2018-05-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag tog och kollade på datan (från https://val.digital/)

1-månaders snitt:

2010 april vs september:
SD 4.1% vs 5.2%
KD 4.3% vs 5.4%
M 28.4% vs 30.6%

2014 april vs september:
SD 9.2% vs 10.6%
KD 3.4% vs 5.2%
M 23.1% vs 21.8%

3-månaders snitt:

2010 april vs september:
SD 4.7% vs 4.9%
KD 4.4% vs 5.0%
M 27.8% vs 30.6%

2014 april vs september:
SD 9.7% vs 10.2%
KD 3.6% vs 4.6%
M 23.6% vs 22.2%

KD-konspirationen is detected. Alarm! Alarm! Alarm!

Det fetade var väl sant eller...
2018-05-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
JEn vill bara rösta på ett parti om ”alla andra” gör det.
Jag tror att det här är en ganska stor grupp.

OT, lägg av med din aggressiva attityd.
Det blir bara drygt.
2018-05-06, 15:12
Medlem
Citat:
Jo, och för andra funkar det inte alls. Folk är olika och det finns tusen olika ”effekter” som påverkar åt alla möjliga håll. En vill bara rösta på ett parti om ”alla andra” gör det. En annan vill inte ta i ett parti med tång om alla andra röstar på det. En tredje vill vänta och se hur ett litet parti ligger till för att bestämma om det behöver en stödröst. En fjärde ändrar sin röst för att påverka blockbalansen. En femte skiter i att gå och rösta på ett parti om tillräckligt många andra verkar ha gjort det ändå. En sjätte gör si, en sjunde så. Opinion är ingen exakt vetenskap och statsvetares förutsägelser har ofta visat sig vara lika värdelösa som horoskop.

Allt detta talar starkt emot att någon skulle försöka påverka med utgångspunkt i att det bara finns EN effekt och att den påverkar ALLA likadant vid samma tidpunkt. Att opinionsinstitut till skillnad från samtliga politiker och tyckonomer skulle VETA hur man styr opinion dit man vill. Det är ju en fantastisk tjänst som OI sitter på i så fall, otroligt dumt av partier och media att använda dem för alldagligt trams som att göra väljarbarometrar när de istället kan använda dessa allseende orakel för att få svar på hur man ska göra för att driva väljarna åt ett håll. Eller, varför fråga överhuvudtaget när det enligt tråden bara finns ett allenarådande svar som funkar i alla lägen: Bändvägön! Hur gör man för att väljarmaximera? Bändwägön! Hur stoppar man SD? Man stoppar deras bändwägön! Utan bändwägön ingen bändwägön. Finns bara bändwägön. Funkar på alla alltid. Bändwägön. It’s the shit!

Nu gör du dig dummare än du är. Ditt resonemang är lika korkat som "kan inte ställa grupp mot grupp"..

Jo det är klart det finns människor som skiter i bandwagon eller t.o.m. föredrar att partiet dom tänkt rösta på går dåligt i opinionen. Men majoriteten lär ha lättare att rösta på ett parti som gått från 10 till 15 PE sista halvåret in mot valet än losers som gått från 20 till 15 PE.
2018-05-06, 15:21
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Den någotsånär logiska förklaringen till KDs utvecklingar är att det förekommit ett visst mått av stödröstande.Jag känner personligen folk som gjort just detta.
Den förklaringsmodellen må funka på KD..men knappast på SD.

Som sagt kollar man på 3-månaders snitt (för att hålla nere fluktuationer) ökade SD med
0.2 pe val 2010
0.5 pe val 2014

Det stora fusket av lurige Soros...

Annars älskar jag att en del SD:are i tråden har rätt så många, ofta ömsesidigt uteslutande, teorier (pratar inte om dig just nu)
- SD får dåliga siffror i OI X - de vill hålla SD nere - fuuuuskare muahaha!!!
- SD ökar i OI X - de ger lite mer till SD för att inte vara sämst - fuuuuuskare muahaha!!!

- deras taktik är att hålla SD nere så att dumma svenskarna inte röstar på dem!!!
- de höjer SD innan valet för att gömma sitt fusk!!!

Oavsett vad som händer finns det en "teori"

Man bortser från den simpla förklaringen att SD är helt enkelt är svårmätta och att det inte finns någon enkelt* sätt att fixa det.

SD visar en exponentiell ökning som inget parti någonsin gjort, i olika grupper, samtidigt som bortfallet ökar, också i en närmast exponentiell takt... osv, osv, osv...

enkelt* - innan man börjat gapa om Sentio, så har Sentio haft fel om andra partier och generellt är en halvbra OI. Och andra OI har bevisligen försökt komma åt problemet (kompletterat med webb-paneler osv). Att de inte har lyckats är en annan fråga
2018-05-06, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Jag tror att det här är en ganska stor grupp.

OT, lägg av med din aggressiva attityd.
Det blir bara drygt.
Det är du som har en övermåttan aggressiv hållning. Om man anklagar en hel jävla bransch för att ägna sig åt systematisk valpåverkan a la Ryssland så är det extremt allvarligt, ungefär som när BLM i USA svepande anklagar hela polisväsendet för att vara en mördararmé – man får prestera fan så mycket bättre än ”jag tror” och ”det känns som”. Det är i mitt tycke ett av de största samtida samhällsproblemen, att det har blivit helt gratis att sprida grova anklagelser mot allting överallt närsomhelst. Vänsterpacket har kommit undan med det i åratal med sina rasiststämplar och utfrysningar på extremt vaga och ofta rent felaktiga grunder, det är inte bättre för att andra gör likadant. Det är hög tid för en chockhöjning av det sociala priset för att kaskadspy anklagelser omkring sig.
2018-05-06, 15:43
Medlem
Citat:
Det är du som har en övermåttan aggressiv hållning.
Knappast.

Det blir intressant att se Inizios undersökningar.
Då får vi se om "Undrande87" har rätt.
2018-05-06, 17:28
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Finns ingen historisk anledning att anklaga Demoskop för ”korrigering”. De låg bland de högsta på SD under förra valåret, topp tre tillsammans med Sentio och United Minds (INTE YouGov, som under sommaren 2014 låg lägre än Novus). I november 2017 började Demoskop köra med telefon/webbpanel-hybrid, c:a 1000+600 och då ökade SD en del.

Att SD inte ökar för tillfället kan vi ju inte gärna veta innan alla månadens undersökningar är inne. Nyheten om att C tippade vågskålen till förmån för de 9000 ensamljugande skäggbarnen fick enormt genomslag och är en typisk SD-booster. Rimligen bör det ge effekt på alla mätningar denna månad, Demoskop är den första vi sett hittills som är gjord efteråt. Mätperioden är 24 april-2 maj, och Centerns besked kom just 24 april. Alltså har vi här den första indikationen på att beskedet gynnar SD.

En något bisarr sidoeffekt av alla dessa fantasier om "korrigering inför valet" blir ju paradoxalt nog att verkliga ökningar viftas bort som manipulation. Här har vi alltså ett läge där SD borde öka och den första OU som kommer bekräftar denna ökning. Då ba "äh, det är bara korrigering inför valet, SD ökar inte egentligen".

Jo, men ökningen sen förra månaden (och efter Centerns besked) är bara 0,6 procentenheter. Däremot så har Demoskop en ökning på hela 4 procentenheter på bara tre månader. Det är siffran innan mars som jag menar var alldeles för låg och med korrigering så menar jag inte att man tidigare hade en manipulerad siffra. Bara en för låg. Man sneglar på andra institut. Inizio lär också öka stödet rätt markant den närmsta tiden.

Jag tillhör dock inte de som tror att instituten avsiktligt och med baktankar håller nere SD:s siffror. Främst eftersom det vore en extremt korkad metod som antagligen skulle mobilisera SD och deras sympatisörer än mer och dessutom få folk som vill markera i migrationsfrågan att taktikrösta på dem för att lyfta deras stöd. När man då dessutom ska korrigera deras stöd när valet närmar sig så skulle man då dessutom tvingas bjuda dem på en bandwagoneffekt i sista minuten. Med andra ord: Att hålla nere SD:s siffror skulle bädda för en kraftigare ökning i det verkliga valet.

Dock så är det ett faktum att precis samtliga institut underskattade SD inför förra valet och att precis samtliga överskattade MP. Anmärkningsvärt mycket dessutom. Jag tror personligen att det har att göra med att de som jobbar med mätningarna ofta har kopplingar till eller rentav jobbar för andra partier och media och vi vet att SD hatas av dessa grupper samtidigt som Mp har haft ett oproportionerligt högt stöd. Det handlar sannolikt om en oförståelse och bristande kunskap om SD och varför de ökar. Man har inget riktigt intresse för att finna sanningsenliga siffror. Man vill inte ens tro att SD har så stort stöd som de har. Man förstår det inte.

Du kan jämföra med alla dessa mätningar om migration och flyktingpolitik och hur man under lång tid i mätningar frågat och tolkat på ett väldigt partiskt sätt. Man har varit väldigt noga med att fråga på ett sätt och tolka mätningarna så att det framgår att svenskarna är positiva till migration och flyktingmottagande. Detta beroende på att beställarna har varit det och att media och politiker överlag har varit det. Och alla har väl kunnat notera rubrikerna om hur positiva svenskarna har varit till flyktingar. Detta trots att den största gruppen i alla år har varit de som är negativa. De som vill ha en generös politik har alltid varit i minoritet. Sällan ens mer än 1/3 av de svarande. Nu har vinden vänt och signalerna från de flesta partier är att migration och flyktingmottagande är dåligt och då kommer mätningar som bekräftar detta. Instituten är långt ifrån opartiska.
Senast redigerad av fernebo 2018-05-06 kl. 17:31.
2018-05-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Nu gör du dig dummare än du är. Ditt resonemang är lika korkat som "kan inte ställa grupp mot grupp"..

Jo det är klart det finns människor som skiter i bandwagon eller t.o.m. föredrar att partiet dom tänkt rösta på går dåligt i opinionen. Men majoriteten lär ha lättare att rösta på ett parti som gått från 10 till 15 PE sista halvåret in mot valet än losers som gått från 20 till 15 PE.

Ehhh precis! Det är ju just därför vi hävdar att konspirationsteorin om att OI successivt höjer SD ju närmare valdagen vi kommer är så efterbliven.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-05-06 kl. 18:50.
2018-05-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Dock så är det ett faktum att precis samtliga institut underskattade SD inför förra valet och att precis samtliga överskattade MP. Anmärkningsvärt mycket dessutom. Jag tror personligen att det har att göra med att de som jobbar med mätningarna ofta har kopplingar till eller rentav jobbar för andra partier och media och vi vet att SD hatas av dessa grupper samtidigt som Mp har haft ett oproportionerligt högt stöd. Det handlar sannolikt om en oförståelse och bristande kunskap om SD och varför de ökar. Man har inget riktigt intresse för att finna sanningsenliga siffror. Man vill inte ens tro att SD har så stort stöd som de har. Man förstår det inte.

Du kan jämföra med alla dessa mätningar om migration och flyktingpolitik och hur man under lång tid i mätningar frågat och tolkat på ett väldigt partiskt sätt. Man har varit väldigt noga med att fråga på ett sätt och tolka mätningarna så att det framgår att svenskarna är positiva till migration och flyktingmottagande. Detta beroende på att beställarna har varit det och att media och politiker överlag har varit det. Och alla har väl kunnat notera rubrikerna om hur positiva svenskarna har varit till flyktingar. Detta trots att den största gruppen i alla år har varit de som är negativa. De som vill ha en generös politik har alltid varit i minoritet. Sällan ens mer än 1/3 av de svarande. Nu har vinden vänt och signalerna från de flesta partier är att migration och flyktingmottagande är dåligt och då kommer mätningar som bekräftar detta. Instituten är långt ifrån opartiska.

Några kontrollfrågor är på sin plats:

1. Eftersom SOM-mätningarna alltid visat ett högre stöd mot fler flyktingar än för fler så undrar jag lite varför man valde att avstå från att manipulera siffrorna och istället instruera MSM att satsa på fultolkningar och felaktiga rubriker. Vrför helt enkelt inte manipulera själva undersökningen?

2. Varför har man valt att använda rakt motsatt taktik när man mäter SD? D.v.s att manipulera siffrorna.

3. Varför underskattade samtliga Opinionsinstituten Socialdemokraterna i valet 2014?

4. Varför överskattade samtliga opinionsinstitut KD i valet 2014?
2018-05-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Även spelbolagens odds var mkt jämnare 2-4 veckor innan omröstningen. Det är ju ointressant eftersom slutoddset (slutmätningarna) är det intressanta. Spelar liksom ingen roll om Nadal-Federer är 50-50 månaden innan de möts. Sen bryter Nadal handleden och oddsen störtdyker på Federer..

Det är möjligt att ditt resonemang hjälpligt kan appliceras på spelbolagens oddsmisss men knappast fullt ut då spelbolagen gav över 4 gånger på Brexit i skenet av opinionsundersökningar som de sista dagarna visade 51-49 till remain. Men mitt svar var ju riktat till någon som jämförde opinionsinstitutens underskattande idag av SD med opinionsinstitutens underskattande av Brexit och då är det ju tämligen relevant huruvida Brexit flera gånger under den sista månaden var i ledningen eller inte. Underskattningen i Brexit är inte ens nära underskattningen av SD

Citat:
Även spelbolagen var inte speciellt fel ute på Majority vote. Oddsen hos spelbolag/exchange bygger på wisespelares tunga insatser och deras insatser bygger inte på gissningar utan välgrundade analyser stat-för-stat (där mätningar är en tung variabel), när vi pratar presidentvalet.

Wisespelarna är ju helt ointressanta i diskussionen om kvaliteten på opinionsinstitutens undersökningar på delstatsnivå. Opinionsundersökningarna på delstatsnivå var få och oftast utförda av relativt små aktörer. Man kan inte säga att opinionsinstituten i USA bommade valresultatet grovt. Och återigen. Min kommentar jämförde underskattningen av Trump med underskattningen av SD. Och jag är fullständigt övertygad om att underskattningen av SD är mycket större.

Men om vi nu skall ta spelbolagens odds som en sidodiskussion så har jag ingen aning om varför du försvarar deras oddssättning. Både du och jag spelade ju på Trump p.g.a ett för högt odds. Och det verkar ju fullständigt idiotiskt att vikta in de bra spelarnas insatser så mycket i ett odds på ett val som sker var 4:e år. Det kan knappast finnas spelare som är i närheten av att ha en kunskapsnivå på valresultat som motiverar det.
2018-05-06, 19:02
Medlem
Separatistens avatar
En Moderat Twittrar:

https://twitter.com/rtendahl/status/992803272313462784?s=21

”Apropå SD. Idag, på vårmarknaden i Ulricehamn, vajade SD-ballonger från mångas händer och barnvagnar. Något har definitivt förändrats. Intressant, och något att tänka på tror jag.”

”Nej, det är tydligt att stigmat börjar försvinna.”

Notera också Centerpartistens kommentar. Den före detta Centerpartisten...

Men att prata med ballongutdelarna går inte, för Nymoderaternas ballonger är ju för fina för det.

Varje barnvagn är minst två röster...
2018-05-06, 19:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Det är väl inte redaktionen på AB som svarar på undersökningen? Det är, antar jag, läsare av aftonbladet som anmält sig till en panel som har till uppgift att vara på undersökningen. Sedan väljs nog lagom antal SD - sympatisörer ut att ingå i undersökningen. Därav resultatet.
Jag har själv anmält mig och varit med . Jag fick ange partisympati och fick svara i en, säger 1, undersökning där partisympati ingick. Sedan var det mest annat att svara på. Varor och affärer och annat. Jag avgick.

Så jag inbillar mig att det inte är ett genomsnitt, utan ett medvetet urval som svarar.

Jag var också med i en ett tag men tröttnade. De skickar epost hela tiden. Så dem som svarar va har de gemensamt? Mycket tid och lite pengar så att de gåvorna är värt något. Pensionärer, sjukskrivna, studenter t.ex. Heltidsarbetande småbarnsföräldrar är nog svårt att nå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in