2017-10-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du har aldrig motbevisat nåt men du har en ful ovana att påstå det. Vattnet kokar inte bort din hönor kan höna, när du kokar vatten så tillför du energi som höjer vattnets temperatur. I vakuumkammaren minskar du lufttrycket, tar bort, och vattnets temperatur faller. Vid fortsatt tryckfall övergår vattnet till is och is kan inte dunsta bort i vakuum.
Var vänlig bevisa det påståendet, som uppenbarligen strider mot all erfarenhet! (Dessutom: När man kokar vatten tillför man energi, men vattnets temperatur ökar inte. Elementär fysik från grundskolan.)

Citat:
Du undrar hur avtagande tryck kan ses som tryckökning, du ger ju själv svaret. Du är nästan rolig med ditt trollande din komediant!
”Hur kan ett avtagande tryck ses som tryckökning? Och än viktigare: Hur uppstår tryck och tryckökning med ökande djup på din platta jord utan gravitation??
Att upprepa min fråga är inte att svara på den! Försök igen - men svara den här gången!

Citat:
Så du minns Piccards påstådda tilltag? Har gjort lite avancerad Madtop matte och kommit fram till att du då måste vara kring 70. Det kanske kan förklara ditt beteende, man kan ju bli lite glömsk på äldre dar.
Ja, jag minns att hans dykning rapporterades! Och den rapporterades inte som "ett påstått tilltag".
Jag är definitivt inte glömsk. Jag minns mycket väl att när jag var i din (av mig gissade) ålder så arbetade jag. I stället för att sitta vid datorn och skriva dumheter som du.

PS: Du glömde att korrekturläsa ditt inlägg!
Citera
2017-10-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Samma rotationsriktning om man tittar Norrut från båda hållen av halvklotet/himlavalvet, detsamma om man tittar Söderut från båda hållen av halvklotet/himlavalvet!
På norra halvklotet roterar stjärnhimlen motsols runt en punkt som vi kallar norra himmelspolen. (Polstjärnan ligger mycket nära denna punkt.)
På södra halvklotet roterar stjärnhimlen medsols runt en punkt som vi kallar södra himmelspolen. (Där finns ingen motsvarande "polstjärna".)

Detta är fakta.
Det ändras inte om du som observatör vänder dig med ryggen mot respektive pol. Inte ens om du ställer dig på huvudet.

På ekvatorn går alla stjärnor upp utmed den östra horisonten, över himlen, och ner i den västra. Som om stjärnhimlen roterade som en spole med ena polen i norr, den andra i söder.

Allt detta stämmer med teorin att jorden är ett roterande klot.

Hur får ni plattjordingar ihop det?
Citera
2017-10-13, 15:42
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
.
Är det inte ett stort problem för globhattarna, ja för hela globrörelsen, att det aldrig gjorts någon som helst observation eller experiment, som visat att jorden vare sig snurrar eller är globformad?

Foucaultpendeln är ett ypperligt bevis på att jorden roterar runt sin egen axel. Och min fina solnedgångsbild är ett ypperligt bevis på att jorden är rund. Ingen av er har försökt förklara det man ser i den. Det är ganska intressant. Så här kommer den igen.
https://imgur.com/a/cE0tt
Citera
2017-10-13, 15:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vad händer med dina partiklar när man bryter ljus i prismor, blir det fler olikfärgade partiklar?
Drar gravitationen i regnbågen?

Varför hela världen ska vi hela tiden diskutera hur den funkar i den riktiga världen? Man får intrycket att du hela tiden vill byta ämne. Det vore bättre om du i stället förklarade vad det är som hindrar fotonerna i den platta världen, vad är det för materia som stoppar ljuset från solen fram till dina ögon?

Men visst, jag kan svara även fast det är extremt off-topic:
Fotoner har inte olika färg, färgen beror på våglängden.
Och ja, gravitationen påverkar teoretiskt ljuset som kommer från regnbågen men effekten är helt försumbar. Däremot så kan vi studera hur ljus böjer runt stora och tunga himlakroppar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gravitationslins
Observationen av gravitationslinser är ytterligare ett bevis för att jorden inte är platt.
Citera
2017-10-13, 15:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Foucaultpendeln är ett ypperligt bevis på att jorden roterar runt sin egen axel. Och min fina solnedgångsbild är ett ypperligt bevis på att jorden är rund. Ingen av er har försökt förklara det man ser i den. Det är ganska intressant. Så här kommer den igen.
https://imgur.com/a/cE0tt
Frågan om hur molnen kan vara upplysta på undersidan om solen är ständigt över en platt jord har nog ställts ett hundratal gånger i den här tråden men jag har sett noll svar från plattjordarna här. Ingen av dom har gett ett enda trovärdigt svar.
Citera
2017-10-13, 15:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad händer med dina partiklar när man bryter ljus i prismor, blir det fler olikfärgade partiklar?
Drar gravitationen i regnbågen?

Nej, det blir inte fler fotoner. Vitt ljus består av en blandning av alla fotoner av alla färger. Dessa passerar olika enkelt genom prismat då de alla har olika energier. Det gör att färgerna separerar från varandra och ger ett spektrum. Har inget med gravitation att göra.
Citera
2017-10-13, 15:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
.
Är det inte ett stort problem för globhattarna, ja för hela globrörelsen, att det aldrig gjorts någon som helst observation eller experiment, som visat att jorden vare sig snurrar eller är globformad?

Nu ljuger och tramsar du, du vet att det finns tusentals observationer som stödjer det.
Citera
2017-10-13, 16:00
Medlem
Citat:
Hur som helst, det påstås att det var i januari 1960 Piccard lyckades med sin bedrift.
Vad man bör känna till i sammanhanget är att NASA bildades 1958 och att Antarktisfördraget, som militariserade och stängde Antarktis för allmänheten, skrevs under december 1959, ca en månad innan Piccards ”djupdykning.
Att Antarktisfördraget "militariserade Antarktis" är enbart ett helt obevisat påstående. Precis som påståendet att "jorden är platt".
De tre sakerna du nämner har inget med varandra att göra. Jag kan lägga till att 1959 var en varm, torr och mycket solig sommar i Sverige. Det har inte heller med Piccards djupdykning att göra.
Citera
2017-10-13, 16:06
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men Sheldrake observationer gäller inte för er av den rätta tron, eller hur? Globalister kan inte vara indoktrinerade för ni vet vad som är sant, är det inte så?

Vetenskap handlar inte om tro utan det handlar till stor det att utesluta felaktiga hypoteser.

Och rent krasst så har vi först haft hypotesen om att "jorden är platt" för att därefter utesluta den som orimlig. Vi har genom observationer och härledningar uteslutit möjligheten att jorden är platt för typ 2000 år sedan. Och har kontinuerligt gjort det en miljon gånger sedan dess.

Och jag kan göra samma sak igen:
Jag tror att jorden är platt. Jag observerar polstjärnan och konstaterar att mina observationer inte passar med en platt jord. Jag börjar fundera på om jorden inte är platt. Jag observerar solnedgången och funderar ännu mer om hypotesen är fel. Till slut har jag hundra observationer som talar emot den platta jorden och inser att hypotesen inte håller, hypotesen är falsifierad.

Du å andra sidan drar inga slutsatser utan står kvar och stampar. I stället för att fundera på vad polstjärnans position innebär så väljer din hjärna att förtränga observationen.

Låt oss prova:
Vad drar du för slutsats av att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som den breddgrad betraktaren befinner sig på?
Senast redigerad av madtop 2017-10-13 kl. 16:36.
Citera
2017-10-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Frågan om hur molnen kan vara upplysta på undersidan om solen är ständigt över en platt jord har nog ställts ett hundratal gånger i den här tråden men jag har sett noll svar från plattjordarna här. Ingen av dom har gett ett enda trovärdigt svar.
Och det är inte den enda frågan som plattjordarna helt har struntat i. Ingen har heller kunnat förklara:
- solnedgång och soluppgång, samtidigt som solen hela tiden har samma skenbara storlek,
- coriolis- och Eötvös-effekterna,
- midnattssol vid sydpolen,
- den kraft som drar runt solen (och även månen) ovanför den platta jorden,
- den helt klart synliga (havs-)horisontlinjen,
- ekvatorns längd (vi vet att den är drygt 4000 mil)
- stjärnhimlens rotation vid olika breddgrader,
- polstjärnas höjd över horisonten vid olika breddgrader,
- flygtid och flygväg från Sydney till Santiago och
- varför vi aldrig ser en fungerande platt karta över den platta jorden.

Alla dessa har enkla förklaringar i att jorden är en roterande sfär.
Ingen av dem går att förena med en stationär platt jord.
Citera
2017-10-13, 16:40
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad man bör känna till i sammanhanget är att NASA bildades 1958 och att Antarktisfördraget, som militariserade och stängde Antarktis för allmänheten, skrevs under december 1959, ca en månad innan Piccards ”djupdykning.

Du kanske borde ta och faktiskt läsa Antarktisfördraget istället för att hitta på lögner. Här är det:
Antarktisfördraget

Citat:
Artikel I
1. Antarktis skall användas endast för fredliga ändamål. Bland annat skall varje verksamhet av militär art, såsom upprättande av militärbaser och befästningar, genomförandet av militärmanövrar och utprovning av alla typer av vapen, vara förbjudet.

Sverige antog för övrigt Antarktisfördraget 1984. Vet du vad det betyder? Liksom ditt påpekande om NASA, absolut ingenting...
Senast redigerad av Sadoman 2017-10-13 kl. 16:43.
Citera
2017-10-13, 17:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad menar du egentligen? Ni globalister påstår ju att fartyg försvinner bakom jorden uppåtgående kurvatur och vad menar du med ”extremt lite” nedanför ögonhöjd?
Från betraktarens synvinkel sluttar jorden nedåt (Antag att du är på havet) i alla riktningar, men vinkeln ned mot horisonten är extremt liten från ögonhöjd. Jag antar att du med "uppåtgående kurvatur" är horisonten mellan två betraktare, betraktat från en 3:e person.

Citat:
Är det inte enklare att övervinna egot och erkänna för sig själv att man har blivit dragen vid näsan?
Det är plattskallarna som är dragna vid näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in