2018-05-10, 09:19
Medlem
Kleanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Därför att det är en idiotisk teori som tillhör konspirationstråden. Obama slöt avtalet Trump bröt det, motståndare till varandra. Deepstate hade tänkt noga igenom sina val innan de fattar beslut och man ändrar sig inte som ett barn.
Därför ger jag dig samma svar som du gav Memstar: I princip inget du skrev var sant. Du verkar blanda egna förhoppningar och åsikter med fakta och försöker presentera det som sanningsenligt.

Kan du snälla belysa det du inte tycker är sanningsenligt i mitt inlägg, alt. källor? Glömde att jag citerade ett troll!
Senast redigerad av Kleans 2018-05-10 kl. 09:27.
Citera
2018-05-10, 09:23
Medlem
...från det ena till det andra, vad händer med analysen från påstådda kem-attacken i Douma?
Citera
2018-05-10, 09:24
Medlem
Tillssons avatar
IS skjuter granater inifrån Yarmouk mot centrala Damaskus. Bl a träffade de "Damascus commercial tower". Dödsfall och flera skadade.

Bilder och artikel https://www.efe.com/efe/english/world/at-least-4-killed-24-wounded-by-rockets-hitting-two-districts-of-damascus/50000262-3610912#
Senast redigerad av Tillsson 2018-05-10 kl. 09:27.
Citera
2018-05-10, 09:26
Medlem
Stardoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
...från det ena till det andra, vad händer med analysen från påstådda kem-attacken i Douma?

Den var falsk och de som påstod attacken, White Helmets (terrorister) fick sin månadspeng indragen från USA genom att frysa deras tillgångar. Detta stoppar inte UK från att fortsätta ge dem bidrag.

Men att USA väljer att lita på terrorister framför Ryssland och Syrien och därefter attackera innan bevis kommit fram och slutligen bli chockerade när sanningen visar sig är lite... Vad kallar man det?
Citera
2018-05-10, 09:28
Medlem
humanlifes avatar
Äntligen svarar Syrien på Israels aggressioner!

Det här verkar vara en bra sammanfattning av nattens händelser:
Citat:
For First Time in Decades, Israel Comes Under Attack by Tens of Rockets from Syria

TEHRAN (FNA)- The Syrian army intercepted tens of incoming Israeli missiles and reciprocated the assault with a barrage of rocket attacks on military centers in occupied Golan, the first such response in decades.

Syria's state news agency, SANA, reported on Wednesday night that the Syrian army's air defense systems intercepted Israel's missile attacks on the town of al-Ba'ath; Israel had also earlier targeted the town with artillery fire.

Based on the report, the Syrian army's air defense systems intercepted tens of Israeli missiles in the sky while a number of missiles hit the air defense and radar units as well as arms caches.

Meantime, al-Mayadeen news channel reported that over 50 rockets were fired at 4 Israeli military complex centers in occupied Golan, each including several military units, after Israel's attacks on Quneitra.

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970220000298
Citera
2018-05-10, 09:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Analys pågår 2-3 veckor till.
Citera
2018-05-10, 09:34
Medlem
Tillssons avatar
Intressant artikel om "kurragömma-leken" i havet mellan u-båtar och fartyg inför missilattacken i april.

http://www.news.com.au/technology/innovation/military/british-and-russian-submarines-appear-to-have-tussled-in-the-leadup-to-missile-strikes-on-syria/news-story/d6a23877eb34b71bf8e3168b8f06e1d8?utm_source=outbra in&utm_medium=cpc&utm_campaign=technology
Citera
2018-05-10, 09:36
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Äntligen svarar Syrien på Israels aggressioner!

Det här verkar vara en bra sammanfattning av nattens händelser:

http://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13970220000298

Här är en annan med kartor och bilder på bl a delar av nedskjuten israelisk missil.

https://southfront.org/summing-up-facts-and-versions-syrian-israeli-encounter-last-night/
Citera
2018-05-10, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleans
I princip inget du skrev var sant. Du verkar blanda egna förhoppningar och åsikter med fakta och försöker presentera det som sanningsenligt. Gör om, gör rätt. Du har dock rätt i att Israel behandlas annorlunda, men det är knappast till deras nackdel; många andra länder hade mötts med sanktioner om de handlade som Israel har gjort det senaste decenniet.

Men vi båda vet att sanktioner endast är politiskt färgade och medans Saudia och Israel hånflinar åt andra länder med sin terroristsponsring tvingas andra länder betala priset genom sanktioner och invasioner av USA och dess allierade.

Var är den så välomtalade arabiska våren i Saudia? Vill inte deras folk ha "frihet" som Libyen och Irak?

Citat:
Kan du snälla belysa det du inte tycker är sanningsenligt i mitt inlägg, alt. källor? Glömde att jag citerade ett troll!
Det märkliga uttalandet kommer från dig, det var ditt svar till Memstar, kolla ovanstående svartmarkering. Du säger: "I princip inget du skrev var sant." men sen säger du att han blandar "...egna förhoppningar och åsikter med fakta..." vilket går emot det första du skrev, att allt han skrev var lögn. Om vi struntar i det första du skrev så är vi kvar med ett uttalande som passar in på ditt inlägg om deepstate. Du får själv räkna ut resten.
Citera
2018-05-10, 10:28
Medlem
Tillssons avatar
Hans Blix gör en glasklar analys av läget. Han hävdar USAs främsta mål är att återinföra ekonomiska sanktioner mot Iran och på så sätt straffa Iran ekonomskt. USAs agerande är en följd av samarbetet med Israel och Netanyahu som oroats av Irans framsteg i ME. Han tror inte att det handlar om någon rädsla för kärnenergiprogrammet då Iran är hårt kontrollerat på den punkten.

Han säger att Europas troligen kommer att fortsätta sin handel med Iran då de inte har någon pro-Israelisk lobby som i USA.

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3969940
Citera
2018-05-10, 10:47
Medlem
Savoys avatar
Kan inte undgå att tycke lite synd om Ryssland. Man plöjer ner miljarder i ett förvisso på pappret smart och kostnadseffektivt uttänkt projekt för att bibehålla inflytande i Syrien genom att utnyttja SAA, Iran och Hisbollah som fotfolk. Då fotfolket inte hade haft en chans på egen hand kunde ryssarna kanske förvänta sig att de uppträder tacksamt och disciplinerat i trängda lägen så att inte hela projektet äventyras i grunden.

Men nejdå. SAA och Iran verkar närmast slåss om äran över att ha kastat pappersbollar i huvudet på boxningsmästaren (som man med 100 % säkerhet visste skulle ge igen mångdubbelt värre och därmed försvaga den egna sidan kraftigt) och blir dessutom påhejade här av assadister som säger sig vilja ha ett oberoende Syrien lett av Assad.

Igen och igen och igen visar MÖ-länderna varför Israel kan vara så dominerande, inte bara genom överlägsen teknologi utan också för att landets fiender är så sagolikt blåsta i huvudet. Flaggbränningen i Teheran är ett annat klockrent exempel på total brist på konsekvenstänk, detta i ett läge när man för en gångs skull sitter på bra kort.

Om en stor och biffig granne trackar mig och polisen inte vill hjälpa mig, då går jag antingen till andra grannar och ber om hjälp, eller så börjar jag gå på gym och träna kampsport tills jag kan utmana grannen. Vad jag absolut inte gör är att skjuta med ärtrör på grannen så han får en anledning att spöa upp mig rejält.

(Eller så är Ryssland helt enkelt så kyliga att man hela tiden väntat in precis detta läge, att kriget nästan är vunnet och Iran/Hisbollah "tyvärr" måste lämna fältet fritt för ryssarna.)
Citera
2018-05-10, 10:48
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Putin kunde inte bry sig mindre om hur västmedia målar upp Ryssland och att ens antaga att den punkten har någon effekt alls på Rysslands agerande bevisar stora luckor i dina tankegångar. Självfallet har Ryssland egenintressen i regionen, men det är skillnad på att indirekt förstöra ett land genom terroristsponsring (väst) och att skydda ett land för egenintressen.

Varför tror du Assad, och Syriska regeringen i sin helhet, fortfarande är kvar? Visst har de majoritetsstöd i landet, men det har inte stoppat USA förut. Varför vågar USA och NATO inte agera lika modigt som i Irak och Libyen? Ryssland är mycket väl förberett för en militär konfrontation och har den lagliga rätten på sin sida, även om det kan verka som om USA och/eller väst i sin helhet har goda orsaker för sina invasioner och attacker. Här berättar Rysslands utrikesminister om hur den militära kommunikationen fungerar mellan stormakterna, eftersom Ryssland vid ett flertal hotat med en militär konfrontation om omständigheterna kräver det. För mycket pengar har investerats och för mycket står på spel för att "vara rädd för hur västmedia målar upp landet". Video
Hur västmedia målar upp saker och ting var ett exempel. Flera andra exempel som du verkar behöva är alla sanktioner och olika former av uteslutanden som drabbat ryssland från västärlden.

Som det ser ut nu så är assad påväg att vinna kriget i syrien, trots ständiga orättfärdiga attacker från rebeller, frankrike, usa och Israel, därför är det onödigt från rysslands sida att trappa upp konflikten genom att anfalla någon av dessa krigshetsande länder.

Dessa länder vill att konflikten ska trappas upp så att de kan utmåla ryssarna och dess allierade som de onda, denna demonisering kommer mainstream media att haka på direkt, sedan drar man igång fullskaligt krig där man lyckas få bort assad. Det är bara att titta på exempel som saddam hussein eller khadaffi, det är samma typ av orkester som spelar nu, som då.

Oavsett vilken sida du står på så hoppas jag att du kan se detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in