Citat:
Ursprungligen postat av
Armborst88
Har aldrig sagt att solen förstoras. Därav min fråga angående din läsförståelse. Vi kan se den förstorad med hjälp av optik.
Läs mitt inlägg några gånger och kolla på videon jag länkade om du har svårt att förstå. Kommer inte fortsätta svara dig ifall du inte förstår fenomenet jag beskriver.
Du förstår uppenbarligen inte vad jag beskriver och vill diskutera. Kanske lättare för dig att kolla videon jag länkade?
Är inte enbart perspektiv som gör att solen försvinner. Den försvinner in i brytpunkten på horisonten i samband med att den försvinner ur ditt perspektiv. Precis samma fenomen som syns på dina bilder. Torontos skyline försvinner inte ned under horisonten, den försvinner in i horisonten. Därför byggnaderna är klippta. Också därför man bara kan se toppen på båtar vid horisonten.
Detta fenomen beskådas enklast i videon jag länkade.
Du har rätt angående ögat, det kan se enormt långt. Men det finns fortfarande en gräns för hur långt du kan se ett objekt innan det börjar försvinna in i horisonten p.g.a. perspektiv.
Du skriver "in i horisonten". Horisonten är en linje, hur kan något försvinna in i en linje?
Det låter mest som att du försöker beskriva "under horisonten" med fel ord.
Och ännu en gång, perspektiv är en metod, inte någon slags naturlag med magiska egenskaper.
Perspektiv är en metod som "uppfanns" av konstnärer och arkitekter för att kunna avbilda föremål i två dimensioner men ge ett tredimensionellt intryck. Varken mer eller mindre.
Dessutom rekommenderar jag att du läser lite i tråden, det magiska perspektivet har avhandlats gång på gång. Skulle vara roligare om du hade något nytt att komma med.