2018-05-08, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej orsaken att män är mer fängesestraffbara än kvinnor vid mord på barn beror inte på vår kulturella syn på kvinnor och män i första hand.
Utan på att förlossningspsykos är en välkänd åkomma som drabbar 0,1% nyblivna mödrar, uppträder inom 6 veckor och kan resultera i att mamman mördar sin bebis i sin förvirring.
Dessa mord räknas in i flicid. Kvinnorna är sjuka pga hormonell påverkan och döms ej till fängelse.
Postpartumpsykoser drabbar vanligen ej män.

Detta är mitt sista svar till dig om detta. Du får dansa solo i tråden härefter eller vänta på svar från någon annan i ämnet "flickorna dödade sig själva i Bjärred"

Jag tror egentligen att det sakta börjar gå upp för dig att jag egentligen inte alls trodde att flickorna tog livet av sig, utan bara ville poängtera det absurda i att manipulativt dra i statistiska samband efter eget gottfinnande, bara för att bevisa att det måste varit en ensam man som utförde detta brott, trots polisens utsagor.

Beträffande kvinnors lägre straff och "oskuld" finns en uppsjö av forskning och artiklar. Läs gärna Angela S Aholas avhandling där hon konstaterar att män och kvinnor behandlas olika. Hon menar att generellt har vi svårt för att ta till oss att kvinnor begår brott. Männen är de som ses som gärningsmän och döms därför till hårdare straff. Hon förvånas i sin avhandling över sambandet mellan den tilltalades kön och det straff som utdöms. Hon kommer fram till att klassificering är ett allmänmänskligt sätt att förhålla sig till andra. En så kallad stereotyp-aktivering sker automatiskt, i alla möjliga situationer, inte minst beträffande kön.

Men det där vill visste väl du redan, som både pluggat kriminologi och vet allt om vetenskaplig metod...

Själv tycker jag att det är dags att avaktivera stereotyp-aktiveringen i denna tråd. Håller du Solglittret med, eller kanske nån annan?
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-08 kl. 22:31.
Citera
2018-05-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolo79
Nästan lite obehagligt när man kollar på husannonsen och huset inte står tomt som vissa "respekterade" skribenter i tråden påstod för att misskreditera pioanolärarinnan. Kan ju inte annat än undra vad det är som driver dem och vilken agenda de har.
Bilderna är max 1-2 veckor gamla så det finns inget sätt att bortförklara detta på för dem.

Som dateras främst av trädgårdsbilderna, antar jag.

Att hävda att huset är tomt förhindrar att nyfikna samlas kring huset. Ett gott syfte tycker jag. Låta de anhöriga vara fredade.
Citera
2018-05-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Här är ett ganska färskt fall där man inte vet om det var avsiktligt eller olycka. En granne verkar tro på olycka, att de av någon anledning skulle ut och kolla på utsikten men råkat köra utför i mörker (vilket låter krystat). Alla deras barn undervisades också hemma, och familjen hade flyttat runt för att de varit trakasserade. Stället de bodde på finns också bild av hur ett sovrum hade fönstren blockerade av boxar med saker (som antingen inte var uppackade sedan senaste flytt eller om de var i beredskap att flytta igen).
https://www.google.se/amp/www.dailymail.co.uk/news/article-5569973/amp/Lesbian-couple-plunged-cliff-fled-home-targeted-KKK.html

Bilen hade inte dubbelkommando. Det var mamman Jen som körde och hon var berusad. Den andra mamman och barnen hade ganska höga halter av någon ”allergimedicin” i sig som man blir dåsig av. Man kan bara spekulera om varför bilen fortsatte rakt fram i en kurva utan att bromsa och utför stupet.

http://www.nydailynews.com/news/national/jennifer-hart-drunk-drove-family-cliff-article-1.3932109
Citera
2018-05-08, 22:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Bilen hade inte dubbelkommando. Det var mamman Jen som körde och hon var berusad. Den andra mamman och barnen hade ganska höga halter av någon ”allergimedicin” i sig som man blir dåsig av. Man kan bara spekulera om varför bilen fortsatte rakt fram i en kurva utan att bromsa och utför stupet.

http://www.nydailynews.com/news/national/jennifer-hart-drunk-drove-family-cliff-article-1.3932109

Men det kan ändå varit ett fall i mörkertal, att de varit överens även som en kanske skulle verkställa det. Man blir väl sällan helt väck av allergimediciner, inte så att man viljelöst packar in ett halvt dussin barn i en bil i mörkret och åker med en berusad förare utan att fråga.
Allergimediciner kan även förskrivas för andra syften än allergier, och då är det just den den relativt lätta "dåsigheten)" som eftersträvas, bl. a. för att vara ångestdämpande (vilket kanske kan passa om de flyttat runt i något slags flykt).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-05-08 kl. 22:38.
Citera
2018-05-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som dateras främst av trädgårdsbilderna, antar jag.

Att hävda att huset är tomt förhindrar att nyfikna samlas kring huset. Ett gott syfte tycker jag. Låta de anhöriga vara fredade.

Ta mej fan om man inte skulle hitta en förklaring på lögnerna ändå. De enorma åskådarantalet skulle alltså minska av att huset står tomt.
Just sådant här beteende tror jag ligger bakom mångas ovilja att känna sympati/förståelse för den allsmäktige professorns handlande.
Citera
2018-05-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ta mej fan om man inte skulle hitta en förklaring på lögnerna ändå. De enorma åskådarantalet skulle alltså minska av att huset står tomt.
Just sådant här beteende tror jag ligger bakom mångas ovilja att känna sympati/förståelse för den allsmäktige professorns handlande.

De anhöriga är inte delaktiga i vad som hänt. Dom sörjer de anhöriga och är ofrivilligt lämnade att se till att ta hand om allt det praktiska.

Dom flesta gör det naturligt av Respekt till de efterlevande.
Senast redigerad av Remark 2018-05-08 kl. 22:48.
Citera
2018-05-08, 22:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Skulle sängarna man ser på bilderna vara de sängar som flickorna skulle ha hittats döda i? Jag tror det mesta som syns på bilderna är nyinköpt förutom t.ex pianot och någon soffa.
Citera
2018-05-08, 22:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Och nu ligger huset ute till försäljning...
5 miljoner, det trodde jag inte.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/skane/lomma/bjorkvagen-3/

Värdet ligger på drygt fem, men de får nog räkna med att gå ner en miljon. Men jag skulle inte vilja bo där om det så kostade en krona.

Hursom har vi interiören nu för vidare spekulationer av våra teorier.
Citera
2018-05-08, 22:51
Medlem
Citat:
Det gör ont att se huset. Ett vackert hus. Moas piano där . Jag förstår inte heller varför vissa skribenter ljög om att huset stod tomt. Förstår inte heller varför vissa hävdar att barnen skulle ha gjort självmord. Varför ägnar man sig åt såna lögner? Jag börjar bli sur för jag träffade Moa så länge . När folk kommer med såna påståenden tycker jag att detta påstående är inget annat än oförskämt mot Moa och Agnes.
Citera
2018-05-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Ser även att gräset är oklippt, så troligtvis färska bilder. Inte för att det spelar någon direkt roll. Någon nämnde väll även att O spelade eller hade tidigare spelat fiol? Ser ju ut som det står en sådan bredvid pianot.
Jag tror fotona inomhus togs tidig vår efter att ett stylingföretag varit där och rodat. Sen är trädgården fotad nyligen. Eller är allt fotat för ett litet tag sen precis före den tömdes. Här i Skåne har det varit grönt och lummigt länge nu.
Såg på driftskostnaden och den var billig med tanke på hyfsat många kvm. Minns inte exakt men runt 28’/år eller var det 20’ men låg kostnad.
Citera
2018-05-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tömdes väl efter styling och fotografering. Eller så är det foton från sist det var ute för försäljning.

Kaktus fanns i fönstret bakom en vit gardin i högra fönstret. Min dotter såg även en lampa i rummet med tavlan i vänstra rummet. Men det var en taklampa. Tavlan stod på en tavelhylla vid fönstret. Utomhus fanns inga möbler vad vi kunde se. (var inga blad på buskarna så man såg in i trädgården.)

Tror att en del kan vara relativt nytagna plus några gamla bilder då det säkert var bjurfors som sålde det förra gången ;-)
Citera
2018-05-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Värdet ligger på drygt fem, men de får nog räkna med att gå ner en miljon. Men jag skulle inte vilja bo där om det så kostade en krona.

Hursom har vi interiören nu för vidare spekulationer av våra teorier.

Vad jag erfarit har husköpare inga dylika betänkligheter. Ett helt underbart toppfräscht hus med en bra layout och utmärkt läge.

Sålt nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in