2018-05-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Du vet inte vad jag varit på för möten. Vad är vischan för dig? Samma lika överallt inom AA.

Som Gynekologstol skriver; man ska sluta tänka själv och göra som budorden och de gamle vise säger, dvs översteprästerna. Annars tillfrisknar man aldrig på riktigt.
Följ med mig på ett möte som det alltid är fullt på så kommer du se att du missat väldigt mycket. Alla är överens om att det viktigaste är att hålla sig nykter och sen hur - ja det avgör var och en själv. Vissa tror på en Gud, andra inte. Jag har haft en relation med Jesus sen jag var liten. Men jag är inte intresserad av böckerna hos AA. Men de hjälper andra. Så inget jag bryr eller någon annan bryr sig om. Det kan kännas sektliknande om man är där två gånger typ. Det finns ställen jag bara varit på en gång för jag tyckte det var för dåligt. Men dit jag går (var några månader sen senast) så är det jävligt bra på alla punkter! Hittar man Gud eller något annat så är det väl bra? Om den sen är gruppen som är en högre makt... skit samma!
Citera
2018-05-07, 16:44
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
En högre makt behöver visst vara en gud. Ärligt talat så tror jag inte att det finns någon som på allvar tror att de kan sluta supa genom att lägga sitt liv och sin vilja i en stens händer.

Du har dock rätt i att det viktigaste för XA inte är exakt vilken gud som medlemmarna tror på. Det viktigaste är att medlemmarna ger upp sina egna tankar och sin egen personlighet, och följer den mall som XA har tagit fram.

Nä så är det inte alls
Citera
2018-05-07, 16:46
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Att tro på en högre makt är i allra högsta grad religiöst! AA platsar klockrent in på definitionen "religiös sekt". Frågor på det?

Var lite mer varsam med att anklaga folk för att vara tappade som barn!

Att hen skrev med politiskt är väl inte konstigt eftersom AA utger sig för att vara politiskt och religiöst obundna.

Högre makt har inget med religion att göra. Varken NA eller AA är en religiös sekt. NA och AA är politiskt obundna
Citera
2018-05-07, 18:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du är tappad som barn! Har du ens varit närvarande på ett möte? Gå till ett nytt ställe i så fall. Det är möten med vanliga människor som vill hålla sig nyktra bara. Bra sammanhållning och folk skiter om du tror på Gud eller inte. Det är helt ointressant hos alla.
Detta måste vara första gången som jag har sett en tolvstegare gå till personangrepp

Jag har blivit utpressad till att gå på möten, och det är inget som jag tänker göra om. Det handlar inte om möten som endast syftar till att deltagarna skall kunna hålla sig nyktra, det är snarare så att nykterheten av underordnad betydelse i förhållande till programmeringen.

Du kan inte ljuga för mig, vi vet båda att programmeringen är det centrala inom XA.
Citera
2018-05-07, 18:06
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Nä så är det inte alls
Jag utmanar dig. Under nästa möte så vill jag att du öppet kritiserar stora boken och farbror Bill, du kan själv välja vad du vill kritisera.

Återkom därefter och rapportera vad reaktionerna blev.
Citera
2018-05-07, 18:25
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Jag utmanar dig. Under nästa möte så vill jag att du öppet kritiserar stora boken och farbror Bill, du kan själv välja vad du vill kritisera.

Haha tror knappast nån skulle bry sig. Men varför skulle jag? Jag är inte där för att provocera folk, jag är där för att lyssna på andra och dela med mig av mitt.

Det är ganska uppenbart att 12-steg inte är nåt för dig men varför så bitter? Kbt var till exempel inget för mig men det är inte så att jag dissar folk som håller sig drogfria med hjälp av det. Alla sätt som funkar är väl bra?
Citera
2018-05-07, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Högre makt har inget med religion att göra. Varken NA eller AA är en religiös sekt. NA och AA är politiskt obundna

Jo en tro på en högre makt är religion!

Jag har aldrig påstått att NA och AA inte är politiskt obundna!
Citera
2018-05-07, 19:33
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag har mejlat lite till och från med en radioreporter ang. 12-steg, och hur staten kastar miljardbelopp på dessa behandlingshem, TROTS att det inte finns några som helst obereoende undersökningar som visar på att 12-stegsbehandling skulle vara på något sätt effektivare än att INTE mottaga någon behandling alls!

Reporten tyckte detta lät intressant och skulle ta upp ämnet till diskussion.

Så förhoppningsvis så börjar detta diskuteras på lite högre nivå inom ett par år, detta är viktigt för att andra, mer effektiva behandlingsmetoder lyfts fram istället. Bland annat borde Ibogain behandling tillåtas i Sverige osv.

Till er som på något sätt blivit hjälpta av NA/AA:

det där tror jag inte ett dugg på att tolvstegsbehandlingen inte har några effekter alls... 96% av alla som har beroende sjukdomen dör ju och fyra % klarar sej...tolvstegsprogrammet har räddat många jag känner så visst har det gett effekt om det är minnesota modellen ... visa gärna siffror på att effekten är lika med noll % för det kan jag med säkerhet säga det ej stämmer
Citera
2018-05-07, 20:09
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Jo en tro på en högre makt är religion!

Verkligen inte. Jag börjar varje dag med att be men jag är inte religiös. Det tog ett bra tag innan jag såg skillnaden mellan andlighet och religion. Har börjat mina dagar så i snart ett och ett halv år och har aldrig mått bättre. Det hjälper mig att påminna mig om vad som är viktigt. Ödmjukhet, vänlighet, att inte döma människor, att hålla det enkelt.

Idag kan jag förstå människor som är religiösa på ett helt annat sätt men det är inget för mig.
Citera
2018-05-07, 22:18
Medlem
Citat:
Detta måste vara första gången som jag har sett en tolvstegare gå till personangrepp

Jag har blivit utpressad till att gå på möten, och det är inget som jag tänker göra om. Det handlar inte om möten som endast syftar till att deltagarna skall kunna hålla sig nyktra, det är snarare så att nykterheten av underordnad betydelse i förhållande till programmeringen.

Du kan inte ljuga för mig, vi vet båda att programmeringen är det centrala inom XA.
Vad intressant då att du inte kan mena mig då jag inte har något med 12-steg att göra...
Citera
2018-05-07, 22:20
Medlem
Citat:

På de möten jag varit på så säger folk det som hjälper dem.. det finns de som inte tror ett smack på Gud, de som inte bryr sig om boken men det finns även de som bryr sig - men det sköna är att ingen bryr sig speciellt så länge alla är där för att hålla sig nyktra och respektera varandra... easy as that och som sagt.. häng på om du är i södra Sverige eller erkänn att du är fel på det bara
Citera
2018-05-08, 07:02
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:

hur kan du ha blivit utpressad till något som är frivilligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in