2018-05-08, 07:39
Medlem
Hittills har 4 av 13 lag som förlorat minst en match torskat sin första match mot oss. Gör vi vårt jobb är denna siffra 6 av 15 om tre omgångar. Fin statistik.
2018-05-08, 07:52
Medlem
Taget från en skribent på GF angående MP.

Någon måste ändå ställa frågan på allas läppar just nu: Vilket är egentligen fotbollscharlatanen Magnus Perssons största ögonblick? Var det...

1: När Pehrsson lyckades sabba både GAIS trupp och ekonomi med en värvningskarusell och sedan utan förvarning drog till Aalborg?

Citat: "Bittert i Gais efter Pehrssons avsked"

2: När Pehrsson på bara två år lyckas förvandla tänkta guldkandidaten Aalborg till ett bottenlag och sedan prompt får kicken?

Citat: "Jag är inte orolig över att hitta ett nytt jobb, jag tvivlar inte på mina kunskaper."

3: När Pehrsson som manager och husgud i ett topttippat Dif har tittat mycket på Bayern München, men leder laget till en sistaplats i allsvenskan, och efter en serie förnedrande förluster avgår efter att han påstått sig ha blivit hotad. Det leder till att Pehrsson drar till Mexico med bibehållen lön för dif, att dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt håller en smått absurd presskonferens och till en omedelbar förbättring av Difs prestationer.

Citat: "De ställer ett antal frågor och sedan meddelas det till mig att om vi inte vinner på lördag då är alla emot mig och då kommer jag vara tvungen att avgå. För mig är det ett hot."

4: När Pehrsson oväntat tar över Estlands landslag, och lika oväntat lyckas göra laget ännu sämre än tidigare. Efter 0-7 mot Portugal och 0-5 mot Bosnien Herzegovina får Pehrsson sparken.

Citat: "Jag har fått väldigt bra erfarenheter från spel på hög internationell nivå och fått ta del av en ny kultur i Estland."

5: När Pehrsson tar över Malmö FF och på kort tid förvandlar en resursstark vinstmaskin med en trupp som andra tränare bara kan drömma om till ett lag som åker ur Europakvalet mot ett lag som heter "Vardar", släpper in flest mål i allsvenskan och harvar i närheten av tabellens botten.

Citat: "Prestationen är okej."
2018-05-08, 08:45
Medlem
Tackar för den fantastiska sammanfattningen av charlatanen Magnus Persson. Jag har betraktat Persson som en rikspajas sedan tiden i DIF och blev helt tagen på sängen när MFF presenterade honom som ny tränare. Det är ju en sån där groda som man kan förvänta sig från oss här i Stockholm ( alla tre klubbarna inkluderade) men inte MFF..

Får motvilligt erkänna att min tro på MFF:s förträfflighet fick mig att undra om jag kanske missat någon dold storhet hos Persson. Om MFF vill ha honom så måste det ju finnas någonting där. Skönt nog så hade MFF för en gångs skull helt fel och nu får dom betala för det. 2018 så ska pokalen hem till Solna..
2018-05-08, 08:59
Avslutad
Så här morgonen efter känns det fortfarande bittert, inte för att vi förlorar (det har jag sett oss göra otaliga många gånger under åren) utan sättet vi förlorar på. Vi snittar alltså 1,38 poäng i år samt inlett med tre förluster på 8 omgångar. Och efter det man såg igår ser det inte direkt ljust ut.

Lite reflektioner:
Ytterbackspositionerna, gång på gång igår såg man Göteborg söka dessa uppspel bakom våra ytterbackar/Rieks i just den specifika "ytterbacksytan". Inträffar både vid 0-1 samt att Salomonsson får hur mycket yta som helst att slå inlägget till 1-2.

Press, ja var är den här fantastiska pressen som utlovades inför säsongen som skulle vara flerdimensionell? Någon enstaka löpning från en anfallare eller ytter på eget bevåg, man inte agerar som en enhet och det är enkelt för motståndarna att spela sig igenom. Gång på gång har vi sett hur enkelt det är för andra lag att ta sig igenom förstapressen och då ligger man helt exponerade.

Inlägg, ifall man nu ska stå och falla med detta taktiska mästerverk, kan någon av spelarna slå ett bra inlägg i så fall? Det var inga fyrtorn man mötte igår direkt och man kan önska att ifall man spelar på en så hög nivå att det minsta man begär är att kunna slå ett inlägg. Av de 11-12 hörnor vi lyckades få igår, fick vi till en bra hörna.

Och till sist en plan b, ifall man märker att plan a inte fungerar efter ca. 60 min, varför envisas man att fortsätta nöta det som om det inte finns någon morgondag. Oerhört frustrerande att man inte tänkt ut något alternativ ifall grundspelet kärvar. Snacka om hybris egentligen.

Det var nog allt just nu, hemskt ledsen ifall det blev en osammanhängande röra.
2018-05-08, 09:01
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Ska Malmö göra som Göteborg efter 90-talets framgångsvåg att de misslyckas i värvningar och hamnar på undre halvan i flera år? Nu har förvisso Malmö 10 x mer pengar än vad Göteborg hade, men 10 felaktiga värvningar leder laget fel.

Vi satt på hundra mille, MFF sitter väl på 500mille. Dock har spelare etc blivit mycket dyrare med så även om det kanske inte riktigt kan anses gå på jämnt ut så är det inte alltför långt ifrån.

Oväntad seger igår får man säga även om det inte alls var så orättvist som vår gamle mittfältare MP vill hävda. Det märks vilken skillnad det blir på mitten nu när vi kör Mix-Erling Jr där istället för Affane.
Om folk inför säsongen sagt att vi efter denna match skulle ligga en pinne före MFF med en match mindre spelade hade dom fått nyinviga Lillhagen för dennes behandling men så är nu fallet.

Åtta pinnar ner och sju pinnar upp, jag tror fortfarande inte vi lyckas ha större marginal neråt än uppåt när säsongen sammanfattas men det är otroligt skönt att få lite andrum neråt iaf.
Kan vi slå Peking hemma på söndag kan vi sedan få en skön avslutningsvecka innan uppehållet nästan oavsett hur det går då.
2018-05-08, 09:03
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Vilket jävla deltagarmöte cupfinalen visar sig bli.

Som simonvp nämnde lär förlorande tränare ligga direkt pyrt till.
En match som i sig inte betyder någonting heller. Visst, en titel, men vafan.. Båda är ju i Europa ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Frewib
Kadewere är ju ingen toppspelare heller, har DIF inga andra alternativ?

Jo föffan! Vi har Yura, en träningshatande moldav! Vad kan gå fel?
2018-05-08, 11:19
Medlem
Kungblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Vi satt på hundra mille, MFF sitter väl på 500mille. Dock har spelare etc blivit mycket dyrare med så även om det kanske inte riktigt kan anses gå på jämnt ut så är det inte alltför långt ifrån.

Jag tror folk utifrån överskattar grovt hur mycket pengar MFF faktiskt har. En stor del av pengarna som kom in under CL har bundits upp i stadion som man köpte loss i två omgångar. Utöver det har staben runt klubben ökat markant samtidigt som Danne har investerat 50 miljoner över de två senaste fönstren (förutom sign-on dvs). Vad vi har fått ut av de 50 miljonerna är uppenbarligen inte vad man hoppats på och jag tror att styrelsen kommer hålla ganska hårt i dom pengarna som finns kvar. Jag tror det kommer en storvärvning i sommar, sen får sportchefen (vem det nu blir när Danne tar över tränarposten) jobba med betydligt mindre resurser än vad den nuvarande vant sig vid.
2018-05-08, 11:23
Medlem
Man får ju distinkta Jörgen vibbar av MPs uttalanden efter match, Jörgen stod ju alltid efter medelmåttiga/usla insatser och snackade upp lagets insats, allt var alltid bra, oavsett resultatet, kanske den mest irriterande tränaren vi har haft som jag kommer ihåg så här på rak arm under min livstid. Glad och fryntlig som Loket.

Så skillnaden mellan Jögge och MP är väl att MP är värsta sortens 08(finns en skala från good to bad, så ta det lugnt), han är inte skönt kaxig som en del av dom kan vara, han framstår bara som en bitter förlorare med mindervärdeskomplex, osäker på sig själv och allt han företar sig, vilket gör att han verkar ha ett outsinligt hävdelsebehov. Helt enkelt en rätt så jobbig och osympatisk personlighetstyp.

Edit: Inget fel med glada, positiva, happy-go-lucky personligheter, jag är en av dom, men det finns en jävla gräns.

Edit #2: Har skrivit det många gånger vid det här laget, men Calisir är en jävla bra värvning(påminner en del om snubben vi lånade in från Holland, han med fina passningsfoten), tycker Gren lyckats helt ok, eller är det någon som saknar t ex Bjärsa?
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-08 kl. 11:30.
2018-05-08, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Bättre om den gått in mitt i mål menar du?
Nej. Menar bara att Wernersson hade flyt. Dahlin hade den stolpen och tar normalt ett sånt skott. Sen var det ett bra avslut, men att få in bollen med en sån precision vid Dahlins stolpe är mest tur.
Senast redigerad av Mzzo 2018-05-08 kl. 11:33.
2018-05-08, 12:26
Medlem
321js avatar
Malmö FF har inte vunnit svenska cupen sedan 1989.

https://www.sydsvenskan.se/2016-03-07/25-raka-besvikelser---malmo-ffs-morka-cuphistorik
2018-05-08, 12:50
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungbla
Jag tror folk utifrån överskattar grovt hur mycket pengar MFF faktiskt har. En stor del av pengarna som kom in under CL har bundits upp i stadion som man köpte loss i två omgångar. Utöver det har staben runt klubben ökat markant samtidigt som Danne har investerat 50 miljoner över de två senaste fönstren (förutom sign-on dvs). Vad vi har fått ut av de 50 miljonerna är uppenbarligen inte vad man hoppats på och jag tror att styrelsen kommer hålla ganska hårt i dom pengarna som finns kvar. Jag tror det kommer en storvärvning i sommar, sen får sportchefen (vem det nu blir när Danne tar över tränarposten) jobba med betydligt mindre resurser än vad den nuvarande vant sig vid.

Det stora problemet är väl inte att er sportchef har spenderat pengar per se, eller ens hur mycket ni har, det hade de flesta klubbar med slantar över och som är inne ett slags framgångs-rus gjort. Nej, det riktigt olustiga är att han köper både dyrt och dåligt och som kaka på moset har Mff gått från att vara den enda svenska klubb som tar relativt bra betalt för sina spelare, till att spärra upp röven och låta klubbar utanför Sveriges gränser brandskatta er och därefter glatt stå där med mössan i hand och tacka herrefolket för besväret likt alla andra.

Nu vet jag inte hur bra medias uppgifter stämmer, med stämmer de någorlunda så har han gjort årtiondets skitaffär i allsvenskan i samband med ni sålde AC i vintras. Han var överlägset bäst förra året och en sådan spelare släpper man inte för de kaffepengar som antytts. Att han sedan köpte den nu våldtäktsåtalade spelaren i Malmö med fäbless för väldigt unga tjejer för (10-15 miljoner?) ungefär samma pris, är vad som skulle göra mig som supporter väldigt fundersam till vad tusan klubben håller på med.

Vilka spelare har Daniel Andersson tagit bra betalt för under sin tid som sportchef? Kan inte minnas när ni sålde en spelare för över 30 miljoner sist faktiskt, var det möjligtvis Emil Forsberg?
2018-05-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Det stora problemet är väl inte att er sportchef har spenderat pengar per se, eller ens hur mycket ni har, det hade de flesta klubbar med slantar över och som är inne ett slags framgångs-rus gjort. Nej, det riktigt olustiga är att han köper både dyrt och dåligt och som kaka på moset har Mff gått från att vara den enda svenska klubb som tar relativt bra betalt för sina spelare, till att spärra upp röven och låta klubbar utanför Sveriges gränser brandskatta er och därefter glatt stå där med mössan i hand och tacka herrefolket för besväret likt alla andra.

Nu vet jag inte hur bra medias uppgifter stämmer, med stämmer de någorlunda så har han gjort årtiondets skitaffär i allsvenskan i samband med ni sålde AC i vintras. Han var överlägset bäst förra året och en sådan spelare släpper man inte för de kaffepengar som antytts. Att han sedan köpte den nu våldtäktsåtalade spelaren i Malmö med fäbless för väldigt unga tjejer för (10-15 miljoner?) ungefär samma pris, är vad som skulle göra mig som supporter väldigt fundersam till vad tusan klubben håller på med.

Vilka spelare har Daniel Andersson tagit bra betalt för under sin tid som sportchef? Kan inte minnas när ni sålde en spelare för över 30 miljoner sist faktiskt, var det möjligtvis Emil Forsberg?

Islänningen sålde dom väl för ca 30 miljoner.

Edit: Vet inte exakt vad dom fick men....

Citat:
Malmö FF fick 41 miljoner för Kjartansson

Malmö FF fick 41 miljoner kronor för Vidar Örn Kjartansson i somras, kan Sydsvenskan avslöja. Anfallaren blev därmed den femte dyraste allsvenska spelaren någonsin. "Det var rätt av styrelsen att säga ja", säger Kjartansson.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-05-08 kl. 13:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in