Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 08:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Precis!
ME spanade på åsen.
ME avbröt knarkspaningar innan mordet
ME ses på Apelbergsgatan c:a 23.30?
ME såg SC?
SC förhörs om Volvon och springande man
SC nämner poliskvinna på Apelbergsgatan
ME förfalskar tk-protokoll

Bara en sak, om de fyra "poliserna" trodde att OP just hade mördats eller skulle mördas, så hade de väl knappast promenerat lugnt mot Sveavägen samtidigt som de spanade in SC i bilen? Trodde de och många andra att de deltog i någon form av övning? Så att de kunde agera lugnt och metodiskt utan att vara nervösa?
Citera
2018-05-10, 08:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Margareta Eklund bör väl ha varit i den åldern? Hur gammal skulle hon annars kunna vara? 50? Även om hon var så gammal som 50 så skulle hon förmodligen kunna se ut att vara yngre (inte för att jag vet hur hon ser ut).
Jo, hon måste ha haft en ålder i intervallet.
Citera
2018-05-10, 09:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En annan tanke,

1987-03-17 - SC nämner för första gången de fyra wt-personerna, tre män och en kvinna (30-40 år).
1987-04-03 - de förfalskade tk-listorna dyker upp för första gången i förhör med SC.

Tyvärr är inte nedskrivningen av dessa tk-listor daterad. Jag kan inte låta bli att undra hur gammal Margareta Eklund var för 32 år sedan.

Att inte försöka sätta dit CP, som skulle ha varit i närheten denna kväll, vore väl nästan tjänstefel?
1986-03-19 förhördes Cedergren i Haninge och nämnde fyra personer, varav en kvinna, och en walkie-talkie.
(Elving Gruvedahl 2010, s. 99)
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Promemoria daterad 27 mars -87 diskuterar TK-protokoll från Cedergrens hemtelefon. M a o 7 dagar före Cedergren förhörs på Österåkers häkte. (Ibid, s. 101)
Citera
2018-05-10, 09:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
1986-03-19 förhördes Cedergren i Haninge och nämnde fyra personer, varav en kvinna, och en walkie-talkie.

Promemoria daterad 27 mars -87 diskuterar TK-protokoll från Cedergrens hemtelefon. M a o 7 dagar före Cedergren förhörs på Österåkers häkte. (Ibid, s. 101)
Jag kan inte se att Cedergren nämner de fyra wt-personerna i förhöret den 19/3 -86:

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html
Citera
2018-05-10, 10:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Den 26/3 1987 är nog det datum då Cedergren först konfronteras med uppgifterna om tk som visade att han var hemma när han blev stoppad av den silvervita Volvon.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/forhor-med-sigge-cedergren-26-03-87.html

Jag hade glömt det förhöret. I det förhöret framgår ganska tydligt att det de fyra "poliserna" i 30-40-årsåldern som ifrågasätts.

Om den falska tk-listan skrevs efter förhöret den 17/3 så hade hon alltså nio dagar på sig.
Senast redigerad av iesho 2018-05-10 kl. 10:27.
Citera
2018-05-10, 10:43
Medlem
FurirRevaers avatar
I varje fall fanns det ingen med det namnet inom Stockholms-polisen 1972. Men det säger ju inget om läget 1986. Det var stor inflyttning under hela 70-talet, många från Norrland, en hel del jämtar.

Kan finnas många skäl till smeknamn/öknamn. Ibland raka motsatsen. Inget som säger att Ölvebro minns rätt heller. Kan lika gärna vara Höllinge eller något helt annat.

Mer insider info från spanare/poliser från den tiden behövs.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mest kända person från Föllinge är 1963 års vinnare av Holmenkollens femmil Ragnar Persson. Under 60-talet var han Föllinge med hela svenska folket. Inte helt omöjligt att någon annan som hette RP fick smeknamnet Föllinge. Ett långskott , men finns en knarkspanare som heter RP så blir det att höja på ögonbrynen .
Citera
2018-05-10, 10:46
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jag kan inte se att Cedergren nämner de fyra wt-personerna i förhöret den 19/3 -86:

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/04/sigge-cedergrens-forsta-forhor-fran-ca.html
Gruvedahl har skrivit fel förhörsdatum, 363 dagar fel, till ett av sina förhörscitat, tror jag.
Det är inte lika uppseendeväckande att Cedergren talar om walkie-talkie 13 månader efter mordet, jämfört med om han hade gjort det 19 dagar efter mordet.

Citat:
Den 26/3 1987 är nog det datum då Cedergren först konfronteras med uppgifterna om tk som visade att han var hemma när han blev stoppad av den silvervita Volvon.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/07/forhor-med-sigge-cedergren-26-03-87.html

Jag hade glömt det förhöret. I det förhöret framgår ganska tydligt att det de fyra "poliserna" i 30-40-årsåldern som ifrågasätts.

Om den falska tk-listan skrevs efter förhöret den 17/3 så hade hon alltså nio dagar på sig.
Detta är en intressant kronologi.
Citera
2018-05-10, 10:46
Medlem
FurirRevaers avatar
Hon jobbade iaf fortfarande ett antal år inpå 2000-talet. Så hon bör vara strax över 70 idag. Alltså runt 40 vid MOP.
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Margareta Eklund bör väl ha varit i den åldern? Hur gammal skulle hon annars kunna vara? 50? Även om hon var så gammal som 50 så skulle hon förmodligen kunna se ut att vara yngre (inte för att jag vet hur hon ser ut).
Citera
2018-05-10, 11:01
Medlem
FurirRevaers avatar
Helt klart en intressant kronologi. Den verkar isf antyda att manipuleringen av TK-protokollet görs för att sänka Sigges trovärdighet ifråga om vad/vilka han kan ha sett och när. Är det på det viset är det ju superintressant vilka de fyra är. Det verkar ju som att ME vet och därför trollar med protokollet. Vet hon därför att det var hon som var kvinnan? Varför vill man trolla bort sin existens just där och då? Inte tusan gör man sådant här enbart för att skydda sig mot anklagelser om arbetstidsfusk! Det är ju helt orimligt.
Citat:
Gruvedahl har skrivit fel förhörsdatum, 363 dagar fel, till ett av sina förhörscitat, tror jag.
Det är inte lika uppseendeväckande att Cedergren talar om walkie-talkie 13 månader efter mordet, jämfört med om han hade gjort det 19 dagar efter mordet.

Detta är en intressant kronologi.
Citera
2018-05-10, 11:02
Medlem
Citat:
En annan tanke,

1987-03-17 - SC nämner för första gången de fyra wt-personerna, tre män och en kvinna (30-40 år).
1987-04-03 - de förfalskade tk-listorna dyker upp för första gången i förhör med SC.

Tyvärr är inte nedskrivningen av dessa tk-listor daterad. Jag kan inte låta bli att undra hur gammal Margareta Eklund var för 32 år sedan.

Att inte försöka sätta dit CP, som skulle ha varit i närheten denna kväll, vore väl nästan tjänstefel?

Kan du förtydliga ,vad du menar med denna mening?
Citera
2018-05-10, 11:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Helt klart en intressant kronologi. Den verkar isf antyda att manipuleringen av TK-protokollet görs för att sänka Sigges trovärdighet ifråga om vad/vilka han kan ha sett och när. Är det på det viset är det ju superintressant vilka de fyra är. Det verkar ju som att ME vet och därför trollar med protokollet. Vet hon därför att det var hon som var kvinnan? Varför vill man trolla bort sin existens just där och då? Inte tusan gör man sådant här enbart för att skydda sig mot anklagelser om arbetstidsfusk! Det är ju helt orimligt.
Jag håller med om allt det.

Jag fastnar vid att Cedergren tar upp detta först vid sitt åttonde (eller är det nionde?) förhör han talar om MOP. Det måste bero på något att det inte dykt upp tidigare. Det är inte vettigt, inte normalt.

Har någon polis påminnt honom om detta på senvintern -87, pga slarv, egen nervositet? Eller rent av planterat det i Cedergren? Jag är inte säker på att iakttagelsen alls har hänt. Eller har uppåt ett halvdussin förhörsledare underlåtit att ta med det i protokollen innan 17/3 -87?

Eller har Cedergren hittat på det själv? TK-manipuleringen talar för att det är nånting mer bakom än fabulerande från enbart Cedergrens sida. Plantering eller substans.
Citera
2018-05-10, 11:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan du förtydliga ,vad du menar med denna mening?
Jag tror att polisen jobbar så, med enkla algoritmer så att säga. Fanns det en våldsbrottsling i närheten så försöker man sätta dit den personen, typ all in. Om personen sedan frias så går man vidare med andra misstänkta. Jag misstänker att uppklarningsivern är minst lika stark som sanningsivern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in