2018-04-25, 09:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det kommer i alla fall bli kalas för pundare och zigenare som nattetid jobbar i metallåtervinningsbranchen.

Jag tror man får runt 20-30:-/kilo för bly.

500kg = 10-15.000:-
Fem bilar på en natt = 50-75.000:-

Dessutom lättsålt och svårt att spåra.
Bly-syra batterier använd knappast längre till bilar.
Tyngst per kapacitet, men billigast per kapacitet.

Skrotpriset för blybatterier är max 3 kr kg...
Citera
2018-04-25, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Upplys mig, vilka industrier stänger nattetid? Men jag vet att Hallstavik tex drar mycket från Forsmark.

Alla som inte har nattskift?
Citera
2018-04-25, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Ett elnät som vi kallar det är byggt för normal förbrukning och lite till, däremot så blir kostnaderna höga att driva elnätet när man ska klara mer, ponera att 3x16A är brukligt vilket det är, vem som helst kan uppgradera till 32A så länge att alla inte gör det.
När vi pratar om elbilar så kommer en uppgradering från 16 till 32A finnas för dem vill ladda snabbt under nattetid, men vanligtvis när man fördelar el/ström genom ett hus så har man 3x16A att leka med och ca 12k Watt och tillkommer det mer så..

1,5 kvadratmillimeter av en kopparledning klarar runt 16A, 2,5mm klarar 32A, hur många har 2,5 kvadratmillimeter i ett hus, inga för det är vad de tre inkommande faserna har rätt in i centralen.

Varför i hela h-vete ska du ladda 32A trefas? 10 timmar med 16A trefas ger ca 60 mils körning. Dvs det får inte plats så mycket ens i Teslas 100 kWh-batterier.
Citera
2018-04-25, 12:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Varför i hela h-vete ska du ladda 32A trefas? 10 timmar med 16A trefas ger ca 60 mils körning. Dvs det får inte plats så mycket ens i Teslas 100 kWh-batterier.

Teslas laddare verkar föredra trefas

Citat:
Majoriteten av hushållen använder trefas, vilket möjliggör en laddningshastighet upp till 11 kW eller 54 km/timme*. Detta räcker mer än väl för att ladda över natten.

Den går att begränsa i dessa lägen

1 6A
2 8A
3 10A
4 13A
5 16A
6 20A
7 25A
8 32A
Citera
2018-04-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Leafs snabbladdare behöver ju 7kW och det hade ju gått med 16A trefas, men de har valt 32A....

Hur har Hyundai och andra gjort då tex?

Edit: Hyundai elbilen har en laddbox som kan ställas in efter säkringen, så det går fortare om man har 20A 25A eller 32A i stället för 16A

Plug-in hybriden räcker det med 16A.

35A säkring kostar här 4000kr mer per år än 16A för en villa...

Det är nog så att om snabbladdare är som den till Leaf , så kan man helt enkelt inte ha en sådan, det är oekonomiskt...
I Framtiden kommer elen i huset att bli "smart". Då kommer en dator övervaka förbrukning och användning. Det är lite det som laddstationerna börjar bli.
Allt för att kunna kombinera alla förbrukare på ett bra sätt. Samt så kommer dessa system sammankopplas med saker som t ex solpaneler och ofta ett eget batteri till huset. Tesla har sin "power wall". Det som då händer är att laddning av bilen inte sker om huset i övrigt drar en massa ström.
Du kanske bastar, samt bergvärmen går.

Då behöver du inte ha några grova ledningar eller stora säkringar.
Citera
2018-04-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Teslas laddare verkar föredra trefas

Den går att begränsa i dessa lägen

1 6A
2 8A
3 10A
4 13A
5 16A
6 20A
7 25A
8 32A

En ny Tesla idag klarar inte 32A trefas. De maxar 16,5 kW. Vilket antagligen är 24A trefas. Min Tesla klarar idag inte mer än 16A trefas men jag kan betala så att de uppgradera laddaren mjukvarumässigt till 16,5 kW.

Dock behöver jag egentligen inte mer än kanske 6A 3-fas för att ladda över natten. De flesta nätter laddar jag inte alls...
Citera
2018-04-25, 13:00
Medlem
PeterNosters avatar
På bilmässan i Peking nu så överraskade BMW med en BEV iX3 SUV med räckvidd 40 mil som kan laddas med 150 kW. Kommer 2020.

https://electrek.co/2018/04/25/bmw-ix3-all-electric-suv-range-specs/
Citera
2018-04-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På bilmässan i Peking nu så överraskade BMW med en BEV iX3 SUV med räckvidd 40 mil som kan laddas med 150 kW. Kommer 2020.

https://electrek.co/2018/04/25/bmw-ix3-all-electric-suv-range-specs/

Synd att den inte går att köpa och att det inte finns nånstans att ladda den än... Men känns helt klart intressant i framtiden.
Citera
2018-04-25, 13:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
En ny Tesla idag klarar inte 32A trefas. De maxar 16,5 kW. Vilket antagligen är 24A trefas. Min Tesla klarar idag inte mer än 16A trefas men jag kan betala så att de uppgradera laddaren mjukvarumässigt till 16,5 kW.

Dock behöver jag egentligen inte mer än kanske 6A 3-fas för att ladda över natten. De flesta nätter laddar jag inte alls...

Nu blev jag lite förvillad. Tesla klarar inte ens trefas. I USA har de bara 2 pinnar i uttaget som kör antingen 1-fas AC eller DC. Vid AC-laddning görs ju omvandling till DC i inbyggd(a) laddare i bilen. Tror man kan få bilen med två laddare.

Ska du ladda med trefas så måste du ju själv ha en omvandlare som gör om till DC externt. En sådan "laddbox" kostar cirka 6000:- + montering.

https://www.byggahus.se/forum/threads/noedvaendigt-med-laddare-till-elbilen-pa-husvaeggen-tesla-alt-bmw-i3.274106/page-5#post-2449684
Citera
2018-04-25, 14:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Bly-syra batterier använd knappast längre till bilar.
Tyngst per kapacitet, men billigast per kapacitet.

Skrotpriset för blybatterier är max 3 kr kg...

Man kan knappt tro det men i Kina/Asien kör man med blyaccar. Då håller 2 - 3 år men är billiga. Det är nog inte "bilar" utan mer i den här stilen:

https://www.youtube.com/watch?v=zYZB2fHD5XI
Citera
2018-04-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu blev jag lite förvillad. Tesla klarar inte ens trefas. I USA har de bara 2 pinnar i uttaget som kör antingen 1-fas AC eller DC. Vid AC-laddning görs ju omvandling till DC i inbyggd(a) laddare i bilen. Tror man kan få bilen med två laddare.

Ska du ladda med trefas så måste du ju själv ha en omvandlare som gör om till DC externt. En sådan "laddbox" kostar cirka 6000:- + montering.

https://www.byggahus.se/forum/threads/noedvaendigt-med-laddare-till-elbilen-pa-husvaeggen-tesla-alt-bmw-i3.274106/page-5#post-2449684

Det är möjligt att det inte går i USA. Jag tror inte 3-fas är så vanligt där. Bilarna för USA och Europa ser helt annorlunda ut laddningsmässigt. Du kan inte ens ladda en Tesla för den nordamerikanska marknaden på en europeisk Tesla supercharger. Eller vice versa.

Här i Sverige går det dock alldeles utmärkt att ladda trefas. Jag gör det hela tiden.
Citera
2018-04-25, 16:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det är möjligt att det inte går i USA. Jag tror inte 3-fas är så vanligt där. Bilarna för USA och Europa ser helt annorlunda ut laddningsmässigt. Du kan inte ens ladda en Tesla för den nordamerikanska marknaden på en europeisk Tesla supercharger. Eller vice versa.

Här i Sverige går det dock alldeles utmärkt att ladda trefas. Jag gör det hela tiden.

Du har banne mig rätt:
https://insideevs.com/tesla-model-s-charging-inlet-in-europe/

De inbyggda laddarna i europeiska Tesla kan köras på 3-fas. Det finns en laddare på 10 kW och en på 20 kW. Jag tror den på 20 kW dock är 2 stycken på 10 kW. Den extra är nog en option.

Nej. i USA finns inte 3-fas för allmänheten bara för industriellt bruk. De verkar ha flera olika spänningar också. De kan ha 80 Ampere på 1-fas säkringar istället.

United States of America (USA) 120/208 V / 277/480 V / 120/240 V / 240 V / 480 V 60 Hz 3, 4

Hela listan:
https://www.worldstandards.eu/three-phase-electric-power/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in