2018-05-08, 20:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Jag delar dock din åsikt att det är rimligast att utgå från polisens pressmeddelande där de beskriver att föräldrarna tillsammans dödade sina barn. Jag håller med, det finns något osmakligt att gå rakt emot de som har allra bäst möjlighet att avgöra vad som hände i huset. Det gäller också andra utsagor i tråden om att polisen har fel i sitt pressmeddelande eller far med medveten osanning som du tidigare påstått för att stärka din tes.

Om du tycker att andra ska sluta med detta föreslår jag att du börjar med att föregå med gott exempel, annars uppfattas dina vädjanden mest som hyckleri.

!. Att skriva uppgifter i denna tråd om barn på 11 och 14 år och skriva "15 år och under" när majoriteten av alla refererade sammanställningar och studier handlar om barn under 15 år dvs i Agnes och Moas ålder är nog att betrakta som "glidning på faktainfo". Gällande barn i Agnes och Moas åldersintevall hamnar vi kring 5-8 beroende vilken studie man refererar. Enligt studien från KI innefattar denna siffra såväl säkerställda och sk osäkra inte 100% säkra självmord.

2. Nedan finns polisens pressmedelande från januari 2018. Där står med önskvärd tydlighet att man inväntar ytterligare svar. Det är därför vi spekulerar. Varken vi eller polisen verkar ännu har några svar. I vårt fall är det inte ens säkert att vi får del av dem. Men så länge det inte är klar kan vi rimligen också fortsätta spekulera.
Du får naturligtvis spekulera hur mycket och om vad du vill här - men jag får också tycka att dina spekulationer är helt osannolika. Och rätt osmakliga eftersom det gäller två mördade barn.

Detta är polisens Pressmeddelande från 19 januari 2018.

"Den omfattande förundersökningen om mord som påbörjades den 9 januari när en familj hittades avlidna i sin bostad i Bjärred pågår fortfarande.

Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende."

Nyhet från
Polisen Skåne

Text Ewa-Gun Westford
Publicerad 19 januari 2018 13:00
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-08 kl. 20:22.
Citera
2018-05-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Ser inte så tömt ut som vissa påstod?

Det tömdes väl efter styling och fotografering. Eller så är det foton från sist det var ute för försäljning.
Citera
2018-05-08, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
!. Att skriva uppgifter i denna tråd om barn på 11 och 14 år och skriva "15 år och under" när majoriteten av alla refererade sammanställningar och studier handlar om barn under 15 år dvs i Agnes och Moas ålder är nog att betrakta som "glidning på faktainfo". Gällande barn i Agnes och Moas åldersintevall hamnar vi kring 5-8 beroende vilken studie man refererar. Enligt studien från KI innefattar denna siffra såväl säkerställda och sk osäkra inte 100% säkra självmord.

2. Nedan finns polisens pressmedelande från januari 2018. Där står med önskvärd tydlighet att man inväntar ytterligare svar. Det är därför vi spekulerar. Varken vi eller polisen verkar ännu har några svar. I vårt fall är det inte ens säkert att vi får del av dem. Men så länge det inte är klar kan vi rimligen också fortsätta spekulera.
Du får naturligtvis spekulera hur mycket och om vad du vill här - men jag får också tycka att dina spekulationer är helt osannolika. Och rätt osmakliga eftersom det gäller två mördade barn.

Detta är polisens Pressmeddelande från 19 januari 2018.

"Den omfattande förundersökningen om mord som påbörjades den 9 januari när en familj hittades avlidna i sin bostad i Bjärred pågår fortfarande.

Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.

Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende."

Nyhet från
Polisen Skåne

Text Ewa-Gun Westford
Publicerad 19 januari 2018 13:00

Siffrorna jag har tillgång till går från 15 och neråt och har inget med faktaglidning att göra. Läs istället vad jag skriver lite noggrannare så behöver du inte misstolka mig mer. Jag märker dessutom att du konsekvent blundar för att jag även syftade på de som förolyckas vid experimenterande och urspårad lek.

Hur många familjecide begås förresten mot barn mellan 11 och 14 varje år i Sverige. Kan du se att dessa är statistiskt många gånger färre än de de barn som dör genom suicid tillsammans med de som förolyckas experimenterande och urspårad lek? Och alla de studier som du tidigare refererat till kring familicide, är det just inom denna åldersgrupp 11-14? Jag menar, du lever väl som du lär nu när du äntligen insett det olämpliga att gå emot polisens utsagor och försöka beslås dem med fel eller medvetna lögner.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-08 kl. 20:35.
Citera
2018-05-08, 20:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Allvarligt talat "Jinxer" - varför sprider du osann information?
För att styrka upp ditt resonemang tredubblar du mängden av barn under 15 år som suiciderar, varför?

Nej man kan inte umgås med statistiska data på det sätt du gör. För att suicid är vanligaste dödsorsaken hos 30 åriga kvinnor, kan man inte hitta en i sex delar separerad kropp av en journalist i Öresund och tro att hon därför suiciderat.
Man måste faktiskt ta hänsyn till rådande omständigheter - även när man använder sig av statistik. Det går inte att stirra sig blind på vanligaste dödsorsaker - man måste se dem i relation till sammanhanget för att de ska ha något värde.

Polisen har gått ut med begångna våldbrott inne i villan av GM som återfanns död inne i villan.
Då har inte alla fyra suiciderat. Inte heller har alla fyra mördats.
Sedan kan man naturligtvis förflytta schackpjäserna fram och tillbaka mellan 3:1 eller 2:2, men de unga barnen hamnar nog alltid på offersidan, tyvärr. Allt annat är statistiskt fullständigt osannolikt.
Det är så statistiken kan användas.

Ähm. Men du använder ju själv statistik för att ifrågasätta uppgiften från polisens presskonferens om att båda föräldrar i samförstånd tagit död på barnen/familjen, då menar du att det inte finns på kartan att bägge varit överens?
Nu tror jag iofs inte heller på att barnen suiciderat (inte bägge i vart fall).
Citera
2018-05-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ser inte så tömt ut som vissa påstod?

Märkligt. Bilderna kan inte vara från förra försäljning. Så gamla foton använder man väl inte.
Trodde att man hade tömt villan och de möbler som skulle finnas var bara för styling. Men det känns som allt för många möbler för enbart styling.

Så sorgligt. En så fin plats att bo. Det är härligt väder i Skåne, bilderna verkar ha tagits nyligen, passar med blomning av alla fina träd som synes. Obegripligt.
Citera
2018-05-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Märkligt. Bilderna kan inte vara från förra försäljning. Så gamla foton använder man väl inte.
Trodde att man hade tömt villan och de möbler som skulle finnas var bara för styling. Men det känns som allt för många möbler för enbart styling.

Så sorgligt. En så fin plats att bo. Det är härligt väder i Skåne, bilderna verkar ha tagits nyligen, passar med blomning av alla fina träd som synes. Obegripligt.

Tror också det är färska bilder, men vet inte.
Ja, och till och med ett piano står där, sorgligt
Citera
2018-05-08, 20:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Siffrorna jag har tillgång till går från 15 och neråt och har inget med faktaglidning att göra. Läs istället vad jag skriver lite noggrannare så behöver du inte misstolka mig mer. Jag märker dessutom att du konsekvent blundar för att jag även syftade på de som förolyckas experimenterande och urspårad lek.

Hur många familjecide begås förresten mot barn mellan 11 och 14 varje år i Sverige. Kan du se att dessa är statistiskt många gånger färre än de de barn som dör genom suicid och att de förolyckas genom tex förgiftning? Och alla de studier som du tidigare refererat till kring familicide, är det just inom denna åldersgrupp 11-14? Jag menar, du lever väl som du lär nu när du äntligen insett det olämpliga att gå emot polisens utsagor och försöka beslås dem med fel eller medvetna lögner.

Suck. Du är kanske inte disputerad/har doktorerat? Eller i samband med det läst de fem kurser i forskningsmetodik och statistik som krävs för att bli doktorand och avlägga sin doktorsexamen.
I alla fall på min tid när jag gjorde detta blev man grundligt upplärd och tränad.

Jag orkar inte lägga tid på att förklara mer. Det är inte statistiskt sannolikt att döttrarna först suiciderat gemensamt och föräldrarna därefter gjort samma sak och beskrivit sig som mördare i ett avskedsbrev. Det strider dessutom mot rent sunt förnuft - utan statistiska data.
Du får gärna fortsätta hävda din tes här - jag delar den inte.

Vad menar du med din textrad i ditt inlägg - som du nu tagit bort - om att vi är "ärkerivaler"....?
Mig veterligen är du ett nyregistrerat nick från nu i maj.
Citera
2018-05-08, 20:44
Medlem
Ser även att gräset är oklippt, så troligtvis färska bilder. Inte för att det spelar någon direkt roll. Någon nämnde väll även att O spelade eller hade tidigare spelat fiol? Ser ju ut som det står en sådan bredvid pianot.
Citera
2018-05-08, 20:45
Medlem
Citat:
Tror också det är färska bilder, men vet inte.
Ja, och till och med ett piano står där, sorgligt

Precis, vem sätter in ett piano för styling?
Får känslan att detta är familjens hem. Det var inte tömd.
Tomma bostäder säljer inte bra heller.
Kanske till och med tavlan är kvar.
Citera
2018-05-08, 20:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ähm. Men du använder ju själv statistik för att ifrågasätta uppgiften från polisens presskonferens om att båda föräldrar i samförstånd tagit död på barnen/familjen, då menar du att det inte finns på kartan att bägge varit överens?
Nu tror jag iofs inte heller på att barnen suiciderat (inte bägge i vart fall).

Om man ska gå på statistiska data gäller:

1. mannen i familjen har mördat alla andra - pga egen psyk.sjd, separation eller skamrädsla. (95%)
2 kvinnan i familjen har mördat alla. (ca 3%)
3 ett barn över 15 år men ej myndigt har mördat alla (ca 1%)
4. ett myndigt barn har mördat alla (ca 1%)

5. föräldrarna har i samförstånd valt att avsluta sina barns liv ( 0% beskrivna fall i världen i fredstid)
6. barnen har gemensamt suiciderat och föräldrarna har gjort detsamma efter att ha författat ett osant brev om att de uppger sig vara mördare ( 0% beskrivna fall i världen)

Läs och begrunda.
Polisen uppger punkt 5. - men väntar på svar.
Postaren "Jinxer" håller på punkt 6.

Själv tror jag på punkt 1. - eftersom det är så i 95% av fallen. Får jag del av uppgifter från polisen att deras utsago om att punkt 5. stämmer blir jag förvånad. Tills dess avvaktar jag.
För punkt 5. finns det i alla fall polisens misstankar.
För punk.6 talar absolut ingenting - inte ens sunt förnuft.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-08 kl. 21:31.
Citera
2018-05-08, 20:58
Bannlyst
Citat:
Suck. Du är kanske inte disputerad/har doktorerat? Eller i samband med det läst de fem kurser i forskningsmetodik och statistik som krävs för att bli doktorand och avlägga sin doktorsexamen.
I alla fall på min tid när jag gjorde detta blev man grundligt upplärd och tränad.

Jag orkar inte lägga tid på att förklara mer. Det är inte statistiskt sannolikt att döttrarna först suiciderat gemensamt och föräldrarna därefter gjort samma sak och beskrivit sig som mördare i ett avskedsbrev. Det strider dessutom mot rent sunt förnuft - utan statistiska data.
Du får gärna fortsätta hävda din tes här - jag delar den inte.

Vad menar du med din textrad i ditt inlägg - som du nu tagit bort - om att vi är "ärkerivaler"....?
Mig veterligen är du ett nyregistrerat nick från nu i maj.

Om du läst forskningsmetodik har du inte använt dig av den mycket i den här tråden när du drar märkliga statistiska slutsatser för att påvisa att polisen har fel eller ljuger medvetet. Något jag själv lätt ser eftersom jag faktiskt arbetar med forskning. Du får gärna lämna vår diskussion om du känner att du inte har mer att tillföra.

Beträffande "ärkerivaler" så var det den automatiska stavningskontrollen på mobilen som tolkade en felstavning tokigt. Vad trodde du? Det är lite konstigt att du lyckas upptäcka detta på några sekunder innan jag hinner rätta till det, när du inte ens kan avläsa min statistik "15 år och under" på ett korrekt sätt.
Citera
2018-05-08, 20:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Precis, vem sätter in ett piano för styling?
Får känslan att detta är familjens hem. Det var inte tömd.
Tomma bostäder säljer inte bra heller.
Kanske till och med tavlan är kvar.

Vilket jättefint hus! Så vackert med tomt och växthus, ljust och glatt inuti.
Hur kunde så mycket ångest och tragik rymmas är?
Allt ser så välkomnande ut - perfekt för en familj med barn. Ett hus att vara lycklig i.

Vad fattades egentligen dess invånare??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in