Citat:
Ursprungligen postat av
SintraartniS
Alltså psykiatriska diagnoser är också medicinska.
Jag vet vad lagen säger. Och jag vet att det är psykiatriska diagnoser ofta som gör att barn får hemundervisning.
Viktig synpunkt.
Alla känner vi till någon vuxen person som har blivit utbränd eller "gått in i väggen."
Hur många har hört dessa utbrända förklara sina problem med någon av följande beskrivningar:
"Jag har så förskräckligt mycket ångest och särskilt på morgnarna, så jag tar mig helt enkelt inte iväg till jobbet."
eller
"jag vet inte varför, men allt känns nattsvart och det känns nästan som om jag inte vill leva"
eller kanske denna:
"Jag känner ett sådant starkt tvång att utföra vissa ritualer hela tiden, och alla dessa ritualer tar sådan tid och är så jobbiga att jag blir alldeles uttröttad och jag hinner faktiskt aldrig ta mig till jobbet under förmiddagen"
och så vidare, och så vidare, och så vidare.
Diagnoser som associerar till "svaghet" vill vi gärna gömma bakom begrepp som är neutrala eller till och med litet "finare" - den som är utbränd måste först ha brunnit för sitt jobb, och offrat sig - och det är
nästan litet "fint."
Kanske "kronisk trötthet" kan upplevas som en lagom neutral benämning på någon form av ohälsa?