Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Man behöver inte skräddarsy nån lag. Det räcker med att ändra några ord i den befintliga Utlänningslagen.
Varsågod, här är din rena och snygga lag:
"Till fängelse i högst sex år döms den som hjälper en utlänning att olovligen uppehålla sig i Sverige. För underlåtenhet att avslöja ett sådant brott döms det till ansvar." källa
Jag har faktiskt inte koll exakt på vad SD föreslagit, men det centrala här är i vart fall att jag skall veta att ett brott föreligger. Om min granne har någon med utländskt utseende inneboende kan jag inte förutsätta att det beror på ovanstående brott.
Jag uppfattade det som att SD vill tvinga mig att ta reda på om denne grannes inneboende har PUT eller ej, eller ange till polisen att det bor en
ytlänning i trappuppgången. Detta är i så fall en speciallag, att jag skall tvingas rapportera allt som skulle kunna betyda att ett brott begåtts. Om grannen kommer hem med en ny bil men jag vet att grannen varit arbetslös då kanske bilen är stulen. Om grannfrun haltar kanske det beror på att hennes man misshandlat henne o.s.v. Oerhört mycket som man ser skulle kunna bero på brott.
Men om detta inte är vad SD föreslagit så är alltihop en ickefråga naturligtvis.