2018-05-10, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Det kan inte spela någon roll i detta fallet om solen är en lins eller en lampa eller Tor som svetsar rost på sin vagn. Vinkeln stämmer inte.
Varför stämmer inte vinkeln?
Citera
2018-05-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Är du verkligen helt säker på att du borde uppfatta alla synliga moln som upplysta från din position? Har du slagit fast att det inte handlar om ljus som studsar (och sprids) genom ett genomskinligt objekt, där kortaste vägen till källan ger bäst resultat?
Månen lyse upp de moln som är runt den, men på annan plats lyser den upp andra moln. Det förklaras genom en personlig upplevelse.
Citera
2018-05-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armborst88
Objekt försvinner in i konvergenspunkten på horisontlinjen när de börjar försvinna ur betraktarens perspektiv, avståndet avgörs därför av just betraktarens perspektiv och är inte konstant. Därför man kan observera samma fenomen på cyklister, båtar och solen.

Om jag tittar ut över havet då? En båt och solen. När de försvinner ur mitt synfält, är de då på samma avstånd?
Varför försvinner botten först? Så fungerar inte perspektiv när man tecknar.
Citera
2018-05-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför stämmer inte vinkeln?

Det stod ju i det inlägget du kommenterade.
Citera
2018-05-10, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Det stod ju i det inlägget du kommenterade.
Okej, då är jag inte med.
Citera
2018-05-10, 01:00
Medlem
Citat:
Okej, då är jag inte med.

Solen eller linsen eller vad man nu känner för att kalla ljuskällan, kan inte gå ned på en platt jord. Det kommer bli midnattssol på hela jorden. Det stod väldigt tydligt förklarat, med illustration och allt, i inlägget du kommenterade.
Citera
2018-05-10, 02:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Månen är uppe på förmiddagen imorgon, du kan då om det är soligt se att den förefaller genomskinlig då den blåa himlen lyser igenom.
Är inte så konstigt då det blåa uppstår då solens ljus bryts i atmosfären och atmosfären befinner sig mellan dig och månen. Är inte något som lyser igenom utan atmosfären mellan dig och månen som är blåaktig.

Citat:
Jaha, det är väl din din tolkning.
Att en sol typ 400 mil upp ovanför jordskivan skulle synas över hela jorden går att räkna ut ganska enkelt. Det är inte någons personliga tolkning.
Citera
2018-05-10, 07:05
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Har inget att bevisa för dig, beskriver endast mina observationer och vill diskutera dem. Svårt att garanterat dra rätt slutsatser med den knapphändiga information som finns att tillgå på ämnet och får främst utgå från egna observationer i dagsläget.
Förhoppningsvis kan omfattande forskning påbörjas i framtiden och besvärande detaljer utredas mer utförligt. Enkla detaljer (Som att vi kan se mycket längre än vad vi borde kunna göra enligt den sfäriska modellen) går att testa själv och borde ge alla desperata försvarare av sfäriska modellen en riktigt tankeställare.

Du borde dock enkelt kunna bevisa t.ex. gravitation och jordens rörelse för mig om "rådande kunskaper" är så enormt starka?
Nu är inte informationen knapphändig. Det finns hur mycket som helst och inget av detta ger stöd för en platt jord. Inget, utom möjligen observationen att jorden ser platt ut för oss när vi står på den. Forskning på platt jord är rent slöseri med resurser. Jag kommer inte att hindra sådan forskning men det är och förblir pseudovetenskap.

Gravitationen är en naturlag. Ta upp en sten och släpp den och se vad som händer. Alla himlakroppar ligger i omloppsbana runt masscentrum. Jorden och de andra planeterna runt solsystemets masscentrum, vår måne runt masscentrum jord-måne som ligger strax under jordytan. Tusentals satelliter uppskjutna av människan ligger i omloppsbana runt jorden inklusive en stor rymdstation som kan ses i skyn. Allt detta kräver gravitation. Att vi inte fullt ut kunnat förklara gravitation innebär inte att den inte existerar.
Citera
2018-05-10, 08:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Är detta något du studerat själv eller bara ditt antagande? Se förklaring till förminskningen ovan.
Det fina med den vetenskapliga metoden är att alla inte behöver göra alla experiment.
Det räcker med att utvärdera andras experiment för att konstatera att det inte finns anledning att betvivla dem.
Men i detta fall: Ja jag har kontrollerat detta själv genom att studera bilder tagna med solfilter. Solen är exakt lika stor hela tiden, om vi bortser från den mikroskopiska skillnaden som beror på att jordens bana runt solen inte är en exakt cirkel.
Citera
2018-05-10, 08:18
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Detta förutsätter att solen som vi på jorden kan se är ett fysiskt objekt, men om solen är en projektion genom en lins/medium ser man den genom det och inte som ett fysiskt objekt.

jasså, så du som räknar ut avstånd på ett runt klot fortsätter att trolla

Denna lins/medium, exakt VAD har du för belägg på att den finns? Eller är det bara en påhittad fantasi för att kunna få ihop verkligheten?
Citera
2018-05-10, 08:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
När solen håller på att försvinna ur betraktarens perspektiv, försvinner den med nederdelen först. Helt enkelt därför vi inte tillåtas att se nedre delen i början av solens konvergens på horisonten. Till slut försvinner hela solen, så förstår inte varför du hakar upp dig på denna detalj.
Inte tillåts? Vem är det som förbjuder solen att visa sin nedre del medan "den går in i konvergenspunkten"?
Perspektiv är ett ord som beskriver hur objekt ser mindre ut beroende på avståndet.
Det har ingenting med att nedre delen döljs att göra.
Anledningen till att "vi" hakar upp oss, är att denna "detalj" totalt motbevisar att jorden är platt.
Citera
2018-05-10, 08:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag förnekar ju inte att massorna rör sig mot varandra, det jag säger är att massorna bredvid varandra inte kan fungerar på det sättet med gravitation. Ditt påpekande om en minut in i videon visar ju också det. Cavendishtestet bevisar inte gravitaion. De snurrande sfärerna likt jorden och månen kan inte existera.
Varför kan inte massor bredvid varandra påverkas av gravitation?
Håller du med om att gravitationen gjorde så att den lilla kulans tyngd ökade, när den stora kulan placerades under?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in