Citat:
Ursprungligen postat av
Blalotus
Går det ens att döma någon som bränt ner en sån stuga?
Jag menar, uppsåtet verkar ju ha varit att den skulle bli nerbränd.
Jag har för mig att det var någon som hade lagt fram en plånbok med pengar för att ta reda på om det fanns en tjuv, men där ansåg man att tjuven inte begått något brott eftersom syftet hade varit att pengarna skulle stjälas...
Men den principen kanske inte går att tillämpa när det gäller mordbrand?
Jag känner till domen med plånboken. Själv anser jag den var fel, personen borde ha dömts för stöld. Men nån kanske kan förklara varför det egentligen var en bra dom?
Ibland kan ju enskilda lagar se konstiga ut, men i ett större sammanhang finns det en förklaring. Tex var det tidigare så att man inte kunde få tillbaka sina stulna saker om de köpts av en person i god tro. Det tyckte jag lät konstigt då, men fick senare lära mig att bakgrunden var att det kostar samhället mycket om man har en otydlig äganderätt.
Det blir mycket svårare att göra affärer om det finns risk att nån senare dyker upp och kan kräva tillbaka saken av dig. 2003 ändrades godtro-lagen. Om du köper en stulen båt i god tro kan du bli av med den utan ersättning. Istället har du en värdelös fordran mot tjuven som sålde den till dig.
Min gissning är dock att det skulle dömas för mordbrand i detta fallet, oavsett hur mycket SD egentligen ville att nån aktivist skulle tända eld på den.
Sen kan man ju diskutera om det finns en gräns där den som använder sig av passivt motstånd ska bli ansvarig för konsekvenserna av att andra provoceras och tar till våld?
En jude som går runt på Kungsgatan och shoppar kan givetvis inte hållas ansvarig för om tredje person skadas när han blir oprovocerat angripen av ett gäng arga muslimer.
Om en grupp judar kippavandrar fredligt ute på stan så tycker nog de flesta att inte heller de kan dömas till ansvar om något händer. Detta även om de sagt syftet är att provocera, och att de vill bli angripna för att få sympati för sin sak. Vad tycker du?
Gäller samma sak om en jude med kippa och dold kamera spatserar in i Rosengård en dag när det är fullt och trångt med barnfamiljer på karneval? Det är en högst trolig konsekvens att han blir angripen hur passiv han än är, och att tredje person förmodligen skadas.
Låt säga att en helt oskyldig tre-åring trampas ihjäl när "tumult uppstår". Ska han dömas som delvis ansvarig, även om han var totalt passiv och lät sig pucklas på?
Själv tycker jag det nånstans finns en gräns där man är delvis ansvarig, men den ligger rätt långt bort. Normalfallet är alltid att den som begår brottet har hela ansvaret.
Jag tycker inte att en sån gräns ska bero på om man sympatiserar med personen som provocerar andra. Tycker du?