2018-05-08, 21:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armborst88
Till alla som är förvirrade över vad som händer när solen försvinner:

-Den går inte ned under horisonten, den försvinner ur ditt perspektiv.
-P.g.a. dess storlek försvinner den ur ditt synfält innan den hunnit krympa till en liten prick. Vi kan inte se hur långt som helst.
-Istället för att kontinuerligt krympa försvinner den in i brytpunkten för ditt perspektiv. Därför illusionen av en nedgång uppstår.

Detta är mycket svårt att förklara med ord, då det är ett optiskt fenomen som fortfarande är relativt outforskat. Här kommer en video som med hjälp av optisk förstoring förklarar vad som händer på horisonten vid en s.k. "solnedgång":

https://www.youtube.com/watch?v=Hmwg4kKDhec
Vänligen bevisa denna ”optiska förstoring” som exakt råkar stämma överens med den sfäriska modellen, där solnedgången förklara enkelt med att solen går ned med oförändrad storlek.

Varför gäller denna ”optiska förstoring” bara solen? Båtar som döljs bakom horisonten ser ju mindre och mindre ut när avståndet ökar.
Citera
2018-05-08, 21:12
Medlem
Armborst88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vänligen bevisa denna ”optiska förstoring” som exakt råkar stämma överens med den sfäriska modellen, där solnedgången förklara enkelt med att solen går ned med oförändrad storlek.

Varför gäller denna ”optiska förstoring” bara solen? Båtar som döljs bakom horisonten ser ju mindre och mindre ut när avståndet ökar.

Optisk förstoring = Kamera med zoom

Citera
2018-05-08, 21:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Optisk förstoring = Kamera med zoom

Är det en kamera i atmosfären?
Citera
2018-05-08, 21:21
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Vi har gått igenom det där. Visst, vi kan inte se hur långt som helst och för att solen, även plattjordssol, ska bli så ljussvag att vi inte kan se den så måste den gå från magnitud - 26, 7 till +6. Med solens väldigt väl kända ljusstyrka så måste solen då färdas 20 miljarder kilometer från mitt på dagen tills solnedgången. Det kräver att solen färdas tre gånger fortare än ljuset ut till Uranus omloppsbana. Men vi kan fortfarande se Uranus genom teleskop. Ingen har dock sett solen teleskop på natten. Hur kommer det sig?

-P.g.a. dess storlek försvinner den ur ditt synfält innan den hunnit krympa till en liten prick. Vi kan inte se hur långt som helst.
-Istället för att kontinuerligt krympa försvinner den in i brytpunkten för ditt perspektiv. Därför illusionen av en nedgång uppstår. [/quote]

Det är ingen illusion att vi kan se solen gå ner under horisonten med oförändrad storlek. Solen går faktiskt ner under horisonten. Alla kan se det.
Citera
2018-05-08, 21:24
Medlem
Armborst88s avatar
Citat:
Är det en kamera i atmosfären?

Har du svårt med läsförståelse? Med hjälp av optik kan vi se horisonten uppförstorad. Något som är nödvändigt för att kunna beskåda fenomenet jag beskriver.
Citera
2018-05-08, 21:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har du svårt med läsförståelse? Med hjälp av optik kan se horisonten uppförstorad. Något som är nödvändigt för att kunna beskåda fenomenet jag beskriver.
Hur är det med din egen läsförståelse?
Varför är det bara solen som förstoras?
Borde inte till exempel avståndet mellan stjärnorna öka när de är nära horisonten?
Citera
2018-05-08, 21:36
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej det är fel, perspektiv gör inte att saker "försvinner". Och perspektiv kan definitivt inte få halva föremål att försvinna.

Citat:
Vi kan inte se hur långt som helst.

Självklart kan vi det. Ögat har ingen inbyggd avståndsmätare som hindrar långväga fotoner. Ögat registrerar fotoner oavsett de har färdats 1cm eller 50 mil.

Hur långt bort är solen i det här exemplet? Hur långt ser dina ögon?
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Hur långt bort är husen i nedan exempel?
https://3.bp.blogspot.com/-fpIPqnZJew8/V4qMDYVxxmI/AAAAAAAABmA/KcN55rkzyxwRG2TTAZMRtlwT7__A2zP8wCK4B/s640/WHERE-IS-THE-CITY-Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif
Citera
2018-05-08, 22:00
Medlem
Armborst88s avatar
Citat:
Hur är det med din egen läsförståelse?
Varför är det bara solen som förstoras?
Borde inte till exempel avståndet mellan stjärnorna öka när de är nära horisonten?

Har aldrig sagt att solen förstoras. Därav min fråga angående din läsförståelse. Vi kan se den förstorad med hjälp av optik.

Läs mitt inlägg några gånger och kolla på videon jag länkade om du har svårt att förstå. Kommer inte fortsätta svara dig ifall du inte förstår fenomenet jag beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Vi har gått igenom det där. Visst, vi kan inte se hur långt som helst och för att solen, även plattjordssol, ska bli så ljussvag att vi inte kan se den så måste den gå från magnitud - 26, 7 till +6. Med solens väldigt väl kända ljusstyrka så måste solen då färdas 20 miljarder kilometer från mitt på dagen tills solnedgången. Det kräver att solen färdas tre gånger fortare än ljuset ut till Uranus omloppsbana. Men vi kan fortfarande se Uranus genom teleskop. Ingen har dock sett solen teleskop på natten. Hur kommer det sig?

Det är ingen illusion att vi kan se solen gå ner under horisonten med oförändrad storlek. Solen går faktiskt ner under horisonten. Alla kan se det.

Du förstår uppenbarligen inte vad jag beskriver och vill diskutera. Kanske lättare för dig att kolla videon jag länkade?

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej det är fel, perspektiv gör inte att saker "försvinner". Och perspektiv kan definitivt inte få halva föremål att försvinna.

Självklart kan vi det. Ögat har ingen inbyggd avståndsmätare som hindrar långväga fotoner. Ögat registrerar fotoner oavsett de har färdats 1cm eller 50 mil.

Hur långt bort är solen i det här exemplet? Hur långt ser dina ögon?
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Hur långt bort är husen i nedan exempel?
https://3.bp.blogspot.com/-fpIPqnZJew8/V4qMDYVxxmI/AAAAAAAABmA/KcN55rkzyxwRG2TTAZMRtlwT7__A2zP8wCK4B/s640/WHERE-IS-THE-CITY-Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif

Är inte enbart perspektiv som gör att solen försvinner. Den försvinner in i brytpunkten på horisonten i samband med att den försvinner ur ditt perspektiv. Precis samma fenomen som syns på dina bilder. Torontos skyline försvinner inte ned under horisonten, den försvinner in i horisonten. Därför byggnaderna är klippta. Också därför man bara kan se toppen på båtar vid horisonten.
Detta fenomen beskådas enklast i videon jag länkade.

Du har rätt angående ögat, det kan se enormt långt. Men det finns fortfarande en gräns för hur långt du kan se ett objekt innan det börjar försvinna in i horisonten p.g.a. perspektiv.
Citera
2018-05-08, 22:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Har aldrig sagt att solen förstoras. Därav min fråga angående din läsförståelse. Vi kan se den förstorad med hjälp av optik.
Om inte solen förstoras, då borde den se mindre och mindre ut ju längre bort den är, om den cirkulerar ovanför en platt jord.
Det vi observerar är att solen går ned med oförändrad storlek, alltså kan inte solen roterar ovanför en platt jord.
Citera
2018-05-08, 22:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Är inte enbart perspektiv som gör att solen försvinner. Den försvinner in i brytpunkten på horisonten i samband med att den försvinner ur ditt perspektiv. Precis samma fenomen som syns på dina bilder. Torontos skyline försvinner inte ned under horisonten, den försvinner in i horisonten. Därför byggnaderna är klippta.

Kan du på en platt jord dra en rät obruten linje från nedre delarna av husen till dina ögon?
Förklara vad det är som hindrar ljuset från nedre delarna att nå dina ögon.

Vad betyder "in i horisonten" och vad skiljer mot "under horisonten?" Vi kan ju trots allt se föremålen försvinna underifrån.

Citat:
Du har rätt angående ögat, det kan se enormt långt. Men det finns fortfarande en gräns för hur långt du kan se ett objekt innan det börjar försvinna in i horisonten p.g.a. perspektiv.

Förklara.
Vad är det för gräns och hur uppstår den? (Och nej, perspektiv är inte en förklaring, det är ett ord)
Vad är det som hindrar ljuset från nere delen av solen att nå dina ögon?
Kan du på den platta jorden dra en rät obruten linje från nederdelen av solen till dina ögon?
Senast redigerad av madtop 2018-05-08 kl. 22:26.
Citera
2018-05-08, 22:33
Medlem
Citat:

Läs mitt inlägg några gånger och kolla på videon jag länkade om du har svårt att förstå. Kommer inte fortsätta svara dig ifall du inte förstår fenomenet jag beskriver.

Du förstår uppenbarligen inte vad jag beskriver och vill diskutera. Kanske lättare för dig att kolla videon jag länkade?

Är inte enbart perspektiv som gör att solen försvinner. Den försvinner in i brytpunkten på horisonten i samband med att den försvinner ur ditt perspektiv. Precis samma fenomen som syns på dina bilder. Torontos skyline försvinner inte ned under horisonten, den försvinner in i horisonten. Därför byggnaderna är klippta. Också därför man bara kan se toppen på båtar vid horisonten.
Detta fenomen beskådas enklast i videon jag länkade.

Du skriver "in i horisonten". Horisonten är en linje, hur kan något försvinna in i en linje?
Det låter mest som att du försöker beskriva "under horisonten" med fel ord.

Och ännu en gång, perspektiv är en metod, inte någon slags naturlag med magiska egenskaper.
Perspektiv är en metod som "uppfanns" av konstnärer och arkitekter för att kunna avbilda föremål i två dimensioner men ge ett tredimensionellt intryck. Varken mer eller mindre.

Dessutom rekommenderar jag att du läser lite i tråden, det magiska perspektivet har avhandlats gång på gång. Skulle vara roligare om du hade något nytt att komma med.
Citera
2018-05-09, 02:07
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Varför skulle jorden vara platt men inte andra planeter (och om dom är platta, varför råkar de då vara vända på ett sätt att de ser runda ut?)

Är det sant att de som konspirerar om att jorden är platt även tror att det är en mur runt hela planeten? Varför skulle i så fall naturen ha skapat denna mur, tänker naturen på att te.x haven inte ska "rinna över kanten"? Läste någonstans att man förklarar denna del med att det finns en naturlig "mur".

Jag tycker det är en relativt intressant diskussion, kanske mest pg.a att jag är fascinerad över hur man börjar tänka i dessa banor, är det ett sätt att vara rebell? Någon större logik är ju svår att finna kan jag tycka, likaså finns det ju ingen anledning att mörka eller ljuga om att jorden skulle vara platt för te.x NASA osv. Men man har väl någon konspiration om det också.

Jag får tyvärr inte vibbar av ett sunt ifrågasättande, utan mer ett sjukligt sådant.
Senast redigerad av NegroidMongoloid 2018-05-09 kl. 02:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in