Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 13:53
  #13
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Styrkelyftare är tragiska.. Iallafall det som bara kör styrkelyfting.
Fattar inte vad dom håller på med. Pengarna finns ju inte där.
Finns några som är så jävla grymma. men dom är så jävla bögiga på vikterna.

Intressant. Vill du utveckla?
Citera
2018-04-14, 14:13
  #14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Ganska enkelt. Vi har inte direkt några seriösa klubbar.
Det finns inga förebilder.
tynglyftning är nästan en död sport i sverige.
Lär inte hända något större där under min livstid iallafall.

Styrkelyftning däremot, det växer. Där är vi internationellt sett ganska stora.
Synd bara att det är sån tråkig sport och finns inga pengar i skiten.

Tynglyftning finns det dock cash.. Lite fel vinklat fokus där.
Styrkelyftare är tragiska.. Iallafall det som bara kör styrkelyfting.
Fattar inte vad dom håller på med. Pengarna finns ju inte där.
Finns några som är så jävla grymma. men dom är så jävla bögiga på vikterna.
Båda sporterna växer explosionsartat men det finns inga pengar i någon av sporterna. Det du lever på är att driva gym eller box. En ung atlet har ingen framtid om den satsar på tyngdlyftning eller styrkelyft, i jämförelse med exempelvis hockey, basket eller fotboll.
Citera
2018-04-14, 14:38
  #15
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Intressant. Vill du utveckla?

Just nu är det väl damir trokic från jönköping fredriksvensson från sundsvall och eric gunhamn från sundsvall som är giganterna. Damir har väl dokumenterat allt redan från start typ på youtube.. Iaf sen tävlingstidens start innan han sprang runt o lekte rambo.

Dessa killar har det i sig och dom hade kunnat blivit fittnesgurus om dom hade velat och levt gott på det, det är jag iaf övertygad om.
Men dom ville bli starkast istället och det får man väl satsa på om man vill. alla tycker olika.

Den största styrkelyftaren vi någonsin haft i Sverige enligt mig är Magnus Önerud. Han sluta tävla för länge sen. varför har jag ingen aning om. Hur som helst, den killen var ett monster. Krossa allt som fanns. synd att han sluta så redan som junior och inte fick blomma ut ordentligt. Då hade han nog blivit legend. fysatan. Där snackar vi extremt sällsynt talang. Det han gjorde är omöjligt, det går inte att bli så stark i den ålder. helt sinnessjukt.

Har egentligen inte följt den här scenen på länge så har ingen stenkoll längre. Det finns många fler som bör nämnas. kommer fan inte ihåg namnen. finns säkert en del kul på youtube som du kan spana in.
__________________
Senast redigerad av Peyz 2018-04-14 kl. 14:52.
Citera
2018-04-14, 14:43
  #16
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Båda sporterna växer explosionsartat men det finns inga pengar i någon av sporterna. Det du lever på är att driva gym eller box. En ung atlet har ingen framtid om den satsar på tyngdlyftning eller styrkelyft, i jämförelse med exempelvis hockey, basket eller fotboll.


ja, tynglyftning är väll ingen direkt stor inkomst så.
Men det är rätt stor sport i vissa länder. typ china turkiet.
Borde väl finnas inkomst via tidningar reklam osv?
det trodde jag iaf..
Citera
2018-04-14, 14:50
  #17
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
ja, tynglyftning är väll ingen direkt stor inkomst så.
Men det är rätt stor sport i vissa länder. typ china turkiet.
Borde väl finnas inkomst via tidningar reklam osv?
det trodde jag iaf..

Det finns några i Sverige som är elitidrottare inom tyngldlyftning som lever på coachning och reklamintäkter, men att säga till en ung att det är något att satsa på utöver intresse är inget bra råd. Men det är huvudsakligen folk som kan driva eget som blir stora "fitnessgurus", och då är det företagande det handlar om och mindre om sporten.
Citera
2018-04-14, 14:59
  #18
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det finns några i Sverige som är elitidrottare inom tyngldlyftning som lever på coachning och reklamintäkter, men att säga till en ung att det är något att satsa på utöver intresse är inget bra råd. Men det är huvudsakligen folk som kan driva eget som blir stora "fitnessgurus", och då är det företagande det handlar om och mindre om sporten.

skulle aldrig tipsa om att satsa på något sånt. tynglyftning och styrklyftning är två döda sporter enligt mig. Det kan vara kul att utöva det lite på sidan. just för att det är kul och bredda sina kunskaper. men inte till något annat. ska de vara styrkesport så är det strongman som gäller.

Annars är det fittness, personligträning, modell, kostillskott etc etc som gäller. Pengarna finns där och det är stora pengar för det som lyckats bäst. the sky is the limit. stenhård konkurans. men absolut inte omöjligt. Tyvärr gäller steroider för nästan alla killar. Det är lite tråkigt tycker jag. För det missbrukas så jävla hårt överallt.. Hoppas bodybuilding kommer dö ut och att det växer ut något annat som inte förespråkar den här steroidhetsen.. Fine, ta testo. Men ah man ska veta vad man håller på. Behöver inte spåra ut nått så förbannat.

nåja det tävlas på rätt friskt.. Det är ju typ det vanligaste sättet att bli känd på. Namnet är ens trademark. Då måste man stå ut och det gör man oftast genom att tävla.
Några få har väl lyckats på youtube med.
__________________
Senast redigerad av Peyz 2018-04-14 kl. 15:03.
Citera
2018-04-14, 15:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
skulle aldrig tipsa om att satsa på något sånt. tynglyftning och styrklyftning är två döda sporter enligt mig. Det kan vara kul att utöva det lite på sidan. just för att det är kul och bredda sina kunskaper. men inte till något annat. ska de vara styrkesport så är det strongman som gäller.

Annars är det fittness, personligträning, modell, kostillskott etc etc som gäller. Pengarna finns där och det är stora pengar för det som lyckats bäst. the sky is the limit. stenhård konkurans. men absolut inte omöjligt. Tyvärr gäller steroider för nästan alla killar. Det är lite tråkigt tycker jag. För det missbrukas så jävla hårt överallt.. Hoppas bodybuilding kommer dö ut och att det växer ut något annat som inte förespråkar den här steroidhetsen.. Fine, ta testo. Men ah man ska veta vad man håller på. Behöver inte spåra ut nått så förbannat.

nåja det tävlas på rätt friskt.. Det är ju typ det vanligaste sättet att bli känd på. Namnet är ens trademark. Då måste man stå ut och det gör man oftast genom att tävla.
Några få har väl lyckats på youtube med.
Ligger mycket i det du säger.
Problemet tror jag ligger mycket i att intresset blir svalare för majoriteten av befolkningen då dopingen delvis förstör en del.
Man tar det helt enkelt inte lika seriöst när man vet att i princip alla i branschen doppar sig.
Hade man kunnat garantera att de tävlande aldrig hade dopat sig så hade det nog varit annorlunda.
Hade personligen gärna sett naturliga classer om det hade varit möjligt samt dopade classer.
Sen så tror jag också att det är mer underhållning att säg kolla på strongman tävlingar än vanliga lyftar tävlingar, lite tuffare när de välter traktordäck eller böjer stekpannor.
Crossfit kommer antagligen fortsätta växa men jag tror mycket vanligt folk längtar efter lite mer ”exotisk träning” typ ninja warrior mm där doping inte är lika viktigt utan balans, teknik osv.
Citera
2018-04-14, 17:17
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Äsch. Det är lätt att dopa sig och undvika radarn. finns massvis med knep.

Tror du att hela Sveriges OS trupp skulle klara sig om 100% dopar sig året runt?
Citera
2018-04-14, 17:25
  #21
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tror du att hela Sveriges OS trupp skulle klara sig om 100% dopar sig året runt?

Du underskattar hur lätt det är att fuska. Jag har ingen aning om dom dopar sig.
Ett pisseprov vet jag dock är simpelt att fuska.
Citera
2018-04-14, 17:54
  #22
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ligger mycket i det du säger.
Problemet tror jag ligger mycket i att intresset blir svalare för majoriteten av befolkningen då dopingen delvis förstör en del.
Man tar det helt enkelt inte lika seriöst när man vet att i princip alla i branschen doppar sig.
Hade man kunnat garantera att de tävlande aldrig hade dopat sig så hade det nog varit annorlunda.
Hade personligen gärna sett naturliga classer om det hade varit möjligt samt dopade classer.
Sen så tror jag också att det är mer underhållning att säg kolla på strongman tävlingar än vanliga lyftar tävlingar, lite tuffare när de välter traktordäck eller böjer stekpannor.
Crossfit kommer antagligen fortsätta växa men jag tror mycket vanligt folk längtar efter lite mer ”exotisk träning” typ ninja warrior mm där doping inte är lika viktigt utan balans, teknik osv.

Det där med ninja warrior hålller jag fan med om... hoppas det växer sig ännu större
Citera
2018-04-14, 18:12
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Det där med ninja warrior hålller jag fan med om... hoppas det växer sig ännu större
Ja jag skulle nog tycka att varje pass vore intressantare om det var olika ”hinder” som man hade som mål att klara av istället för just vikter.
Sen tror jag även att calisthenics kroppen lockar mera än bodey builder kroppen för de flesta med.
Typ Jason stratham, förövrigt tror jag den kroppstypen attraherar motsatta könet mest också.
Citera
2018-04-14, 20:35
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stattistajk
Svenskar gillar att gymma, vi har haft världens starkaste man men vi har inte haft några olympiska lyftare av rang, iaf inte senadte 30 åren. Hur kommer det sig?

Tog dopningen i öst kål på det eller då det kanske var omöjligt att konkurrera ren? Bara ren spekulation från min sida.

Vi hade ju Hoa Hoa Dahlgren och Bo Johansson tidigare.
Hur i hela friden kan du missa Strenius, Roos och Åkerlund?
__________________
Senast redigerad av gutegirl 2018-04-14 kl. 20:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback