Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 18:23
  #9553
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Precis. De behöver någon som har lite mod och inte bara anpassar sig efter hur media ska uppfatta allt. De har egentligen ett guld läge att sätta åt både S och L och C. Men Batra är så otroligt feg. Vad har hon att förlora liksom? De PK-typer som lämnat för C är redan förlorade och de rationella som lämnat för SD kommer inte tillbaka till en som inte vågar ta ställning. De enda hon kan vinna är de som inte gillar S. Sätt press på småpartierna att bekänna färg så inte SD-chansningen var förgäves liksom.

Behöver? Snarare måste skulle jag påstå. Om M fortsätter att låta C och L vara otydliga med valet att sitta med S har M allt att förlora medan C och L har allt att vinna.

Alliansen var över i samma stund som C och L öppnade upp för samarbete med S. Att det ser ut som det gör i opinionen är endast för att folk inte förstår det. Att det är alltså inte är synonymt med en högerröst att rösta på C och L.
2017-05-24, 18:32
  #9554
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Behöver? Snarare måste skulle jag påstå. Om M fortsätter att låta C och L vara otydliga med valet att sitta med S har M allt att förlora medan C och L har allt att vinna.

Alliansen var över i samma stund som C och L öppnade upp för samarbete med S. Att det ser ut som det gör i opinionen är endast för att folk inte förstår det. Att det är alltså inte är synonymt med en högerröst att rösta på C och L.

Intressant att den största förändringen är sossarnas massiva tapp. Nåt som även Aftonbladet/Inizio visade på härom veckan. Den där märkliga terroreffekten höll inte i sig länge.

Annat som är värt att notera är väl att SD sätter nytt "all time high" i en mätning från Ipsos. Ryktet om deras kris är med andra ord rejält överdrivet. Det finns bara tre partier som går bra och det är C, V och SD. Vad det gäller Mp så tror jag faktiskt att de kommer att åka ur riksdagen. Smått fantastiskt att det kunde gå så illa för dem.
2017-05-24, 23:30
  #9555
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nu kan inte AKB ha så långt kvar som ordförande efter den här nya kallduschen. Jag kan inte se att hon kommer att kunna leda M in i valet med dessa opinionssiffror bakom sig. Trenden är dessutom solklar.
C är snart ikapp M och det är nog en mycket ovan roll för yngre moderater.

"
SD får 19 procent mot Moderaternas 15 i majmätningen.
.
.
Bara vid ett enda tillfälle sedan DN/Ipsos mätningar började 1979 har Moderaternas väljarstöd skattats lika lågt som nu. Det var i oktober 2002, månaden efter Bo Lundgrens katastrofval.



http://www.dn.se/nyheter/sverige/dni...tsatter-for-m/

Man får förstås vara litet försiktig, dels med att det är Ipsos och dels med en enskild mätning. Emellertid är trenden tydlig i flera mätningar och från flera institut - M är på väg att bli det tredje största partiet. Om C går fram ytterligare till valet skulle det sensationella kunna ske att vi får ordningen S, SD, C, M. Detta vore en jordbävning!

I alla händelser öppnar dessa osäkra framtidsutsikter för M för ännu mer problem när det gäller regeringsfrågan. Det blir allt viktigare vilka partier som eventuellt åker ut efter valet; blir det MP eller KD eller båda? Eller något annat? Vilka konsekvenser får i så fall detta? Det har hänt en hel del jämfört med för ett år sedan och opinionsläget bör nog få rätt många att fundera över sina respektive framtider och hur man ser på sitt respektive partis möjligheter.

...och som vanligt så tilldrar sig det långsamt minskande S minst uppmärksamhet, samtidigt som detta är den kanske viktigaste enskilda förändringen i svensk politik under de senare decennierna.
2017-05-25, 00:05
  #9556
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man får förstås vara litet försiktig, dels med att det är Ipsos och dels med en enskild mätning. Emellertid är trenden tydlig i flera mätningar och från flera institut - M är på väg att bli det tredje största partiet. Om C går fram ytterligare till valet skulle det sensationella kunna ske att vi får ordningen S, SD, C, M. Detta vore en jordbävning!

I alla händelser öppnar dessa osäkra framtidsutsikter för M för ännu mer problem när det gäller regeringsfrågan. Det blir allt viktigare vilka partier som eventuellt åker ut efter valet; blir det MP eller KD eller båda? Eller något annat? Vilka konsekvenser får i så fall detta? Det har hänt en hel del jämfört med för ett år sedan och opinionsläget bör nog få rätt många att fundera över sina respektive framtider och hur man ser på sitt respektive partis möjligheter.

...och som vanligt så tilldrar sig det långsamt minskande S minst uppmärksamhet, samtidigt som detta är den kanske viktigaste enskilda förändringen i svensk politik under de senare decennierna.
Du tror inte att det istället blir (MP) och PSTVKUNFp(L) som åker ur?
Sedan major Björklund öppnat för samarbete med (S) så tror jag att hans väljare blir allt mer benägna att istället rösta med (KD)!
2017-05-25, 15:11
  #9557
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du tror inte att det istället blir (MP) och PSTVKUNFp(L) som åker ur?
Sedan major Björklund öppnat för samarbete med (S) så tror jag att hans väljare blir allt mer benägna att istället rösta med (KD)!

Mycket märkligt kan förstås ske i politiken, men i nuläget tror jag inte att FP/L åker ur 2018. Det finns fortfarande tillräckligt många vänsterliberaler av Birgitta Ohlsson-typ som är beredda att rösta på ett FP/L som hoppar över skacklarna. Däremot tror jag att det långsiktigt skadar partiet och utesluter inte att FP/L åker ur 2022. Vi kan minnas hur det gick för FP under Bengt Westerbergs tid, när han svävade på målet och gick över till den mörka sidan:

FP i valet 1991: 9,1 %
FP i valet 1994: 7,2 %
FP i valet 1998: 4,7 %

Här tycker jag mig kunna se effekten av att FP bl a drev igenom ett upphävande av Luciabeslutet respektive att man stödde S efter valet 1994.

Emellertid är det över ett år till valet, så möjligheten finns fortfarande att något händer så att jag får anledning att omvärdera min prognos.
2017-05-25, 18:08
  #9558
Avstängd
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Precis. De behöver någon som har lite mod och inte bara anpassar sig efter hur media ska uppfatta allt. De har egentligen ett guld läge att sätta åt både S och L och C. Men Batra är så otroligt feg. Vad har hon att förlora liksom? De PK-typer som lämnat för C är redan förlorade och de rationella som lämnat för SD kommer inte tillbaka till en som inte vågar ta ställning. De enda hon kan vinna är de som inte gillar S. Sätt press på småpartierna att bekänna färg så inte SD-chansningen var förgäves liksom.
Min fromma förhoppning är att Tobias Billström tar över rodret efter Batra, den förhoppningen har väckts av att han just nu när det så mörkt ut för M plötsligt har stigit fram ur skuggorna med sin kritik av migrationspolitiken.

Som sagt, bara en liten from förhoppning.
2017-05-25, 20:35
  #9559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man kan väl säga en seger för PKismen. Samma stund som Batra nu öppnade något så började det liksom både från vänster och höger tidningar att hylla Lööf som nu inte ens behövde uttala sig. Givet är nu Centerns framgång av sådan art att den nu inte beror ett skit på varken Lööf eller centerns politik. Det nu M behöver göra är väl att vid sista chansen till hösten byta ut Batra. Vilken som och man tar nog tillbaka de procent man tappat till C. Blir väl svårare nu att dra tillbaka röster från SD då det nu kommer krävas då en som drar tillbaka vänskapshanden åt det hållet.

1. Det beror på hur man ser det. Centern visar framfötterna i många frågor. Det är inte bara Annie Löf utan en hel del lokalpolitiker är offensiva utan att vara provokativa i t.e.x. byggfrågor.
2. Batra var för långsam. Att förhandla med Sd ur en svag position är inte lämpligt utan något som borde skett när partier hade 24%. Givetvis kan det vara som så att M helt enkelt röstas ned av MSM i opinionen - antingen som en funktion av att de avtalat om att S ska regera i 8 år... eller som en funktion av att de kan tänka sig att regera med stöd av Sd i vissa frågor - något som inte verkar så farligt i sammanhanget av att Jimmie varit medlem i M samt att Sd uppenbarligen stöds av den mellan 1880-1980 stadsbärande "gammelhögern" - en instans av högern som liberalerna tenderar att hata helhjärtligt och som just nu rent praktiskt typ kontrollerar 3/5 av jordklotet där Kina är en 1/5 och liberalerna har den sista 1/5: delen. M har även problem i en massa lokalpolitiker, och då menar jag inte frispråkiga typer som vräker ur sig en massa som Bo Frank - och åtminstone erbjuder skådespel utan typ lokalpolitiker som typ kräver mutor för att följa lagen eller avtal etc. osv.
3. Godhet är alltid vinnande.
4. Aja. Lär inte ske med mindre än ett mord innan valet. Högst otroligt. Vem vet Borg eller Reinfeldt kanske träder i hennes ställe?
5. C ligger gissningsvis på 10%+. Det är nog svårt att ta tillbaka dessa enkelt. Man ska dock inte tro att C är helt ointressanta av Sd...... Det är bara det Annie nog kräver statsministertiteln och humanitet för att låta Sd vara med. Sd bör i ett sådant läge inta positionen av det gamla nationalistpartiet - vilket regerade Sverige i närmare 40 år under Konungens ledning. - eller med andra ord bli riktiga high-quality Yimbys.
6. M:s liberala lokalpolitiker lever rövare rätt fett ute i kommunerna just nu. Har man fått ett föreläggande av dem så vill man döda dem IRL i hela 24h. Särskilt när man vet att det handlar om utebliven muta.
2017-05-26, 07:03
  #9560
Medlem
arbetets avatar
En liten annorlunda mätning av AB/Inizio. Vilket är det näst bästa partiet?:

Nya skräcksiffror för Fridolin och Lövin

Citat:
Den nya mätningen från Aftonbladet/Inizio är skräckläsning för Miljöpartiet.
Bara fyra procent tycker att de gröna är näst bästa parti. Det placerar dem på samma jumboplats som Feministiskt initiativ.

De får bara 4 % där och hamnar på samma jumboplats som F!. Tyvärr missar AB den verkliga skräcken: S hamnar bara på 8 % och endast KD hamnar lägre. Det i jämförelse med M som vinner klart på 17 %.

Intressant då det ger en fingervisning om vilken substans det finns i partierna och ev. potential inför framtiden.

SD får 8 % för alla som undrar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...olin-och-lovin
https://unvis.it/aftonbladet.se/nyhe...olin-och-lovin
2017-05-27, 05:04
  #9561
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Min fromma förhoppning är att Tobias Billström tar över rodret efter Batra, den förhoppningen har väckts av att han just nu när det så mörkt ut för M plötsligt har stigit fram ur skuggorna med sin kritik av migrationspolitiken.

Som sagt, bara en liten from förhoppning.

Intressant tanke. På rak arm kan jag inte komma på någon annan ledande moderat från Reinfeldt-eran som kanske inte på riktigt samma sätt är befläckad av att härstamma från den tiden. M har rimligtvis problemet med att de vill dumpa Reinfeldt-arvet, samtidigt som ledande moderater själva uppenbart är en del av den. Man erkänner att den tidigare förda politiska linjen inom asylpolitik m.m. var fel, men samtidigt har man problemet att man inte vill gå in på ansvarsfrågan och erkänna vilka konsekvenser den politik man bedrev i regeringsställning faktiskt har för Sverige både idag och på lång sikt. Frågan är om Billström sticker i ögonen på samma sätt som många av de andra från Reinfeldttiden, med tanke på att han under den mest fanatiska Reinfeldtfundamentalismen tog i samband med asylpolitiken ordet "volymer" i sin mun och blev omedelbart nedtryckt av självaste Reinfeldt. Dessutom är han inte heller befläckad av hela DÖ-spektaklet.

Missförstå mig inte, jag minns även en hel del mindre smickrande saker om Billström som i hög grad följde Reinfeldtdoktrinen, samt det lär ju finnas mer att finna om man orkar gräva. Men jag tänker nu hur han eventuellt kan uppfattas mer generellt av flertalet aktiva moderater.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-05-27 kl. 05:31.
2017-05-27, 05:26
  #9562
Medlem
Europes avatar
Är det någon som har någon uppfattning kring vilken chans det finns för att KD ska fortsätta få stödröster även i nästa val? Med tanke på den nya situationen där Alliansen nog är överspelad? Har stödröstarna i första hand bestått av moderater eller mer generellt alliansväljare som vill se KD kvar i riksdagen? Samt hur spelar det in om M får (relativt tidigare) väldigt låga opinionssiffror, om många av KD:s stödröstare har varit M-väljare?

Samt hur ser det ut när det gäller stödröster för MP? Finns det rödgröna väljare eller vänsterväljare som är beredda att rösta på MP istället för sitt förstahandsval, om opinionssiffrorna inför valet pekar på att de ligger strax under 4%? Samt spelar det in om en del tror på att FI ändå skulle ha en chans att ta sig in i riksdagen? Jag menar att i ett sådant läge kanske MP och FI strider om samma stödröstare, i den mån det nu finns stödröstare på vänsterkanten?

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Marcus Oscarsson säger att Fi har 3,3% idag. Stämmer det verkligen? Ganska står chans att de kommer in i riksdagen.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp...rysare-3913622

Jag är beredd att satsa en rätt stor peng, förutsatt att jag får okej odds, på att FI inte tar sig in i riksdagen. De tog sig inte in i riksdagen i valet 2014, trots ett enormt valkampanjande och hajpande från offentligt håll för dem (inte minst från SR och SVT) under hela valåret, trots att den generella politiska vändningen inom den gemensamma 7K-politiken som FI troget lanserar sig under ännu inte hade skett, trots att den förändring i uppfattningar vi nu har sett hos en stor andel av väljarkåren (stick i stäv med FI:s politik) ännu inte hade skett, trots att FI inte hade på samma sätt kritiserats (och rättmätigt förlöjligats) i gammelmedia om de logiska felsluten i det man framför och trots att Schyman fortfarande var dragplåstret. Trots allt detta lyckades inte det svenska, regimlojala etablissemanget få in dem i riksdagen 2014. Det är rimligtvis helt kört för dem i valet 2018.

Den enda motverkande faktor jag kan komma på för ovanstående är om FI skulle lyckas suga upp många av de desillusionerade och missnöjda stollar som lämnar MP. D.v.s. att MP skulle åka ut och FI skulle komma in. Men trots denna möjlighet finner jag det osannolikt att FI tar sig in i riksdagen 2018.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-05-27 kl. 05:33.
2017-06-01, 09:38
  #9563
Moderator
Siegfrids avatar
SCB juni 2017:
C 11,3 +4,2
L 5,0 0
M 18,1 -4,7
KD 3,2 +0,1
S 31,1 +1,9
V 6,3 -1,4
MP 4,5 0
SD 18,4 +0,9
Övr 2,2 -1,0
Jämfört med SCB November 2016
http://www.scb.se/hitta-statistik/st...017--val-idag/
2017-06-01, 09:40
  #9564
Medlem
arbetets avatar
SCB Direkt 2017-06-31

Ingen tabell än men så här ser det ut:

Citat:
Partisympatiundersökningen visar att ett riksdagsval i maj skulle ge regeringspartierna (S+MP) 35,6 procent av rösterna. Allianspartierna (C+L+M+KD) skulle få 37,6 procent, Sverigedemokraterna 18,4 procent, Vänsterpartiet 6,3 procent och övriga partier 2,2 procent av rösterna.

För regeringspartierna sammantaget noteras en statistiskt säkerställd minskning jämfört med riksdagsvalet 2014. Socialdemokraterna skulle vid val i maj 2017 få 31,1 (±0,9) procent av rösterna medan Miljöpartiet skulle få 4,5 (±0,4) procent.

För allianspartierna som block noteras en statistiskt säkerställd minskning jämfört med riksdagsvalet 2014. Centerpartiet skulle vid val i maj få 11,3 (±0,6), Liberalerna (tidigare Folkpartiet) 5,0 (±0,4), Moderaterna 18,1 (±0,7) och Kristdemokraterna 3,2 (±0,4) procent.

Sverigedemokraterna skulle få 18,4 (±0,8), Vänsterpartiet 6,3 (±0,4) och övriga partier skulle vid val i maj få 2,2 (±0,3) procent av rösterna. Bland övriga partier är Feministiskt initiativ störst.

Andelen osäkra i väljarkåren är cirka 18 procent i maj 2017.

http://www.scb.se/hitta-statistik/st...017--val-idag/

Edit:

Idag blev jag 2:a

M kan andas ut lite, tror jag.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback