2018-03-31, 01:53
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det var precis det jag försökte att säga. De lever i samma verklighet som oss andra. Men jag tror att de skäms för oss, när de avslöjas. Eller bryr de sig inte om vad vi tycker om dem? Jag tror nog att en Narcissist är väldigt noga med sin image,sin putsade fasad utåt och vad vi tycker om dem är väldigt viktigt. Att få spegla sig i vår beundran.

Ja oh ja. Att bli avslöjade och få fasaden att rämna är det de fruktar mest, narcissistisk vrede har vi ju både sett o hört prov på i rätten och genom vittnen vad gäller Madsen. Minns studierektorn i Örebro som istället för att faca skammen inför sin familj att ha blivit avslöjad att ha mördat o styckat älskarinnan o spridit ut hennes kroppsdelar i elljusspåret, valde att hänga sig i sina skosnören på gymet.
Madsen har då till skillnad från honom en masterplan med mer rök och eld sas, som han under inga omständigheter tänker beröva publiken slutscenen på.
Citera
2018-03-31, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom lever inte i samma verklighet. Deras verklighet ser helt ANNORLUNDA ut. Totalt utan empati, SKAM och skuld.

Däremot ångrar och förbannar dom egna misslyckanden, särskilt bestraffningar. Dom vill dom undvika till det yttersta.

Att efterlikna känslor är ett framgångsrecept som dessa är skickliga på, men äkta sådana finns inte.
Med "samma verklighet" menas att de ej lider av psykossjukdom. De vet lika bra som oss andra lagar,regler,oacseptabelt osv.
Att de i vissa fall inte anser att de gäller dem själv är en annan femma.
Citera
2018-03-31, 02:04
Medlem
Citat:
Med "samma verklighet" menas att de ej lider av psykossjukdom. De vet lika bra som oss andra lagar,regler,oacseptabelt osv.
Att de i vissa fall inte anser att de gäller dem själv är en annan femma.

Vilken verklighet blir kvar? Om du tar bort empati, skuld, skam, lagar och regler.
Citera
2018-03-31, 02:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Men än så länge tycks Madsen tro att han har en chans att komma undan med griftefridsbrottet.
Det märks tydligt när ÅK lyckas punktera hans uppblåsta ego då och då, tycker jag.
PM vill bli trodd på sitt ord,få bekräftelse och sympati av allmänheten,
-att när han kommer ut ska folk "förstå hans svåra uppkomna situation". Någonting sådant verkar det som han inbillat sig iallafall. Så än så länge tror jag att han bryr sig om vad folk tänker iallafall.
Sedan är det nog olika. Hur en fullblodspsykopat och en Narcissist med psykopatiska drag fungerar känslomässigt.
I början på veckan (3 eller 4 april) ska de gå igenom RPUN. Kanske de sista pusselbitarna faller på plats då. Åtminstone för mig.
Jag längtar faktiskt till att få höra ett riktigt narcissistiskt utbrott av Madsen när Jakob pressar honom mer och mer, går in mer exakt på detaljer i den rättsmedicinska undersökningen och punkterar hans lögner helt.

Men, än så länge lever kommande Förvarings-Madsen i tron att hans upplevda drama, dvs "olyckan" med Kim är en skitbra förklaring han gav med både obegripliga tekniska detaljer och med darr på läppen.
Citera
2018-03-31, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Ja oh ja. Att bli avslöjade och få fasaden att rämna är det de fruktar mest, narcissistisk vrede har vi ju både sett o hört prov på i rätten och genom vittnen vad gäller Madsen. Minns studierektorn i Örebro som istället för att faca skammen inför sin familj att ha blivit avslöjad att ha mördat o styckat älskarinnan o spridit ut hennes kroppsdelar i elljusspåret, valde att hänga sig i sina skosnören på gymet.
Madsen har då till skillnad från honom en masterplan med mer rök och eld sas, som han under inga omständigheter tänker beröva publiken slutscenen på.
Tradgedin fick mig att skratta en smula. För det är så typiskt narcissistiskt. Det de fruktar mest i hela världen är ju att bli avslöjade. I sitt skryt och skrävlande om hur fantastiska de är, hur mycket huset är värt, deras företags värde och hur fantastiskt begåvade och driftiga de är. Det räcker att någon (om de lyckas få en syl i vädret) påtalar en liten skitgrej ,som tex,
"Nej. -Ditt företags porslin är inte lika mycket värt idag som när du köpte det.- Värdet skrivs ju ner varje år."
För att Narcissten ska bli mållös och chippa efter luft som en guldfisk på land och sedan bete sig som ett tjurigt litet barn i sandlådan resten av kvällen.
Och något sådant väntar väl i slutet på rättegången.
Citera
2018-03-31, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag längtar faktiskt till att få höra ett riktigt narcissistiskt utbrott av Madsen när Jakob pressar honom mer och mer, går in mer exakt på detaljer i den rättsmedicinska undersökningen och punkterar hans lögner helt.

Men, än så länge lever kommande Förvarings-Madsen i tron att hans upplevda drama, dvs "olyckan" med Kim är en skitbra förklaring han gav med både obegripliga tekniska detaljer och med darr på läppen.

Ja,det måste vi alla förstå ,det oerhörda traumat för en stolt ubåtskapten, som vill bespara både föräldrarna och världen, den oerhört tragiska vetskapen om olyckshändelsen ombord på hans stolta skepp. Våndan och plågan för den olycklige kaptenen att besluta om en sjöbegravning helt ensam på havet. Vilket tungt ansvar som föll på hans axlar för att han så slarvigt och oaktsamt glömt att fixa en ventil. Vad skulle den arma karln ta sig till? Ack och ve.
Citera
2018-03-31, 02:42
Medlem
Citat:
Vilken verklighet blir kvar? Om du tar bort empati, skuld, skam, lagar och regler.
Det är ett uttryck bara. Som den danska psykprofessorn använde om Madsen "lever i samma verklighet som du och jag" för att förklara att han ej led av en psykossjukdom. Jag glömde sätta det inom citatstecken.

Jag har tänkt ut ett bra straff för Madsen. I morgon berättar de att de lyckats finna ett sätt att bota psykopati. Så efter kirurgi vaknar Madsen med två nya kostymer i garderoben, nämligen ett samvete och empati.
Hur tror du sedan han kommer att må,i resten av sitt liv?
Citera
2018-03-31, 02:47
Medlem
Citat:
Det är ett uttryck bara. Som den danska psykprofessorn använde om Madsen "lever i samma verklighet som du och jag" för att förklara att han ej led av en psykossjukdom. Jag glömde sätta det inom citatstecken.

Jag har tänkt ut ett bra straff för Madsen. I morgon berättar de att de lyckats finna ett sätt att bota psykopati. Så efter kirurgi vaknar Madsen med två nya kostymer i garderoben, nämligen ett samvete och empati.
Hur tror du sedan han kommer att må,i resten av sitt liv?

Lägg dit Skuldbörda så ... Knäar han betänkligt
Citera
2018-03-31, 02:52
Medlem
Är det sant att han talar om sig själv i tredje person? Eller använder sitt eget namn när det borde vara jag? Låter lite Zlatan-aktigt med andra ord.
Citera
2018-03-31, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Helt enig och tack för era givande svar. Lade ni märke till att Madsen sa att han hade frågat Sirid , när hon kom på besök för att få skilsmässopapperen underskrivna , om det var av känslomässig anledning hon ville skiljas, så hade hon svarat att det var enbart av ekonomiska skäl. Det fick mig att dels undra om det stämmer, dels tänka att hon svarat så för att hon helt enkelt inte vågade säga annat, eller så var det som du säger, hon älskar honom ändå trots allt.
Pm och S träffades 2010 och gifte sig ett år senare. Så jag undrar om de inte genomlevde den berömda 7-års krisen?
Och att det även var turbulensen i äktenskapet som var en bidragande orsak till tragedin ombord.
Om S hade velat skilja sig pga enbart ekonomiska skäl, så hade hon väl fortsatt att träffa PM i fängelset?
Kanske att det var en flykt? Att S inte ville,orkade,kunde känslomässigt mer? Men att hon inte hade ork/mod att ta farväl av PM. Att det var lättast för henne själv känslomässigt att använda ett svepskäl för att inte behöva träffa honom mer.
Och kanske är det pga av sitt svek hon nu inte klarar av att sitta i en rättssal, ansikte mot ansikte med Madsen?
Och veta att han längtar efter henne och katterna.
Även om hennes känslor kanske mattats av efter vad han gjort, så känner ju S precis som DK en annan Madsen.
Och jag kan tänka att hon tycker synd om honom trots allt. Samtidigt som hon svikit honom bakom hans rygg.
Sådant där med känslor och förnuft går ju inte alltid hand i hand tyvärr.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-31 kl. 04:07.
Citera
2018-03-31, 03:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Är det sant att han talar om sig själv i tredje person? Eller använder sitt eget namn när det borde vara jag? Låter lite Zlatan-aktigt med andra ord.
Ja, det är sant men är nog inte av samma anledning som att Zlatan gör det ibland, i Zlatans fall handlar det nog mer om lite ironi över sin kultstatus. Han har ju lite humor, vilket Madsen saknar.

Madsen talar ofta om sig själv i tredje person.
Det handlar nog mycket om att han distanserar sig från sig själv, jaget blir relativt och därigenom också handlingarna. En intressant detalj är att tala om sig själv i tredje person, där kan finnas kopplingar till asperger men även till personlighetsstörningen narcissism, vilket är konstaterat att han har.
Jag tycker också att man kan se ganska tydliga tecken på asperger hos honom.
Citera
2018-03-31, 03:23
Medlem
Citat:
Lägg dit Skuldbörda så ... Knäar han betänkligt
Ja! Den kommer på köpet med de andra två kostymerna (betala för två,få tre) Men det är ju nästan ett psykopatiskt straff. Tänk om Madsen skulle ligga sömnlös på nätterna med alla fruktansvärda bilder på näthinnan, som han nu inte klarar av att se.
Att Madsen resten av sitt liv jobbar ihjäl sig med de mest utsatta,sarsvirus smittate,hiv etc för att försöka gottgöra det onda han gjort. Och rädslan på kvällarna för bilderna som kommer när han sluter ögonen Samt mardrömmarna som jagar honom.
Jag tror inte en psykopat hade kunnat komma på något läbbigare faktiskt. Jag tror att det skulle vara det allra värsta straffet för en psykopat. Att få ett samvete och empati helt plötsligt.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-31 kl. 03:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in