Citat:
Ursprungligen postat av
af-Sintistolpe
TB uppfattar jag som en mycket empatisk, driven, intelligent och öppen person. Vad jag förvånas över är inte att de förekom idel substanser i hans närhet utan hur kaotiskt man verkar ha brukat (att använda ordet ”missbrukare” får stå för dig) dessa droger. Man kan sköta sina vanor på olika sätt. Det finns grader i helvetet för att anknyta till Avicii och hans stora hit. Här är det helt klart fråga om totalt odisciplinerad konsumtion, rysk roulette om du frågar mig. Hallucinogener är ingen barnlek, TB beskriver resan till Peru lättvindigt som om det vore en kul grej, ett besök på Disneyland ungefär. En gubbe i djungeln som antagligen (här spekulerar jag) varken kände till dosen eller TB och hans psykologiska resa höftar till med litet ayahuasca. When in doubt, pop some ayahuasca mushrooms and pills, liksom (det hjälper mot allt för det står på internet och det vet i princip alla som är coola). De s k kompisarna är också med på tåget, lojalt på ett plan men snacka om högriskbeteende: en psykologisk fladderpuck rakt upp i läktaren. Var det ett beslut som gav en positiv effekt för hälsan? För stunden tydligen men knappast i längden och det är här jag menar att självdestruktivitet och undergångsromantik är en aspekt bland många.
Jag håller 100% med om att hallucinogener inte ska tas lättsamt. Utan tvekan. Men det du säger om "en gubbe i djungeln" är en aning tveksamt. Någon som har haft en hallucinogen/psykedelisk upplevelse vet hur viktigt det är med dos och omgivning. Vi kan inte veta om det var en erfaren schaman men sannolikt har Tim och gänget letat rätt på någon som är erfaren. Han gjorde allt annat så pass väl att jag i alla fall inte tvekar på det.
Man kan lika gärna kalla det att göra allt för att ens vän ska må bättre som att kalla det för riskbeteende. Hans vänner ville(oavsett motivering) att Tim skulle må bra och inte ge upp. Undergångsromantik är ett fint begrepp som antagligen är relevant för det som har hänt. Alla de euforiska upplevelserna som Tim hade uppbådade kanske lika många tankar om undergången.
Tims offentliga beskrivningar ger jag inte mycket för. Sociala medier beskriver aldrig verkligheten.