Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-11, 11:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Prövade KBT lite kort via en app, ok inte riktigt session, och jag är inte imponerad. Så fort det inte handlar om raka rationella misstag, så brister hela KBT spännvidden.

Det enda som är lite givande, är meditationsdelarna. Som visserligen inte hjälper, men ger lite behaglighet.

Whats the deal with this shit??
Om man närmar sig någonting med en negativ inställning så kommer det garanterat inte fungera. Det kallas självuppfyllande profetia. Så du kan behålla din negativitet för dig själv och ta ett "lyckopiller" istället om du nu tror att det fungerar bättre.
Citera
2018-05-13, 14:18
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Om man närmar sig någonting med en negativ inställning så kommer det garanterat inte fungera. Det kallas självuppfyllande profetia. Så du kan behålla din negativitet för dig själv och ta ett "lyckopiller" istället om du nu tror att det fungerar bättre.

Det som saknas för mig är vetenskap, kunnighet. KBT är ju mer eller mindre ett bokföringssystem.
Citera
2018-05-13, 16:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det som saknas för mig är vetenskap, kunnighet. KBT är ju mer eller mindre ett bokföringssystem.
Ja, och din hjärna är mer eller mindre en dator. Kanske du är i behov av ett nytt bokföringssystem.
Citera
2018-05-15, 15:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Ja, och din hjärna är mer eller mindre en dator. Kanske du är i behov av ett nytt bokföringssystem.

äh. jag menar att det är det konkreta som är användbart. man kan pussla med känslor ich tabkar bäst man vill. i slutändan vr t.ex. meditationadelen användbart, dvs, något man kan "ta på".
Citera
2018-05-16, 14:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
äh. jag menar att det är det konkreta som är användbart. man kan pussla med känslor ich tabkar bäst man vill. i slutändan vr t.ex. meditationadelen användbart, dvs, något man kan "ta på".
Och vad syftar meditation till. Jo, att man skall studera sina tankar för att förstå deras ursprung p.s.s. göra sig fri från tankar som kontrollerar en.
Citera
2018-05-17, 08:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Och vad syftar meditation till. Jo, att man skall studera sina tankar för att förstå deras ursprung p.s.s. göra sig fri från tankar som kontrollerar en.

bland mycket annat.
Citera
2018-05-17, 08:58
  #19
Medlem
KBT är i de allra flesta fall ren skit! Den enda anledningen till att det används är för att Socialstyrelsen har blivit hjärntvättade och för att det är den absolut billigaste behandlingen. Inte den bästa, den billigaste.

KBT går ju ut på att man hela tiden ska göra allt man kan för att undvika att tänka på det som man har varit med om.
Har en person blivit våldtagen, misshandlad eller rånad så ska personen lägga all sin kraft på att undvika att tänka på det som hände, istället för att bearbeta det på riktigt så att personen kan gå vidare i sitt liv. Prokastrinering och undvikandebeteende, man vill att patienten ljuger för sig själv och fortsätter sitt liv i en förnekelsefas. Det är inte bra för den enskilde, men billigt för samhället.

Och det är ju enbart inom psykiatrin som denna idioti har fått fäste! Låt oss överföra psykiatrins synsätt på den somatiska vården i ett litet exempel;
Mohammed kommer in på akuten med ett brutet ben. Istället för att gipsa benet säger doktorn åt Mohammed att han ändå har så många hela ben kvar i kroppen, och att han ska fokusera på dom ben som fortfarande är hela istället för det enda ben som är trasigt... Istället skickas han med med en karta Alvedon. (Den somatiska vårdens motsvarighet till ssri)
Skulle det hända? Nä, just det! Läkaren skulle bli anmäld och bli av med sin legitimation. (Nä, han skulle inte bli av med legitimationen, för läkaren, poliser, domare, advokater och politiker är immuna mot vårt så kallade rättssystem. Men vi kan ju iaf låtsas)
Men inom psykiatrin kan misshandeln fortsätta, där är det ju ändå ingen som bryr sig...
__________________
Senast redigerad av Vargtassan 2018-05-17 kl. 09:24.
Citera
2018-05-17, 09:22
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Beror ju helt på vad som är problemet om kbt är lösningen eller inte.

Beror på vem man frågar. Frågar du socialstyrelsen så är kbt lösningen världens alla problem!
Citera
2018-05-17, 09:43
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Beror på vem man frågar. Frågar du socialstyrelsen så är kbt lösningen världens alla problem!

Frågar du mig så hjälper det bra vid fobier eller situationer som triggar igång ångest, det är väldigt ytlig terapi.
Citera
2018-05-29, 20:29
  #22
Medlem
exquisitelys avatar
För mig har KBT funkat lite så där.... Mina gamla invanda tankebanor är svår att rucka på. Den terapiformen har känts som om jag ska försöka lura mig själv, vilket inte går. Det blev mest att jag i ena stunden försökte intala mig själv att det här går ju jättebra, för att i nästa inse att det känns ju inte alls bra - egentligen. Så med facit i hand. En terapiform som innebär mycket egenarbete funkar inte för en individ som mig.
Citera
2018-05-30, 20:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
För mig har KBT funkat lite så där.... Mina gamla invanda tankebanor är svår att rucka på. Den terapiformen har känts som om jag ska försöka lura mig själv, vilket inte går. Det blev mest att jag i ena stunden försökte intala mig själv att det här går ju jättebra, för att i nästa inse att det känns ju inte alls bra - egentligen. Så med facit i hand. En terapiform som innebär mycket egenarbete funkar inte för en individ som mig.

Hm, lite så tänker jag också. Istället för att växa med, och iur problemet med skicklig behandöing, ska allt tigas ihjäl.

Jag kan yänka att det är bra för många som skaffat lyxproblem. Men kommer det till annat, eller beteende som man inte ens själv vet varför det är som det är. Då är nog psykodynamisk terapi bättre.
Citera
2018-05-30, 20:53
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
För mig har KBT funkat lite så där.... Mina gamla invanda tankebanor är svår att rucka på. Den terapiformen har känts som om jag ska försöka lura mig själv, vilket inte går. Det blev mest att jag i ena stunden försökte intala mig själv att det här går ju jättebra, för att i nästa inse att det känns ju inte alls bra - egentligen. Så med facit i hand. En terapiform som innebär mycket egenarbete funkar inte för en individ som mig.

Hm, lite så tänker jag också. Istället för att växa med, och iur problemet med skicklig behandling, ska allt tigas ihjäl.

Jag kan tänka att det är bra för många som skaffat lyxproblem. Men kommer det till annat, eller beteende som man inte ens själv vet varför det är som det är. Då är nog psykodynamisk terapi bättre.

Själv mår jag bäst, och löser problem om någon bara tar på allvar det jag säger. Som om hjätnan får en extra boost av "registrering" eller att någon delar ens tankar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback