2018-05-08, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Rent allmänt så är det inget konstigt att medborgarna anmäler till polis när de tror att brott begås. Är det brottsligt att gömma flyktingar så ska man ju anmäla detta om man vet.
Sedan tycker jag att det är för mycket fokus på illegala flyktingar. De lever utanför samhället och kostar inte skattebetalarna jättemycket. Dessutom är det troligt att de så småningom kommer att lämna landet. Det är mycket värre med de som har fått put.

Dom kostar samhället enrorma pengar , dels utebliven skatt, dels får dom en massa samhälles resurs kraftig subventionerade som inte betala en krona i skatt för . Illegala människors barn har rätt till skola och man vräker även skyhöga socialbidrag över dem.

Plus att det illegala människor skapa skuggsamhälle, dvs en svartekonomi som slår ut vanliga företag.
Citera
2018-05-08, 12:45
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
En ny ansökan borde enbart vara möjlig om något verkligen förändrats för den asylsökande.

Hela asylrätten bör revideras. Den används mest för ekonomisk immigration numera. Bara det faktum att majoriteten asylsökande är en person och resten av familjen bor kvar i flyktlandet är ju ett tecken på att det inte handlar om att ha flytt hals över huvud medan kulorna ven.

Vi behöver inte ens revidera asylrätten. Det räcker att ha kvar gränskontrollerna mot Danmark / Tyskland och skicka tillbaka de som vill söka asyl i Sverige.

Det är en allt större andel som kommer med flyg från utomeuropeiska länder och söker asyl i Sverige.

USA har redan ett system med en extra passkontroll i USA:s regi innan man får stiga ombord på planet som ska flyga till USA. Sverige skulle kunna införa samma kontroller i högriskländer.

FN:s flyktingkonvention tillåter dessutom att man straffar folk som inte söker asyl direkt vid gränsen. Det går alltså att göra det mindre attraktivt att dyka upp som gubben i lådan i Sverige efter man nästlat sig in.

Edit: En strikt tolkning av FN:s flyktingkonvention kanske till och med gör att vi omedelbart kan avslå alla ansökningar som inte görs direkt vid första gränskontroll.
Senast redigerad av lm5711 2018-05-08 kl. 13:32.
Citera
2018-05-08, 13:12
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Detta är i så fall en speciallag, att jag skall tvingas rapportera allt som skulle kunna betyda att ett brott begåtts. [...] Om grannfrun haltar kanske det beror på att hennes man misshandlat henne o.s.v.

Nej, jag läser det inte som en speciallag. Istället lägger man till "underlåtenhet att avslöja" på samma sätt som för en massa andra lagar.

Nu är det som sagt redan kriminellt att inte polisanmäla om du får reda på att din grannfru blir misshandlad.

Det finns givetvis en ribba som åklagaren måste över för att bevisa att du verkligen kände till det. Allmänna tecken på konstigheter räcker inte. Men säger nån till polisen att han känt till att grannfrun misshandlats under en period, då kan han faktiskt fällas.

Samma sak för "underlåtenhet att avslöja den som hjälper en utlänning att olovligen uppehålla sig i Sverige".

Du kan inte bli fälld bara för att du inte ringde polisen när du såg en utlänning i din trappuppgång. Men den som sitter och skryter på facebook att han är med i sammanhang där det skyddas illegala invandrare får nog vara lite försiktigare i framtiden.

Detta är inte konstigare än att du redan idag kan dömas om du inte rapporterar att grannen förfalskar sedlar.

Citat:
Jag har faktiskt inte koll exakt på vad SD föreslagit, men det centrala här är i vart fall att jag skall veta att ett brott föreligger.

Här är ett citat från SD i frågan:
"Det är orimligt att folk tar lagen i egna händer och gömmer människor som inte har rätt att vara här. Det kan vara potentiella terrorister och precis som vid all annan brottslighet anser jag att man ska ha en skyldighet att anmäla och inte försvåra för myndigheter, säger han i en intervju med Sydsvenskan." länk
Ser inte att SD går längre än mina förslag ovan.

Från samma länk: "Annie Lööf rasar mot förslaget och skriver på Twitter att 'angiverilagar finns i totalitära stater'"

Ja, och Annie Lööfs centerparti satt i regeringen i åtta år och förvaltade en svensk brottsbalk full av angiverilagar.
Citera
2018-05-08, 13:20
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men ingen av SDs anhängare kan skilja en illegal invandrare från en utlänning som är i Sverige legalt. För att kunna göra det måste man umgås med utlänningar.

Jag har ingen aning om hur man driver ett reningsverk. Är också totalt ointresserad av att besöka ett eller lära mig mer om det. Därför betalar jag en av världens högsta skatter så att det offentliga tar hand om den saken för mig.

På samma sätt förväntar jag mig att samhället sätter in så mycket resurser som krävs för att hålla antalet illegala invandrare på en låg nivå.

En effekt med denna lagen skulle vara att de som ingår i sammanhang där man skyddar illegala invandrare får prata mycket tystare om den saken. Annars räcker det med att man säger till fel person att man ens känt till en sån sak, så kan man dömas. Precis på samma sätt som du kan dömas idag om någon vittnar om att du känt till penningförfalskning utan att avslöja det.

Ni kan böla om angiveri och totalitära metoder allt ni vill. Brottet "underlåtenhet att avslöja" är en del av vår rättstradition. Passar det inte kan ni flytta till nåt annat land.
Citera
2018-05-08, 13:29
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det blir svårt att tillämpa i praktiken. Angiveri- och spionerisamhällen är heller inte att föredra.

Myndigheterna får i stället samarbeta och metodiskt spåra upp illegala och staten får sluta släppa in nya.

Straffet om man väl gömmer illegala ska vara rejält.

Jag ser ett stort problem där stora delar av myndighetssverige har spårat ur, och på många sätt underlättar för folk att leva illegalt i Sverige.

Det fanns ett exempel som jag saknar länk till där en offentligt avlönad kursledare för legala invandrare skröt öppet för dem (och journalisten) om hur han på fritiden hjälpte illegala invandrare.

Den stora nyttan om man kriminaliserar "underlåtenhet att avslöja den som hjälper en utlänning att olovligen uppehålla sig i Sverige" är att vi då får en väldigt tydlig gräns för alla myndighetsanställda.

Man ska ge fan i att ens passivt stödja illegala invandrare, annars kan man åka dit.

Edit: En stark drivkraft till att folk gömmer illegala invandrare är att de kan skryta om det bland sina vänner och få en massa smaskiga godhetspoäng den vägen.

Det blir nog inte alls lika roligt längre när man inte kan skryta öppet om det utan att kompisarna riskerar fängelse om de inte ringer polisen.
Senast redigerad av lm5711 2018-05-08 kl. 13:36.
Citera
2018-05-08, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag ser ett stort problem där stora delar av myndighetssverige har spårat ur, och på många sätt underlättar för folk att leva illegalt i Sverige.

Det fanns ett exempel som jag saknar länk till där en offentligt avlönad kursledare för legala invandrare skröt öppet för dem (och journalisten) om hur han på fritiden hjälpte illegala invandrare.

Den stora nyttan om man kriminaliserar "underlåtenhet att avslöja den som hjälper en utlänning att olovligen uppehålla sig i Sverige" är att vi då får en väldigt tydlig gräns för alla myndighetsanställda.

Man ska ge fan i att ens passivt stödja illegala invandrare, annars kan man åka dit.

Ja, ur den aspekten med underlåtenhet, som redan finns för olika typer av brott, är det logiskt. Om inte annat så blir effekten densamma som vid andra brott man har en plikt att avslöja/tipsa polisen om; antingen gör folk det eller så skiter man i det av diverse skäl.

Frågan är hur väl det skulle fungera i ett vänsterideologiskt överkokat Sverige där lagöverträdelser för korrekt sak ses som något fint och beundransvärt. Men det nog skulle få tyst på det offentliga skrytet.
Citera
2018-05-08, 13:55
Medlem
JagSerUfos avatar
Ingen är illegal för det första! Och om det nu blir så vad blir nästa steg? Ska Ni börja tåga iklädda uniformer och se om någon har gömt flyktingar?
Citera
2018-05-08, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Ingen är illegal för det första! Och om det nu blir så vad blir nästa steg? Ska Ni börja tåga iklädda uniformer och se om någon har gömt flyktingar?

Så länge nationalstater, gränser, medborgarskap och konceptet om en välfärdsstat existerar är vissa människor illegala när de befinner sig i fel land.
Citera
2018-05-08, 14:10
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Så länge nationalstater, gränser, medborgarskap och konceptet om en välfärdsstat existerar är vissa människor illegala när de befinner sig i fel land.
En människa kan inte vara illegal ! Vem har målat upp gränserna? Ingen människa kan äga jorden !
En Afrikan har lika stor rätt att bo i Sverige som dig.
Citera
2018-05-08, 14:14
Avslutad
Citat:
En människa kan inte vara illegal ! Vem har målat upp gränserna? Ingen människa kan äga jorden !

Men nu är det så som samhällena är utformade. Hur ska du få folk att betala för både det lagliga och olagliga blatteriet om gränser och därmed nationalstaterna upplöses?

Jag skulle räkans som en inkräktare om jag tog mig in i ditt hem och vägrade lämna när du bad mig. Varför ska du äga ditt hem som står på jorden? Vem gav dig rätten att bygga/sitta omringad av väggar i syfte att hålla folk ute?
Citera
2018-05-08, 14:25
Medlem
JagSerUfos avatar
Citat:
Men nu är det så som samhällena är utformade. Hur ska du få folk att betala för både det lagliga och olagliga blatteriet om gränser och därmed nationalstaterna upplöses?

Jag skulle räkans som en inkräktare om jag tog mig in i ditt hem och vägrade lämna när du bad mig. Varför ska du äga ditt hem som står på jorden? Vem gav dig rätten att bygga/sitta omringad av väggar i syfte att hålla folk ute?
Jag skulle aldrig be dig att gå det är där vi skiljer oss åt jag skulle sträckt ut en hjälpande hand. Hus är ju något du bygger/köper så det skiljer sig åt en del också om du frågar mig. Sverige är ett stort land med mycket ödemark vi har plats till dom här.
Citera
2018-05-08, 14:33
Avslutad
Citat:
Jag skulle aldrig be dig att gå det är där vi skiljer oss åt jag skulle sträckt ut en hjälpande hand. Hus är ju något du bygger/köper så det skiljer sig åt en del också om du frågar mig. Sverige är ett stort land med mycket ödemark vi har plats till dom här.

Sluta fåna dig. Klart du inte skulle. Vill du att jag ska tro på det får du lägga fram konkreta bevis.
Men okej, jag ger dig mitt kontonummer i ett PM, så kan du överföra 1500 kr, jag har nämligen inte ätit på ett par dagar och känner mig inte kry.

Hus skiljer sig inte åt i den bemärkelsen att folk vill ha någonstans att bo/vara/märka ut ett revir/skydda sin stam för att få ett privatliv och kunna hålla ute oönskade element, själva få bestämma vem man släpper in. Larm, dörrar och grindar torde ha dödsrasiststämpel på sig i din värld. Ett land är bara ett större hus men likväl finns det (en kollektiv) äganderätt till dess jord och resurser. Precis som i ett hushåll.
Senast redigerad av GenesisP 2018-05-08 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in