2018-05-09, 18:01
Medlem
Mellbergans avatar
Svårt att veta med Sentio om det är en riktig ökning. Det institutet svänger ju upp ner hur mycket som helst. Förr förra månaden hade de också typ 23%. Kul att se oavsett. Dock går Sentio i Demoskop ökande trend vilket känns mycket bra.

Känner på mig att snittet för maj för SD kan komma att ökas upp mot en procent jämfört med föregående mening.
2018-05-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lamasia
Moderaterna 20,4 (20,1)
“Liberalerna” 3,7 (4,4)
Centerpartiet 7,6 (6,4)
Kristdemokraterna 2,1 (2,4)
Socialdemokraterna 25,3 (25,9)
Vänsterpartiet 9,2 (8,3)
Miljöpartiet 4,4 (4,4)
Sverigedemokraterna 23,1 (21,4)
Fi 2,2 (3,1)
Piratpartiet 0,5 (1,0)
Medborgerlig samling 0,7 (0,7)

Intressant läsning endå att enligt denna mätning är SD bara 1,1% mindre än Centerpartiet,Vänsterpartiet,Miljöpartiet och FI Tillsammans.

Och bara 2,3% från att rubba Socialdemokraterna som största parti. En roll som de innehaft i 101år

”101 åringen som smet från notan och försvann” skulle kunna vara en val slogan.
Senast redigerad av PartyTintin 2018-05-09 kl. 18:16.
2018-05-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Vet någon om Sentio är med på den "sammanställningen" som görs 1 gång per månad av typ Marcus Oscarsson, SVT, TV4 e.t.c.?
Där man tar "alla" institutens snitt?
Sentio är med i Dagens Samhälles poll of polls, samt i Göteborgs universitets underlag till sammanställningen “TV4 väljaropinion” som har ersatt Novus i TV4 och brukar redovisas av nån politisk kommentator. De har väl 4 st vad jag vet (Pihlblad, Kristofersson, Gissén, Oscarsson).

Däremot är Sentio inte med i SR Ekots svensk väljaropinion, eller Omni/Novus svensk väljaropinion.

Dessutom har visst Oscarsson nån egen kuckelimuck-poll of polls som skiljer sig från den officiella TV4/GU, du får höra med TV4:s fanclub här om Sentio är med i den, mitt tittande på den kanalen har sjunkit till typ en kvart i månaden...
2018-05-09, 18:15
Medlem
Vet inte vad jag ska tro om Sentio nuförtiden. Jag tror de har särredovisat MED i ett halvår nu och varje gång har de noterat 0,7. Sannolikheten för det är väl ungefär som att singla slant och få krona 30 gånger på raken. Jävla trams om ni frågar mig.
2018-05-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Vet inte vad jag ska tro om Sentio nuförtiden. Jag tror de har särredovisat MED i ett halvår nu och varje gång har de noterat 0,7. Sannolikheten för det är väl ungefär som att singla slant och få krona 30 gånger på raken. Jävla trams om ni frågar mig.

Nästan omöjligt att mäta små partier, kan ju vara större men de lär inte komma in i riksdagen nu. 2022 är nog mer troligt när de hunnit växa och visa sig mer. Det är bara politiskt intresserade som vet om MED. Ingen jag känner som inte är intresserad vet vilka de är.
2018-05-09, 18:26
Medlem
S.Kandals avatar
Förvisso en "kompis" i debattklimatet men såklart trevlig läsning oavsett.

Citat:
Katerina Janouch 🇸🇪🇨🇿🔯
@katjanouch
Tror det är rätt självklart SD blir största parti i sept, och det ska bli intressant se minerna på alla som hjälpt dem dit, tex @miljopartiet o @Centerpartiet som förstör Sverige samt @anderslindberg #svpol

https://twitter.com/katjanouch/status/994248648509853696?s=20
2018-05-09, 18:35
Medlem
Sentio är bra på att redovisa SD och det verkar också som dom någorlunda kommer rätt på S. För SD:s del har vi i år på Sentio:

jan 22,2%
febr 21,9%
mars 23,0%
april 21,4%
maj 23,1%

Det går inte att bestrida att SD går framåt, även om det går långsamt. På dom två bästa Insituten har jag till och med en "nedräkningsfaktor" för att allt skall harmonisera. Jag kör 0,92 och får fram 21,3%. Ingen blir väl förgrymmad för mina kalkyler, jag har ju en uppräkningsfaktor på dom sämre Instituten....och försöker vara rättvis.

Maj blir en bra månad för SD. Men för guds skull, räkna inte bort S, dom vet nu hur dom skall lansera Löfvén. Han skall inte debattera, han skall fotograferas på äldreboenden tillsammans med pensionärer, han skall vara i rörelse på förskolor och försiktigt gå in även i "no-go-zoner" för att visa att han bryr sig. Omgiven av säkerhetstjänsten naturligtvis.

Det är dags nu för SD att gå på propagandaoffensiv och hamra in begreppet "Återvandringsverket" och kräva mycket hårdare regler för medborgarskap.

Min egna gissning på SD, tidigare angav jag 20,4%, jag höjer budet till 20,8% men vem vet?
2018-05-09, 18:37
Medlem
S.Kandals avatar
Det flyter på nu....

Citat:
Frågan om en bred överenskommelse har debatterats hårt mellan blocken, där S och MP vägrar föra samtal med SD, medan M, KD och L öppnat för en parlamentarisk utredning där alla riksdagspartierna ska vara med.

Det stora intresset för invandring och integration är givna fördelar för Sverigedemokraterna, menar Demoskop.

– Dessa förändringar i väljarnas fokus innebär först och främst en uppenbar fördel för Sverigedemokraterna, som har sakfrågeägarskapet över både invandrings- och integrationsfrågan, säger opinionsanalyschefen Santesson.

Samtidigt sjunker intresset – om än marginellt – för frågorna sjukvård, lag och ordning, skola och barnomsorg och slutligen äldreomsorg. Tidigare har lag och ordning toppat listan, nu tror Santesson att väljarna är uppgivna:

– Möjligen kan man tolka nedgången som en viss uppgiven tillvänjning hos allmänheten.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/ny-matning-de-ar-viktigaste-valfragorna/
2018-05-09, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PartyTintin
Nästan omöjligt att mäta små partier, kan ju vara större men de lär inte komma in i riksdagen nu. 2022 är nog mer troligt när de hunnit växa och visa sig mer. Det är bara politiskt intresserade som vet om MED. Ingen jag känner som inte är intresserad vet vilka de är.

Detta är väl OT.
MED är ett sant liberalt parti i ordets rätta bemärkelse.
Liten stat, stort personligt inflytande, alla utlänningar betalar sina egna kostnader gäller även s.k. flyktingar.
2018-05-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Ja, här killgissas det friskt från Krispan medan det är konspirationsteorier att det kan finnas liknande aktivism hos OI's.
Du kan inte på allvar jämföra era pårökta spekulationer och teorier med ett så väldokumenterad fenomen som aktivistbyråkrater?

Karin Pihl: Mot aktivistbyråkrater är medborgare maktlösa Om hur Eliasson fördröjde gränskontrollerna, hur HD:s ordförande Lindskog motsatte sig terrorlagar m.m.

Bland annan hårresande läsning kan nämnas Neudings intervju med en hovrättsdomare som försvarade klapp-på-axeln-domar typ samhällstjänst i Kortedalamålet. Ingången var väl ungefär att få svar på frågan varför domstolarna skiter i höjda straffsatser och gör skärpningar verkningslösa. Eller varför inte Ola Wongs artiklar om hur kulturarvet slaktas efter mystiska tillsättningar av Bah Kuhnke.

Det finns oräkneliga exempel på extremvänsteraktivister inom juridiken, t ex vänsterpartisten Lilly Näslund som var nämndeman i tingsrätten samtidigt som hon var med i AFA och kastade möbler på polisen. Eller F!-kandidaten Per “Juristfan” Holfve som har jobbat för DO. Även polisen har infiltrerats av aktivister på olika nivåer genom åren, eller vad sägs om den där ultrafeministen Nina Rung som tyckte taharrush skulle bekämpas med plastarmband? Har ni glömt påbudet om kod 291? Eller när Svenska institutet lät tokaktivisten Vian Tahir göra en blocklista där personer som påstods sprida högerextremt näthat fanns med (Magda Gad, Jimmie Åkesson, Margit Richert m fl)?

Sure, vi säger att allt det där är mina “killgissningar” och att Arpi, Pihl, Neuding, Wong och andra som behandlat ämnet är foliehattar som bara sysslar med ren spekulation...
2018-05-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Detta är väl OT.
MED är ett sant liberalt parti i ordets rätta bemärkelse.
Liten stat, stort personligt inflytande, alla utlänningar betalar sina egna kostnader gäller även s.k. flyktingar.

Jo det är väl så men det är inte mig man behöver övertyga. Tar tid att bygga upp ett nytt parti, det är trångt att armbåga sig fram för att vinna tydlig synlighet och uppmärksammhet när man är liten. Tar många år och val. Men nu är vi som du säger OT. Vi avslutar där.
2018-05-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Att stifta en lag, som gjordes 2015, går, när viljan finns och paniken är tillräckligt stor (och den politiska majoriteten existerar), i ett nafs. Jag förstår inte varför Krispy försöker sälja in sådana här fake news?
Du förstår inte varför jag önskar att SD-väljare stålsätter sig för en lång rehabiliteringsprocess över flera mandatperioder, snarare än att förvänta sig blixtsnabba förändringar? Nä, det är ju jättedumt att uppmana dem att fortsätta rösta SD långsiktigt istället för att ge upp. OK, skit i vad jag sa och gör så här istället: Förvänta er att SD rensar upp i träsket och fixar massiv återvandring, 40.000 poliser, slut på kriminalitet, bilbränder och otrygghet i ghetton etc på max 2 år. Gör de inte det är deras chans slut, lägg då ner hela projektet och övergå till att rösta på MP, V och C. Tack Fnysington för korrigeringen!

Citat:
Att det det är svårt i Sverige beror inte på något annat än att etablissemanget (inklusive departementen och myndigheter förstås) och politiker, MSM, hållit svenskarna i schack och okunskap i frågan, så att den skadliga politiska majoriteten kunnat sitta relativt orubbad.
Sure, allt handlar om cheferna och generaldirektörerna. Finns inga aktivister under dem, nope. Sveriges fullständigt unika koncept Förvaltningsmodellen gör ingen skillnad mot andra länder alls! Hur kan man tro att något unikt svenskt skulle skapa försvårat maktutövande här som andra länder slipper? Dummaste jag hört!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in