellan detta och jordens form? Varför skulle detta vara annorlunda på en platt jord än på en rund?
Alla kan se månen lysa upp moln runt den, smått obehagligt att du väljer att förneka det.

I plattjordsmodellen ingår månen, solen osv i ett inneslutet system, därav har det med jorden form att göra. Globmodellen centrala del är ju just att solsystemet består av snurrande bollar och i detta fall månen som påstås reflektera solen ljus men som uppenbarligen inte uppför därefter, och inte är en snurrande boll.
Citera
2018-05-10, 14:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om man känner till höjden (hur hög den är) på en fyr kan man med en vinkel bestämma avståndet till den, lägg därtill en bäring och du har en position.
Korrekt, nu har vi en mätbar vinkel mellan hypotenusan och den långa katetern.

Citat:
Detta förfarande kan inte tillämpas på någon himlakropp som tex Polstjärnan trots att man enligt globmodellen känner till avståndet från jorden till Polstjärnan.
Korrekt, det beror på att vinkeln mellan hypotenusan och den långa katetern är mikroskopisk.
För att få en mätbar vinkel till planeter och närliggande stjärnor kan man mäta från två olika sidor av jorden. Stjärnor som är längre bort kan man mäta genom att göra det vid olika årstider.
Enheten som används kallas Parsec. Då används en astronomisk enhet (AU = radien på jorden omkrets runt solen) för att få en mätbar vinkel mellan hypotenusan och den långa katetern (den korta katern är en AU).

Citat:
Däremot kan man bestämma latituden genom vinkel, men var på latituden man befinner är fortfarande oklart.
Korrekt, om jorden inte är platt, då stämmer inte höjdvinkeln med latituden.
Longituden tar man enklast reda på med två klockor, en med lokal tid och med GMT.

Citat:
Med andra ord, om man kände till avståndet från jorden till Polstjärnan så skulle man kunna bestämma sin position med hjälp av vinkel och avståndet mellan jorden och Polstjärnan. Men det går inte, varför? Jo, därför att man inte kan avgöra avståndet. En triangels kända sidor är aldrig irrelevanta, de är alltid användbara.
Som jag förklarat flera gånger, vinkeln mellan hypotenusan och långa katetern är för liten.

Citat:
Polstjärnan falsifierar inte plattjorden, ni globjordare får hitta nåt annat argument. Polstjärnan är död, länge leve Polstjärnan!
Fel. Polstjärnan är en dödsstöt för den platta modellen, åtminstone tills det finns en förklaring till hur polstjärnan är på horisonten från ekvatorn betraktat, samtidigt som den är rakt upp från nordpolen betraktat.
Citera
2018-05-10, 15:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Alla kan se månen lysa upp moln runt den, smått obehagligt att du väljer att förneka det.

I plattjordsmodellen ingår månen, solen osv i ett inneslutet system, därav har det med jorden form att göra. Globmodellen centrala del är ju just att solsystemet består av snurrande bollar och i detta fall månen som påstås reflektera solen ljus men som uppenbarligen inte uppför därefter, och inte är en snurrande boll.
Ingen har förnekat att molnen som träffas av månljus lyses upp om inget hindrar ljusstrålarna men alla moln som träffas av ljuset lyses upp. Om månen reflekterar ljus eller skulle lysa med egen kraft gör ju dock ingen skillnad här.
Citera
2018-05-10, 16:03
Medlem
Citat:
Om man känner till höjden (hur hög den är) på en fyr kan man med en vinkel bestämma avståndet till den, lägg därtill en bäring och du har en position.
Jag har aldrig hört talas om att någon använt höjden på en fyr att beräkna bäring eller position.
Både plattjordsteorins hägringsteori, eller vad det heter och globjorden skulle göra det omöjligt.

Beräkningsmodell för geografisk räckvidd för en fyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in