2018-05-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Frågan är om det handlar om en uppräkning för att slippa skämmas inför valet
Självklart är det så.
2018-05-05, 20:40
Medlem
8711s avatar
Intressant från Novus.

Citat:
Analys: ”Var femte M-väljare tycker att SD har bäst flyktingpolitik”

Inget annat parti har en så stark position i en enskild sakfråga som Sverigedemokraterna har i invandring- och integrationsfrågan. Också var femte M-väljare tycker att SD har bäst politik här, enligt Novus.

Det här är en stor utmaning för både Moderaterna och Socialdemokraterna som skärpt sin migrationspolitik för att försöka locka tillbaka väljare från SD.

Men det kan alltså bli svårt. Inget annat parti har en så stark position i en enskild sakfråga som Sverigedemokraterna har i invandrings- och integrationsfrågan. Enligt Novus tycker dessutom 20 procent av moderatväljarna att SD har den bästa politiken här.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-4
2018-05-05, 20:42
Medlem
Separatistens avatar
Novus.
27 procent av väljarna anser att SD har den bästa invandrings- och integrationspolitiken mot 21 procent 2014.

Källa SVT Text.

Men där har ni en del spelrum att labba med.
2018-05-05, 21:01
Medlem
Tydligen har Demoskop lyckats fånga upp en opinionsökning för SD. Jag har haft tentaklerna ute och har också känt av en ökning, SD påverkas mycket lite av övriga partiers valfläsk. Min korrigeringsfaktor är 1,12 vilket skulle innebära 21,7% för SD men jag vill avvakta lite för att gå ifrån min egen uppskattning på 20,6%.
Shariaskandalen och Afghankrisen har påverkat, också Soc 600 kronor till pensionerna, men däremot har inte Löfvéns hårda tag ännu fått avtryck. Det kan ge soc +0,5 inom några veckor.
Här måste hela tiden SD påminna om Afghankrisen och hålla den levande. Jag anser ändå att dom hårda tagen inte räcker alls. Jag gläder mig ändå över att Löfvén ger godhetsknarkarna en käftsmäll (vad håller godhetsknarkarna hus nu?) men det blir SD:s uppgift att sätta blåslampan på Röfven med krav på effektivare utvisningar, frivilligt återvändande, snabb utvisning av brottslingar.
SD måste trumma in att asyl inte kan sökas av folk från Mellanöstern och Afrika, ytterst begränsad asylrätt, centraler för migranter och sådana som skall utvisas. Dom hårda tagen måste bli ännu hårdare.

Det ser mycket bra ut för SD. Budskapen börjar gå fram. Men min fråga är: när tänker Inizio börja korrigera till rimliga siffror?
2018-05-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag misstänker starkt att även om SD verkar öka något för tillfället, så handlar denna siffra mest om en korrigering . De flesta institut har haft eller har SD på en orimligt låg nivå och i takt med att vi närmar oss valet så kommer siffrorna korrigeras upp.
Finns ingen historisk anledning att anklaga Demoskop för ”korrigering”. De låg bland de högsta på SD under förra valåret, topp tre tillsammans med Sentio och United Minds (INTE YouGov, som under sommaren 2014 låg lägre än Novus). I november 2017 började Demoskop köra med telefon/webbpanel-hybrid, c:a 1000+600 och då ökade SD en del.

Att SD inte ökar för tillfället kan vi ju inte gärna veta innan alla månadens undersökningar är inne. Nyheten om att C tippade vågskålen till förmån för de 9000 ensamljugande skäggbarnen fick enormt genomslag och är en typisk SD-booster. Rimligen bör det ge effekt på alla mätningar denna månad, Demoskop är den första vi sett hittills som är gjord efteråt. Mätperioden är 24 april-2 maj, och Centerns besked kom just 24 april. Alltså har vi här den första indikationen på att beskedet gynnar SD.

En något bisarr sidoeffekt av alla dessa fantasier om "korrigering inför valet" blir ju paradoxalt nog att verkliga ökningar viftas bort som manipulation. Här har vi alltså ett läge där SD borde öka och den första OU som kommer bekräftar denna ökning. Då ba "äh, det är bara korrigering inför valet, SD ökar inte egentligen".
2018-05-05, 21:10
Medlem
Separatistens avatar
Per Nilsson, strategichef hos Nya Ny Nymoderaterna, antyder på Twitter att de granskat minst två icke officiella OI men vill såklart inte dela med sig i detalj.

Ni förstår att S gjort detsamma och därmed gör en Titanic-svängning utan dess like, rakt in i SDs isberg.

I September ser vi vem som sjunker. Men jag tror vi har svaret redan nu.

PS Det rapporteras samtidigt att Ss och Ms svängning snarare får väljarna att stärkas i sitt byte till SD.
Isberget växer. Hur stort är det under ytan?
2018-05-05, 21:40
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Per Nilsson, strategichef hos Nya Ny Nymoderaterna, antyder på Twitter att de granskat minst två icke officiella OI men vill såklart inte dela med sig i detalj.

Ni förstår att S gjort detsamma och därmed gör en Titanic-svängning utan dess like, rakt in i SDs isberg.

I September ser vi vem som sjunker. Men jag tror vi har svaret redan nu.

PS Det rapporteras samtidigt att Ss och Ms svängning snarare får väljarna att stärkas i sitt byte till SD.
Isberget växer. Hur stort är det under ytan?

Det förstår väl vem som helst utom det politiskt korrekta etablissemanget och träskallarna i sjuklövern att ökat fokus på migrationen gynnar enbart Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna har ÖVERLÄGSET störst förtroende gällande invandringspolitiken, det växer och blir längre ned till övriga partier över tid.

Så låt dom gärna komma med uppenbart falska löften och utspel om massinvandringspolitiken. Sverigedemokraterna kan bara tacka och ta emot! Hysterin kommer bara växa fram till valdagen, mer och mer hela tiden. Folkets missnöje och sjuklöverns lögnaktiga utspel och löften som svenska folket avslöjat för länge sedan.

Detta kommer synas starkt i opinionsmätningarna framöver och i valresultatet på valdagen!
Senast redigerad av 8711 2018-05-05 kl. 21:43.
2018-05-05, 23:07
Medlem
Helt otroligt hur sr liknar media i Sovjet. I dagens eko har man i görligaste mån undvikit att rapportera Jimmie Åkessons vårtal. Istället lägger sr stor vikt vid vad Jimmie Åkesson sagt många år tidigare och förfasar sig över att han ändrat uppfattning. Klart att en samling kommunister har svårt att förstå att man - till skillnad från i Sovjet - i en demokrati kan ändra uppfattning.

Däremot brydde sig förstås sr inte om att nämna något om att Åkesson kritiserat Löfvén för denne under loppet av någon vecka dels vill skärpa invandringspolitiken och dels, i strid med gällande rättsordning, vill ge uppehållstillstånd och livstidsförsörjning åt runt tiotusen unga män utan asylskäl.

Hur detta påverkar ou är omöjligt att säga, men en sak tror jag är säker, nämligen att det höjer temeraturen och sådant brukar gynna SD, åtminstone i valet.
2018-05-06, 00:17
Medlem
Smoothmans avatar
Hur länge kan Sifo och Inizio ligga och sprattla på 14,8% och 15,9% när vi nu ser mätningar som är uppe på 19,4% (Demoskop); 21,4% (Sentio, april); 22,1% (Yougov, april) och 18,2% (Novus, april)?

Ska Aftonbladet/Inizio tjurskalligt fortsätta envisas med sina löjeväckande siffror för SD eller har de tänkt komma in i matchen snart? Det skulle inte förvåna mig om Inizio kommer att höja SD i steg om 0,1-0,2% de kommande månaderna... Deras mätningar av bl a KD och en del andra märkligheter gör ju att man på allvar börjar undra vad som hänt med dem? Om vi försöker analysera detta på ett så trovärdigt sätt som möjligt, vad tror ni hände med Inizio för ca sex månader sedan? Vad hände egentligen i november förra året? Det är uppenbart att nåt inte stämmer.
2018-05-06, 01:26
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Skämtar du på min ära? Man kan inte ta en användare som helt allvarligt berättar att den har en egen korrigeringsfaktor med hundradelar angivna på allvar.

Och varför hakar folk upp sig på dessa 9000 skäggbarn för? Mängden och kostnaden är helt försumbar i sammanhanget.
För ett par år sedan vällde det in 10.000 i veckan.
Totala kostnaden för dessa miljoner lycksökare uppgår till uppåt 300 miljarder/år.

Trevligt och en liten smula oväntat enligt mig att Demoskop höjer SD igen. Gissar att de är 5 PE kort ändå.
Skall bli ytterst intressant att se om övriga OI följer trenden!
Demoskop kanske kan bli ett OI som i höst inte behöver skämmas allt för mycket om detta fortsätter?

Jodå, dessa 9000 skäggbarn är en droppe i ett oändligt hav av vanstyre. Dock kan dessa gynnare mycket väl nu avgöra hela valet. Sd vinner tiondelar för varje dag som går iom denna vansinniga uppgörelse med fru Lööf från alliansen.
Löfven sitter i skiten, Kristersson sitter i skiten, Lööf sitter i skiten (men hon fattar det inte). Alla sitter numera i skiten förrutom sd pga 9000 "ensamkommannde" lyxemigranter, dråpligt är bara förnamnet.
2018-05-06, 07:40
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag citerar Expressen:

Frågan är dock om SD verkligen ökat så mycket?

Partier brukar varken öka eller minska så mycket som fyra procentenheter på bara tre månader utan att nåt radikalt inträffat. En skandal. En ny partiledare. Ett vågat utspel osv, men inget särskilt har ju hänt.

Jag misstänker starkt att även om SD verkar öka något för tillfället, så handlar denna siffra mest om en korrigering . De flesta institut har haft eller har SD på en orimligt låg nivå och i takt med att vi närmar oss valet så kommer siffrorna korrigeras upp.

Just det nu är det tid att börja korrigeringen mot mer korrekta siffror för Sd. Bara två regelrätta månader kvar om vi antar att juli är väldigt osäker. Demoskop kommer att krypa upp mot drygt 21% för Sd och det tror jag de nöjer sig med. De vill inte vara bäst men inte heller sämst.

Sverigedemokraten går fortfarande under ytan så jag kan tänka mig att de gick så lång tillbaks som förra valet och hämtade korrektionsfaktor därifrån, deras augustimätning jämfört med valresultatet.

Inizio kan tänka annorlunda, att Steffes utspel kommer att vinna väljare till S från Sd. Då vidhåller de 14% eller så. En typ av antagande om framtida effekter som vägs in. De får börja sin golgatavandring efter sommaren fram till valet.
2018-05-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Just det nu är det tid att börja korrigeringen mot mer korrekta siffror för Sd. Bara två regelrätta månader kvar om vi antar att juli är väldigt osäker. Demoskop kommer att krypa upp mot drygt 21% för Sd och det tror jag de nöjer sig med. De vill inte vara bäst men inte heller sämst.
Vad praktiskt att Åkesson kan åka på semester resten av valrörelsen då. Instituten sköter alltså uppgången åt honom genom att portionera ut tillbakahållen utdelning? Shit! Det måste vara 7K:s våta dröm, fan vad avis de måste vara på SD som bjuds på en gratis ökning fram till valet medan övriga måste jobba ihjäl sig för varenda liten promille.

Överraskande ändå att det finns så många SD-aktivister på instituten, trots myterna om motsatsen. SD-motståndare hade ju naturligtvis gjort precis tvärtom och hållit SD uppe mellan valen för att sedan slakta dem helt skoningslöst sista månaderna och ge Åkesson en så brant uppförsbacke att han stupar.

Samtidigt är det förstås oerhört nedslående och inspirationsdödande för SD:s valarbetare att få beskedet att deras jobb inte är värt vatten och inte gör någon skillnad alls. Den ökning de trodde var deras förtjänst åtminstone till en liten del är alltså bara artificiell. Hur partiet än kämpar får SD inte en enda ny väljare i verkligheten, bara i stapeldiagram.

Allvarligt, hur blev du så dum i huvudet? Förlossningsskada?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in