2018-05-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
...Förstår inte varför araberna var misstänksamma och inte ville erkänna en judisk stat ensidigt utropad av en bunt invandrare med expansionistiska ambitioner.

Jag har inte förstått detta tidigare men sug på den här karamellen från popularhistoria.se:

"Av de 37 personer som undertecknade Israels självständighetsförklaring 1948 kom 29 från Östeuropa (det ryska tsarrikets judiska shtetl, det vill säga dagens Lettland, Litauen, Polen, Vitryssland och Ukraina), sex var från övriga Europa, en var född i Palestina och bara en var född sefard (i Jemen). Likaledes var sju av Israels åtta första premiär*ministrar födda i Europa."
Citera
2018-05-08, 20:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Jag har inte förstått detta tidigare men sug på den här karamellen från popularhistoria.se:
"Av de 37 personer som undertecknade Israels självständighetsförklaring 1948 kom 29 från Östeuropa (det ryska tsarrikets judiska shtetl, det vill säga dagens Lettland, Litauen, Polen, Vitryssland och Ukraina), sex var från övriga Europa, en var född i Palestina och bara en var född sefard (i Jemen). Likaledes var sju av Israels åtta första premiär*ministrar födda i Europa."
Det där har jag dragit upp hela tiden i mina inlägg genom att påpeka att det var en grupp invandrare som skapade staten, och Melange och Memestar har hittat på de mest intressanta undanflykter för varför det inte var så konstigt. Flera av dessa premiärministrar hade dessutom en bakgrund som terrorister.
Citera
2018-05-08, 20:12
Medlem
Memestars avatar
Citat:
"We shall admit into the state all the Jews we can. We firmly believe that we can admit more than two million Jews. We shall build a multi-faceted Jewish economy– agricultural, industrial, and maritime. We shall organize an advanced defense force—a superior army which I have no doubt will be one of the best armies in the world. At that point I am confident that we would not fail in settling in the remaining parts of the country, through agreement and understanding with our Arab neighbors, or through some other means."
- David Ben Gurion
Förstår inte varför araberna var misstänksamma och inte ville erkänna en judisk stat ensidigt utropad av en bunt invandrare med expansionistiska ambitioner.
Om du läser hela brevet så ser du att han syftade på områden av Palestinamandatet som var obebodda. Dessutom skrev han det efter att arabledarna nekade delningsplanen 1937, där judarna skulle ha fått <10% av arean.
Citera
2018-05-08, 20:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Om du läser hela brevet så ser du att han syftade på områden av Palestinamandatet som var obebodda. Dessutom skrev han det efter att arabledarna nekade delningsplanen 1937, där judarna skulle ha fått <10% av arean.
"Obebodd" är ett begrepp som kolonisatörer älskar att slänga ur sig, vilket i praktiken inneburit "inget folk som räknas". "Landet utan folk till folket utan land" som det så vackert hette.

Poängen med brevet var heller inte att andra sidan tackat nej utan att han fått kritik från sin bror att han accepterade en plan som gav sionisterna så lite land. Han svarade då som jag skrev att det inte spelade någon roll, för fick de bara ett lillfinger kunde de snart se till att ta hela handen. Precis så gick det ju också.
Citera
2018-05-08, 20:24
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Problem för vem? Förstår att judarna inte drabbas men dummare påstående får man leta efter. Bosättningarna är sannolikt det STÖRSTA problemet.

PLO HAR erkänt Israel. Har Israel NÅGONSIN erkänt Palestina?
Det är irrelevant. Om Israel evakuerar hela Västbanken, civilt och militärt, kommer Hamas oundvikligen ta över. Då hotas inte bara israeliska småstäder, utan även Jerusalem och Tel Aviv.

Tror du verkligen det är så svårt att evakuera några bostäder? Faktum är att Israels säkerhet kommer skadas avsevärt vid ett sådant scenario. Det största problemet är att farligt många palestinier är radikala, och Israel kommer inte gå med på PAs krav förrän det löses.
Citera
2018-05-08, 20:30
Avstängd
Citat:
Det är irrelevant. Om Israel evakuerar hela Västbanken, civilt och militärt, kommer Hamas oundvikligen ta över. Då hotas inte bara israeliska småstäder, utan även Jerusalem och Tel Aviv.
Även om du anser att en permanent militär ockupation är nödvändig ursäktar det inte bosättningarna som är ett direkt brott mot folkrätten. Sen fanns det inget Hamas när Israel började bygga sina bosättningar. Hamas är en respons på en generation av ockupation, inte någon ursäkt för ockupationen. Israel har haft sen 1967 på sig att försöka bygga bättre relationer till palestinierna och få tillstånd en tvåstatslösning, men det har aldrig varit deras agenda eftersom målet varit att ta över "Judea och Samarien".
Citera
2018-05-08, 20:32
Medlem
Memestars avatar
Citat:
"Obebodd" är ett begrepp som kolonisatörer älskar att slänga ur sig, vilket i praktiken inneburit "inget folk som räknas". "Landet utan folk till folket utan land" som det så vackert hette.

Poängen med brevet var heller inte att andra sidan tackat nej utan att han fått kritik från sin bror att han accepterade en plan som gav sionisterna så lite land. Han svarade då som jag skrev att det inte spelade någon roll, för fick de bara ett lillfinger kunde de snart se till att ta hela handen. Precis så gick det ju också.
En befolkning på ca 1 miljon år 1937 i samma område som idag befolkas av fler än 12 miljoner och fortfarande består till 60% av öken. Sorry, men det var praktiskt taget folktomt när han skrev brevet, det kan inte ens du förneka.

Så gick det. För att arabledarna var dumma nog att välja krig framför fred. Jewish Agency var öppen för enstats- såväl som tvåstatslösningen.
Citera
2018-05-08, 20:45
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Även om du anser att en permanent militär ockupation är nödvändig ursäktar det inte bosättningarna som är ett direkt brott mot folkrätten. Sen fanns det inget Hamas när Israel började bygga sina bosättningar. Hamas är en respons på en generation av ockupation, inte någon ursäkt för ockupationen. Israel har haft sen 1967 på sig att försöka bygga bättre relationer till palestinierna och få tillstånd en tvåstatslösning, men det har aldrig varit deras agenda eftersom målet varit att ta över "Judea och Samarien".
Samma gamla skit... Hamas är en respons på PLOs ovilja att fortsätta med terrorism, något som PLO ägnade sig åt långt innan den första bosättningen byggdes. Räcker det med att jag skriver detta nu för sista gången, eller kommer du glömma bort det om ett par dagar igen?
Citera
2018-05-08, 21:06
Avstängd
Citat:
Så gick det. För att arabledarna var dumma nog att välja krig framför fred. Jewish Agency var öppen för enstats- såväl som tvåstatslösningen.
Eller också var de var dumma nog att inte prioritera kriget tillräckligt högt utan bara skicka begränsade styrkor till kriget. Och som citatet av Ben Gurion visar, liksom andra citat från prominenta sionister som Menachem Begin, var den där tvåstatslösningen inget att lita på. Den var att se som ett brohuvud. Du som har så svårt att lita på en palestinsk stat borde väl kunna förstå att arabsidan hade minst lika svårt att lita på en judisk stat ledd av så många terrorister och andra militanta?
Citera
2018-05-08, 21:07
Avstängd
Citat:
Samma gamla skit... Hamas är en respons på PLOs ovilja att fortsätta med terrorism, något som PLO ägnade sig åt långt innan den första bosättningen byggdes. Räcker det med att jag skriver detta nu för sista gången, eller kommer du glömma bort det om ett par dagar igen?
Visst, och sionisterna ägnade sig åt terrorism innan vare sig PLO eller Hamas var påhittade. Du envisas sen fortfarande med att låtsas som om bosättningarna inte är något problem.
Citera
2018-05-08, 22:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Och? Du verkar få det till att de var invandrare helt utan anledning att komma till Israel. Om en flykting kommer till Sverige så har den personen ingen rätt att bli statsminister i Sverige för att det är en skymf mot de som redan bor där?
Citera
2018-05-09, 05:26
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Snälla du, jag vet att judehatet är inbyggt från start hos många muslimer.
Det beror på det som står i koranen plus att arabisk media pumpar in konspirationsideer som om de vore sanna dag ut och dag in!
Du kan inte lura mig.
Jag säger inte att judar inte kan göra fel, det är klart och det sker, men jag ser den stora bilden.
De måste ju göra allt för att skydda sig, eftersom hatet som ffa muslimer matar sina barn och omgivningen med emot judiska folket är så enormt!
Hur hade du själv känt det tror du?
Om jag hade varit jude så hade jag funderat över varför alla tyckte illa om mig. Det kanske inte är världen det är fel på, utan deras beteende?
Kolla hur de gör i Palestina? I Syrien? I Libya där det är slavhandel idag. Och hotar Iran med krig nu.

Citat:
Förlåt men, du snackar mycket skit.
Det är väldigt viktigt för er att sprida ut att "israeler skjuter oskyldiga BAARN!" ujujuj.... Nä, det är ju inte det då liksom.
Läste du länken?
Läser du någonting som inte är Pro-Sionistisk Propaganda?

Citat:
Det är Hamas, en j-a islamisk terrororganisation liksom ALLA ANDRA ISLAMISKA TERRORGRUPPER på denna planet!
ISIS är skapat av Israel, ledaren är en Israelisk Jude. Fader av terrorismen är Menachim Begin, en israelisk jude. Hur de hjälper al-Nusra (al-Qaeda) ich alla andra terrorgrupper i Syrien har jag redan visat. Även hur de själva startade Hamas.

Bara säga en sak, eftersom du anklagar för mig va muslimsk terrorist senare:
Jag har sanningen som ledstjärna, hur Pretto de än må låta, man får anpassa sig efter hur verkligheten ser ut, och inte skapa en bild utav hur man vill att den ska se ut.

Citat:
Att det råkar vara tonåringar gör ingen skillnad när de tränats i att hata och döda judar.
Att de råkar har på sig civila kläder gör ingen skillnad när de ÄR terrorister.
Att de kastar stenar "som små oskyldiga barn" gör INGEN skillnad när vi vet att de dödar med riktiga vapen så fort de får chansen.
Kolla på dem, de är väl snarare vanliga ungdomar som vill leva vanliga liv men växer upp under ockupation. Tror du Ahed Tamimi skulle gå runt och döda judar om hon fick tag på en Glock?

Citat:
Man vill sprida en falsk bild till aningslösa européer att man är "stackars oskyldiga små människor... emot HEMSKA OTÄCKA JUDAR!"
Du vill ju sprida tvärtom det?

Citat:
När det egentligen handlar om islam.
Ja just det! Det handlar om ISLAM!
Hur då Islam? Hur kan Ockupationen av Palestina handla om Islam?
Citat:
Ni accepterar inte att judar ska ha tillgång till SIN HELIGASTE PLATS medan ni ska råda över er..... moské som uppfördes där Templet låg!
Det är Sionismen viktigaste grundsten, förstörelsen av al-Aqsa. Jag visste inte mycket om detta innan (FB) Talmudiska judar har räknat ut att Donald Trump (!!) deras Moshiach (Messiah) men kollade just hur de beter sig mot Al-Aqsa, och jag är ingen muslim, och de använder Bibeln som citat för detta, och vad de gör är vedervärdigt.
Man bryter sig inte in hos nåns Kyrka/Synagoga/Moskée och utför Talmudiska Ritualer.

Men en fråga har jag kvar som du kanske vet, vad gjorde de i de där Templet innan de förstördes?
Varför är det så viktigt?
Tycker du detta är rätt? https://twitter.com/arbetarbroder/status/994019080461053953

Citat:
Jerusalem är inte ens nämnd en endaste gång i koranen!
Jag blir upprörd ja, för jag vet att det det handlar om i grund och botten ÄR Bibeln vs koranen.
Det argumentet fattar inte ens jag.
Och att jämföra kristendom med judendom.. Jag ska inte påstå mig va nån expert, men efter att studerat deras Talmud och det mörker de förmedlar där, och läsa vad Jesus budskap är, är varandras två ultimata motpoler, av den lilla erfarenhet jag har (ser mej själv som Rookie-Kristen)

Citat:
Jag skiter i vad folk påstår, jag vet att det är grunden, och det är slutet.
Allt omkring är bara kulisser.
Varfför skiter du i vad folk påstår? Hur kan du veta det så säkert?
Tänk om du har fel?
Jag tror, och de är med all ärlighet att du har fel. Väldigt fel.

Citat:
JDu har glömt att judar mördades i miljoner för inte så länge sen?
Eller ja just ja, det var väl EN SIONISTISK JÄTTELÖGN FÖRSTÅS??
Usch ja... Ujujuj.
En lögn är det ju, men jag vet inte varför de ljög om det riktigt.
Kanske för skapa den här offer-mentaliteten som skapar sionister av den typ jag tror du är, om jag nu kan skriva så utan låta elak. Samt Shekels, och komma undan två världskrig som Offer.

Citat:
Nej, det är NI som är terrororganisationerna..... Alla ser det liksom...
Jag är ju ingen terrorgrupp.

Citat:
Du kan inte ändra sanningen hur mycket du än försöker göra vitt till svart och svart till vitt genom rena uppenbara LÖGNER och falska rykten.
Tyvärr...
Sanningen är vacker, den står för sig själv. Fruktar ingen granskning. Kräver inte Hokus Pokus ord som Anti-Semite.

Tror du att jag bara sitter och ljuger, medvetet på nått vis? (eftersom jag är en terrorgrupp)

Citat:
Förtrycket kommer från era egna!
Nej, pratar vi Sverige så kommer förtrycket från EU, och ja, det är byggt av Judar.

Citat:
Väljer man att ge pengar till mördare istället för till fattiga och behövande så... Då blir det så.
Väljer man att marinera alla sina barn i hat istället för i kärlek så...
Då blir resultatet därefter.
Ja.. såna här ungar, som lär sig att hata. Och jag är blödig när de kommer till barn, de borde hållas utanför sånt här men de är tvärtom: https://www.bitchute.com/video/VCMOLasGUjiZ

Citat:
Vi har ingen hederskultur i Sverige.
Det är från mellanöstern...
Klart vi har en Hederskultur. (inte samma som den från Mellanöstern nödvändigtvis)
Svenskar är bland de ärligaste folk som finns. Det finns absolut en Hederskultur som är skandinavisk, eller svensk till o med. (med grund från Kristendomen och vår kultur)

Citat:
Med tanke på historien är det kanske inte konstigt att judar inte litar på européer och kristna.
De tror att kristendomen innebär hat emot judar, vilket inte är sant, men de tror naturligtvis det.
Sen att viss ortodox judendom inte älskar allt det vet vi. Men det är inget egentligt problem, för vad ska vi frukta?
Vet du vad Talmud säger om Jesus?
Att han, och detta är sjukt, för-varning: Kokar i avföring i Helvetet. Och skriker upp mot människorna att vi ska "Bless the Jews".
Hans mor är "en hora som låg med hela Caanans fotbollslag. De hatar Jesus på ett sätt som alltid varit väldigt märkligt för mig, hur Jesus av alla kan trigga folk sådär. Men de mördade honom då, och skulle göra det igen.
Har du sett hur kristna har det i Palestina? Hur kyrkor behandlas, de är inte bättre än Moskéer. Tvärtom så är det ett krig mot kristendomen idag, och ja, de är de usual suspects bakom det.

(Dock inte _alla_ judar villket är viktigt att påpeka)

Citat:
Nä jag kommer inte ta tiden att titta på din video.
Jag vet redan grunden.
Att välja och titta bort är en väldigt konstigt lösning.

Citat:
Jag vet att Jesus är den som är lösningen.
För alla.
Det tror jag med. Förr trodde jag man var tvungen att stå på sionismens sida för vara kristen - men jag tror inte Jesus hade stått på ockupationsmaktens sida. Jag ställde den frågan här, med Abby Martin som mötte Ahed kort innan hon greps och fänglsades. Would Jesus Christ Stand With Ahed Tamimi? men de är en video med som du bör se, och om du tror jag är en muslimsk terrorgrupp som försöker lura i dig saker och du ändå inte vill kolla så vet jag inte varför jag länkar riktigt.

Citat:
Men det går inte in nu liksom, det finns hinder kvar.
Det är saker som ligger i vägen.
Jag vet bara vad Gud visat mig.
Hur menar du?

Citat:
Det finns en Väg där det Växer Friskt Gräs
Det finns vissa saker i världen som är väldigt svart/vita - rätt eller fel.
Pedofili, Sionism och ockupationen av Palestina. Invasionskrig liknande Syrien, Libya, Iraq. Terrorism, som 9/11 som ÄR en Mossad Operation för att starta Yinon Plan.

Judarna är tom falska judar, som Jesus varnar för, två gånger i Bibeln. De är inte troende, de har tagit styret som Utvalt folk och de allra flesta är Askhenazi Jews, Khazars, also known as Jews

Citat:
Gud välsigne dig
Jag är så pass Rookie Kristen att jag inte vet om jag har rätt o kalla mig det ens, och får alltid dåligt samvete när jag gör det. Och om du dessutom tror jag är en muslimsk terrorist så är det att dömt att misslyckas, men jag säger det ändå för jag tycker de va ett fint avslut på ett svar istället för bara "anti-Semite" lines: Tack för svar och: God Bless You! †
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in