2018-05-09, 06:21
Medlem
Darsans avatar
Har ni ens läst artikeln, undrar jag? Det stod i ett internt arbetsdokument författat av en enda person. Såna här "grodor" och feltänk hanterar jag mer eller mindre dagligen i mitt arbete på ett medelstort svenskt företag. Någon tänker till, fast inte hela vägen, och skriver nåt någonstans. När det sen ska ut i tryck eller mailas någon så korrekturläser jag/vi och justerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
När Aftonbladet når Sverigedemokraternas distriktsordförande i Göteborg, Jörgen Fogelklou, nekar han till att det någonsin skulle ha varit aktuellt att ha med som valstrategi.

− En person tog fram ett förslag till en valplan och när styrelsen fick se det sa vi att det här måste bort, säger Jörgen Fogelklou (SD).

– Det är vansinne. Vi har aldrig klubbat en valplan med det förslaget i.

Personen som lämnade förslaget har fått en tillsägelse och det hanteras internt.

– Han fick en skarp tillsägelse, säger Jörgen Fogelklou (SD)
Citera
2018-05-09, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Gandhi och MLK tjänade på att motståndarna bemötte deras passiva motstånd med våld. Motståndarna visade att de var moraliskt underlägsna. Därför var inte detta bara en trolig konsekvens, utan även ett syfte och ändamål.

Om Gandhi och MLK hade velat undvika att bli utsatta för våld hade man kunnat demonstrera på andra sätt istället. Det gjorde man inte, därför att det hade inte tjänat deras ändamål lika väl.

SD tjänar på att motståndarna bränner ner deras valstugor. Motståndarna visar att de är moraliskt underlägsna. Det är helt rätt att ställa ut fler valstugor i syfte att motståndarna släpper masken och visar deras rätta ansikte för alla när de eldar upp dem.

Edit: För att vara ännu tydligare. Gandhi kunde välja mellan helt vanliga demonstrationståg utan risk för våldsamma påhopp, och passivt motstånd med stor risk för våldsamma påhopp.

Om han hade fått lika mycket politiska och moraliska poäng genom vanliga demonstrationståg hade han givetvis inte hållt på med passivt motstånd där hans kompisar fick stryk.

Nu valde han att använda passivt motstånd. Därför är det helt logiskt att han såg den våldsamma reaktionen som ett ändamål, inte bara en trolig konsekvens.

Han gjorde alltså detta i syfte att provocera fram en våldsam reaktion. På samma sätt hade SD:s valstuga också som syfte att provocera fram en våldsam reaktion.
Frågan var juridisk, inte retorisk, jag skiter fullständigt i ghandi.
Citera
2018-05-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Hehe vad fan är detta för idioti...
Om nu någon valstuga faktiskt blir nerbränd lär dom ju inte få sympati...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPG7d5/forslaget-i-internt-sd-dokument-tom-valstuga-som-kan-brannas-ner
Fast den som skrev det har ju rätt i sak. Sedan kan man tycka vad man vill om att någon sa det högt. Och nog säger det faktum att risken eller chansen för att ett visst parti skall bli utsatt för sabotage är så stort att det överhuvudtaget går använda sabotagerisken som valstrategi en del om det politiska klimatet i Sverige.
Citera
2018-05-09, 10:24
Medlem
Alla vet att makten i Sverige mer än gärna ser att SD:s valstugor bränns ner.
Det ska se ut som något "folkligt", men alla vet att de skyldiga på olika sätt betalas med statliga pengar just för sin kriminalitet mot SD. Sverige betalar politiserade yrkeskriminella. Därmed inte heller så konstigt att Svenska Åklagare tävlar om att lägga ner sådana fall. (Politiska Kommissarier vore bättre beskrivning..)
Inte så konstigt att i ett sånt läge kalkylera med nedbränning!
Det kallas för "Skenmål" och om Svenska Statens Yrkeskriminella därmed luras att lägga energi på fel saker, så är väl det väldigt bra!
Eller blir det "rasistiskt" att lura yrkeskriminella?
Nej för ofta är dessa bortskämda helSvenska vuxna som ännu låter sig försörjas av sina högavlönade föräldrar på Vänsterkanten. 😀
Skulle inte förvåna mig om en åklagare väcker åtal mot SD för att de "lurat kriminella"...
"Brottsprovokation"?
Kunde det inte komma Valobservatörer från Ryssland, Ungern, Tjeckien, Slovakien och Österrike och berätta för världen om den sjuka o kriminella Svenska "Ockupationsjuridiken"?
Citera
2018-05-09, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darsan
Har ni ens läst artikeln, undrar jag? Det stod i ett internt arbetsdokument författat av en enda person. Såna här "grodor" och feltänk hanterar jag mer eller mindre dagligen i mitt arbete på ett medelstort svenskt företag. Någon tänker till, fast inte hela vägen, och skriver nåt någonstans. När det sen ska ut i tryck eller mailas någon så korrekturläser jag/vi och justerar.
Vilket företag jobbar du på? Handlar "grodorna" hos dig också om anlagda bränder?
Citera
2018-05-09, 12:37
Medlem
Returpappers avatar
Man sätter upp en valstuga men man bör vänta några dagar men att lägga in materiel i den för risken är stor att vänstern bränner ner den.
Citera
2018-05-09, 12:50
Medlem
Darsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Vilket företag jobbar du på? Handlar "grodorna" hos dig också om anlagda bränder?

Återigen, läs artikeln. Det handlar inte om att SD ska anlägga några bränder.

Viss tolkning går att göra i artikeln, och ska man läsa allt som fan läser bibeln kan man säkert hitta insinuationer som bevisar ens teser.

1. Sätt ut en tom (och "brännbar", men vilken valstuga är inte det? Antagligen menar man "som kan avvaras") valstuga i valrörelsens inledning. Invänta agerande från vänsterextremister.

2. Sätt ut en sådan valstuga i ett mycket utsatt område, för att snabba på processen.

3. Sätt ut en sådan valstuga och bränn den själv. Här är man på så jävla djupt och livsfarligt territorium att ingen med IQ över 70 skulle få för sig att sätta en sådan plan i verket, och definitivt inte skriva om det.

Jag lutar åt att ursprungliga författaren av dokumentet menar alternativ 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Artikeln, igen
”Vi har haft problem med sabotage – men att få en valstuga nedbränd är inte nödvändigtvis illa för oss: det kan bli en trevlig tidningsartikel. Därför kan det vara god strategi att sätta upp en brännbar (tom, naturligtvis) valstuga i valkampanjens inledning"
Citera
2018-05-09, 14:49
Medlem
Kapten-Rymdkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man sätter upp en valstuga men man bör vänta några dagar men att lägga in materiel i den för risken är stor att vänstern bränner ner den.
Eller använder en brandsläckare för att skumma ner hela stugan som förra gången haha

https://www.youtube.com/watch?v=2pUL6fGAfQc
Citera
2018-05-09, 17:35
Medlem
Om det här var något SD planerade; är det då inte olagligt? Bör dom inte anmälas, eller personerna inblandade bör anmälas. Själva partiet kanske inte kan stå för vad vissa gör för dumheter.

Undrar om SD har fler dumskallar inom partiet. Hur mycket problem kan ett parti ställa till med innan den läggs ner? Frågar mer generellt.
Citera
2018-05-09, 17:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Om det här var något SD planerade; är det då inte olagligt? Bör dom inte anmälas, eller personerna inblandade bör anmälas. Själva partiet kanske inte kan stå för vad vissa gör för dumheter.

Undrar om SD har fler dumskallar inom partiet. Hur mycket problem kan ett parti ställa till med innan den läggs ner? Frågar mer generellt.

Vad är olagligt, att sätta upp en valstuga men räkna med att den inte för stå i fred för våldsvänstern. Så du ser inget problem med att man inte får bränna andras stugor, inte under några omständigheter eller förevändningar??

Valstugor ingår i rättigheterna att bränna dem gör det inte.
Citera
2018-05-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vad är olagligt, att sätta upp en valstuga men räkna med att den inte för stå i fred för våldsvänstern. Så du ser inget problem med att man inte får bränna andras stugor, inte under några omständigheter eller förevändningar??

Valstugor ingår i rättigheterna att bränna dem gör det inte.

Om dom planerar att bränna ner den själva är olagligt.

Om dom försöker få andra att agera olagligt tror jag är olagligt jag har för mig. Någon som vet mer om detta?
Citera
2018-05-09, 18:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Om dom planerar att bränna ner den själva är olagligt.

Om dom försöker få andra att agera olagligt tror jag är olagligt jag har för mig. Någon som vet mer om detta?

Givetvis är det olagligt att elda själv (valstugor står ju vanligen på offentlig plats, alltså diverse brott av karaktären "framkallande av fara för annan").

Om någon vilseförd aktivist skulle elda handlar det om åverkan, kanske mordbrand (som inte har med med mord att göra), beroende på läge.

Att ställa upp en brännbar (bildligt och bokstavligt) valstuga är inget brott, om man ställer den på tillåten plats. Detta gör ju alla partier. Ställer man den fel är det möjligen brottsligt.

När det gäller de klumpiga ideerna om att locka någon aktivist att elda torde detta vara frågan om en omdömeslös yngling (åtminstone mentalt) som naturligtvis tillrättaförs när de (som någon skrev) "de vuxna får reda på saken".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in