2018-05-10, 12:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej jag tror inte heller egentligen att det pekuniära bekymradedem mest.
Men uppenbarligen hade de ett visst intresse av hur deras gärning skulle uppfattas i framtiden - om nu bägge är skyldiga. Annars hade de naturligtvis inte skrivit något avskedsbrev.
Något som faktiskt är vanligast att förövare inte gör vid familicid.

Hur i helsike man nu kan bekymra sig om eftervärldens uppfattning när man utplånar sina barn och sig själva är helt obegripligt i vart fall rör mig.

Avskedsbrevet skrevs till de efterlevande som ett försök att förklara varför de tog det vansinniga beslutet, inte för att fördela någon form av skuld eller arv, det var det minsta som bekymrade dem tror jag.

Misshandeln från sjukvården låg nog tyngre på deras hjärtan.
Citera
2018-05-10, 12:17
Medlem
Ibland tror man, man blir vansinnigt här. Att man känna man måsta debattera att någon som aldrig har setts i rullstol inte satt i rullstol. Att om det synes två flickrum på ovanvåning och ett musikrum på nedervåning - att det är så och att man inte har flyttat på det - så att det passar in i bilden att A inte kunde gå i en trappa. Och allt detta skulle förklara mer eller mindre varför en eller två föräldrar döda sina barn????
Citera
2018-05-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men snälla någon, tror du på fullt allvar att arvet efter O och H var det som primärt bekymrade dem?

Jag tror nog att de negativa besked de fått från sjukvården angående sina döttrars prognos var det som gnagde dem, inte hur arvet efter dem skulle fördelas, det gav de nog blanka fan i, det var knappast vad som fick dem att de det fatala beslutet att avsluta sina och döttrarnas liv.

Svensk sjukvård har nog mycket att förklara i det här fallet, hur fan kan den sänka en familj så totalt att den enda utvägen var att ta livet av sig?

Förmodligen fann inte O och H någon tröst i den statistik som har rabblats i tråden angående möjligheten att tillfriskna från den sjukdom de trodde flickorna hade.

Jaha det verkar sannolikt att dom mördade sina barn för dom var sjuka tycker du, eller "sjuka" som jag skulle uttrycka det. Tills dess att jag hör en bättre teori eller sanningen kommer fram så tror jag incest ligger bakom. O visste det skulle komma fram och då ruinera hela hans karriär och sociala status.

Jag tror alltså inte på detta för att nån här har sagt att det gick till så, utan jag tror på det för det skulle förklara precis allt och lite till.
Citera
2018-05-10, 12:19
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack! Snyggt formulerat!
Då har vi ett arv - efter Oskar och Hanna. Har Oskar mördat Hanna får hans arvingar inte ett nickel - och omvänt.
Finns ju väldigt stort värde i det där avskedsbrevet....

Juridiken är mångfacetterad, efterlevande kan tydligen åberopa barmhärtighetsmord:

"För att bestämmelserna om förverkande av arv ska aktualiseras så krävs inte att någon blir dömd för brott. Frågan kan nämligen behandlas i ett tvistemål om arvsrätt. Dock så kan föräldern i egenskap av gärningsman undgå att få sin arvsrätt förverkad om det förelåg synnerliga skäl med hänsyn till gärningens beskaffenhet. Bestämmelsen tillämpas restriktivt, men synnerliga skäl kan avse barmhärtighetsmord eller reaktion på långvariga trakasserier av allvarlig karaktär från barnets sida. Om föräldern dödade barnet under påverkan av en allvarlig psykiskt störning så ska detta också beaktas (Ärvdabalk 15:1 fjärde stycket)."

https://lawline.se/answers/forverkande-av-arvsratt-vid-orsakande-av-dodsfall
Citera
2018-05-10, 12:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men snälla någon, tror du på fullt allvar att arvet efter O och H var det som primärt bekymrade dem?

Jag tror nog att de negativa besked de fått från sjukvården angående sina döttrars prognos var det som gnagde dem, inte hur arvet efter dem skulle fördelas, det gav de nog blanka fan i, det var knappast vad som fick dem att de det fatala beslutet att avsluta sina och döttrarnas liv.

Svensk sjukvård har nog mycket att förklara i det här fallet, hur fan kan den sänka en familj så totalt att den enda utvägen var att ta livet av sig?

Förmodligen fann inte O och H någon tröst i den statistik som har rabblats i tråden angående möjligheten att tillfriskna från den sjukdom de trodde flickorna hade.

Jag håller med dej!
Hur arvet skulle fördelas var nog det minsta bekymret föräldrarna hade.
Citera
2018-05-10, 12:20
Medlem
Citat:

Journalister måste så småningom börja gräva i familjens vårdkontakter. Skolan har ju visst ansvar, men läkarna har ju helt kommit undan här.
Citera
2018-05-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Jaha det verkar sannolikt att dom mördade sina barn för dom var sjuka tycker du, eller "sjuka" som jag skulle uttrycka det. Tills dess att jag hör en bättre teori eller sanningen kommer fram så tror jag incest ligger bakom. O visste det skulle komma fram och då ruinera hela hans karriär och sociala status.

Jag tror alltså inte på detta för att nån här har sagt att det gick till så, utan jag tror på det för det skulle förklara precis allt och lite till.
Förklarar incest verkligen allt på ett mer trovärdigt sätt? Hur?? Då borde han väl ha tagit livet av sig bara. Varför döda alla?
Citera
2018-05-10, 12:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag håller med dej!

Tror faktiskt de var synnerligen bekymrade om det, de var skattejurister - pengar var liksom deras
liv! Avskedsbrevet får en extra laddning av detta faktum.
Citera
2018-05-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Förklarar incest verkligen allt på ett mer trovärdigt sätt? Hur?? Då borde han väl ha tagit livet av sig bara. Varför döda alla?
För att han var mån om sitt eftermäle och på detta sett skulle förhindra att det kom fram.
Citera
2018-05-10, 12:30
Medlem
Citat:
Avskedsbrevet skrevs till de efterlevande som ett försök att förklara varför de tog det vansinniga beslutet, inte för att fördela någon form av skuld eller arv, det var det minsta som bekymrade dem tror jag.

Misshandeln från sjukvården låg nog tyngre på deras hjärtan.
Ingen tar såna beslut. Inte folk med dödsdömda sjukdomar . I så fall borde vi hört oftare att folk dödar sin familj pga sjukvården , sjukdomar. Avskedsbrevet skrevs av nån som t o m i den stunden ville bestämma över framtiden , hur folk skulle uppfatta honom efter sin död. Hanna hade inte såna problem.
Citera
2018-05-10, 12:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag håller med dej!

Eller hur?

Döttrarnas situation var det som upptog deras tankar dygnet runt och efter att fått tillräckligt många käftsmällar från sjukvården gav de upp, hur fan allt skulle fördelas efter deras död gav de troligen blanka fan i, de hade något annat som tyngde dem mera.

Deras historia med svensk sjukvård borde fan utredas ner i minsta detalj, där finns nyckeln till tragedin.
Citera
2018-05-10, 12:33
Medlem
Citat:
Eller hur?

Döttrarnas situation var det som upptog deras tankar dygnet runt och efter att fått tillräckligt många käftsmällar från sjukvården gav de upp, hur fan allt skulle fördelas efter deras död gav de troligen blanka fan i, de hade något annat som tyngde dem mera.

Deras historia med svensk sjukvård borde fan utredas ner i minsta detalj, där finns nyckeln till tragedin.
Nej, fel. Det som borde granskas är vem el vilka som gav till ett helt friskt barn som Moa ett intyg på att hon led av kronisk trötthetssyndrom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in