2018-05-07, 21:32
Medlem
Hehe vad fan är detta för idioti...

Om nu någon valstuga faktiskt blir nerbränd lär dom ju inte få sympati...

Citat:
”Vi har haft problem med sabotage – men att få en valstuga nedbränd är inte nödvändigtvis illa för oss: det kan bli en trevlig tidningsartikel. Därför kan det vara god strategi att sätta upp en brännbar (tom, naturligtvis) valstuga i valkampanjens inledning"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPG7d5/forslaget-i-internt-sd-dokument-tom-valstuga-som-kan-brannas-ner

Går det ens att döma någon som bränt ner en sån stuga?
Jag menar, uppsåtet verkar ju ha varit att den skulle bli nerbränd.

Jag har för mig att det var någon som hade lagt fram en plånbok med pengar för att ta reda på om det fanns en tjuv, men där ansåg man att tjuven inte begått något brott eftersom syftet hade varit att pengarna skulle stjälas...
Men den principen kanske inte går att tillämpa när det gäller mordbrand?
Senast redigerad av Blalotus 2018-05-07 kl. 21:44.
Citera
2018-05-07, 21:43
Medlem
tarsiers avatar
Förvånar mig inte att det kommer från SD, men känner även att detta är ett valår där alla metoder är tillåtna. Synd bara att det läckte ut - det hade mycket väl kunnat bli en fin tidningsartikel!
Citera
2018-05-07, 21:46
Medlem
NovaOculuss avatar
Utmärkt sätt att få sympati.

Även om en SDare eldar ner stugan själva anonymt, så kommer folk tro att det är ett hatbrott.

Påminner mig om Tyskland där en kommunist brände ner stadshuset och Adde fick väljarstöd.
Citera
2018-05-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Utmärkt sätt att få sympati.

Även om en SDare eldar ner stugan själva anonymt, så kommer folk tro att det är ett hatbrott.

Påminner mig om Tyskland där en kommunist brände ner stadshuset och Adde fick väljarstöd.
Hade nog funkat skitbra om det inte hade läckt ut...

Nu är det ju kört för dom med alla former av sympati vad gäller skadegörelse i valkampanjen...
Citera
2018-05-07, 21:53
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus

Jag har för mig att det var någon som hade lagt fram en plånbok med pengar för att ta reda på om det fanns en tjuv, men där ansåg man att tjuven inte begått något brott eftersom syftet hade varit att pengarna skulle stjälas...

Om du tänder på en papperskorg räknas det som mordbrand. Gissningsvis gäller detsamma för nedbränd valstuga.
Citera
2018-05-07, 21:58
Medlem
scraftys avatar
"En skandalfabrik utan dess like."

Ebba Busch Thor formulerade det bra.
Citera
2018-05-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Hehe vad fan är detta för idioti...

Om nu någon valstuga faktiskt blir nerbränd lär dom ju inte få sympati...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPG7d5/forslaget-i-internt-sd-dokument-tom-valstuga-som-kan-brannas-ner

Klart man kan döma, dock inte till mordbrand utan skadegörelse/grov skadegörelse eller liknande. Gävlebocken byggs ju också upp varje i syfte att brännas ned med "sympatier" (reklam) om någon lyckas. Finns flera dömda där, en månads fängelse och 100k i skadestånd.

Nej, man får ingen större sympati om valstugan brinner, den måste nog sprängas om någon ska höja på ögonbrynen.
Citera
2018-05-07, 22:01
Medlem
Det skrivs om nån Per Wennerholm i artikeln. Men i SD göteborg finns det en Peter Wennerholm. det måste väl ändå vara fel i artikeln

https://www.expressen.se/gt/forslag-till-valstrategi-i-sd-fa-valstuga-nerbrand/
Citera
2018-05-07, 22:04
Medlem
Noose..s avatar
Brännbar valstuga? Jag har då aldrig sett en valstuga i betong. Någon annan?
Citera
2018-05-07, 22:05
Medlem
M Nordströms avatar
Man börjar ju undra hur vissa valstrategier kan komma med såna här jönsig förslag . Dessutom så borde dom väl fatta att sådant här läcker ut
Citera
2018-05-07, 22:12
Avstängd
OliverCromwells avatar
Vänsterextremister gonna vänsterextremera.

Det är det självklara som SD GBG konstaterade i det där intärna mejlet. Det är inte så att man hoppas på det. Utan att man konstaterar hur en viss grupp människor faktiskt agerar i verkligheten.
Citera
2018-05-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Om du tänder på en papperskorg räknas det som mordbrand. Gissningsvis gäller detsamma för nedbränd valstuga.
Nu frågar jag inte efter definitionerna på mordbrand utan om det verkligen döms för mordbrand, trots att syftet är att den ska brännas ner.
Citat:
Ursprungligen postat av RiksmongoNummer1
Klart man kan döma, dock inte till mordbrand utan skadegörelse/grov skadegörelse eller liknande. Gävlebocken byggs ju också upp varje i syfte att brännas ned med "sympatier" (reklam) om någon lyckas. Finns flera dömda där, en månads fängelse och 100k i skadestånd.

Nej, man får ingen större sympati om valstugan brinner, den måste nog sprängas om någon ska höja på ögonbrynen.
Bocken har inte alls som uttalat syfte att brännas ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in