Citat:
Ursprungligen postat av
Armborst88
Tappert försök med din bild, men den förklarar inte det vi diskuterar. Det vi diskuterar går inte att rättvist framställa genom Paint. Jag kompletterar därför med en video som till viss del visar det jag beskriver:
https://www.youtube.com/watch?v=GeRuixoSRyQ
Solen försvinner in i hägringen då hägringens placering är precis ovanför horisonten och blockerar därför betraktaren från att se solens fortsatta bana. Utan hägring skulle du förmodligen kunna studera stora delar av solens bana ovanför jorden.
Angående storleken på solen vid försvinnandet i hägringen beror den det på atmosfäriska förhållanden, framförallt luftfuktighet. Objekts former och visuella egenskaper förändras om det betraktas genom någon form av vatten. Därför storleken på solen vid konvergens med horisonten kan variera kraftigt. Betraktarens perspektiv spelar också in på storleken vid konvergensen, men enligt mina observationer är luftfuktigheten den avgörande faktorn.
Bilen på din bild försvinner inte för att betraktarens perspektiv inte tillåter att den går in i hägringen. Ifall kameran hade placerats på asfalten och bilen hade varit tillräckligt långt borta hade "bilnedgången" kunnat observeras. Om du sedan lyfter upp kameran kommer hela bilen synas och ytterligare avstånd mellan bil och kamera hade behövts för att konvergenspunkten skulle klippa bilen igen. Detta kan du se hända med cyklisten i denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=Hmwg4kKDhec
Nej, precis. Min bild förklarar inte det vi diskuterar. Det var just det jag skrev och bad om en förklaring. Du har fortfarande inte förklarat det genom annat än att upprepa hägring/perspektiv. Nu är vi ju fler som påpekar det här med höjden, men du verkar ducka för det. Förklara hur solen kommer så nära horisonten.
Vad har du för uppbackande studier som påvisar sambandet mellan solens storlek och luftfuktighet, exempelvis? Och vad är det för andra atmosfäriska förhållanden som påverkar? Jag tycker själv att solen ser identisk ut både i Sverige och i den fullständigt vedervärdiga japanska sommaren.
Du säger även att ett objekts former och visuella egenskaper förändras när det betraktas genom någon form av vatten? Vilken form av vatten menar du då? Ser jag exempelvis en bil genom dis/dimma så verkar den varken större eller mindre.