Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-09, 20:26
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om skriven betyder folkbokförd , vilket jag anser att det betyder, så var Akilov inte skriven på någon adress i Sverige.

Enligt UG visste hans flyktingadvokat var han bodde men vad det betyder mer exakt vet jag inte.
Citera
2018-05-10, 00:39
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Enligt UG visste hans flyktingadvokat var han bodde men vad det betyder mer exakt vet jag inte.
Det betyder att han höll kontakt med henne.
Citera
2018-05-10, 12:45
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om skriven betyder folkbokförd , vilket jag anser att det betyder, så var Akilov inte skriven på någon adress i Sverige.

Du är fan störd på riktigt. Akilov var skriven på en adress i norra Stockholm där även 590 stycken var skrivna. Frågor på det?

Han använde även ett annat namn, då tafatta såsse-svenska myndigheter varken styrker ID-kontroll eller inte ens hade rätt land skrivet (Iran ) som utvisningsland, så kunde Akilov strusta omkring obehindrat i Sverige och bl.a. få 80.000 svarta riksdaler från en av Sveriges kändaste kurdfamiljer.
Citera
2018-05-10, 12:57
  #124
Medlem
Läsvärd krönika:
https://www.dagenssamhalle.se/kronik...dentitet-33118
Citera
2018-05-10, 13:04
  #125
Medlem
Bombaysapphires avatar
Skyldighet vet jag inte, det är väl snarare ett privilegium att få anmäla någon som huserar kriminella?
Citera
2018-05-10, 13:33
  #126
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, då är jag med på vad du menar och att det är rimligt men vad är det egentligen då som SD föreslagit? Det verkar ju redan stå i lagen.

Nej, det gör det inte, ursäkta om jag var otydlig.

Dagens lag:
Till fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms den som genom att dölja en utlänning eller genom någon annan sådan åtgärd uppsåtligen hjälper utlänningen att olovligen uppehålla sig i Sverige, en annan EU-stat eller Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein, om detta görs i vinstsyfte. (källa)
Det är bara olagligt idag att gömma illegala invandrare för att tjäna pengar. Får man reda på ett sånt brott behöver man inte anmäla det till polisen.

SD:s förslag är dels att det ska vara olagligt även utan vinstsyfte, och dels att man kan dömas om man inte rapporterar brott mot lagen.

Rent lagtekniskt behöver man bara ändra ett par ord, och den nya varianten använder inga begrepp som inte redan finns i många andra lagar.
Citera
2018-05-10, 16:13
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nej, det gör det inte, ursäkta om jag var otydlig.

Dagens lag:
Till fängelse i högst två år eller, när omständigheterna är mildrande, till böter döms den som genom att dölja en utlänning eller genom någon annan sådan åtgärd uppsåtligen hjälper utlänningen att olovligen uppehålla sig i Sverige, en annan EU-stat eller Island, Norge, Schweiz eller Liechtenstein, om detta görs i vinstsyfte. (källa)
Det är bara olagligt idag att gömma illegala invandrare för att tjäna pengar. Får man reda på ett sånt brott behöver man inte anmäla det till polisen.

SD:s förslag är dels att det ska vara olagligt även utan vinstsyfte, och dels att man kan dömas om man inte rapporterar brott mot lagen.

Rent lagtekniskt behöver man bara ändra ett par ord, och den nya varianten använder inga begrepp som inte redan finns i många andra lagar.

Aha, då blir det hela begripligt. Ja, då tycker jag nog lagändringen är rimlig och angeiveriaspekten är då inte heller det centrala, det är ju enbart en bieffekt. Det centrala är att man helt enkelt inte har rätt att gömma folk som inte skall vara i landet. Gissningsvis leder det till att en hel del som redan idag gör det i vinstsyfte (men svart eller på annat sätt håller det hemligt för att klara sig från polisen) kommer att få det svårare. Så i princip en lag som motverkar människohandel.
Citera
2018-05-10, 16:40
  #128
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Aha, då blir det hela begripligt. Ja, då tycker jag nog lagändringen är rimlig och angeiveriaspekten är då inte heller det centrala, det är ju enbart en bieffekt. Det centrala är att man helt enkelt inte har rätt att gömma folk som inte skall vara i landet. Gissningsvis leder det till att en hel del som redan idag gör det i vinstsyfte (men svart eller på annat sätt håller det hemligt för att klara sig från polisen) kommer att få det svårare. Så i princip en lag som motverkar människohandel.

Ja, det är nog inte bara guld och enhörningsfjärtar att leva som underjordisk svartjobbare i dagens Sverige. Många försöker nog sko sig på dessa personer.

Lustigt nog är man tvungen att rapportera om man får reda på människohandel:
"För försök, förberedelse eller stämpling till människorov, människohandel eller olaga frihetsberövande och för underlåtenhet att avslöja eller förhindra ett sådant brott döms det till ansvar enligt 23 kap." (https://lagen.nu/1962:700#K4P10S1)
Citera
2018-05-11, 23:23
  #129
Medlem
Det vore underbart! Sanningen är att jag gladeligen skulle rapportera in all misstänkt migrantverksamhet. Problemet är att myndigheterna inte ens lyckas avvisa de lycksökare som de har i förvar.

Flyktningspaning skulle kunna bli det nya fredagsnöjet. Anteckingsblock och min kraftfulla kikare är allt som behövs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback