2018-05-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Avskedsbrevet skrevs till de efterlevande som ett försök att förklara varför de tog det vansinniga beslutet, inte för att fördela någon form av skuld eller arv, det var det minsta som bekymrade dem tror jag.

Misshandeln från sjukvården låg nog tyngre på deras hjärtan.

Oj, så nu var orsaken misshandel från sjukvården? Resonemang som luktar rejält mycket offerkofta men som inte verkar komma från O och H. Om man är offer för sjukvårdens misshandel (!) så blir det OK att vara förövare och mördare? Precis som många fängelsekunder brukar resonera, ngn annan bär skulden...
Citera
2018-05-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
För att han var mån om sitt eftermäle och på detta sett skulle förhindra att det kom fram.
Någon jag minns inte vem, sa att A hade träffat en pojkvän. Kanske träffat via nån chatt? Vad kunde vara O:s reaktion på en sån sak?
Citera
2018-05-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Juridiken är mångfacetterad, efterlevande kan tydligen åberopa barmhärtighetsmord:

"För att bestämmelserna om förverkande av arv ska aktualiseras så krävs inte att någon blir dömd för brott. Frågan kan nämligen behandlas i ett tvistemål om arvsrätt. Dock så kan föräldern i egenskap av gärningsman undgå att få sin arvsrätt förverkad om det förelåg synnerliga skäl med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Bestämmelsen tillämpas restriktivt, men synnerliga skäl kan avse barmhärtighetsmord eller reaktion på långvariga trakasserier av allvarlig karaktär från barnets sida. Om föräldern dödade barnet under påverkan av en allvarlig psykiskt störning så ska detta också beaktas (Ärvdabalk 15:1 fjärde stycket)."

https://lawline.se/answers/forverkande-av-arvsratt-vid-orsakande-av-dodsfall

Aha, då är alla barmhärtighetsivrare och Oskar stödjare i denna tråd Henkow släktingar. Förklarar varför man sett intyg mm.
Citera
2018-05-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Nä jag tror inte det var granne eller någon butiksbiträde, det ska vara 2 oberoende partner.

Hanna och Moa saknade senast sedda.

Eller att dom avlidit på olika datum, men får inte ihoppa det med avskedsbrev.
Något stämmer inte.
Har frågat i tråden tidigare varför det anses konstigt att A och O har ett datum för senast sedda och inte M och H? Det har ju inget med deras dödsdatum eller dödsorsak att göra??
Citera
2018-05-10, 14:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det stora problemet här, vilket även är orsaken till att du blir skrämd, är att du och många andra blandar in era egna känslor i föräldrarnas handlande. Deras upplevelse och känslor var bevisligen helt annorlunda än hos oss här. Kan man inte skilja på det så blir allt väldigt svårt. Tänk dom som arbetar på avdelningar med fångar som har mördat flera, våldtagit o mördat barn osv dom måste ju kunna separera sina egna känslor från de utryck som dessa mördare kanske gör angående sina gärningar. Det finns väl inte någon som tycker det är ok att mörda sina barn eller någon annan.

Nej vi blandar inte bara in egna känslor, vi blandar in förnuftsresonemang också.
Man kan inte "köpa" någons vansinniga argument och anse att det råder förmildrande omständigheter till mord, bara för att mördaren inte tyckte offrets liv var värt något.
Det verkar vara det Oskar och Hanna har utryckt i sitt avskedsbrev, enligt polisen.

Inför lagen är alla lika mycket värda. Mord är mord även om någon är 1 vecka eller hundra år gammal.

Det finns en omdebatterad hypotetisk fråga:
"Om du kommer till en olycksplats och finner en skadad fastklämd ung Hitler och du vet vad han kommer göra framöver om han överlever. Kommer du då trots vetskapen rädda hans liv? "

Mitt eget svar enligt min yrkesetik är - tyvärr - ja. Man räddar honom alltid.
Citera
2018-05-10, 14:46
Medlem
Citat:
Det stora problemet här, vilket även är orsaken till att du blir skrämd, är att du och många andra blandar in era egna känslor i föräldrarnas handlande. Deras upplevelse och känslor var bevisligen helt annorlunda än hos oss här. Kan man inte skilja på det så blir allt väldigt svårt. Tänk dom som arbetar på avdelningar med fångar som har mördat flera, våldtagit o mördat barn osv dom måste ju kunna separera sina egna känslor från de utryck som dessa mördare kanske gör angående sina gärningar. Det finns väl inte någon som tycker det är ok att mörda sina barn eller någon annan.

Nej, det finns ingen som tycker att det är ok.

Men: om det finns någon enda liten omständighet hos omgivningen som kan ha bidragit till den tragiska händelsen, så är det väl viktigt att hitta denna omständighet. Jag tycker att det är just detta som tråden handlar om. Ja, visst, föräldrarna tänkte och kände på ett annat sätt än de flesta av oss, men: när, var och hur hade de kunnat finna möjligheter till en annan utväg? Var det försummelser hos skola och sjukvård, var det värderingar och attityder hos andra människor, var det en annorlunda inställning till medicinering - eller vad? (kanske en kombination av litet av varje). Jag tycker det är tragiskt att tänka på att vi lever i ett samhälle där detta kunde hända.
Citera
2018-05-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Ingen tar såna beslut. Inte folk med dödsdömda sjukdomar . I så fall borde vi hört oftare att folk dödar sin familj pga sjukvården , sjukdomar. Avskedsbrevet skrevs av nån som t o m i den stunden ville bestämma över framtiden , hur folk skulle uppfatta honom efter sin död. Hanna hade inte såna problem.

trovärdigt och om det stämmer att hon och barnen förnekades kontakt med Brentons kanske han rentav beaktade arvsfrågan. Barmhärtighetsmord är ju den bild som han verkar velat måla upp. Kollegor och lärare verkar ha köpt hans beskrivning av en ”familj i djup kris”.
Citera
2018-05-10, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett känsloladdat brev som hade varit fyllt med desperation, förtvivlan och ångest hade ändå framstått som mänskligt, mitt i allt.

Den uppfattning jag får av polisens redogörelse för innehållet är en kylig, distanserat intellektuell information om vad man i samförstånd har beslutat och varför. -Ruggigt är bara förnamnet.

Varför tänker jag då direkt att Oskar borde legat bakom?
Citera
2018-05-10, 14:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Har frågat i tråden tidigare varför det anses konstigt att A och O har ett datum för senast sedda och inte M och H? Det har ju inget med deras dödsdatum eller dödsorsak att göra??

Oskar och Hanna måste setts av någon/några fredagen den 5:e januari. De måste varit iväg på något, kanske tillsammans eller fått besök i villan av någon som inte såg till de andra.

De måste setts av någon som kände igen dem eller varit någonstans där de legitimerat sig - bank, sjukvårdsbesök eller liknande.

Tror inte ens en film i någon kamera i en taxi eller i deras hem räcker för att helt säkerställa datum.

När det gäller Hanna och Moa är kanske senast sedda datum osäkra, samtidigt som man är väldigt säker på att de levt lång tid efteråt. Ex sedda före jul, men inte döda mer än ett par dygn. Då uppger man kanske inte december utan just att de avlidit i januari eftersom kropparna bevisar det.
I Agnes och Oskars fall kan man snäva in tidsintervallet ytterligare till efter 5/1.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 15:04.
Citera
2018-05-10, 14:55
Medlem
Citat:
Det stora problemet här, vilket även är orsaken till att du blir skrämd, är att du och många andra blandar in era egna känslor i föräldrarnas handlande. Deras upplevelse och känslor var bevisligen helt annorlunda än hos oss här. Kan man inte skilja på det så blir allt väldigt svårt. Tänk dom som arbetar på avdelningar med fångar som har mördat flera, våldtagit o mördat barn osv dom måste ju kunna separera sina egna känslor från de utryck som dessa mördare kanske gör angående sina gärningar. Det finns väl inte någon som tycker det är ok att mörda sina barn eller någon annan. Att man inte begriper det tycker jag är skrämmande.

Lägg av nu. Folk kan skilja på det. Skribenterna kan mentalisera osv. Sluta spamma om detta i tid och otid. Vi kan förstå att barnen blivit mördade, men frågan är hur knäppa föräldrarna var, tillfälligt, planerat, ondska? Därom tvista alla som har någon form av intellektuell skärpa. Anslut dig gärna. Hur dog barnen, med skräck och rädsla, ovetandes, lurade, var de hjärntvättade och accepterade sitt öde?
Citera
2018-05-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, det finns ingen som tycker att det är ok.

Men: om det finns någon enda liten omständighet hos omgivningen som kan ha bidragit till den tragiska händelsen, så är det väl viktigt att hitta denna omständighet. Jag tycker att det är just detta som tråden handlar om. Ja, visst, föräldrarna tänkte och kände på ett annat sätt än de flesta av oss, men: när, var och hur hade de kunnat finna möjligheter till en annan utväg? Var det försummelser hos skola och sjukvård, var det värderingar och attityder hos andra människor, var det en annorlunda inställning till medicinering - eller vad? (kanske en kombination av litet av varje). Jag tycker det är tragiskt att tänka på att vi lever i ett samhälle där detta kunde hända.
Intressant som kuriosa visst, men i övrigt låter det som att påstå att konstskolan som ratade Hitler bär skulden till allt han gjorde sen. Högsta ansvaret kommer alltid ligga hos O & H här. Vill man blama nån ytterligare så är det skolan som beviljade hemundervisning som jag ser det.
Citera
2018-05-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Intressant som kuriosa visst, men i övrigt låter det som att påstå att konstskolan som ratade Hitler bär skulden till allt han gjorde sen. Högsta ansvaret kommer alltid ligga hos O & H här. Vill man blama nån ytterligare så är det skolan som beviljade hemundervisning som jag ser det.

Absolut - ansvaret ligger självfallet hos A och O. Men man kan fundera över om det hade kunnat finnas några skyddsfaktorer (för barnen) i omgivningen - eller om det fanns sådana, men att de inte "fungerade". Och i så fall varför/varför inte?
Senast redigerad av Kryptogam 2018-05-10 kl. 15:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in