2018-05-08, 19:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Nu vill det verkligen till att polisen lyckas nysta upp den här härvan kring när, var, hur och av vem. Sedan ska de även gå ut med uppgifterna, så att alla spekulationer om att tjejerna begick självmord stoppas upp där de hör hemma!
Citera
2018-05-08, 19:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Ca 25 barn 15 år och under tar livet av sig varje år, att jämföra med 5 barn som dör varje år till följd av dödligt våld från föräldrar. Till självmordsgruppen tillkommer dessutom de barn som av misstag dör pga att de lyckas tillfoga sig själva skada eller förgiftning av olyckshändelse eller experimenterande. I åldersgruppen som föräldrarna befann sig i, är suicid vanligaste dödsorsaken hos män och en av de vanligaste hos kvinnor.

Allvarligt talat "Jinxer" - varför sprider du osann information?
För att styrka upp ditt resonemang tredubblar du mängden av barn under 15 år som suiciderar, varför?

Nej man kan inte umgås med statistiska data på det sätt du gör. För att suicid är vanligaste dödsorsaken hos 30 åriga kvinnor, kan man inte hitta en i sex delar separerad kropp av en journalist i Öresund och tro att hon därför suiciderat.
Man måste faktiskt ta hänsyn till rådande omständigheter - även när man använder sig av statistik. Det går inte att stirra sig blind på vanligaste dödsorsaker - man måste se dem i relation till sammanhanget för att de ska ha något värde.

Polisen har gått ut med begångna våldbrott inne i villan av GM som återfanns död inne i villan.
Då har inte alla fyra suiciderat. Inte heller har alla fyra mördats.
Sedan kan man naturligtvis förflytta schackpjäserna fram och tillbaka mellan 3:1 eller 2:2, men de unga barnen hamnar nog alltid på offersidan, tyvärr. Allt annat är statistiskt fullständigt osannolikt.
Det är så statistiken kan användas.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-08 kl. 19:55.
Citera
2018-05-08, 19:56
Medlem
Och nu ligger huset ute till försäljning...
5 miljoner, det trodde jag inte.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/skane/lomma/bjorkvagen-3/
Citera
2018-05-08, 19:58
Medlem
Ser inte så tömt ut som vissa påstod?
Citera
2018-05-08, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Siffran 25 barn/år under 15 år är inte bara skrämmande - den är helt fel.

Fakta om självmord
•Cirka 40-50 ungdomar under 20 år tar sitt liv i Sverige varje år, av dem är cirka fem under 15 år.

•Under de senaste femton åren har antalet självmord i Sverige minskat med cirka 20 procent, detsamma gäller större delen av EU. Trenden gäller dock inte ungdomar och unga vuxna, där självmorden legat på samma nivå under en längre tid.

https://ki.se/forskning/fakta-om-sjalvmord

Endast mellan 5-8 barn under 14år ( ej femton år enl studiemått nedan) tar sitt liv varje år. Fördelningen pojkar flickor ligger relativt lika.

Under 2016 tog 4 flickor under 14 år sitt liv ( 4 pojkar)
Under 2015 tog 4 flickor under 14 år sitt liv ( 4 pojkar)
Under 2014 tog 2 flickor under 14 år sitt liv. ( 5 pojkar)

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0

Barn så unga som under 12 år har begått suicid, ja finns beskrivet en handfull fall senaste decennierna.
Dock hittar jag inga uppgifter om att två syskon under 15 år någonsin skulle ha suiciderat tillsammans i modern tid i Sverige.

Nej, snälla sluta med denna osmakliga diskussion!
Det har begåtts våldbrott inne i familjens Henkows låsta villa i Bjärred. Precis som polisen hela tiden har sagt.
Töserna har inte tagit sina liv - de har mördats av en eller bägge av sina föräldrar.

Om vi ska ifrågasätta polisens uppgifter om begångna våldsbrott - då kanske vi lika gärna kan ifrågasätta allt - dvs ingen utomstående gärningsman? Är alla verkligen döda? Är det verkligen denna familj? Det blir absurt!

Det är dessutom osmakligt mot mordoffren - de mördade töserna.
Jag skrev inte under 15. Jag skrev 15 och under. Bakom, dessa siffror döljer sig också mörkertal, något som dessa självmordstudier om barn lyfter. Om man dessutom lägger till ev experimenterande/urspårad lek med tex förgiftning som följd, är antalet klart fler än de som dör till följd av filicide, än mindre familicide. Antalet på fem barn som dör av föräldrars våld om året rör inte familicide utan räknar även in filiciden. Dessutom räknas barn ända upp till vuxen ålder in. Det är alltså rent statistiskt flerfaldigt större sannolikhet att flickorna dog av egen maskin via självmord eller experimenterande eller urspårad lek än av att föräldrarna bragt dem om livet.

Jag delar dock din åsikt att det är rimligast att utgå från polisens pressmeddelande där de beskriver att föräldrarna tillsammans dödade sina barn. Jag håller med, det finns något osmakligt att gå rakt emot de som har allra bäst möjlighet att avgöra vad som hände i huset. Det gäller också andra utsagor i tråden om att polisen har fel i sitt pressmeddelande eller far med medveten osanning som du tidigare påstått för att stärka din tes.

Om du tycker att andra ska sluta med detta föreslår jag att du börjar med att föregå med gott exempel, annars uppfattas dina vädjanden mest som hyckleri.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-08 kl. 20:05.
Citera
2018-05-08, 20:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Intressanta aspekter, antingen av eller på, om föräldern har haft anknytningsproblem själv, med sin förälder. Gäller anknytningsproblematiken enbart med mamman, i vilken ålder präglas barnet, undermedvetet antar jag? Jag funderar på att en lillebror till O avled när O var tre år cirka. Kan det ha stört relationen mor-son, eller är anknytningsprocessen färdig tidigare?
Anknytningsprocessen för ett friskt barn pågår fram tills ung. 3 års ålder så den tanken kan du nog lägga undan. Förutsättningarna hade kunnat se sämre ut med ett nytt barn tätt inpå förlusten. Djup sorg påverkar givetvis hela familjen och mamman kan av naturliga orsaker tänkas ha varit känslomässigt frånvarande under en period.
Citera
2018-05-08, 20:03
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Och nu ligger huset ute till försäljning...
5 miljoner, det trodde jag inte.

https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/skane/lomma/bjorkvagen-3/

Saftig summa med tanke på att det legat fyra döingar därinne. I någon/några av dessa rum. Jag får rysningar av att tänka på att nån vill flytta in.
Citera
2018-05-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Saftig summa med tanke på att det legat fyra döingar därinne. I någon/några av dessa rum. Jag får rysningar av att tänka på att nån vill flytta in.

Exakt, och vid visning står det "kontakta mäklare för mer information"
Det samtalet: "Ni är hjärtligt välkomna på visning, förresten så är jag skyldig att informera om..."
Citera
2018-05-08, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Instämmer i dina ord. Hypotesen är fullständigt befängd och motsägs inte minst av sunt förnuft.

Nja, statistik är ett effektivt medel mot påstått sunt förnuft. Dessutom finns det väldigt lite av sunt förnuft i detta ärende, något jag tror du håller med mig om.
Citera
2018-05-08, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Allvarligt talat "Jinxer" - varför sprider du osann information?
För att styrka upp ditt resonemang tredubblar du mängden av barn under 15 år som suiciderar, varför?

Polisen har gått ut med begångna våldbrott inne i villan av GM som återfanns död inne i villan.
Då har inte alla fyra suiciderat. Inte heller har alla fyra mördats.
Sedan kan man naturligtvis förflytta schackpjäserna fram och tillbaka mellan 3:1 eller 2:2, men de unga barnen hamnar nog alltid på offersidan, tyvärr. Allt annat är statistiskt fullständigt osannolikt.
Det är så statistiken kan användas.

Beträffande suiciden och den urartade leken som leder till olycksfall har jag redan svarat.
Beträffande polisens utsagor håller jag med dig. Det är rimligast att lita på polisen i detta läge och inte statistiska krumbukter. Det känns bra att vi kan vara överens om det.
Citera
2018-05-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Jag har skrivit pedofil...-
- Sen hur du får det till annat vet inte jag-
- Nä men det menar du inte att det är allvarligt-

Tolkar jag dig rätt om jag tror du menar att Oscar var pedofil men att du inte menar att det handlade om Agnes och Moa?

Vet du någon annan som blivit utsatt eller kanske menar du att det handlade om att titta på barnfoto eller bilder?

Är det något du vill förmedla som vi inte förstår?
Citera
2018-05-08, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Anknytningsprocessen för ett friskt barn pågår fram tills ung. 3 års ålder så den tanken kan du nog lägga undan. Förutsättningarna hade kunnat se sämre ut med ett nytt barn tätt inpå förlusten. Djup sorg påverkar givetvis hela familjen och mamman kan av naturliga orsaker tänkas ha varit känslomässigt frånvarande under en period.
Ett friskt barn är väldigt långt från avanknutet vid 3 års ålder och kan gå i regress långt upp i åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in