Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-05, 14:00
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Att man startat ett utredningsärende från Advokatsamfundets sida innebär ju inte att den behöver pågå aktivt. Det är lite som när polisen tar upp en brottsanmälan men låter saken bero för att sedan lägga ner den.

Jag tror att samfundet helt enkelt känner sig tvingade att visa att man har reagerat, och nu låter man bara saken bero. De avvaktar nog bara vad som händer hos polis, skattemyndigheter och i media. Skulle saken "explodera" så får samfundet krishantera där och då.

Givetvis har Ramberg och hennes giriga asyladvokater allt att förlora på att deras övervinster från asylhanteringen offentliggörs. De skulle kunna bli kandidater för lyktstolpsutsmyckningar eller piñata-säckar hängandes från viadukter om så vore fallet.

Det är många flotta advokatkåkar i Sverige som finansierats av fattigpensionären Gerda, 89, som får ligga hjälplös med liggsår i hemmet när skatterna gått till asylutredningar.

Det som blir intressant att se är hur lång denna sk handläggningstid är. Det speglar ju till stor del effektiviteten inom Advokatsamfundet. Kan man snabbt och resolut utreda och fatta ett beslut eller tänker man köra det i långbänk, det är till syven och sist Anne Rambergs ansvar att agera. Skulle bevisföring kring det som Bert fått höra dvs att fler av de Uzbeker som nu häktats har ett samröre med Akilov.Gotland.Debbie faller en stor skugga över Ramberg som inte agerat snabbt och resolut redan när kopplingen samt betalningsströmmar Debbie.Akilob uppenbarade sig. Att tämligen omedelbart suspendera Debbie när man konstaterat att man haft svart asylarbetskraft på ägorna i avvaktan på utredning torde ju vara en självklarhet för att inte ge skuggor av tvivel mot själva Advokatsamfundet.

Sällan har en utredning av en enskild advokat från Advokatsamfundet haft så många ögon på sig.

Citera
2018-05-05, 14:03
Medlem
De båda kåkarna har alltså renoverats i flera år. Sannolikt har mycket svarta pengar (från svarta gigg) betalats ut i löner. Tabben med stort T var när Akilov ville få pengar på sitt konto. Detta för att skicka hem lite stålar. Att gå till en bank med kontanter för att sedan skicka iväg dem låter sig inte göras hur som helst pga regler som införts för att förhindra penningtvätt.

Borde inte vara svårt att hitta fakturor på renoveringar som är vita och estimera i vad mån de täcker de totala kostnaderna. Özz är kokt. Lär inte fungera med att dra rasistkortet heller när han mals in i skattekvarnen. Kan bli kämpigt för kommunen också om de trixat med detaljplan och annat. Gott så då det blir Annie Lööfs part som får bära hundhuvdet. Özz präktiga sossevänner blir näppeligen ett stöd nu när valkampen börjat.
Citera
2018-05-05, 14:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Folkdomstolar och skampålar i all ära men ett fungerande rättsväsende har också sina poänger, måste man välja så föredrar jag det senare.
Fair enough! Vi tycker helt enkelt olika!

Ett litet förtydligande, då jag skriver om eventuella utredningar under sekretess hos säkerhetspolisen, så menar jag att det är långt viktigare att de i tysthet (om så krävs) får söka efter potentiella massmördare.
Det om något kräver ett fungerande rättsväsende.

Om det enbart handlar om Özz-klanens skattebrott så är det skatteverket och åklagarmyndigheten som gäller.
Om det gäller någon eventuell "aktiv" koppling mellan Özz-klanen och terrorism, då tror jag att varje form av offentligt tillkännagivande av säkerhetspolisen kan skapa problem för en sådan utredning.
Och varför skulle säkerhetspolisen komma med något tillkännagivande?
Jag menar, vad har polisen rent generellt för skyldigheter att tillkännage vad som görs?
Citera
2018-05-05, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
På R Damms linkedin profil har han angivit att han talar fyra språk varav kurdiska är ett.
Kurdiska tillhör ju dock den iranska språkfamiljen, inte den turkiska som uzbekiska.
Citera
2018-05-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Det som blir intressant att se är hur lång denna sk handläggningstid är. Det speglar ju till stor del effektiviteten inom Advokatsamfundet. Kan man snabbt och resolut utreda och fatta ett beslut eller tänker man köra det i långbänk, det är till syven och sist Anne Rambergs ansvar att agera...]
Det blir långbänk. Man kommer att invänta utvecklingen som jag påpekade. De har inte heller möjlighet att "förhöra" Debbie Nujen som en polis, det blir snarare lite kollegiala samtal.

- "Men Debbie hörrudu, varför betalade du Akilov från ditt konto?"
- "Snälla Ann, du får tala med min make, det är han som sköter kontakterna med byggarna."
- "Men vad var det för byggfirma, Debbie?"
- "Byggfirma och byggfirma, det var ju den där polacken som anlade din pool i Torekov, minns du inte?"
- "Jaha, ja, han sa ju att han var registrerad med firma i Polen, så då måste det ju vara juste."
- " Dessutom så gjorde han ju en humanitär insats genom att anställa de där sju marockanerna där du har överklagat utvisningsbeslutet Ann, blir ju lite känsligt det där."
- "Ja, hörrudu Debbie, det blir nog det. Vi får vänta och se om skattemyndigheten börjar titta på det där."
- "Precis. Och jag vet ju inget mer. Du får som sagt prata med min make. Eller min bror."
Citera
2018-05-05, 15:05
Medlem
Inte för att jag tror att det har någon betydelse i sammanhanget med Özz är muslim. Jag trodde inte att han var det eftersom han är kurd men där hade jag hade fel.

Googlade "Özz Nujen Muslim" och det var så som jag inte kunde föreställa mig.

Hur stor andel av kurderna är muslimer?
Citera
2018-05-05, 15:10
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Inte för att jag tror att det har någon betydelse i sammanhanget med Özz är muslim. Jag trodde inte att han var det eftersom han är kurd men där hade jag hade fel.

Googlade "Özz Nujen Muslim" och det var så som jag inte kunde föreställa mig.

Hur stor andel av kurderna är muslimer?
De absolut flesta. Och de flesta av dem i sin tur är Sunnier - inte Shior. Alltså samma som IS. Det finns många kurder i IS, i motsats till vad man gärna vill tro.

Med det INTE sagt, menat eller antytt att Nujens sympatiserar med IS.
Citera
2018-05-05, 15:13
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Det som blir intressant att se är hur lång denna sk handläggningstid är. Det speglar ju till stor del effektiviteten inom Advokatsamfundet. Kan man snabbt och resolut utreda och fatta ett beslut eller tänker man köra det i långbänk, det är till syven och sist Anne Rambergs ansvar att agera. Skulle bevisföring kring det som Bert fått höra dvs att fler av de Uzbeker som nu häktats har ett samröre med Akilov.Gotland.Debbie faller en stor skugga över Ramberg som inte agerat snabbt och resolut redan när kopplingen samt betalningsströmmar Debbie.Akilob uppenbarade sig. Att tämligen omedelbart suspendera Debbie när man konstaterat att man haft svart asylarbetskraft på ägorna i avvaktan på utredning torde ju vara en självklarhet för att inte ge skuggor av tvivel mot själva Advokatsamfundet.

Sällan har en utredning av en enskild advokat från Advokatsamfundet haft så många ögon på sig.

En sak som stör mig är formuleringen som samfundet har valt; "I anledning av de uppgifter som har förekommit i media och på sociala medier, rörande en advokat som påstås ha anlitat den numera för terrorbrottet på Drottninggatan åtalade personen, har generalsekreteraren inlett ett disciplinärende".

Lägg märke till det fetade. Min undran är....varför skriver man inget om att det är uppgifter som står i fuppen? Jag är övertygad om att en mycket stor andel av Sveriges advokater har läst det med egna ögon helt enkelt för att det här så pass stort. Dessa borde ha reagerat våldsamt.....tycker man.....

De borde alltså på eget initiativ (som du säger CapsLock) ha öppnat ärendet utan att behöva göra nån slags omskrivning om att det är för att det är uppgifter i media. Dessutom så skulle det väl snarast ha sett snyggare ut om de gjort det självmant, utan att behöva "uppgifter i media och sociala medier", eller vad tycker ni andra?

För övrigt så ska Usch vara med på "Humorkalaset" på Stockholm Waterfront senare i höst. Av nån anledning så finns även bland "komikerna" A. Plaskaslida. Vad gör hon där? Konferencier? Eller är meningen att man ska skratta åt hennes kränkta uppsyn när vänstern sparkats ut ur både Stockholms styre och som regering
Citera
2018-05-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramboll
De absolut flesta. Och de flesta av dem i sin tur är Sunnier - inte Shior. Alltså samma som IS. Det finns många kurder i IS, i motsats till vad man gärna vill tro.

Med det INTE sagt, menat eller antytt att Nujens sympatiserar med IS.

Jo kollade just runt lite. De flesta kurderna är Sunni.

Var inte YPG eller vad de hette kurder som kämpade emot IS? Eller var YPG turkar?
Citera
2018-05-05, 15:17
Medlem
carambolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
En sak som stör mig är formuleringen som samfundet har valt; "I anledning av de uppgifter som har förekommit i media och på sociala medier, rörande en advokat som påstås ha anlitat den numera för terrorbrottet på Drottninggatan åtalade personen, har generalsekreteraren inlett ett disciplinärende".

Lägg märke till det fetade. Min undran är....varför skriver man inget om att det är uppgifter som står i fuppen? Jag är övertygad om att en mycket stor andel av Sveriges advokater har läst det med egna ögon helt enkelt för att det här så pass stort. Dessa borde ha reagerat våldsamt.....tycker man.....

De borde alltså på eget initiativ (som du säger CapsLock) ha öppnat ärendet utan att behöva göra nån slags omskrivning om att det är för att det är uppgifter i media. Dessutom så skulle det väl snarast ha sett snyggare ut om de gjort det självmant, utan att behöva "uppgifter i media och sociala medier", eller vad tycker ni andra?

Bra observerat. Du har helt rätt. Detta är ynkligt.
Citera
2018-05-05, 15:19
Medlem
carambolls avatar
Citat:

Var inte YPG eller vad de hette kurder som kämpade emot IS? Eller var YPG turkar?
Jo det stämmer. Men det handlar främst om territorier, och att IS inte enbart är Sunnier - utan dessutom Wahabister - som ju är en strängare gren.
Citera
2018-05-05, 15:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

YPG är en offspring från PKK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in