Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Nej orsaken att män är mer fängesestraffbara än kvinnor vid mord på barn beror inte på vår kulturella syn på kvinnor och män i första hand.
Utan på att förlossningspsykos är en välkänd åkomma som drabbar 0,1% nyblivna mödrar, uppträder inom 6 veckor och kan resultera i att mamman mördar sin bebis i sin förvirring.
Dessa mord räknas in i flicid. Kvinnorna är sjuka pga hormonell påverkan och döms ej till fängelse.
Postpartumpsykoser drabbar vanligen ej män.
Detta är mitt sista svar till dig om detta. Du får dansa solo i tråden härefter eller vänta på svar från någon annan i ämnet "flickorna dödade sig själva i Bjärred"
Jag tror egentligen att det sakta börjar gå upp för dig att jag egentligen inte alls trodde att flickorna tog livet av sig, utan bara ville poängtera det absurda i att manipulativt dra i statistiska samband efter eget gottfinnande, bara för att bevisa att det måste varit en ensam man som utförde detta brott, trots polisens utsagor.
Beträffande kvinnors lägre straff och "oskuld" finns en uppsjö av forskning och artiklar. Läs gärna Angela S Aholas avhandling där hon konstaterar att män och kvinnor behandlas olika. Hon menar att generellt har vi svårt för att ta till oss att kvinnor begår brott. Männen är de som ses som gärningsmän och döms därför till hårdare straff. Hon förvånas i sin avhandling över sambandet mellan den tilltalades kön och det straff som utdöms. Hon kommer fram till att klassificering är ett allmänmänskligt sätt att förhålla sig till andra. En så kallad
stereotyp-aktivering sker automatiskt, i alla möjliga situationer, inte minst beträffande kön.
Men det där vill visste väl du redan, som både pluggat kriminologi och vet allt om vetenskaplig metod...
Själv tycker jag att det är dags att avaktivera stereotyp-aktiveringen i denna tråd. Håller du Solglittret med, eller kanske nån annan?