Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Ja, det har ju avhandlats innan, och såvitt jag sett så har det vederlags gång på gång. Men du får gärna beskriva igen varför man inte skulle kunna öka både produktion och förbrukning över tid. Gärna med lite statistik om förbrukningen över tid och kanske nån länk till när elnätet klappade ihop för att förbrukningen blev för hög. Det saknar jag.
Jag saknar även nån slags fakta på att hela bilparken på nåt magiskt sätt skulle bytas ut över en natt, vad kommer det sig att vid en övergång mot mer elbilar så måste alla köpa nya bilar med en gång, varför kan det inte i kritikernas ögon ske en gradvis övergång?
Jag har däremot sett flera beräkningar på att både produktion och elnät utan att protestera skulle klara av rätt många elbilar redan nu, skulle övergången ta 30 år lär problemen vara ännu mindre.
Jag har jobbat på ett mellanstort energibolag så det är folk där som har sagt det men jag har också läst och hört det vid flera andra tillfällen - samtidigt som jag också ha hört motsatsen. Har alltså ingen bra källa. Vad jag däremot vet är att när det är kallt i landet - och det är det under rätt många månader - så tvingas vi ofta importera dyr el från utlandet då vi inte klarar den inhemska produktionen själva. Och detta är då
utan elbilar.
För den som har koll på fysiken skulle man kunna räkna så här: jag tycks minnas att vi har runt 5 miljoner fordon i landet. Om man räknar med att dom drar 0,7l/mil och kör 1500 mil/år i snitt så motsvarar det ca 5.2 miljarder liter bränsle. Förenklar med att räkna med att diesel och bensin har samma energieffekt, vilket dom i praktiken inte har - samt att en hel del av dessa nog är avställda. Å andra sidan finns även större fordon med där och dom drar betydligt mer.
Räkna sen ut vilket energiinnehåll denna mängd bränsle har.
Sen är det bara att räkna på detta när det gäller el: energimängden motsvarande detta ska alltså utvinnas genom de kraftverk (vatten, kärnkraft, vind) som vi har idag och då pratar vi att detta ska framställas
utöver den el som vi producerar idag. Plus transmission- och lagringsförluster - som i bilar som drivs av flytande bränslen är noll.
Älvarna är utbyggda, inga kärnkraftverk är politiskt korrekt att bygga, vindkraften är dyr att bygga ut per kWh osv. Hur ska vi då drastiskt öka produktionen? För det är
rejäla utökningar vi pratar om.
Att sen alla bilar blir elbilar över en natt är givetvis ett hypotetiskt räkneexempel men man bör ta höjd för detta när man kalkylerar, "worst case scenario", typ. Varför skulle problemen vara mindre om 30 år om vi inte hittar på nya sätt att framställa el? Frakta arslet och gods lär vi fortsätta med och det måste till drastiska, impopulära, politiska beslut om bilkörandet ska minska.