Citat:
Ursprungligen postat av
Copernicus
Ryssarna skulle aldrig gå i konfrontation med Israel vare sig det gäller Syrien eller Iran. Några trodde att Ryssland skulle gå i krig för att skydda sina "allierade" men naiva har ju alltid funnits. Det är bara pengar och intressen som gäller i världen dags att vakna upp till verkligheten.
Jag håller med dig ang. Det fetmarkerade, det du inte verkar inse är att en förlust av syrien för rysslands del, tex att assad blir avsatt, innebär stora ekonomiska förluster för ryssland.
Dels har man pumpat in mycket pengar i form av sin egen militär som strider där, ett flertal ryssar har dödats och man har haft materiella förluster av olika slag. Syrien är också viktigt rent geografiskt för ryssland då man kan ha baser till medelhavet, samt flygbaser inom landet. Vill inte gå in på teorier ang. Pipelines osv då jag inte är så insatt på den punkten, men om det finns någon sanning kring den, så är givetvis även den en viktig anledning till varför ryssarna inte vill förlora syrien.
Att ryssland inte har använt sina militära krafter mot något land som attackerat syrien är ett smart val från ryssarnas sida, även om det från vissa kan uppfattas som en svaghet.
Tänk efter lite själv, ryssarna får skit för i stort sett allt "negativt" som sker i världen. SD-ökar=putin har påverkat valet genom cyberkrig, donald trump blev president=putin manipulerade röstsystemet, nu blir det 45 grader varmt=den dödliga ryssommaren är här. Jag skuöle kunna fortsätta rada upp fler exempel men det känns bara överflödigt.
Med andra ord, en attack mot tex. israel skulle enbart förvärra en redan dålig sits för Ryssland och det skulle innebära att 2 kärnvapenstater var i krig mot varandra.