Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-10, 21:44
  #1
Medlem
Prövade KBT lite kort via en app, ok inte riktigt session, och jag är inte imponerad. Så fort det inte handlar om raka rationella misstag, så brister hela KBT spännvidden.

Det enda som är lite givande, är meditationsdelarna. Som visserligen inte hjälper, men ger lite behaglighet.

Whats the deal with this shit??
Citera
2018-05-10, 21:56
  #2
Medlem
Sigstens avatar
Har även testat KBT men genom möte IRL och tyckte det var ren skit.
Nu kan det dock ha att göra med utövaren för han verkade inte seriös någonstans. Det var att plocka pengar ur regionens kassa som gällde för hans del, var mitt intryck.

Nä jag tycker nog att terapi som baseras på det psykodynamiska perspektivet är bättre faktiskt.
Citera
2018-05-10, 22:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Prövade KBT lite kort via en app, ok inte riktigt session, och jag är inte imponerad. Så fort det inte handlar om raka rationella misstag, så brister hela KBT spännvidden.

Det enda som är lite givande, är meditationsdelarna. Som visserligen inte hjälper, men ger lite behaglighet.

Whats the deal with this shit??

KBT genomförs som kort eller lång, 12 eller 24 möten med terapeut .
Citera
2018-05-10, 22:00
  #4
Medlem
Bizmarcks avatar
KBT kräver vissa kognitiva förmågor hos klienten.
Det är kanske där det brister.
Citera
2018-05-10, 22:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
KBT kräver vissa kognitiva förmågor hos klienten.
Det är kanske där det brister.

Trampade jag på en öm tå?
Att förstå mekanismer ger mig mer än att behandlingen hoppas på att jag tänkt emotionellt och orationellt.
Citera
2018-05-10, 22:10
  #6
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
KBT genomförs som kort eller lång, 12 eller 24 möten med terapeut .

HAHA. Du är lite av en mästare på dåliga one-liner svar, men undrar om inte detta var ett av de sämsta.

Ts, trist för dig att KBT i appform inte passade dig. Tror man ska vara försiktig med att dra så långtgående slutsatser som att all KBT är värdelös för det.
Citera
2018-05-10, 22:16
  #7
Medlem
Kbt är bra skit.

Egentligen är det ju bara att göra sin egen kbt. Pressa sig ur sin bekvämlighetszon i små steg varje dag.
Citera
2018-05-10, 22:25
  #8
Medlem
krautbrains avatar
För mig har inte KBT fungerat. Dock så låter det inte så smart av dig TS att avfärda det efter lite tid med en app. Om du verkligen behöver hjälpen att må bättre så ska du nog testa det under en längre tid. Personligen rekommenderar jag ACT som går ut på att acceptera negativa tankar och känslor för att kunna fungera trotts att dom finns där och vidare göra det som är viktigt för dig. Inget pillande med att försöka förändra tankar utan bara acceptans. Dock är acceptans något som tar tid att lära sig och förstå innebörden av. Vi är alla olika och jag hoppas att du hittar något som hjälper dig. Sökandet som du håller på med är en bra början.
Citera
2018-05-10, 22:45
  #9
Avstängd
Beror ju helt på vad som är problemet om kbt är lösningen eller inte.
Citera
2018-05-10, 22:59
  #10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
KBT kräver vissa kognitiva förmågor hos klienten.
Det är kanske där det brister.

KBT låter för mig som flum. Specifikt som att individen inte tas hänsyn till. Mera specifikt att vänster folk som ofta är psykologer försöker lära alla andra "blueprint" över en vänsterpersonlighet. Exempelvis brukar folk från vänstern uppleva rädsla väldigt konkret. Medans jag som ej är vänster upplever ej rädsla utan stress vid problem och även ilska. Mig funkar det bättre att ha anger management eller ännu bättre stresshanteringsstrategier.
Citera
2018-05-10, 23:21
  #11
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
För mig har inte KBT fungerat. Dock så låter det inte så smart av dig TS att avfärda det efter lite tid med en app. Om du verkligen behöver hjälpen att må bättre så ska du nog testa det under en längre tid. Personligen rekommenderar jag ACT som går ut på att acceptera negativa tankar och känslor för att kunna fungera trotts att dom finns där och vidare göra det som är viktigt för dig. Inget pillande med att försöka förändra tankar utan bara acceptans. Dock är acceptans något som tar tid att lära sig och förstå innebörden av. Vi är alla olika och jag hoppas att du hittar något som hjälper dig. Sökandet som du håller på med är en bra början.

Ungefär som att acceptera att man är gay? Sådana tankar du menar?
Citera
2018-05-10, 23:56
  #12
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigsten
Ungefär som att acceptera att man är gay? Sådana tankar du menar?

Om det är det är den tanken som ger dig ångest. Agrofobi, social fobi, tankar om att man inte duger, m.m. Tankar och känslor som ger dig ångest. Acceptans är dock svårt och tar tid. Är inte bara att bestämma sig för att acceptera utan man måste lära sig hur och låta det ta tid. Jag har jobbat 1 år och kan nu hantera om jag har enbart en stark ångest tanke eller känsla i kroppen. Oftast väldigt bra. Ibland är det som att lyssna på en radio och tanken/känslan påverkar mig inte.
Det svåra är att använda ACT när flera ångest känslor/tankar är igång samtidigt därför att koncentrationen blir fucked. Men jag hoppas jag lär mig det också
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback