2018-05-10, 21:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja, baserat på att den ene var en utpräglad karriärist som drev företag vid sidan av sin universitetstjänst (för större inkomst?) men ändå kämpade för att bli upphöjd till professor. Den andre beskrivs som mild, och verkar ha avstått sin egen karriär för barnens skull. Därför tror jag den förstnämde hade större kapacitet att planera och genomdriva dessa mord och dessutom tänka på sitt eget goda eftermäle, radera allt utom väl valda delar från internet och formulera ett brev så att arvet inte skulle glida släkten ur händerna. Men han underskattade folks förmåga att tänka själva och förhoppningsvis, men där är jag tyvärr tveksam, polisens möjligheter att bevisa hur det egentligen gick till.
Det verkar mest sannolikt ja, med de uppgifter som hitintills har kommit fram om deras personligheter.

Fetad text visar på O´s handlingskraft även i denna stund när han avslutar hela familjens liv (hustrun blev ju enl. flertal uppgifter "hjälpt"). O var en utpräglad streber, alltid med siktet inställt framåt uppåt; framtiden med dess njutbara frukter tillmättes störst betydelse och kan visst vara anledningen till brevets utformning. Intressant aspekt.
Citera
2018-05-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Flickorna var 11 och 14 år och kan ha vägt c:a 35-45 kg. Vilken typ av säng har du i ditt pojkrum?

Notera att stolsbenen i resp. rum matchar golvet.
Du menar antagligen att sängbenen matchar golvet. Resårmadrass med ben är för gästrum och pensionärer.
Citera
2018-05-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att du har fördomar.
Fördomar = sannolikhetsbedömning baserat på statistik
Citera
2018-05-10, 21:50
Medlem
Citat:
Nej, dessutom är inte resårmadrasser med ben förstahandsvalet i barnrum. Det tyder i så fall på att den delen av händelsebeskrivningen att dom hittades i sina sängar kan vara sann.
Nu är det iofs några år sedan mina barn var i den åldern som A och M, men när de (3 barn) skulle få "riktiga sängar", alltså efter spjälsängen, så skaffade vi resårmadresser med ben eller fotbåge till dem.
Bl.a. därför att det är bekvämare för den förälder som läser bok och nattar, att kunna ligga bekvämt tillsammans med barnet.
Det har hänt rätt många gånger att någon av oss föräldrar somnat i barnets säng...

Mina barnbarn har fått resårsäng efter spjälsängen också.
Om man köper rimlig kvalitet, utan att köpa det dyraste, så håller sängarna i sig länge. Bäddmadrasserna kan behöva bytas ut eller uppgraderas några gånger, men det är inte orimligt att en hygglig resårmadrass kan användas i stort sett tills barnet flyttar hemifrån. En ny sänggavel, ny sängtopp, andra ben osv, kan göra sängen till en nygammal sovmöbel.

Här pratar en 10-11 åring och 14-15 åring, att dessa barn skulle ha resårsängar ser jag absolut inte som ovanligt på något sätt.
Citera
2018-05-10, 21:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"genetiska juridiska kunskap"? Här fläskas det på från medicinarna. Improviserade du fram det uttrycket nu för nu lät du precis som en jävla kvacksalvare och rättshaverist.

På ett rent allmänmänskligt plan tycker jag det rätt "snaskigt" att sitta och insinuera att det skulle vara smaklöst av de efterlevande att inte behålla huset som ett slags museum eller alternativt riva huset. Det är vare sig Brentons eller Henkows som helhet som tagit ihjäl barnen. Kanske signatur Solglittret varit förskonad från dödsfall bland nära familjemedlemmar, eller hen kanske varit så upptagen av krigande mot väderkvarnar att hen inte reflekterat över betingelserna kring en anhörigs frånfälle och tiden därefter. De flesta tycker väl ändå att det är rätt bra att snart ta tag i de praktiska göromålen, att man inte låter sig överväldigas och paralyseras av sorg.

Sedan är det heller inte självklart att närstående på något givet självklart sätt skulle må mycket bättre av att exploatera sig själva i kvällspressen, bloggar och veckotidningar.
Du uttrycker väldig indignation över vad du tycker inte är tillräckligt fördömande mot gärningen, att döda barnen. Men du står liksom hysteriskt och sparkar på en öppen dörr. Precis som läkarvetenskapen idag inte har svar och bot mot alla sjukdomstillstånd så har inte heller polis och rättsväsendet någon självklar gedigen sanning i alla lägen. Man kanske inte kommer att komma till någon absolut sanning om båda aktivt dödade barnen eller en var drivande och den andra hunsad till det (vilket inte heller ursäktar den hunsade, en förälder med plukt att skydda sina barn får inte tillåta sig lyxen att vara passiv och hunsad i någon större utsträckning. Det finns åtskilligt med kärringarsomdömtsför medverkan genom att inte försöka avstyra eller avbryta misshandel deras hingst begått mot deras barn. Att paret i Bjärred var jurister gör ingen skillnad i skuldfrågan om man spekulerar i ett sådant scenario) .

Ge dig!
Jag har inga som helst problem med att någon vare sig vill sälja huset, behålla det eller jämna det med marken. Det måste ju trots allt vara ägarnas ensak.
Men jag kan förstå att det trasslar både med arvingar - som det ofta gör vid arvsfrågor - och med det faktumet att 4 månader är en väldigt kort tid när man fortfarande inte är klar med vem som är GM och därmed hur arvet ska fördelas eller lämnat in en bouppteckning.

Du läser inte inlägg i tråden så noga?
Annars hade du kanske kunnat se att jag just hade skrivit att min uppfattning är att O drivit fram det hela - och att jag för min egen del kommer behålla den tron inom mig även om bägge visar sig ha skrivit under avskedsbrevet. Jag tror inte heller att polisen alltid får fram alla svar.

Du slår in öppna dörrar. Gör inte det.
Ägna dig åt att framföra dina egna åsikter istället för att beklaga dig över åsikter jag inte ens har.
Och min proffesion har inget som helst att göra med att familjen Henkow sedan flera generationer har varit i många fall framstående jurister i Sverige och därför sedan åratal torde ha mycket juridisk kunskap i familjen. Något jag inte hittat uppgifter om att släkten Brent*n har.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 22:41.
Citera
2018-05-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Fördomar = sannolikhetsbedömning baserat på statistik
Du har sannolikt fel, baserat på statistik som visar att du oftast har det.
Citera
2018-05-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ge dig!
Jag har inga som helst problem med att någon vare sig vill sälja huset, behålla det eller jämna det med marken. Det måste ju trots allt vara ägarnas ensak.
Men jag kan förstå att det trasslar både med arvingar - som det ofta gör vid arvsfrågor - och med det faktumet att 4 månader är en väldigt kort tid när man fortfarande inte är klar med vem som är GM och därmed hur arvet ska fördelas eller lämnat in en bouppteckning.

Annars hade du kanske kunnat se att jag just hade skrivit att min uppfattning är att O drivit fram det hela - och att jag för min egen del kommer behålla den tron inom mig även om bägge visar sig ha skrivit under avskedsbrevet. Jag tror inte heller att polisen alltid får fram alla svar.

Ägna dig åt att framföra dina egna åsikter istället för att beklaga dig över åsikter jag inte ens har.
Och min proffesion har inget som helst att göra med att familjen Henkow sedan flera generationer har varit i många fall framstående jurister i Sverige och därför sedan åratal torde ha mycket juridisk kunskap i familjen. Något jag inte hittat uppgifter om att släkten Brent*n har.

Men juridiska spörsmål kring boupptäckning är ju öht inte relevant nu när gärningsmannen och/eller gärningskvinnan båda är döda. Ta t ex Dalsjöfallet, där blev det ju fel eftersom familjemördaren överlevde och kom att ärva de han mördat eftersom hans föräldrar ärvde barnet han själv mördat. Men det är ju inte alls jämförbart med detta. Eventuella agg gentemot arv är väl inte relevant när det kommer till SLÄKTINGAR- de är ju oskyldiga!
Citera
2018-05-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Döma kan och bör man. Föräldrarna/föräldern är inför lagen mördare. Hade någon av dem överlevt hade det blivit rättegång och straff, vilket är synnerligen önskvärt. Två barn har avrättats för att föräldrarna hade bestämt att deras liv inte var värda att leva.

Tankar på självmord är tyvärr ganska vanligt i tonåren. Normalt kämpar man då för sitt barns livsvilja. Man hakar inte på självmordstanken.

Jag har följt fallet från början men förstår allt mindre av vad som hänt. Vem var egentligen sjuk? Fadern? (Psykiskt). Modern? (Cancer och depression). Barnen? (ME). Var alla sjuka eller bara en eller båda föräldrarna? Just nu ter sig OH:s förlust av mental stabilitet vara den utlösande faktorn till det fasansfulla dådet. Tidigare tänkte jag att det kanske var mamman vars personlighet den här tråden länge kämpade för att få grepp om, men det krävs handlingskraft, mod och initiativförmåga för att genomföra något så naturvidrigt. Mamman tycks ha varit för mjuk för detta. Inte för.mjuk för att själv bli deprimerad och önska ända sitt eget liv, men för mjuk för att initiera och genomföra barnamord och att dessutom föreslå att maken ensam, omgiven av de andras livlösa kroppar, skulle ta sitt liv.

(Om någon anhörig eller vän till familjen läser: Jag förstår att de inte var några monster. Jag förstår att båda föräldrarna älskade sina barn. Det jag kämpar med är att förstå är hur det kunde sluta så illa.)
Håller med dig i varje ord!
Det som MariaV skrev om Agnes s-tankar gjorde mig så fruktansvärt upprörd!!! Som om det utöver en ev ME ytterligare skulle ursäkta dessa mord!!
En av mina söner fick uppleva det fruktansvärda traumat att en av hans bästa vänner tog sitt liv. Den smärtan och sorgen och vreden som min stackars son genomlidit endast 19 år gammal går inte med ord att beskriva. Som förälder gör man ALLT för att förhindra ett självmord. ALLT!!! Det kanske ändå inte hjälper och ofta gör det inte det men ALDRIG att man ger upp!!!
Citera
2018-05-10, 22:01
Medlem
Citat:
Du har sannolikt fel, baserat på statistik som visar att du oftast har det.
Jaha baserat på vilken statistik då?
Citera
2018-05-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Kunde du få fram info om ägare av fastigheten?

Finns det någon som orkar ringa skatteverket och kolla om det finns en bouppteckning registrerad?

Har låst ut mig från min databas. Kan kolla till veckan när jag är på jobbet efter långhelgen. Är adressen Björkvägen 3 Lomma?
Citera
2018-05-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ge dig!

Det blir alltså en helgardering till slut. Oskar är skyldig, polisen kommer att bevisa det och om dom inte gör det så har dom fel, för dom får inte alltid fram alla svar. Ännu en som är smartare än polismyndigheten och Nationellt Forensiskt Centrum.

Tror du att huset är ute till försäljning om dödsbodelägarna är oense om det?

Vad tror du är lättast att fördela, ett hus eller pengarna man får när huset är sålt? Man behöver inte bara jurist för att svara på den frågan.

O;s föräldrar är delägare i dödsboet, vad innebär det gällande gärningspersoner i familjetragedin?
Citera
2018-05-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Har låst ut mig från min databas. Kan kolla till veckan när jag är på jobbet efter långhelgen. Är adressen Björkvägen 3 Lomma?

Björkvägen 3
237 37 BJÄRRED
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in