2018-05-02, 11:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Varför säga så? Det här är ju en grov förolämpning, vad gott tror du skall komma ut av sånt? Det här fallet är kompliserat och nu diskuterar vi det allra svåraste- vad som hände inne i ubåten på mordnatten.
Ja, jag skrev ju att det brukar mynna ut i snarlikt mönster,
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Slutligen brukar skribenterna klassas som sexualsadister för att mördarens störda sexualitet diskuteras. Det är väl sista desperata halmstrå antar jag.

Ja, det är svårt och ett hypotetiskt förlopp får förankras via bevisning, vad PM säger och likaså vad vetenskapen säger om de här perversa avarterna.

Min fråga är varför han åker runt med ett lik i bortåt 12 timmar om han nu var klar med mordet i tidigt skede av första dyk. Han hade kunnat vara hemma för länge sen.
Citera
2018-05-02, 11:44
Medlem
Är det bara jag som undrar varför PM hade overallen på sig när han mördade och styckade KW?

Att bloda ner den ter sig totalt poänglöst, även om man tar hänsyn till hans gravt avvikande psyke.

Han kunde åtminstone ha dragit ner överdelen och knutit ärmarna om midjan.

Han är delvis obegriplig.
Citera
2018-05-02, 12:25
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag skrev ju att det brukar mynna ut i snarlikt mönster,
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Slutligen brukar skribenterna klassas som sexualsadister för att mördarens störda sexualitet diskuteras. Det är väl sista desperata halmstrå antar jag.

Ja, det är svårt och ett hypotetiskt förlopp får förankras via bevisning, vad PM säger och likaså vad vetenskapen säger om de här perversa avarterna.

Min fråga är varför han åker runt med ett lik i bortåt 12 timmar om han nu var klar med mordet i tidigt skede av första dyk. Han hade kunnat vara hemma för länge sen.

Jo, och det enda jag inte vill ta ifrån Madsen är att han är praktiskt anlagd. Han är van vid att jobba med henderna. Att han skulle behöva 4 timmar(sista dyket) på att "paketera" en pytteliten tjei.( minst 4 timmar,han hadde ju även ett stopp på 50min innan) Ja, han skulle då i realiteten haft 5 timmar på sig, 5 långa timmar, att kapa 4 tunna benpipor och stripsa dom til nån jernrör.( huvudet avlägsnade han på max 1minut) För mig är det svårt att tro på sånt.

Edit: Ja om han var klar med mordet i tidigt skede av första dyk, får han ju en timme över där också.
6 timmar altså på att stycka, inte troligt.
Senast redigerad av kugutt 2018-05-02 kl. 12:43.
Citera
2018-05-02, 12:46
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Just dessa meningar skulle jag vilja läsa ur domslut.
Den bärande meningen är att han inte anses ha psykos eller vara suicidal då han fixar att skicka sms.
Det är ungefär i samma anda som redan diskuterats i tråden och frågan som ÅK ställt - varför ringde du inte på hjälp;
Madsen skickar sms och är lugn samtidigt som han påstår att Kim dör CO-förgiftning.

Antagligen är det ett otroligt dåligt formulerat stycke då den enda som påstår att hon dött vid den tiden är väl mördaren själv.
Tänkte på precis samma saker. Är nog en dålig översättning i Expressen skulle jag tro.

Har nyss mailat Köpenhamns domstol och frågat om man jag kan få domen via e-post som PDF, men jag har nog inga större förhoppningar om att det funkar så där - att det bara är att maila som i Sverige.

Tidigare i tråden så skrev jag att jag trodde att hela den skrivna domen skulle komma ca en vecka efter domslut, men blev då "rättad" att den redan samma dag (25 april) låg upplagd på rättens hemsida. Men, det är väl endast rättens motivering, d.v.s en slags sammanställning av det viktigaste som gav domslutet. Har kopierat av en del av texten därifrån som handlar om det med "sms till frun och hans lögner om "psykos".

Kanske kan detta ge någon vägledning till hur de formulerat sig i den skrivna domen.
Citat:

Retten har på den baggrund ikke fundet det troværdigt, at de skulle have glemt tiden nede i den kølige ubåd, og at det skulle være grunden til, at ubåden først kom op til overfladen efter mørkets frembrud lige efter kl. 23. Retten har endvidere fundet det utroværdigt, at tiltalte i mørket skulle have lukket lugen til ubåden, mens maskinerne kørte. Retten har også fundet tiltaltes forklaring om hans konstatering af afdødes død og hans reaktion herpå utroværdig. Endelig har retten lagt vægt på, at tiltalte har sendt en sms til sin daværende kone kl. 23.25, hvor han blandt andet skrev, at han var på eventyr med ubåden og havde det godt.

Retten lægger desuden vægt på, at tiltalte nogle timer efter, at afdøde var afgået ved døden, parterede liget og smed det i havet, påsat rørstykker, således at det blev holdt nede mod havbunden. Retten finder det ubetænkeligt at tilsidesætte tiltaltes forklaring om, at parteringen og bortskaffelsen af liget var begrundet i hans sindstilstand. Mailen til hustruen, tiltaltes handlekraftighed med hensyn til at sejle rundt i ubåden og efterfølgende partere liget og smide det over bord samt tiltaltes adfærd, da han blev anholdt, understøtter på ingen måde, at tiltalte skulle have befundet sig i en tilstand, hvor han var selvmordstruet. Retten finder således, at der ikke er givet nogen rimelig forklaring på, at tiltalte udførte denne handling, og retten lægger derfor til grund, at tiltalte parterede liget for at skjule sporene efter den forbrydelse, han havde begået.
http://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/nyheder/domsresumeer/Pages/Domiub%C3%A5dssag.aspx
Citera
2018-05-02, 12:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Om jag, mot förmodan, skulle få domen via e-post så lägger jag så klart upp den på "min fil" så att alla kan ladda ner den.
Citera
2018-05-02, 12:50
Medlem
Citat:
Jo, och det enda jag inte vill ta ifrån Madsen är att han är praktiskt anlagd. Han är van vid att jobba med henderna. Att han skulle behöva 4 timmar(sista dyket) på att "paketera" en pytteliten tjei.( minst 4 timmar,han hadde ju även ett stopp på 50min innan) Ja, han skulle då i realiteten haft 5 timmar på sig, 5 långa timmar, att kapa 4 tunna benpipor och stripsa dom til nån jernrör.( huvudet avlägsnade han på max 1minut) För mig är det svårt att tro på sånt.

Det tror inte heller byretten på och inte jag heller. Nä, han har roat sig med att tortera Kim i flera timmar samtidigt som hon var helt värnlös. Fastspänt som hon var. Madsen utrustad med kniv och 50 cm långa spetsade skruvmejslar.
Citera
2018-05-02, 12:59
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om jag, mot förmodan, skulle få domen via e-post så lägger jag så klart upp den på "min fil" så att alla kan ladda ner den.

Ja, gör det snälla magica. Det här tror jag förresten är ditt kortaste innlegg någonsinn.
Citera
2018-05-02, 13:02
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror inte heller byretten på och inte jag heller. Nä, han har roat sig med att tortera Kim i flera timmar samtidigt som hon var helt värnlös. Fastspänt som hon var. Madsen utrustad med kniv och 50 cm långa spetsade skruvmejslar.

Visst har han plågat henne. Se min edit, det finns en timme til.
Citera
2018-05-02, 13:10
Medlem
Citat:
Visst har han plågat henne. Se min edit, det finns en timme til.

Ja tid var ingen bristvara för Madsen. Dessvärre.
Kroppen hade ofantligt många skador. Så han låg inte på latsidan direkt.
Citera
2018-05-02, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja, vi kan fantisera fritt. Det är två scenarier som kan vara möjliga. Men vi vet inte. Att Jacob BJ bara insinuerar UTAN att leda det i bevis med en indiciekedja är inget bevis. Han slänger ur sig något för att så ett tvivel.
Som sagt. ÅK har bevisbörda och advokater försöker så tvivel. Att han sen tror att Kim levt längre än det klockslag som PM uppger är inte fritt taget ur luften:
PM har en mordplan via sms där han ägnar sig åt sadism; binder offret i ubåten och letar med en hobbykniv efter halspulsådern för att skrämma offret och bete sig hotfullt.
Kim visar tecken på att ha varit bunden, avskurna remmar säger det samma.

Fortsättningsvis har PM gett olika händelseförlopp, anpassat då bevisning presenterats.
Han vill givetvis inte sammankopplas med sadism, han förlägger tiden för döden tidigt och försöker få det att se ut som en olycka.
Att helt lugnt smsa till frugan istället för att anropa hjälp indikerar att hans berättelse inte stämmer.
Innehållet stämmer heller inte med att han påstår sig stå mitt i ett dramatiskt skede där han försöker rädda Kim, att han är så förtvivlad.
Han är en patologisk lögnare enligt mentalerklæring.
Citat:
Nords radar har kartlagt hela ubåtsrutten. Men vi vet inte hela Ubåtsrutten (trodde vi skulle få veta något under rättegången men knäpptyst.). Alltså vet vi inte var i Köge bukt PM befann sig. Utom den sista iakttagelsen ca kl 01 från Amager i början på nordöstra KB. Sedan är det bara inne i nordvästra KB. (?) tills innan sänkningen då han siktas från fyren och polis/sjöräddning larmas.
Det är presenterat i rätten via både bilder och en film den första rättegångsdagen.
Jag har nyss lagt rutten i tråden - ses i löpande text samt kartor och tiderna sträcker sig ner till tiderna i Köge bukt:
"I forbindelse med retssagen mod Peter Madsen har politiet fremlagt en detaljeret rute, der viser ubåden Nautilus' sidste sejlads."
"Ved hjælp af forskellige radarsystemer og data fra Sverige er det lykkedes for Københavns Politi at genskabe hele den rute"
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-03-20-her-er-ubaaden-nautilus-sidste-rute

Anledningen till varför båtar inte reagerat på ubåten öht:
»Når man sejler i Øresund er det meget normalt, at man kan se mange lystfartøjer, der alle fremstår ens. Hvis de sejler pænt uden for sejlrenden, og man ikke kommer tæt på dem, vil man næppe bemærke dem på skærmen«

Även om plåtburken ses på radar finns det omständigheter som påverkar:
"Ud over at radarerne varierer meget i effekt og opløsning, spiller også vejrforhold ind. Et lavt fartøj som en ubåd kan i nogle tilfælde være svært at se for støj fra for eksempel høje bølgetoppe, påpeger Troels Hansen."
https://ing.dk/artikel/radarproducent-ubaad-overfladen-dukker-paa-alles-radar-203248

Citat:
Jag tror så här. PM visste att KiM skulle bli eftersökt. Men inte exakt när? Hur lång tid visste PM säkert att han hade på sig? Iallafall till kl 23. Sedan måste PM fly. Vart? Jag tror att han tänkte ta sig ut i Östersjön så långt bort från Köpenhamn som möjligt. Men han fick ändra sin plan på grund av fartyget Ternek. Efter det var hans kurs röjd. (Det finns flera andra tänkbara alternativ till det här.) Visst kan ha tänkt sig att mörda KiM ute på Östersjön. Eller i Köge bukt (lite mer osäkert där så nära Köpenhamn).
Lastfartyget heter fortfarande Ternvag och det är självklart att PM visste att han skulle bli eftersökt. Däremot skiter han blank i dina farhågor som råpsykopat.
Fly?
Han åker ner till Köge bukt vilket helt sammanfaller med hans forna diskussioner om att det är en perfekt plats att dels dumpa lik, dels att det är ett bra ställe att hålla sig dold på.
Att han sen är nära krock beror nog snarare på att äcklet är jävligt euforisk och kåt.

Röjd kurs?
1. Larmtid är 02.17, aktiverade sökinsatser.
2. Ubåtsrutt kartlagd via radar retroaktivt.
Nu bör du backa till hans ursprungliga plan om du ska få ihop trådarna.
PM låtsas att han är ute på månskensseglats och har redan släppt av Kim. Sms till frugan är ett spel för galleriet, det ska bevisa att så var fallet. Han ser samtidigt till att hon inte ringer sjövärnet, han bedyrar att allt är frid och fröjd - han ska inte göra farliga dyk ens...

Bryr han sig då om han iakttas av båtar eller är nära krock med lastfartyg?
Nej. Han har samma inställning som när han for ut och iakttogs av folk men nu är reportern avsläppt safe and sound och han seglar vidare.
Senast redigerad av develi 2018-05-02 kl. 14:09.
Citera
2018-05-02, 13:12
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, gör det snälla magica. Det här tror jag förresten är ditt kortaste innlegg någonsinn.
Hahahaha, tack, tror jag tolkar det som en komplimang som är fylld av ironi och humor. Men, du har hajat läget hehe

Fick svar snabbt, får väl "blot maile tilbage".

Så här fungerar det där:

Hej xxxxx!

Jeg kan meddele dig at dommen er på 174 sider. Der skal betales et retsgebyr på D.kr. 175, før udlevering af dommen.

Dommen kan desværre ikke sendes digitalt til udlandet, hvorfor denne enten kan afhentes her på domhuset, eller sendes med almindelig post.

Ønskes dommen tilsendt eller afhentet må du blot maile tilbage.

God dag.

Med venlig hilsen

Helle Sørensen

Kontorfuldmægtig

Københavns Byret

Info-centret

Domhuset, Nytorv

1450 København K.

H +45 9968 7000

D +45 9968 7051

@ helso@domstol.dk

www.københavnsbyret.dk
Citera
2018-05-02, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Är det bara jag som undrar varför PM hade overallen på sig när han mördade och styckade KW?

Att bloda ner den ter sig totalt poänglöst, även om man tar hänsyn till hans gravt avvikande psyke.

Han kunde åtminstone ha dragit ner överdelen och knutit ärmarna om midjan.

Han är delvis obegriplig.
Han har ju ett ombyte med sig, det hittas en overall i ubåten. Inget vittne hade sett några extra kläder, det brukade alltså inte finnas i ubåten.
Planering....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in