Citat:
Ursprungligen postat av
NoTruce
Hur är det tänkt att omsätta detta med "ingen integrationspolitik" i verkligheten? Ska man skrota SFI och utökad svenskundervisning, samt andra insatser som idag ska göra det möjligt för invandrare att komma in i samhället?
Det är möjligt att frågan ställts tidigare i tråden, men fan att jag läser 500+ sidor.
När en av mina förfäder kom till Sverige under andra världskriget fanns ingen SFI. Tror att svenska ordböcker delades ut av ideella föreningar, eventuellt att man fick köpa. Han lärde sig svenska genom att prata med svenskar, och försöka umgås med svenskar, skaffa svenska vänner etc.
Vet inte hur AfS står i den frågan, men personligen tycker jag att någon form av SFI kan finnas kvar för en viss avgift, eventuellt att man kan få ett lån. Men vi har ju samtidigt flera invandrare här där jag bor från Nederländerna och Tyskland, till exempel, som inte behövt någon integrationspolitik utan har integrerat sig själva.
AfS menar väl egentligen att man ska ut på sikt om man inte offrar sig. Är man inte beredd att integrera sig själv så ska man helt enkelt inte vara här.
---
Tycker att AfS syns för lite. Man har snuddat vid uttalandet att svenskar håller på att bli en minoritet i sitt eget land i den där videon riktad mot Amerikaner. Tycker att AfS borde köra stenhårt på det. Enkelt budskap som fler människor nog känner igen sig i nu, till skillnad från 2010, särskilt på vissa mindre orter. Ut med statistik och slagkraftiga budskap som dessa.