2018-05-05, 23:59
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Nationen Turkiet bildades 1923. En liten detalj i sig som gör att rubriken inte stämmer.

Jasså du har ingen aning om receptet men vet att påståendet är riktigt?

Jag diskuterar rätten köttbullar inte ingrediensen köttbulle, eller köttboll.

Så du är väldigt detaljmedveten gällande nationell benämning, men inte gällande saken (köttbulle vs rätt). Trots att det inte finns lingon i Turkiet (eller i det Ottomanska riket för att du inte ska flippa)

Jag diskuterade köttbullen, inte en rätt med lingon och brunsås. Även om det är fullt troligt att även rätten härstammar från utomlands, som i stort sett allt annat "svenskt".
Citera
2018-05-06, 00:00
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Men dom turkiska köttbullarna eller köfte som dom egentligen heter innehåller färs på lamm eller nöt och kryddas med lök, vitlök, spiskummin, koriander och svartpeppar.
Dom är även större och mer avlånga så likheten med svenska köttbullar är att båda innehåller färs, ägg, ströbröd och lök.
Tycker du att detta är samma rätt som dom svenska köttbullarna?
Redan på 1600 talet fanns recept på svenska köttbullar, men då kallades den frikadell.

Sluta googla om du inte kan det. Det finns minst ett hundratal olika recept på köfte.
Citera
2018-05-06, 00:02
Medlem
Skillys avatar
Allvarligt.. bara en korkad lantissvenne kan tro att köttbullar är svenskt.
Citera
2018-05-06, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
IKEA grundades av en tredje generationens invandrare från Tyskland, huvudkontoret ligger i Nederländerna.

Man kan ju uttrycka saker på olika sätt. Ingvar Kamprads farföräldrar invandrade till Sverige. Ingvar Kamprads far gifte sig med en helsvensk småländska. Så Ingvar Kamprad var halvtysk/halvsvensk. Uppvuxen i Sverige, i svensk kultur och med svenska som förstaspråk. Det lutar åt att han bör beskrivas som mer svensk än tysk, tycker jag.
Citera
2018-05-06, 00:14
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Sluta googla om du inte kan det. Det finns minst ett hundratal olika recept på köfte.
Kan du förklara vad du menar med detta eller "översätta" detta till korrekt svenska?
Att det finns många olika recept och kryddningar av köfte är jag väl medveten om och jag har ätit flera olika varianter men jag avsåg det som i Turkiet anses som ursprungsreceptet..
Men kan du visa ett turkiskt recept som liknar det svenska?
Citat:
bara en korkad lantis skulle kan tro att han har någon trovärdighet kvar när han första uttalar sig tvärsäkert att köttbullar inte kommer från Sverige för att sedan skriva:
Citat:
Ingen som riktigt vet verkar det som. De tidigaste kända förekomsterna av stekta/friterade köttbullar kommer från länderna utmed sidenvägen och tidiga recept hittas från Persien och Kina.
Du vet att köttbullen inte är svensk men skriver samtidigt att ingen vet...hur kan du så tvärsäkert utesluta att den är svensk om ingen vet dess ursprung?
Citera
2018-05-06, 00:22
Medlem
Det ska fan äta turkiska köttbullar - när man kan äta en äkta svensk maträtt som pizza tillagad svart på äkta sätt av en juggoalbansk pizzabagare i Fruängen.
Citera
2018-05-06, 00:30
Medlem
Skillys avatar
Citat:
bara en korkad lantis skulle kan tro att han har någon trovärdighet kvar när han första uttalar sig tvärsäkert att köttbullar inte kommer från Sverige för att sedan skriva:

Du vet att köttbullen inte är svensk men skriver samtidigt att ingen vet...hur kan du så tvärsäkert utesluta att den är svensk om ingen vet dess ursprung?

Om det där verkligen övergår ditt förstånd så föreslår jag en ny vända i grundskolan. Tidigast recept utanför Sverige kommer från en tid då "svenskar" till stor del utgjordes av invandrade Turkiska och Syrianska bönder.

Har du ingen koll på svensk historisk matkultur, eller om du inte klarar att jämföra denna med köttbullens framfart i världen, för att komma fram till att köttbullen omöjligen kan ha svenskt ursprung... så är det rätt illa.
Citera
2018-05-06, 00:36
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Men kan du visa ett turkiskt recept som liknar det svenska?

Tog mindre än en minut att hitta det första.

https://ozlemsturkishtable.com/2013/09/homemade-turkish-meatballs-kofte-101-grated-carrot-red-cabbage-salad/

Skippa persiljan.

https://www.endofthefork.com/kuru-kofte/
(Skippa kummin)
Citera
2018-05-06, 00:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
De är mer svenska än du någonsin kommer bli.

Självklart skall statsfinansierade propagandaorgan aktivt arbeta för att utrota det svenska.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-05-06 kl. 00:47.
Citera
2018-05-06, 00:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

https://ozlemsturkishtable.com/2013/09/homemade-turkish-meatballs-kofte-101-grated-carrot-red-cabbage-salad/

Skippa persiljan.

(Skippa kummin)

Mamma och pappa syskon?

Ursvenska köttbullar innehåller varken persilja eller spiskummin. Det är moderna blattevarianter.
Citera
2018-05-06, 00:47
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:

Skippa persiljan.

(Skippa kummin)
Ser inte ut som köttbullar, vare sig i storlek eller innehåll. Har Shilly inga nermalda förhudar från synagogan, marinerade i herpes?
Citera
2018-05-06, 00:48
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Om det där verkligen övergår ditt förstånd så föreslår jag en ny vända i grundskolan. Tidigast recept utanför Sverige kommer från en tid då "svenskar" till stor del utgjordes av invandrade Turkiska och Syrianska bönder.

Har du ingen koll på svensk historisk matkultur, eller om du inte klarar att jämföra denna med köttbullens framfart i världen, för att komma fram till att köttbullen omöjligen kan ha svenskt ursprung... så är det rätt illa.
Har ingen lust att ta en vända till i grundskolan då jag gjort 12,5 år eftergymnasial utbildning så jag känner mig klar med skolan.

Jag hävdar inte att ursprunget till köttbulle är svenskt, jag hävdar att det med största sannolikhet gjorts köttbullar redan på homo Erektus eller Neandertalarnas tid då dom tillagade kött över eld.
Så varianter av köttbullar har med största sannolikhet funnits i ca 2 miljoner år, sen har varianter i olika storlekar, former och kryddningar spridit sig och varierat över både tid geografiska områden.
Den turkiska köften är säkerligen bara en av många varianter på kofta som är en variant av köttbullar som finns i både Asien och Europa...även i Afrika finns det varianter av köttbullar.

Men om man hävdar att en svensk kung stal receptet så borde väl det svenska och turkiska vara mer lika?
Nu skiljer dom i storlek, form och kryddning...tror du att vi kommer undan med lögnen om vi hävdar att hamburgaren är en tillplattad svensk köttbulle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in