Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Om det där verkligen övergår ditt förstånd så föreslår jag en ny vända i grundskolan. Tidigast recept utanför Sverige kommer från en tid då "svenskar" till stor del utgjordes av invandrade Turkiska och Syrianska bönder.
Har du ingen koll på svensk historisk matkultur, eller om du inte klarar att jämföra denna med köttbullens framfart i världen, för att komma fram till att köttbullen omöjligen kan ha svenskt ursprung... så är det rätt illa.

Har ingen lust att ta en vända till i grundskolan då jag gjort 12,5 år eftergymnasial utbildning så jag känner mig klar med skolan.
Jag hävdar inte att ursprunget till köttbulle är svenskt, jag hävdar att det med största sannolikhet gjorts köttbullar redan på homo Erektus eller Neandertalarnas tid då dom tillagade kött över eld.
Så varianter av köttbullar har med största sannolikhet funnits i ca 2 miljoner år, sen har varianter i olika storlekar, former och kryddningar spridit sig och varierat över både tid geografiska områden.
Den turkiska köften är säkerligen bara en av många varianter på kofta som är en variant av köttbullar som finns i både Asien och Europa...även i Afrika finns det varianter av köttbullar.
Men om man hävdar att en svensk kung stal receptet så borde väl det svenska och turkiska vara mer lika?
Nu skiljer dom i storlek, form och kryddning...tror du att vi kommer undan med lögnen om vi hävdar att hamburgaren är en tillplattad svensk köttbulle?