Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-08, 09:52
Medlem
Mr.Swedens avatar
Om du lyssnar på ÖN i intervjuen med JJ inser du att han aldrig skulle erkänna ett brev från myndigheterna. Inte en chans, snarare blåljuga även om kopia på brevet visades upp. Mellanöstern. Medeltiden.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2018-05-08 kl. 09:58.
Citera
2018-05-08, 09:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Säkert finns det massor av anmälningar från allmänheten men dessa bör rimligen härröra från tiden efter det att FUP offentliggjordes i slutet på januari. Nujens betalningar till Akilov och att denne uppger sig ha livnärt sig på ströjobb mot kontant betalning månaderna före attentatet har dock varit känt för polisen långt tidigare.
Jag finner det märkligt att, enligt Özz, ingen myndighet kontaktat Nujens för att få mer detaljer, hoppas få en bra förklaring till inaktiviteten i sinom tid.
Nja....jag tror att man måste skilja på Polisen och Säkerhetspolisen.
Att Özzbeken jobbade svart var uppenbarligen känt för alla Poliser som var involverade i utredningen kring massmordet på Drottninggatan.
Jag tror att man måste låta Polisen (Säkerhetspolisen?) först och främst dra i alla terroristtrådar innan fokus sätts på ett "sketet skattebrott".

I.o.m. att Özz-klanen uppebarligen har betalat Özzbeken svarta löner så är jag helt övertygad om att hela Özz-klanen har varit (är?) under luppen vad det gäller själva terroristutredningen.
Och vem vet, kanske Özz-klanen är avfärdade vad det gäller brott relaterade till terrorism och enbart skattebrott kvarstår? Eller, kanske utredningen fortgår vad det gäller allvarligare brott?

Om det enbart handlar om Skattebrott så är det Skatteverket som utreder och sedan överlämnar saken till åklagare.

Personligen så tror jag att Polisen (säkerhetspolisen?) först ser till att utreda alla misstänkta terroristrelaterade brott med syfte att få fällande domar eller få klarhet i att brott inte är begånget, innan man överlämnar information om lägre prioriterade brott till Skatteverket eller "vanliga" polisen?

Jag tror helt enkelt att man inte vill röra upp en jäkla massa damm, inte damm som kan störa långt viktigare utredningar.

I nuläget så får vi nog ställa våra förhoppningar till Skatteverket och Gotlands kommun.
Citera
2018-05-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja....jag tror att man måste skilja på Polisen och Säkerhetspolisen.
Att Özzbeken jobbade svart var uppenbarligen känt för alla Poliser som var involverade i utredningen kring massmordet på Drottninggatan.
Jag tror att man måste låta Polisen (Säkerhetspolisen?) först och främst dra i alla terroristtrådar innan fokus sätts på ett "sketet skattebrott".

I.o.m. att Özz-klanen uppebarligen har betalat Özzbeken svarta löner så är jag helt övertygad om att hela Özz-klanen har varit (är?) under luppen vad det gäller själva terroristutredningen.
Och vem vet, kanske Özz-klanen är avfärdade vad det gäller brott relaterade till terrorism och enbart skattebrott kvarstår? Eller, kanske utredningen fortgår vad det gäller allvarligare brott?

Om det enbart handlar om Skattebrott så är det Skatteverket som utreder och sedan överlämnar saken till åklagare.

Personligen så tror jag att Polisen (säkerhetspolisen?) först ser till att utreda alla misstänkta terroristrelaterade brott med syfte att få fällande domar eller få klarhet i att brott inte är begånget, innan man överlämnar information om lägre prioriterade brott till Skatteverket eller "vanliga" polisen?

Jag tror helt enkelt att man inte vill röra upp en jäkla massa damm, inte damm som kan störa långt viktigare utredningar.

I nuläget så får vi nog ställa våra förhoppningar till Skatteverket och Gotlands kommun.
Jag har gott hopp om att Skatteverket gör det som förväntas av dem.

Misstänkt terrorfinansiering är ett terrorrelaterat brott, hoppas att det inte bara rinner ut i sanden.
Citera
2018-05-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
När jag googlar "özz buken familj" kommer inte namnet som nämns upp. Någon som kan bekräfta att dom är relaterade?

Edit:nvm såg att det stämde överens med ett av namnen som jag hade missat

Tillägg: Jag tror inte det är någon form av medveten terrorfinansiering på något vis, men är ändå intressant. Mycket pengar på 6 veckor, och jag undrar om det är svarta pengar. Hoppas flashbackdetektiverna kan hitta något smaskigt.

Håller med, summan är alldeles för stor även om den utbetalades svart till en enskild arbetare. Att det var svartjobb kommer de nog inte undan med. Just pga utbetalningar utan skatteverkets information, utan faktura och direkt till ett privat konto.
Om Özz inte visste, har han nog fortfarande ett juridiskt ansvar för sina egna fastigheter, och renoveringar där som ökar mervärdet. Alltså ett ansvar att ta reda på hur en svåger skötte affärerna för hans räkning.

Men den viktigaste frågan är summans storlek. Där vet jag inte hur involverad Özz varit i allt. Det kan man bara spekulera i. Özz har inget ansvar för om exempelvis kokain köps i samma veva som svartjobb betalas av en svåger.
Men där får man spåra transaktionerna bakåt för att se. Om Özz fört över 85000 kr till svågern, som sedan betalat Akilov, då är risken såklart stor att han varit inblandad.
Ett annat alternativ är att det stora beloppet var penningtvätt av svarta löner för olika uppdrag inom standup. Nöjesbranschen ger inga stora summor och ofta utbetalas en "symbolisk summa" svart.
Citera
2018-05-08, 10:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag har gott hopp om att Skatteverket gör det som förväntas av dem.

Misstänkt terrorfinansiering är ett terrorrelaterat brott, hoppas att det inte bara rinner ut i sanden.
Vi är på samma våglängd.

Jag förlitar mig på Skatteverket vad det gäller skattefuskandet. Samhällskontraktet kräver att Skatteverket agerar.
Vad det gäller eventuella terroristkopplingar så tror jag att det är (har varit?) under luppen. Återigen, samhällskontraktet.

I båda fallen så tror jag att man inte lägger fingrarna emellan.

Terroristbrott slår hål i den blöta PK-filten som ligger över det Svenska samhället. Och skattebrott som gått viralt gör detsamma.

Jag håller tummarna!
Citera
2018-05-08, 10:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Håller med, summan är alldeles för stor även om den utbetalades svart till en enskild arbetare. Att det var svartjobb kommer de nog inte undan med. Just pga utbetalningar utan skatteverkets information, utan faktura och direkt till ett privat konto.
Om Özz inte visste, har han nog fortfarande ett juridiskt ansvar för sina egna fastigheter, och renoveringar där som ökar mervärdet. Alltså ett ansvar att ta reda på hur en svåger skötte affärerna för hans räkning.

Men den viktigaste frågan är summans storlek. Där vet jag inte hur involverad Özz varit i allt. Det kan man bara spekulera i. Özz har inget ansvar för om exempelvis kokain köps i samma veva som svartjobb betalas av en svåger.
Men där får man spåra transaktionerna bakåt för att se. Om Özz fört över 85000 kr till svågern, som sedan betalat Akilov, då är risken såklart stor att han varit inblandad.
Ett annat alternativ är att det stora beloppet var penningtvätt av svarta löner för olika uppdrag inom standup. Nöjesbranschen ger inga stora summor och ofta utbetalas en "symbolisk summa" svart.
Fastighetsägare ÄR ansvariga.
Ett av husen ägs enbart av Özz och ett annat av Özz och systern.
Det är fastighetsägarens skyldighet att antingen kontrollera att F-skattsedel finns, att betalningar sker mot fakturor, etc. Eller, om F-skattsedel saknas så skall fastighetsägaren betala samtliga skatter.
Citera
2018-05-08, 11:14
Medlem
Någon som har koll på sannolikheten att Özz eller systern eventuellt åker dit för skattebrott?

Är det stor eller liten risk med de fakta som ser ut att finnas i dag?

Hur ser samhället på eventuellt brott? Axelryckning?

Hur är vardagen för Özz? Skriver han för Expressen och jobbar vidare med stå upp och företagsgigg som vanligt?
Citera
2018-05-08, 12:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Fackförbundet för byggjobbare skriver om ÖN

"Hösten 2015 får Akilov plötsligt totalt 85 000 kronor till sitt konto. Under några månader utför han renoveringar av två sommarhus på Gotland som ägs av komikern Özz Nûjen, hans syster och hennes man. Överföringarna är märkta ”Gotland” och ”Jobb Gotland” och uppdraget är Akilovs största inkomstkälla under året. I ett förhör säger han uttryckligen att han jobbade svart på Gotland. ”Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent efter dem, och ja, göra rent”, refererar Uppdrag Granskning. När förhörsledaren frågar vad företaget heter svarar Akilov: ”Det var inget företag, det var mina landsmän som hade bjudit in mig att jag skulle hjälpa dem.” Inbetalningarna till Akilov kommer inte från Nûjens konto utan från svågern. Nûjen säger att han inte har känt till något svartarbete."

https://www.byggnadsarbetaren.se/jobb-for-ozz-och-asbestsanering-terroristen-akilovs-tid-pa-svenska-byggen/?utm_campaign=cmp_836812&utm_medium=email&utm_sour ce=getanewsletter
Citera
2018-05-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
En sak som stör mig är formuleringen som samfundet har valt; "I anledning av de uppgifter som har förekommit i media och på sociala medier, rörande en advokat som påstås ha anlitat den numera för terrorbrottet på Drottninggatan åtalade personen, har generalsekreteraren inlett ett disciplinärende".

Lägg märke till det fetade. Min undran är....varför skriver man inget om att det är uppgifter som står i fuppen? Jag är övertygad om att en mycket stor andel av Sveriges advokater har läst det med egna ögon helt enkelt för att det här så pass stort. Dessa borde ha reagerat våldsamt.....tycker man.....

De borde alltså på eget initiativ (som du säger CapsLock) ha öppnat ärendet utan att behöva göra nån slags omskrivning om att det är för att det är uppgifter i media. Dessutom så skulle det väl snarast ha sett snyggare ut om de gjort det självmant, utan att behöva "uppgifter i media och sociala medier", eller vad tycker ni andra?

För övrigt så ska Usch vara med på "Humorkalaset" på Stockholm Waterfront senare i höst. Av nån anledning så finns även bland "komikerna" A. Plaskaslida. Vad gör hon där? Konferencier? Eller är meningen att man ska skratta åt hennes kränkta uppsyn när vänstern sparkats ut ur både Stockholms styre och som regering

Formuleringen är en beskrivning på hur advokater misstänkta för brott får en gräddfil i ett eget rättssystem, i ett underligt system, där det är advokatkollegor som handlägger ärendet i en hemlig hantering. Det leder till ett "beslut" som inte har med den allmänna lagstiftningen att göra.

Det vi ser är ett litet exempel på, när advokatsamfundet skyddar en advokat från det vanliga rättsväsendet! NÖFF. NÖFF.

När Anne Ramberg får reda på, att en advokat kan komma att befläcka advokatkåren med sin penningtvätt och med sina terrorkontakter, och att de ekonomiska intressen advokatsamfundet företräder kan äventyras, sopas kriminaltet under mattan.

Kan inte Anne Ramberg straff- och processrätt, eftersom hon inte överlämnar sina "misstankar" till polis och åklagare? Kan hon inte fråga någon om hjälp, i denna komplicerade juridik?
Citera
2018-05-08, 13:10
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

"Hösten 2015 får Akilov plötsligt totalt 85 000 kronor till sitt konto. Under några månader utför han renoveringar av två sommarhus på Gotland som ägs av komikern Özz Nûjen, hans syster och hennes man. Överföringarna är märkta ”Gotland” och ”Jobb Gotland” och uppdraget är Akilovs största inkomstkälla under året. I ett förhör säger han uttryckligen att han jobbade svart på Gotland. ”Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent efter dem, och ja, göra rent”, refererar Uppdrag Granskning. När förhörsledaren frågar vad företaget heter svarar Akilov: ”Det var inget företag, det var mina landsmän som hade bjudit in mig att jag skulle hjälpa dem.” Inbetalningarna till Akilov kommer inte från Nûjens konto utan från svågern. Nûjen säger att han inte har känt till något svartarbete."

https://www.byggnadsarbetaren.se/jobb-for-ozz-och-asbestsanering-terroristen-akilovs-tid-pa-svenska-byggen/?utm_campaign=cmp_836812&utm_medium=email&utm_sour ce=getanewsletter

Bra att S-märkta tidningar börjar uppmärksamma hur vår värste terrorist genom tiderna fått sitt uppehälle finansierat i Sverige.
Citera
2018-05-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Någon som har koll på sannolikheten att Özz eller systern eventuellt åker dit för skattebrott?

Är det stor eller liten risk med de fakta som ser ut att finnas i dag?

Hur ser samhället på eventuellt brott? Axelryckning?

Hur är vardagen för Özz? Skriver han för Expressen och jobbar vidare med stå upp och företagsgigg som vanligt?

Sannolikheten att Özz eller den debila advokaten Debbie åker dit är liten, då de tillhör favoriserade grupper. Kurder med monopol på tolkning av rasism och integration. En kurdisk advokat av det täcka könet har immunitet i det feministiska konungariket, där också en kronprinsessa håller käft, när det tafsas på henne i de fina salongerna!

Det måste till fler reportage om hur det är ställt i Sverige, av förträffliga journalister som Janne Josefsson. Övriga journalistkåren vågar inte sköta sitt jobb och granska maktmissbruk. Sverige är landet där det tisslas och tasslas, man fryser ut, och tiger ihjäl saker, i stället för att göra en grundlig utredning av filurer som denna sak handlar om.

Det vi ser är ett system där klanen Özz, och kladdade män inom Svenska Akademin, kommer undan med vad som helst, eftersom det råder en allmän uppfattning om att bilden av Sverige och förtroendet för rättsväsendet är viktigare, än hur det ser ut i verkligheten. Det är bättre enligt maktens hantlangare att förneka brottslighet i advokatkåren, eller i Svenska Akademin än att göra sig av med brottslingarna.

Det vi se nu, är att de intressen man skyddat genom immunitet, är onda krafter som skadat bilden av Sverige mest, och därmed undergrävt förtroendet för rättsväsendet ännu mer!

Jag ser klanen Özz som en symbol för misslyckad integrering, och ett praktexempel på hur det kan gå när man vill för väl, utan att beakta rättsordningen. Det måste till allmänna protester som Metoo, eller ett inställt Nobelpris, innan polletten trillar ner om att det finns brottslingar mitt ibland oss, som sökt skydd i olika yrken och skrån.
Citera
2018-05-08, 13:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Just facket borde ju vara väldigt kritiska till svartarbete, som ju gör att deras medlemmar riskerar att bli utkonkurrerade på oschyst sätt. Dessutom har Özz anlitats mycket av fackföreningar som betalt fantasisummor för att ha honom på olika "temadagar om mångfald" & liknande skit. Så dom kanske känner sig lite svikna nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in