Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-10, 00:16
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Inga blattar i världen kan påverka de djupgående förvaltningsjuridiska problem som är orsaken till skolans arbetsmiljöproblem. Du kan fullkomligt rensa en hel skola på "blattar" och du kommer att se att du fortfarande har samma problem i skolorna, då orsakerna ligger på inom svensk förvaltningsjuridik.
Ehh nej, det är blattarna som orsakar skolans arbetsmiljöproblem. Man måste vara helt verklighetsfrånvänd för att inte inse en så uppenbar orsak. Något säger mig att vidare dialog med dig är helt meningslös.
Citera
2018-05-10, 00:18
Medlem
Bergatroll1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Skäms på dig! Jag har skällt ut butiksinnehavarna för att dom låter tiggare sitta vid ingången. De har förskräckt sagt att det är polisens ansvar. inte deras. Så då har jag promenerat in på närmaste polisstation och drämt näven i bordet och frågat varför de inte avhyser tiggarna. När polisen har pekat finger åt kommunen har jag ringt den ansvarige och skällt ut hen. Men att spotta och fräsa åt tiggerskorna, det skulle jag aldrig göra. Jag säger till och med "hej" fastän jag inte har lust.

Nånstans på vägen har jag insett att tiggerskorna är offer och det finns andra som ska stå till svars.

Nu har jag kollat på artiklar med bilder och ser hur man har stoppat plakat i en tiggerskas hand och tagit bild. Det är vidrigt. Kvinnan fattar nog ingenting. Kanske fick hon en tia för bilden. Vad vet jag. Men jag är inte dummare än att jag ser mobbare gå på mobbningsoffer. Illa.

Tyckte de gjorde en god gärning, de visade vägen till en plats som borde generera mer pengar för tiggarna? - Och de som bor i området ska inte klaga.
Citera
2018-05-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Vad är då de verkliga problemen i skolan? För mkt förhud och för lite fotboll? Du verkar inte kunna särskilja orsak och symptom. Sen går inte invandrare i skolan, de bryter ner skolan och samhället fast det kanske du inte märkt av i din filterbubbla. Ref till LAS var en passning på Lövfens debatteknik och den passerade obemärkt.

De verkliga problemen hittar du i det förvaltningsjuridiska. För många lagar styr skolan och dess verksamhet. För många lagar styr vad för ansvar en lärare har gentemot en elev. Sedan ställer det fria skolvalet till problem.

Att du ser invandrare gå lösa i klassrummet är enbart ett symptom på att lärarna står helt maktlösa för situationen, just pga. det förvaltningsjuridiska fiasko vi har idag. Byter du ut dina "blattar" mot bleka, kritvita, ljushåriga och blåögda kraftigt utagerade barn så får du exakt samma problematik.

Just nu finns det inte några konsekvenser att ta till när elever oavsett härkomst och huvudform förstör undervisningen.

Jag sällar mig inte till dem som kommer med OT och strunt i sina inlägg. Jag svarar på det som är relevant.
Citera
2018-05-10, 00:34
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
De verkliga problemen hittar du i det förvaltningsjuridiska. För många lagar styr skolan och dess verksamhet. För många lagar styr vad för ansvar en lärare har gentemot en elev. Sedan ställer det fria skolvalet till problem.

Att du ser invandrare gå lösa i klassrummet är enbart ett symptom på att lärarna står helt maktlösa för situationen, just pga. det förvaltningsjuridiska fiasko vi har idag. Byter du ut dina "blattar" mot bleka, kritvita, ljushåriga och blåögda kraftigt utagerade barn så får du exakt samma problematik.

Just nu finns det inte några konsekvenser att ta till när elever oavsett härkomst och huvudform förstör undervisningen.

Jag sällar mig inte till dem som kommer med OT och strunt i sina inlägg. Jag svarar på det som är relevant.
Hela skolan är uppbyggd och anpassad till det mångkulturella samhället dvs invandrarna. Det hjälper inte med speglar och rökridåer för att skylla problemen på förvaltningsjuridik. Ska man utplåna en etnisk homogen befolkning börjar man i skolan. Fråga Barbara Spectre.
Citera
2018-05-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Du svamlar fortfarande som någon med verklighetsuppfattning påstod. Du jobbar troligen som lärare/ i skolverksamhet och ser inte problemet. När vi hade arbetskraftinvandring från Portugal, Chile, Finland, Island mm. Var fortfarande den svenska skolan bland dom bästa i världen, Invandrare som accepterade det svenska, men sedan kom invandring från länder där nivån på logiskt tänkande var lika med noll, och skolan blev tvungen att sänka sina inlärningskrav, istället för att ställa krav på eleverna/föräldrarna, som lyckats innan var det snuttefilten fram, därav det kaos som råder i skolan idag. Det spelar ingen roll vad skolstyrelsen hittar på då dessa elever hatar allt som har med Sverige och svenskar. AfS har en plan för att lösa detta, vilket inget annat parti har. För skulle alla dessa "bråkstakar" försvinna från skolan skulle lärandet öka med 100%.

Då vill vi så gärna se den planen. Jag har redan klistrat in och kommenterat hela AFSs skolpolitik. Seså, vad är det för något jag har missat att ta med där?

Du har uppenbart svårt för att se orsak och verkan. Du har också svårt att se logiska grunder. Om nu invandringen skulle vara en nödvändig orsak för skolans problem, så kan det hända att invandringen finns med i skolans problem. Men det betyder inte att skolan kommer att få problem om det kommer in invandrande elever i klassrummet. (sk. logik med nödvändighetsvilkor)
Citera
2018-05-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ehh nej, det är blattarna som orsakar skolans arbetsmiljöproblem. Man måste vara helt verklighetsfrånvänd för att inte inse en så uppenbar orsak. Något säger mig att vidare dialog med dig är helt meningslös.

Ok, så blattarna är plötsligt lintottar med kraftig utagerande beteende, enligt dig. För du får exakt samma problematik i klassrummet med den målgruppen som du får med dina sk. "blattar". Vilket bevisar att problemet inte ligger i målgrupper utan i hur man hanterar situationen, dvs förvaltningsjuridik.
Citera
2018-05-10, 00:48
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ok, så blattarna är plötsligt lintottar med kraftig utagerande beteende, enligt dig. För du får exakt samma problematik i klassrummet med den målgruppen som du får med dina sk. "blattar". Vilket bevisar att problemet inte ligger i målgrupper utan i hur man hanterar situationen, dvs förvaltningsjuridik.
Nej, tar man in människor i skolan som har andra värderingar vilka bottnar i en främmande religion med en avvikande kultur är det inte ett förvaltningsjuridiskt problem. Det är ett invandringsproblem. Utagerande beteende har inget med saken att göra. Dessa människor brukar bli statsministrar eller kriminella.
Citera
2018-05-10, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qMQa
"Taktik."
Ja det är en bra taktik att låta vem som helst bli svensk. Då kommer troligen det svenska folket att frodas.

Jag litar inte på SDs hemliga strategi som alla vet om men ingen pratar om.
Då röstar jag hellre på AfS som har en uttalad strategi.

SD är dessutom anti-demokrater. Skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag röstade på dem.

Jag har levat i detta land i snart över 8 decennier och min anrika släkt har levat i detta land sedan neolitikum. Mina förfäder skulle vända sig i graven om jag fick för mig att kalla mig för svensk! Det är bara spännsvenner som kallar sig för "svenskar" i hopp om att de får en plats i den göticistiska fållan. Vi som har vår ätt och kan vårt folk skulle aldrig någonsin kalla sig för svensk! Härkommen från Svea-ätt står jag upp mot dessa villfarelser som moderna neokonservativa rasister håller på med., sk. spännsvänner.

Vill du få upp AFS till styre får ni banne mig presentera en seriös politik.
Citera
2018-05-10, 00:51
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Duderino
Men det är inte så att människorna på Södermalm lever i ett skyddat isolat och är skonade från åsynen av tiggare. Och det är inte själva ”elakheten” jag främst vänder mig emot då jag är övertygad om att de behandlade tiggarna respektfullt (även om det känns fel att använda fattiga människor som verktyg i valkampanjen). Det är snarare retoriken och syftet som jag inte tycker känns helt klockrent. Det enda syftet som jag ser det är att skapa en slags gruppmetalitet där ”de upplysta invandringskritikerna” står mot ”PK-folket på Söder”. Dessa typer av gruppmentaliteter och kollektiva schablonföreställningar är det största felet med partipolitiken som fenomen. Istället för att fokusera på ”det sanna, det goda och det sköna” så ligger ofta ett överdrivet stort fokus på skapandet av ”rörelser”. Det är ett alldeles för stort fokus på att likrikta folks tankar och känslor (detta är inte riktat främst mot AfS utan mot partipolitiken i allmänhet).

Jodå, en liten sekt är de allt där på Nytorget.

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/1518/index.html

Citat:
Ursprungligen postat av HedgeZero
Skäms på dig! Jag har skällt ut butiksinnehavarna för att dom låter tiggare sitta vid ingången. De har förskräckt sagt att det är polisens ansvar. inte deras. Så då har jag promenerat in på närmaste polisstation och drämt näven i bordet och frågat varför de inte avhyser tiggarna. När polisen har pekat finger åt kommunen har jag ringt den ansvarige och skällt ut hen. Men att spotta och fräsa åt tiggerskorna, det skulle jag aldrig göra. Jag säger till och med "hej" fastän jag inte har lust.

Nånstans på vägen har jag insett att tiggerskorna är offer och det finns andra som ska stå till svars.

Nu har jag kollat på artiklar med bilder och ser hur man har stoppat plakat i en tiggerskas hand och tagit bild. Det är vidrigt. Kvinnan fattar nog ingenting. Kanske fick hon en tia för bilden. Vad vet jag. Men jag är inte dummare än att jag ser mobbare gå på mobbningsoffer. Illa.

Haha...jag tror nog knappast att någon av dem tog illa vid sig. AfS hade t.o.m. bemödat sig med en vägbeskrivning på rumänska. Klockrent med udden riktad mot PK-patrasket runt Nytorget. Du verkar ha provat allt. Heder åt dig. Själv är jag tjenis sedan flera år med min tiggare vid affären där jag handlar. Brukar heja glatt men har inte gett något hittills. När jag passerat, då utan att ha gett någon peng, brukar han fräsa till, tror det är på rumänska. Vad han säger förstår jag inte men av tonfallet att döma låter det inte vänligt.
Citera
2018-05-10, 00:54
Medlem
Citat:
Jag har levat i detta land i snart över 8 decennier och min anrika släkt har levat i detta land sedan neolitikum. Mina förfäder skulle vända sig i graven om jag fick för mig att kalla mig för svensk! Det är bara spännsvenner som kallar sig för "svenskar" i hopp om att de får en plats i den göticistiska fållan. Vi som har vår ätt och kan vårt folk skulle aldrig någonsin kalla sig för svensk! Härkommen från Svea-ätt står jag upp mot dessa villfarelser som moderna neokonservativa rasister håller på med., sk. spännsvänner.

Vill du få upp AFS till styre får ni banne mig presentera en seriös politik.

Det är ingen merit.
Mycket kan du säga om AfS men att de har en oseriös politik är bara löjligt. Speciellt med tanke på rådande ordning.
Citera
2018-05-10, 00:54
Avslutad
Citat:
Inga blattar i världen kan påverka de djupgående förvaltningsjuridiska problem som är orsaken till skolans arbetsmiljöproblem. Du kan fullkomligt rensa en hel skola på "blattar" och du kommer att se att du fortfarande har samma problem i skolorna, då orsakerna ligger på inom svensk förvaltningsjuridik.

Men vi kan roa oss med att se vad AFS håller på med:

Än så länge är vi med. Det är en självklar inledande mening för alla partier.

Alla skolor, utom kanske de bondeskolor som AFS har gått i, har i modern tid utbildningsportaler som med all övertydlighet visar både elev och vårdnadshavare var elever ligger just nu. Varje termin har elev, vårdnadshavare och lärare utvecklingssamtal. Just nu kan inte kommunikationen mellan hem och skola bli tydligare än så här. Vårdnadshavarna har sitt barns utveckling i realtid dygnet runt i sina mobiler.

Däremot kan jag hålla med om att lärarna kan behöva ha tydligare indelning av stadiernas kunskapskrav, vilket också Skolverket har reviderat när det gäller t.ex. svenska för år 1, där det nu är krav att alla elever skall kunna läsa en enkel text i slutet på år 1 och inte i år 3 som var förut.

Ett samhälles läroplan är alltid utformad efter vad samhället tycker är viktigt att en ny medborgare (dvs ett barn, inte invandrare) skall lära sig för att kunna bli en produktiv medborgare. Länge har den industriella Taylor's Rationale varit föregångaren för det industrisamhälle som britterna hade fram till 2010. I Sverige följer vi Taylors läroplan med en del modifikationer efter hur Sverige vill att sina barn skall utvecklas.

Alla kunskapsmål är således i relation till vad samhället vill ha. Det finns inget som heter absoluta kunskaper, inte i neurologin, neurodidaktike, psykologin eller i pedagogiken.

Visst kan vi återinföra katederundervisningen, men tror du verkligen att 7åringar orkar sitta och lyssna på någon som föreläser när inte ens universitetsstudenter lyckas hålla sig vakna på föreläsningarna. En sund mix mellan katederundervisning, lärarledd undervisning och progressiv undervisning är en bättre lösning.

En läroplan är en översiktlig planering för hur samhället vill att utbildning för en viss grupp elever skall utformas. Här presenteras tankarna till själva utbildningsvägen och dess värdegrund (i dess ursprungliga betydelse). Läroplanen detaljeras seda djupare med kursplaner och det är i kursplanerna vi hittar kunskapskraven.

Häri hittar vi ett faktafel som tyvärr förekommer även hos SD då det är samma "skolexperter" som skriver båda partiprogrammen.

Att betyg ges ut från första klass.

Vad vill AFS med detta förslag? Hur skall du som vuxen hjälpa en 7åring att förstå vad ett E betyder för dess läsförmåga? Idag kan vi med klartext berätta var en elev befinner sig utan att sätta en bokstav.

Vägen för att sätta ett betyg på någon elev (oavsett årskurs och ålder) går genom kunskapsbedömningen, den bedömning som alla lärare gör oavsett om det sedan skall presenteras som betyg, skriftligt omdöme eller formativ bedömning. Eleven kan få reda på exakt vad denne behöver göra för att utveckla sig själv utan att få ett betyg på papper (för då är det redan försent att göra något åt bristerna).

Skolans problem ligger inte här, utan mer på att få vårdnadshavarna att förstå att sitt barn har stora svårigheter med att läsa och således sluta komma med bortförklaringar såsom överaktiv särbegåvning.

Den moderna svenska grund, gymnasie, sär har aldrig någonsin varit statligt driven. Den gamla folkskolan hade två huvudmän, kommun/socken och staten. Det har alltid varit kommunen/socken som har drivit skolans verksamhet. Staten genom Skolöverstyrelsen hade enbart hand om lönerna för skolans lärare, rektorer och syo, inget mer än så.

Blir skolan bättre av att förstatliga hela skolväsendet? Svaret ligger i att studera hur Specialskolan, Sameskolan och skolor i SIS regi bedrivs. Är skolans huvudsakliga problem borta från t.ex. Specialskolan? Nej, det är dem inte. Bara det att det finns 8 specialskolor i hela Sverige och dessa ger inte mycket väsen för sig i övriga skolmyllret. Men samma problem finns på dessa skolor som på Grundskolorna i kommunal och enskild regi.

AFS måste nog ta och läsa på:

Från läroplanen i övrigt:

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt,

Ja, men hur hade AFS tänkt göra det? Med tanke på att AFS inte ens vet vilka huvudmän som styr skolorna så kan jag nog inte sätta kravet att de skall komma med lösningar på förvaltningsjuridisk nivå.

Okej? Vilket kom först, hönan eller ägget? kommer en höjning av statusen att hjälpa skolans problem, eller kommer en lösning på skolans huvudsakliga problem att höja statusen? En liten funderare...

Ett snilletänkt förslag som aldrig någonsin kommer att bli verklig. Varför? Läs punkt 1 igen om läroplanen och varför alla länder har en läroplan. All utbildning är politisk, då målen för utbildningen måste fattas av samhällets politiska representanter.

Att byta namn på en statlig myndighet hjälper väl inte? Statens Skolverk ÄR Statens Skolöverstyrelse på samma sätt som Transportstyrelsen och Trafikverket är Vägverket.

Vilket ändlöst dravel av bortförklaringar.

Ungdommar från länder med en genomsnittlig IQ på mellan 68 och 85 kommer aldrig, med vilken skolerform som helst, att klara den svenska skolan lika bra som ungdommar från länder med en genomsnittlig IQ på 100+. Det skiljer alltså över 30 i många fall. Det är en abnorm skillnad.

Du kan näppeligen förvänta dig att barn med lindrig intellektuell funktionsnedsättning (IQ under 70), som det heter på fackspråk, kommer klara sig lika bra som, i svenska mått mätt, normalbegåvade barn i skolan. Det hade du knappast gjort med tex särskolebarn. Det har vi aldrig gjort tidigare heller eftersom det alltid funnits särskolor.

Det finns en anledning varför en tredjedel! Av dagens ungdommar går ut gymnasiet med underkända slutbetyg. Det har väldigt lite med skolreformer eller politik att göra kan jag säga.

Så är det bara och vi kan sätta punkt där.
Senast redigerad av redlineoffside 2018-05-10 kl. 00:56.
Citera
2018-05-10, 00:56
Medlem
Citat:
Nej, tar man in människor i skolan som har andra värderingar vilka bottnar i en främmande religion med en avvikande kultur är det inte ett förvaltningsjuridiskt problem. Det är ett invandringsproblem. Utagerande beteende har inget med saken att göra. Dessa människor brukar bli statsministrar eller kriminella.

Du vet om att skolan är just till för att SKOLA nya medborgare in i den värdering som samhället vill ha. Det är lite tragikomiskt att föreslå att det är de ursprungliga värderingarna som ställer till problem när skolan just skall skola in elever in i samhällets värderingar.

Utagerande beteende är just en av kärnorna till arbetsmiljöproblematiken. Eller trodde du att det var Stina eller Muhammed som sitter tyst hopkrupen vid sina bänkar och väntar på att skränet skall sluta?

För att lösa problematiken kring utagerande beteende och andra störande moment behöver vi lösa problemet kring förvaltningsjuridiken då lagar just nu slår ut varandra och ingen skolpersonal har möjlighet att stoppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in