Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Mönstret är att SD är kroniskt underskattade och alltid ökar månaderna innan val. De tror med andra ord att de brukar göra starka valspurtar?
För den som skulle önska få till en bandwagoneffekt för ett parti är naturligtvis det optimala att förlägga den till valspurten då alla som endast bryr sig om politik vart fjärde år faktiskt följer opinionsmätningarna. Det är hundra gånger viktigare än mellanvalsperioderna. Enda skälet till att dödtiden mellan valen tillmäts en så enormt uppförstorad betydelse i den här evighetsdiskussionen är att konspirationsteorin om ”uppjustering” kräver den kryckan för att fungera.
Folkpartiet behövde bara några veckor av valspurten på sig att tredubbla sin storlek. Juli 2002 när Leijonborg höll sitt sommartal låg FP farligt nära spärren. Gallup hade FP på 3,5% våren 2002 och bara 4,0% så sent som i augusti. Men LL sa det magiska ordet språktester och 10 veckor senare hade FP inkasserat 13,3 i valet. Naturligtvis fick det en självförstärkande turboeffekt att Leijonborg gick som en komet i mätningarna under augusti och september. Men varför kommer alla ihåg deras succé i valet medan ingen verkar komma ihåg hur risigt de låg till under mellanvalsperioden? That’s right, för att ingen någonsin har brytt sig om mellanvalsperioder. Vad man hade för stöd 2 eller 1 år innan valet spelar ingen roll om man bevisligen kan tredubbla sig på några veckor med rätt politiska förslag.
Varför inte bara hålla ner SD extremt hårt (jag menar inte under 20%, jag sa
extremt, under 10%) hela vägen och sen säga oj hehe oops det blev visst jättefel jaja whatever? Tja, om jag förstått denna teori rätt skulle det vara för att ”rädda varumärket” dvs i sista stund placera siffrorna någorlunda rätt för att kunna visa på en okej track record i framtiden? Det är väl ungefär här de sista korten i korthuset rasar ihop för den här udda teorin. Här påstås man alltså i 3+ år kämpat för en politisk agenda, ett stort och ärorikt mål höjt högt över futtiga världsliga ting som business och varumärken. Ett företag är bara ett förgängligt skal, men den globalistiska agendan, den är för evigt, och daddy Soros som ligger bakom allt kan ju köpa 300 st Sifo och spela krocket med dom, så det där ordnar sig alltid.
Men sen när det är några månader kvar (åtskilligt mer än vad FP krävde för att tredubbla sig) så bara ”Alltså grabbar, värdegrund och globalism i all ära men jag är faktiskt kåt på ny sommarstuga och en Range Rover så nu skiter vi i det här tramset och sätter en fet raket på SD och släpper iväg dem ohämmat. Ja ja, det kanske leder till att SD blir största parti eller whatever men alltså den bilen jag kollade på hade så jävla snygg blåmetallic ton att jag bara måste ha den, så nu måste vi visa alla att vi kan förutsäga val perfekt!”
Citat:
Tror du att undersökningar vid något tillfälle har varit manipulerade? Som exempel kan nämnas SCB i maj 2010 (tror jag att det var) som gav SD 3,9 procent. Denna undersökning användes som ursäkt för att SD inte skulle få vara med i slutdebatten det året. Slump eller konspiration?
Du menar att SVT skulle ha beställt 3,9 från SCB för att kunna hänvisa till det som skäl att slippa dem i slutdebatten? Nej, det hade inte spelat någon roll om SD hade fått 4,1, de hade sannolikt inte fått vara med ändå. SVT ville inte ha dem med. De hade efterkonstruerat en annan policy för att passa ändamålet, på samma sätt som vissa i tråden efterkonstruerar mellanvalsperiodernas gigantiska betydelse för att legitimera konspirationsteorin om ”nedtryckning” och ”uppjustering”.