2018-05-10, 22:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men juridiska spörsmål kring boupptäckning är ju öht inte relevant nu när gärningsmannen och/eller gärningskvinnan båda är döda.Ta t ex Dalsjöfallet, där blev det ju fel eftersom familjemördaren överlevde och kom att ärva de han mördat eftersom hans föräldrar ärvde barnet han själv mördat. Men det är ju inte alls jämförbart med detta. Eventuella agg gentemot arv är väl inte relevant när det kommer till SLÄKTINGAR- de är ju oskyldiga!

Förstår inte hur du menar?
Vi har ju konstaterat att om den ena föräldern är ensam GM och mördat de andra tre så ärvs allting av den mördade förälderns släkt. Mördarens egen släkt ärver inget alls om döttrarna mördades först.
I Dalsjöfallet erkände GM att han kastat ner hustrun före barnet i stenbrottet, vilket också kunde bevisas tekniskt. Då ärvde barnet ensam sin döda moder - och mor- och farföräldrar ärvde i sin tur sitt barnbarn. Det var många upprörda känslor kring detta då farföräldrarna gav sin livstidsdömde son pengarna till att betala skadeståndet till morföräldrarna.

I detta fall har föräldrarna möjligen bägge dött efter barnen. Så var det inte i Dalsjö.
Hade mördaren i Dalsjö mördat barnet först hade modern ärvt sitt barn. När hon mördas ärver hennes föräldrar henne.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 22:13.
Citera
2018-05-10, 22:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du menar antagligen att sängbenen matchar golvet. Resårmadrass med ben är för gästrum och pensionärer.
Javisst menar jag sängbenen - tack! Jag håller det för troligt att flickorna hade sina rum på övervåningen. Med tanke på färgmatchningen kan man hålla det för mest sannolikt att sängarna har funnits där medan familjen levde. Rummen är perfekta som flickrum storleksmässigt, och att de sov i närheten av varandra kan ha ingett trygghet.
Toalett med dusch fanns tillgänglig strax utanför sovrummen. De hade också tillgång till ett mysigt allrum med soffa, schäslong och teve.

Master bedroom med dubbelsängen var perfekt storleksmässigt åt föräldrarna. Sänggaveln ser också ut att ha stått där en tid.
Det andra sovrummet med musikinstrumenten föreställer jag mig har fungerat som kontor och gästrum.
Citera
2018-05-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Men juridiska spörsmål kring boupptäckning är ju öht inte relevant nu när gärningsmannen och/eller gärningskvinnan båda är döda. Ta t ex Dalsjöfallet, där blev det ju fel eftersom familjemördaren överlevde och kom att ärva de han mördat eftersom hans föräldrar ärvde barnet han själv mördat. Men det är ju inte alls jämförbart med detta. Eventuella agg gentemot arv är väl inte relevant när det kommer till SLÄKTINGAR- de är ju oskyldiga!
Det var farföräldrarna som ärvde efter sitt barnbarn eftersom modern dog först. Om dom hade dött i omvänd ordning så hade mammans syster ärvt allt. Så dödsorsaker och händelseförlopp är rätt viktiga.
Citera
2018-05-10, 22:12
Bannlyst
[quote=Elli09|64015199][quote=Rockkungen|64014791]Jo Bre***n är med.Det står ju säkert nu då på OHs utbildning igen.Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt men får säkert mer svar i helgen varför det åter står på Ohs utbildning igen.
Men nu är bägge familj.involverade i försäljningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Förlåt det var jag som skrev fel.Grafisk företagskonsult LHH AB ska det vara.Men nu är det tydligen bara Grafisk Konsult och det är ju enskild firma.Kan väl inte bara omvandla AB till enskild näringsverksamhet på bara några veckor ?[/QUOTE

Naturligtvis har de det 😎
Hur menar du nu...jag har knappast påstått att jag är släkt med dem 😎
Ja jag litar på min väninna men inte helt säkert hon får alla uppgifter helt korrekta.
Men försöker återge informationen så exakt jag kan, men det här sista hänger jag själv inte riktigt med.
Har i vart fall haft vetskap om att Os Pappa skulle ta över det minst ett par veckor.
Jag skriver ju att jag informerade en medlem via PM som jag hade kontakt med.Har inte sett hen göra några inlägg på sidta tiden men hoppas på att hen dyker upp och bekräftar.

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Läs om vad jag skrev ? Varför så bråttom får du fråga Hs sida av släkten.Nu har jag gett min förklaring till varför Os Pappa ville lösa ut det.
Och NEJ det var ju inte för dessa pengar och jag tror aldrig de ens tänkt på att sälja tomten 😎Tror inte de någonsin mer ville att ett hus skulle stå där.
P.s Detta är andrahandsinformation är bäst att tillägga.

[/b]
Det är absolut inte min avsikt att göra.Lika lite som du försöker göra motsatsen !

- Ser framemot när skatteverket - Bolagsverket GRANSKAR alla
Henkow’s - Hedins företag 🤣🔐

- Henkow’s - Hedin glömde bort
Agnes o Moa men alla är olika pengar var mer av - värde 😡
- När dem försvann från jorden - dök Henkow’s - Hedin fram -
Citera
2018-05-10, 22:17
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var farföräldrarna som ärvde efter sitt barnbarn eftersom modern dog först. Om dom hade dött i omvänd ordning så hade mammans syster ärvt allt. Så dödsorsaker och händelseförlopp är rätt viktiga.

Tack för att du håller med mig denna gång
Jag kan ha fel, men jag tror att arv fördelas i nedstigande vertikala led i första hand? Vet du?
Dvs att föräldrar ärver sitt barn. Inte att barnets syskon gör det.
Naturligtvis gäller detta endast om det finns föräldrar i livet. Annars ärver syskon om inga barn till den döde finns.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 22:36.
Citera
2018-05-10, 22:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det verkar mest sannolikt ja, med de uppgifter som hitintills har kommit fram om deras personligheter.

Fetad text visar på O´s handlingskraft även i denna stund när han avslutar hela familjens liv (hustrun blev ju enl. flertal uppgifter "hjälpt") . O var en utpräglad streber, alltid med siktet inställt framåt uppåt; framtiden med dess njutbara frukter tillmättes störst betydelse och kan visst vara anledningen till brevets utformning. Intressant aspekt.

Äääeeh!?!? Något antal postare i tråden spekulerar om det men du uttrycker det som om det funnits ögonvittnen. Vilket det inte funnits. Inte ens pianotanten verkar ju funnit anlednig till någon orosanmälan, väninna här i tråden återger diverse vittnesmål om Os lynne, och hur varje stavelse Moa yttrat vägts på guldvåg (av någon anledning så har alltså vuxna såpass begränsad uppfattning om världen att det "inte finns på kartan" att en 11-åring säger att hen inte gillar smådjur av den anledning att hon inte gillar dem (kanske tycker de är äckligt håriga och luktar illa. Har barnet dessutom observerat atthundar och katter då och då tvättar sig genom att slicka sig själva i röven så är det inte speciellt onaturligt att en 11-åring per automatik inte nödvändigt gillar katter och hundar)).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-10 kl. 22:32.
Citera
2018-05-10, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Javisst menar jag sängbenen - tack! Jag håller det för troligt att flickorna hade sina rum på övervåningen. Med tanke på färgmatchningen kan man hålla det för mest sannolikt att sängarna har funnits där medan familjen levde. Rummen är perfekta som flickrum storleksmässigt, och att de sov i närheten av varandra kan ha ingett trygghet.
Toalett med dusch fanns tillgänglig strax utanför sovrummen. De hade också tillgång till ett mysigt allrum med soffa, schäslong och teve.

Master bedroom med dubbelsängen var perfekt storleksmässigt åt föräldrarna. Sänggaveln ser också ut att ha stått där en tid.
Det andra sovrummet med musikinstrumenten föreställer jag mig har fungerat som kontor och gästrum.
Jag tänker inte ifrågasätta. Det är fritt att tro vad man vill. Jag tror ändå att ett sjukt barn sover på nedre plan. Jag känner inget behov att hela världen ska tro samma. Man måste inte det.
Citera
2018-05-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ge dig!
Jag har inga som helst problem med att någon vare sig vill sälja huset, behålla det eller jämna det med marken. Det måste ju trots allt vara ägarnas ensak.
Men jag kan förstå att det trasslar både med arvingar - som det ofta gör vid arvsfrågor - och med det faktumet att 4 månader är en väldigt kort tid när man fortfarande inte är klar med vem som är GM och därmed hur arvet ska fördelas eller lämnat in en bouppteckning.

Du läser inte inlägg i tråden så noga?
Annars hade du kanske kunnat se att jag just hade skrivit att min uppfattning är att O drivit fram det hela - och att jag för min egen del kommer behålla den tron inom mig även om bägge visar sig ha skrivit under avskedsbrevet. Jag tror inte heller att polisen alltid får fram alla svar.

Du slår in öppna dörrar. Gör inte det.
Ägna dig åt att framföra dina egna åsikter istället för att beklaga dig över åsikter jag inte ens har.
Och min proffesion har inget som helst att göra med att familjen Henkow sedan flera generationer har varit i många fall framstående jurister i Sverige och därför sedan åratal torde ha mycket juridisk kunskap i familjen. Något jag inte hittat uppgifter om att släkten Brent*n har.

Det som jag hittat på nätet om Brentons är att modern var förskolelärare/ barnpedagog som bla drev frågan om vårdnadsbidrag för att hon ansåg dagis skadligt för barn. Pappan som numera är politiker med ngr partibyten verkar vara socionom i grunden och före pensionen varit vice VD för vårdbolaget Capio och haft särskilt ansvar för psykiatrivården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Björkvägen 3
237 37 BJÄRRED
O.K.
Kollar till veckan.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
[quote=Rockkungen|64016135][quote=Elli09|64015199]
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Jo Bre***n är med.Det står ju säkert nu då på OHs utbildning igen.Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt men får säkert mer svar i helgen varför det åter står på Ohs utbildning igen.
Men nu är bägge familj.involverade i försäljningen.

- Ser framemot när skatteverket - Bolagsverket GRANSKAR alla
Henkow’s - Hedins företag 🤣🔐

- Henkow’s - Hedin glömde bort
Agnes o Moa men alla är olika pengar var mer av - värde 😡
- När dem försvann från jorden - dök Henkow’s - Hedin fram -

Men det där stämmer väl inte, för Henkows är väl de som oftare varit och hälsat på familjen medan de ännu levde.
Citera
2018-05-10, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Förstår inte hur du menar?
Vi har ju konstaterat att om den ena föräldern är ensam GM och mördat de andra tre så ärvs allting av den mördade förälderns släkt. Mördarens egen släkt ärver inget alls om döttrarna mördades först.
I Dalsjöfallet erkände GM att han kastat ner hustrun före barnet i stenbrottet, vilket också kunde bevisas tekniskt. Då ärvde barnet ensam sin döda moder - och mor- och farföräldrar ärvde i sin tur sitt barnbarn. Det var många upprörda känslor kring detta då farföräldrarna gav sin livstidsdömde son pengarna till att betala skadeståndet till morföräldrarna.

I detta fall har föräldrarna möjligen bägge dött efter barnen. Så var det inte i Dalsjö.
Hade mördaren i Dalsjö mördat barnet först hade modern ärvt sitt barn. När hon mördas ärver hennes föräldrar henne.

Men hur kan detta ens vara en aktuell fråga om ingen rättegång kan ske pga att alla inblandade är döda? Man kan ju inte döma pappan när han är död?

Detta är ju juridiskt ur arvssynpunkt att likställa med att hela familjen förolyckats tycker ju jag. Kan inte tänka mig att det intressanta ur utredningssynpunkt har varit att utröna hur arvet ska fördelas.

Bouppteckning sker ju inom fyra månader och familjerna har inte begärt anstånd och begärt mer tid verkar det som. Så någon mordutredning som ska klarlägga arvsfördelning tror jag inte alls pågår.

Men i Lottatråden så skrev du ju att du är jurist, så lite koll borde du väl ha tycker man. Tror du verkligen det som det ser ut nu är relevant vem som dog först (för arvets fördelning)?
Senast redigerad av Florman 2018-05-10 kl. 22:28.
Citera
2018-05-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Nu är det iofs några år sedan mina barn var i den åldern som A och M, men när de (3 barn) skulle få "riktiga sängar", alltså efter spjälsängen, så skaffade vi resårmadresser med ben eller fotbåge till dem.
Bl.a. därför att det är bekvämare för den förälder som läser bok och nattar, att kunna ligga bekvämt tillsammans med barnet.
Det har hänt rätt många gånger att någon av oss föräldrar somnat i barnets säng...

Mina barnbarn har fått resårsäng efter spjälsängen också.
Om man köper rimlig kvalitet, utan att köpa det dyraste, så håller sängarna i sig länge. Bäddmadrasserna kan behöva bytas ut eller uppgraderas några gånger, men det är inte orimligt att en hygglig resårmadrass kan användas i stort sett tills barnet flyttar hemifrån. En ny sänggavel, ny sängtopp, andra ben osv, kan göra sängen till en nygammal sovmöbel.

Här pratar en 10-11 åring och 14-15 åring, att dessa barn skulle ha resårsängar ser jag absolut inte som ovanligt på något sätt.

Du får se vad du vill baserat på dina barn och barnbarn. Googla ungdomssäng och se vad som är populärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in